Råd & tips åt en Root-newbie

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - ROM-filer och utveckling' startad av snej81, 14 maj 2016.

  1. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tjenare!

    Jag har börjat fundera på att roota min S7 edge och jag har ingen erfarenhet av rootning sen tidigare. Anledningen till att jag är sugen på det är att jag håller på mycket med hemautomation och relativt nyligen har upptäckt Tasker, Secure Settings med alla dess plugins. Jag har insett att root kommer ge mig betydligt utökad funktionalitet och fler möjligheter helt enkelt.

    Jag har inget intresse i custom ROM:s osv. utan det är enbart möjligheterna som rootning innebär som jag vill åt. Hur fungerar det egentligen, kan jag roota telefonen och samtidigt behålla Touchwiz som det är eller MÅSTE jag installera en custom ROM? Kommer jag fortfarande få OTA uppdateringar? Kan jag efter att rootat, göra en fabriksåterställning?

    Jag har förstått att KNOX ``E-säkring´´ ryker, men att det i Sverige inte spelar någon roll för garantin.

    Jag har ingen programmerings-bakgrund men relativt bra ``datorvana´´ och håller som sagt på en hel del med automation, både i hemmet och i mobilen via Tasker, Trigger, Autoinput mfl.

    Råd och tips för en gröngöling mottages tacksamt :)

    Mvh Jens
     
  2. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Har läst lite i denna tråden https://swedroid.se/forum/threads/root-cf-auto-root.131449/ samt XDA-tråden som inlägget hänvisar till, känns som att Chainfires CF-Auto-Root är rätt för mig.

    Och vad jag förstår så gör man inga ingrepp på telefonen, utöver KNOX-säkringen och Samsung Pay, med detta tillvägagångssätt?

    EDIT: läser inlägg från idag i XDA-tråden om ``security updates´´ som tagit bort root-accessen.

    Funkar det så, släpper OEM tillverkarna säkerhetsuppdateringar för att ``täppa till´´ möjligheten att roota, då och då?
     
    Last edited: 14 maj 2016
  3. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    De släpper uppdateringar för att skydda telefon. Precis som MS släpper uppdateringar för att skydda Windows. Antagligen lär det också ingå förbättrat skydd mot root.
    Men har du väl rootat får du inga uppdateringar OTA så det spelar ingen roll.

    KNOX och Samsung Pay har du ingen möjlighet att fortsätta använda efter root. Frågan är hur pass mycket du använder dem nu.

    Nej, varför måste man använda custom rom? För det måste du även flasha custom recovery:)
    Du kan fortsätta göra återställningar ja.
     
    snej81 gillar detta.
  4. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tack för svaret.

    Vad jag förstod så fick dock flera användare i XDA-forumet en Security update som gjorde att deras root access försvann, bara sådär. Detta var inlägg från i eftermiddag, bara ett par timmar gamla.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=3337354 sida 39.

    Skickat från min S7 edge
     
  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Uppdateringarna patchar ju säkerhetshål, vilka CF använder för att få rootåtkomst.
     
  6. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Men gjorde inte root så att man inte fick uppdateringar OTA?

    Skickat från min S7 edge
     
  7. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Jag har då aldrig fått uppdateringar via OTA när jag rootat mina tidigare enheter från Samsung.
    Låter nån mer insatt svara.
     
    snej81 gillar detta.
  8. sh333p

    sh333p Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur gick det för dig? Rootat? Sitter i samma sits men känns ännu inte som det är helt stabilt..
     
  9. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Japp, fungerar fint. Körde CF-autoroot, senaste versionen som kom efter säkerhetsuppdateringen som kom. Gick väldigt smärtfritt allting.
     
  10. sh333p

    sh333p Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Härligt! Skall genast läsa på om det.
    Tänkte bara kolla om du hade några egna tips och tricks att tänka på? Även om den var smärtfri =P
     
  11. Droid119

    Droid119 Guest

    @snej81@snej81
    När knox är trippad så är den och telefonen kommer inte bli reparerad under garanti. Förutsatt att du inte är villig att betala serviceverkstaden 2000 spänn för byte av moderkort eftersom då är telefonen återigen inom garantin.

    Samsung Pay finns inte i dagsläget och tar (som vanligt) år innan det kommer hit.

    Du kommer inte få uppdateringar over-the-air pga då systemet räknas som modifierad sålänge superuser binärer finns under /system dock manuell flashning via Odin.

    Skickat från min iPhone
     
  12. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Tack men jag har redan rootat för flera veckor sedan. Dessutom gäller bara knox-void och bruten garanti USA.

    Skickat från min S7 edge
     
  13. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Lite smågrejer har jag stött på, t.ex. så försvann enheten ifrån Android Device Manager efter jag rootade. Hittade ett tricks för att få tillbaka den, men försvann igen hur jag än gjorde. Men Samsungs egna tjänst `Find my phone´ fungerar finfint, så jag använder den istället. Fick användning av den tjänsten på allvar i helgen faktiskt så jag fått hjärnsläpp och glömt min pinkod, låste då upp telefonen via Find my phone på webben.

    En annan grej som jag upptäckte häromdagen var oxå att ``Screen Mirroring´´ (Smart View) inte fungerade, googlade dock fram en lösning för detta då det har varit ett problem även på S5/S6. Oklart om det verkligen hade med rootningen att göra dock. Som sagt, gick att lösa relativt enkelt genom en justering i en systemfil.

    Sen så slutar OTA uppdateringar att komma när du rootar, så vill du ha dessa får du flasha dem via Odin eller TWRP.

    Samsung PAY fungerar inte (om det nu kommer under detta seklet...)

    Att garantin bryts när Knox `säkringen´ bryts gäller som sagt endast i USA, iaf enligt XDA-maffian som har gått igenom det finstilta.

    På det stora hela funkar det suveränt, tog ett par minuter så var allting klart. Använder man Tasker som jag gör väldigt mycket så ger root-access otroligt mycket fördelar.
     
  14. sh333p

    sh333p Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Följde guiden exakt och min rootning gick inte lika smidigt som din.. fick fail i Odin av oklar anledning
    Provade igen men samma problem.. typiskt, inget som pajjat iaf som tur är.

    Edit: Efter lite pill lyckades jag få den att gå till "reset", dvs steget innan "pass" sen starta den om och enligt supersu appen ska jag nu ha root? Men det känns ju inte som allt gick vägen då "pass" med den stora, gröna pedagogiska knappen uteblev...
    Får väl se om problem uppstår
     
    Last edited: 13 jun 2016
  15. Droid119

    Droid119 Guest

    När knox väl är triggad så bryts garantin i alla länder, inte enbart USA.

    Skickat från min iPhone
     
  16. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Versionerna går isär om det här. Se nedan. Jag har inte sett 100% bekräftad källhänvisning i något av fallen.
    upload_2016-6-13_14-33-55.png
     
  17. Droid119

    Droid119 Guest

    Det har redan bekräftats av både Samsung samt en servicetekniker på Mobylife(Samsungs servicepartner) här på forumet.

    Skickat från min iPhone
     
  18. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jo visst.. Men att Samsung och deras partner ``tycker´´ det är så tvivlar jag inte på, frågan är vad våra lagarna säger.

    Nu kan inte jag så mycket om det finstilta i Europas kontra USA:s regelverk vad gäller reklamationsrätt och garanti, men det som Patensas skriver ``rooting doesn't void warranty unless manufacturer can proof that issues or bugs are caused by software issues´´ är onekligen intressant och kan mycket väl vara det som gäller för tillverkarna i Europa (jämfört med hur det fungerar i USA), dem måste kunna BEVISA att problemen som man reklamerar enheten för orsakats av mjukvaruändringen och det är säkerligen inte helt lätt.

    Sen att dem tycker/säger att det bryter garantin rätt upp o ner förstår jag, hade jag med gjort, skrämmer säkert en hel del från att mixtra med lurarna.

    EDIT. tilläggas bör att det är troligen inte helt smärtfritt att som privatperson bråka med världens största mobiltelefontillverkare om vad som är garanti och inte :P
     
  19. Droid119

    Droid119 Guest

    Fast garantin är inte lagstadgad varken i Sverige eller i något annat land. Garantin bestämmer tillverkaren över. Det du poängterar är reklamationsrätten och det är en annan femma.

    Skickat från min iPhone