Problem: Skärmen lossnat från ramen Z3 compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Murer, 31 aug 2015.

  1. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Fick problem med min Z3C för någon månad sen där skärmen/framsidan lossnat från ramen i övre vänster hörn. Vet inte hur framsidan fäster till resten av luren men man kunde ta tag i framsidan och lyfta den från luren med penna / nagel. Tyvärr tog jag inga bilder på detta innan jag skickade iväg den!

    Iallafall, supporten säger nu att jag ska bekosta ett skärmbyte. När jag ringer upp Xperia Support så säger de dock att verkstaden hävdar att skärmen är sprucken och är orsakat av användare, vilket jag är helt säker på att den inte var när jag skickade iväg den, jag använde dessutom telefonen ett par veckor samtidigt som jag hade telefonen så jag tror inte detta problem gjort skärmen känsligare för stötar och jag tror därför inte den har gått sönder under transport då det var rikligt med emballage runt luren. Jag bad dem efterfråga bilder på telefonen så vi får se hur detta utvecklar sig.

    Min fråga är om någon annan råkat ut för samma problem, och hur det isåfall löste sig. Om inte så vill jag gärna höra allmänt om hur Xperia Support och deras verkstäder är. Är det alltid så att de undviker garantiärende och försöker pracka kostnaderna på kunden som ett första försök till $$$?

    Tacksam för svar!
     
  2. ralle

    ralle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Min skärm lossnade på samma sätt.
    Jag märkte det dock inte förrän jag hade fått för mig att tvätta av telefon... Och den blev full med vatten till följd av att skärmen lossnat. Stendöd naturligtvis.
    Men jag fick en ny telefon.
     
  3. e98ee

    e98ee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    samma här, efter en löptur i regnet var telefonen vattenskadad, man såg vatten innanför skärmen längs med alla kanter.

    reklamerade hos tele2 som skickade den till en verkstad. verkstaden konstaterade lim-släpp på skärmen och jag fick en ny telefon
     
  4. Murer

    Murer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tack för svar!

    Efter flera turer med kundtjänst så har jag bestämt mig för att betala skiten då jag varit utan min lur ett bra tag nu. De hävdar att jag orsakat skadan på framsidan då jag har en horisontell spricka rakt över baksidan och därför måste jag orsakat att skärmen lossnat. Eftersom det är en spricka på baksidan så måste jag betala byte av både fram- och baksida eftersom IP-klass osv. Cirkus 1200 kr på en telefon jag ägt sedan mars. Jag tror personligen att felet beror på en dålig limfog men de vill inte ens lyssna och jag känner mig fruktansvärt maktlös då det här är en ren ord-mot-ordgrej.

    Jag skulle aldrig vänt mig direkt till Sonys Support direkt utan jag skulle gått via Elgiganten där jag köpte den. Det hade nog underlättat om jag haft någon återförsäljare i ryggen som sett luren innan Sonys snuskiga avtalsverkstad fick händerna på den.

    Min plan är nu att sälja telefonen när jag får tillbaks den och vända mig till annan tillverkare. Jag gillar telefonen, men ogillar starkt bemötandet jag fått av Sony där de har varit ganska otydliga ifrån både verkstad och support och jag känner inte att någon arbetat för mig som kund alls. Hoppas bara jag får både fram- och baksida lagad nu. Det står ju nämligen inte på offertlämnan utan det har bara lämnats muntligt...

    Hejdå Sony! Det var trevliga månader tillsammans.
     
  5. Fear83

    Fear83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Min fru hade samma problem som tur märkte hon de direkt så vi åkte till elgiganten där vi köpte lämna in den trodde de skulle byta ut skärmen men fick sms att luren var klar efter 3 dagar. De hade skickat ut helt ny med kartong laddare och så vidare. På service papper stor de att dede skulle ta in den för analys. Så vi hade inga problem tror de beror på vilken service luren kommer till.
     
  6. hlundquist

    hlundquist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis råkat ut för precis samma sak. Är helt säker på att inga sprickor finns. Märkte det när närhetssensorn slutade fungera. Har inte heller några märken på ramen eller liknande så finns inte en chans att jag skull åsamkat det genom dålig hantering. Detta är garanterat ett fel från tillverkaren.

    Lämnade idag in den hos Elgiganten i Jönköping. Hoppas de går med på att det ska gå på garanti!
     
  7. svensparv

    svensparv Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Även jag har nu råkat ut för detta. Skärmen släppte runt hela ramen förutom längst ner. Inga sprickor på telefonen överhuvudtaget. Har skickat in den till Mobylife via Halebop. Får se hur det går!
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Råkade ut för samma sak i veckan. Blir till att skicka in den för reparation. Trist på en annars bra telefon. Drygt ett år gammal och har fungerat fint annars.
     
  9. Dizzy89

    Dizzy89 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har min via tele2 plus jag köpte ps4 på köpet, ca ett år sen kanske, nu är de så att min skärm också släppt på vänster översida och jobbigaste med det är vid samtal och sensorn som sitter där vill inte funka korrekt längre. Ps4 har också börjat strula, ska jag lämna in båda på tele2 då?
     
  10. hlundquist

    hlundquist Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag fick idag tillbaks min telefon efter att ha lämnat den till Elgiganten i Jönköping! Det gick helt på garanti och de slängde även med ett presentkort på 300:- för ett nytt skärmskydd.

    De bytte displayen och kretskortet. Än så länge är allt tipp topp.
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min idag, ny skärm å nya luckor. Funkar fint
     
  12. macmac

    macmac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror ni det finns möjlighet att få igenom en reklamation på detta om telefonen är mer än ett år gammal?
     
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Min va ett år och några månader. Inga problem alls för min del.
     
    macmac gillar detta.
  14. macmac

    macmac Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var ditt fel också uppe på övre vänstra hörnan av telefonen?
     
  15. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Yes, faktiskt. Började där, sen fortsatte det vidare nådåt längs hela vänstersidan.
     
    macmac gillar detta.
  16. farmarn

    farmarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skickade in sambons z3c som är över ett år gammal. Postade den 22:e och fick tillbaks den 29:e, allt fixat via Xperia care.
     
  17. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Jag gillar verkligen en hel del med den här telefonen men byggkvaliteten är inte alls bra. Det började med att jag hade telefonen i en månad och därefter slutade hörlursporten fungera, skickade in på lagning och så fungerade den fint i ett halvår ungefär. Sedan började minneskortet hoppa ur av sig själv. Skickade in och fick det fixat. För någon månad sedan slutade hörlursporten fungera igen, har gått över helt till bluetoothhörlurar nu så jag orkade inte göra något åt det. Och nu så har jag också fått problemet med att skärmen lossnar i vänstra hörnet.

    De har bytt framsida bägge gångerna jag skickat in den och jag har alltid varit väldigt varsam med telefonen antingen har jag haft enorm otur eller så är det här en dåligt gjord telefon. Mycket tråkigt då jag verjkligen gillar storleken och hårdvaran i övrigt på den.

    Det är 2 år sedan jag köpte den, inte tror ni väl att jag kan få den lagad igen? Har någon ngt tips om ny telefon som är liknande denna som jag kan köpa?
     
  18. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Ett tips till alla som funderar: registrera telefonen på https://mysupport.sonymobile.com/se/#/support, då får man veta när garantin går ut. Min telefon som jag köpte begagnad slutade fungera, fuktproblem trodde supporten. Bara att slänga tänkte jag men gjorde kollen på länken och såg att det var en månad kvar av den 2-åriga garantin. På vinst och förlust skickade jag in den (visste inget om tidigare livet på telefonen, bara att det var en stor repa på baksidan), skulle det inte gå på garantin ska de höra av sig och valde man skrota så kostade det inget - efter en vecka fick jag tillbaka telefonen med ett A4-sida med delar de bytt och allt på garantin:D! Så det är värt att kolla!
     
  19. marges

    marges Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Övrigt:
    Sony KDL-55W808C
    Chromecast with Google TV
    Chromecast Audio
    Jo, det verkar vara lite halvdan kvalitet på Z3 Compact. Min sambos lur har varit inne hos Xperia Care tre gånger på ett år. En gång för att limmet till skärmglaset släppt och två gånger för att gummilisten till luckan vid USB-porten lossnat.

    Positivt i kråksången är att den har två års garanti och att Xperia Care har fungerat bra och snabbt varje gång, telefonen kommer i princip tillbaka med vändande post. Men trist att man ska behöva skicka in den så ofta.

    Min Z2 verkar vara bättre byggd, den har överlevt två år utan några problem än så länge.
     
  20. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Stort tack! Jag ser nu att min garanti går ut den första oktober, och jag som trodde att den gått ut redan! Blir till att skicka in den nu så får de åtgärda den för tredje gången. Får hoppas på en tredje gången gillt :)