Avkriminalisera och reglera droger

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 14 jan 2015.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Som jag redan påpekat så är Inkörsporten till nålen (heroin) i USA inte gräs alls. Så det går inte att använda som hjärntvättande skräckexempel mot gräs. Inkörsporten är receptbelagda opiater.

    Med cellgifter och dess biverkningar utöver de starkare receptbelagda medicinerna. Då kan jag definitivt se att folk använder gräs för självmedicinering eller utskrivet av en läkare. Cytostatika suger helt enkelt.
    Det finns mängder med folk som ser ut att kunna behöva det här, äter inget och ser ut som vandrande skelett.

    Edit: Jag har ingen dold agenda. Har inte självmedicinerat själv alls. Håller mig till mina cocktails av diverse droger. Skriver detta bredvid pumpen som ger mig cellgift. Och ja, jag mår illa trots medicin.
     
  2. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo, du påpekar saker och jag hävdar att det är irrelevant. För det första handlar denna tråd inte specifikt om gräs utan legalisering av droger. För det andra presterar förespråkarna, du inkluderad, bara vad andra länder har för förutsättningar och ingen här är väl intresserad av att legalisera droger i andra länder än Sverige? Utan belägg säger jag att USA har större drogproblem än Sverige med sin liberalare drogpolitik, alltså är legalisering sämre. En idiotisk slutsats men det är sånt jag debatterar emot här, idiotiska hänvisningar och sanningar. GE MIG SVENSK FORSKNING, TALA OM VAD INKÖRSPORTAR ÄR I SVERIGE. GE MIG NÅGOT RELEVANT! Annars är chansen noll att jag ska ens ta argumenten på allvar. Ska tredje världen bekämpa fattigdom som vi gör det i Sverige [retorisk fråga]? Är allt likadant överallt, oavsett land [retorisk fråga]? Ska vi leka världspolis som USA [retorisk fråga]? Ska allt vara som i USA? Då är det enklare att flytta dit kan jag lova. Ska vi bli muslimer allihop för att slippa all fylla kring midsommar (här chansar jag på att de inte firar den) för det måste ju bero på religion?

    Jag citerade en artikel länkad av Marooned ett inlägg ovan mitt, jag använder inga skräckexempel. Om du vill påpeka detta, vänd dig till Marooned. För övrigt läste jag artikeln och en av länkarna däri. Den är verkligen talande och uttalandet jag citerade har jag ingen anledning att misstro. Det är lika påverkat av USA:s lobbyapparat som forskarrapporter som nämns här

    Jag har tidigare i den här tråden uttalat mig positivt till medicinsk användning av 'fynd i guds trädgård', ändå envisas du med att påpeka nyttan av det - för mig.

    Att du genomgår behandling är jag medveten om och jag har tidigare uttryckt mitt deltagande därom. Cancer drabbar var tredje människa på ett eller annat sätt. Tre till fyra människor dör i självmord varje dag, i trafiken en människa. Varje dödsfall i trafiken omnämns i minst ett media, cancer- och självmordsfall endast om det drabbar Robin Williams eller liknande. Tragiska livsöden som även drabbat mig

    Chansen att mina frågor ska besvaras i sin helhet bedömer jag som 5%, de jobbiga frågorna har hittills undvikits i denna tråd
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det intressanta, som jag tycker, är väl ändå samhället kontra den egna viljan?
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Min brorson, och jag vill poängtera att detta inte skrivs som "skräckexempel", testade spice för fyra fem månader sen. Han hade turen att vakna upp på akuten, för det är ju inte alla som gör det.

    Brorsan känner inte till den här tråden, jag kanske skulle tipsa men jag tror inte han skulle ställa sig på den egna viljans barrikad här om han ens skulle orka bry sig. Han kanske har nog med att oroa sig för att sonen ska fortsätta testa spice eller annan "förlustelse". Kanske går balubas om sonen inte svarar när han ringer. Det här är inget skräckexempel, det är ett exempel ur verkligheten. Och så finns det människor (här) som anser att det är min brorsons rättighet att röka spice för att han bestämmer över sin egen kropp. 16 år och fortfarande i livet, inte tack vare langaren utan samhället.

    'Jamen spice, det är för farligt, det ska inte legaliseras...' eller vaddå? Skriv en lista på vad som ska legaliseras att användas mht den egna viljan. Motivera också varför den egna viljan inte gäller alla substanser om de nu inte ska göra det. Och om det ska vara åldersgräns. Typ 17 år på rökheroin, 13 på Kat och motivera gärna de satta åldersgränserna och varför man har en sund egen vilja just då.

    Kollade igår antalet läsningar av den här tråden, den låg ändå ett tag i off topic och den har väldigt få läsningar. Jag tror att folk inte är intresserade, jag tror att en väldigt liten andel människor vill legalisera idag illegala droger, det gläder mig, min dotter är liberal, det smärtar mig
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    mm det är knepigt sånt där. Jag ogillar att samhället säger till mig vad jag får och inte får göra samtidigt så inser jag att det många gånger är för att skydda min hälsa och bespara samhället en hel del problem. Kan avsölja att mina enda laster idag är tobak och alkohol och jag skulle inte vilja trycka upp en joint i näven på mina egna ungar. Men, någonstans måste ju en person få bestämma själv vad han eller hon gör med sitt liv. Och någonstans måste man ju kunna definera vad som är farligt och vad som inte är det. Jag är väldigt kluven till hela debatten.
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det är ett problem att missbrukare blir klassade som kriminella istället för sjuka så de kan få vård (tyvärr diskriminerar vården även andra grupper). Å andra sidan finns det säkert missbrukare som också säljer droger för finansiera sitt eget drogmissbruk. Det ena utesluter dock inte det andra. Är du missbrukare ska du få vård i första hand, har du sen sålt får du stå till svars för det också.

    Jag vet inte riktigt vad jag tycker i frågan annars. Vet inte vilken påverkan det skulle ha på samhället i övrigt att legalisera och reglera istället för kriminalisera. Jag tycker t.ex. att alkohol är bland de värre drogerna just pga. att det är så allmänt accepterat.

    Dock undrar jag hur ni tänker kring "valfrihet". Det låter alltid så självklart för vissa att alla ska få bestämma över sig själva osv. Kan ni inte se att droger även kan påverka andra/omgivningen? Det här handlar givetvis även om alkohol. Alkohol bidrar bl.a. till trafikolyckor och våld. Det vansinniga i detta är att du får lägre straff om du kör ihjäl någon på fyllan än om du kör ihjäl någon som nykter. Vad sänder DET ut för budskap till samhället?
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tycker det är lite konstigt hur man klassar alla som förespråkar för avreglering som knarkare och att de bara vill ha det för egen vinning. Men inte används samma ord när någon snackar om att de vill kunna köpa en cava vin till middagen på Ica. :/
     
  8. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  9. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Länkades på förra sidan. :)
     
  10. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Spice är inte en drog som bör legaliseras, inte i mina ögon iaf. Den största anledningen till varför den ens finns och är såpass populär är för att vi har en så skev syn på droger i Sverige i form av straff osv.

    Problemet med Spice hade varit obefintligt garanterat om vi hade haft en sundare syn på t ex Cannabis i Sverige. Bara att jämföra med andra länder så inser man det. Tråkigt med din bror dock, men att använda det som ett argument emot legalisering av t ex Cannabis känns inte alls rättvist.

    Din dotter låter som en vettig person dock. Oavsett vad man tycker och tänker kring droger så kan man inte undgå eller blunda för den överväldigande statstik och forskning som gjorts t ex i Portugal och andra länder där Cannabis bl a legaliserats/avkriminaliserats.

    Dessutom glöm inte att vara emot droger skulle betyda att vara emot en väldans många olika läkemedel som får många människor att överleva, för det är fortfarande droger och klassas som det trots att en läkare skriver ut det. Det är något vi har ett väldigt stort problem med i Sverige, något som det hyschas om väldigt mycket är dom som är beroende av läkemedel i olika former där flera av dom är rena droger som t ex amfetamin.

    Det finns en stor dubbelmoral i Sverige tyvärr kring denna frågan och väldigt mycket okunskap som endast bygger på fördomar och mer eller mindre hjärntvätteri.

    En enkel fråga man kan ställa sig är skulle verkligen så många länder runtom i världen legalisera och avkriminalisera Cannabis om det vore så farligt och hemskt jämfört med t ex alkohol? Vet Sveriges invånare något som inte dessa länders forskare inte vet och deras studier inte visat?

    Gör man en vanlig "fråga på stan" idag så tror fortfarande många människor på Sveriges gator på att man kan dö av en överdos av Cannabis. Bara det visar på vilket okunskap folk besitter, ändå kan man dom vara fullständigt övertygade om att dom har rätt i sin åsikt.

    Hur många saker har du i ditt hem som du kan dö av som är fullt lagligt att köpa i en färgaffär, byggmax eller IKEA för den delen? Vad är det egentligen som ska vara olagligt?

    Dessutom, skulle man leva livet och välja bort allt som är farligt, så skulle man inte kunna leva då mer eller mindre det mesta är farligt beroende på hur man använder det eller nyttjar det.
     
    Last edited: 27 mar 2015
  11. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  12. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 904
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  14. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

    Ja tydligen när SVT börjar gräva i det och insett hur sjuk drogpolitik Sverige har.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag såg större delar av en dokumentär igår. Gillade den stort, men man blev ju sjukt frustrerad.
    Russel Brand - Kampen mot rus från NRK och bara tillgänglig i Norge. Originaltitel är Russel Brand : Give it up. Men definitivt sevärd.

    Edit:
    TL;DR handlar det ju om att avreglera och hur kriminaliseringen av droger försvårar (eller omöjliggör) att hjälpa folk som är sjuka och fast i träsket och att man borde reglera det.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Okej, droger och droger... Det är en helt annan diskussion. Mycket stigma kring cannabis. Men det verkar som fler inser att att det fått ett dåligt rykte pga agendor. Ganska tydligt när fler och fler länder legaliserar det.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    I skolor lär de ju ut direkt felaktiga saker angående cannabis till exempel har jag sett ibland. Skitdumt.Men det är så pass vanligt idag så jag och många andra bryr sig inte om vad folk tycker. Fan så mycket trevligare och lugnare än en kväll med alkohol. Alkohol vs cannabis debatten är rätt tröttsam men jag tror de flesta med insikt inser att cannabis är ett sundare val.

    Everybody does it.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    And you took the words out of my mouth!
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    @jnsson@jnsson I'm on your side on drugs.
     
    Honda gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag är på din sida ang. droger @Leo83@Leo83

    Bara så du vet.

    Sent from my S7 Edge