Problem: Samtalskvalité + Brusreducering = Dåligt ljud ut.

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av thorkel, 19 feb 2016.

  1. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Har även jag samma problem, folk klagar på att de inte hör mig och ibland när jag ringer upp folk så hör dem mig knappt alls. Men om det nu är brusreduceringen så hoppas jag att huawei/google gör något åt det. Jag tänker inte roota min telefon för att kunna stänga av det.. Låter jobbigt
     
  2. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har haft detta problem får dag ett det intressanta är att det kanske är 1 av 5 samtal som det klagas på.

    Men riktigt irriterande, jag hoppas verkligen Huawei eller Google kan göra en patch som låter oss stänga av det mjukvarumässigt än att behöva roota telefonen.
     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Ja, men hur då? Hittar inte det från inställningar. Inte för att jag ringer med luren. Men för VOIP tjänsterna skulle det vara bra om ljudet funkar som det skall.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 821
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du måste ha root och för att stänga av brusreducering så du kan ändra i build.prop.

    (persist.audio.fluence.voicecall=true) ändra den till false.
     
    RNB gillar detta.
  5. Monko

    Monko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Sådär då, nu har min telefon varit ute på en rejäl resa hos kompletts auktoriserade verkstad utan att något fel kunde konstateras!
    Det lustiga är att under dessa fyra veckorna som komplett tagit på sig så har jag aldrig fått klagomål på uselt mikrofonljud, några personer som jag talar med mer regelbundet har dessbättre sagt att jag hörs betydligt bättre, använde en lånad nokia lumia 925.

    Men eftersom komplett nu har konstaterat att min nexus 6p inte har några som helst problem ska jag nu avfärda de som i fortsättningen klagar på mitt usla mikrofonljud som inbillningssjuka.

    Rootar så snart det är möjligt om det löser problemet.
     
  6. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och sedan unroot efter fixandet.
     
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Gäller motsvarande för att få stereo ljud då jag spelar in videon?
     
  8. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ni som har lämnat in den på grund av detta fel har dem kunnat lösa det eller har ni köpt en ny telefon och då har den fungerat? eller har ni köpt en helt annan telefon på annat märke?
     
  9. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min telefon idag och det enda verkstaden hade gjort var att uppdatera mjukvaran. Dem har inte ens byt mic. sen sade dem att allt fungerade när dem testade
     
  10. smaaland

    smaaland Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fick svar från Huawei Sverige på mail, och de har så klart inte hört talas om problemet alls... De tyckte jag skulle kolla så att jag inte hade smuts i mikrofonen, eller att mitt (obefintliga) mobilskal inte satt ivägen.. Suck!
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 281
    Mottagna gillanden:
    8 124
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är alltid så .. de har "aldrig" hört talas om problemet .. men i vilket fall som helst, jag får också sån feedback från vissa att jag hörs dåligt, det räcker med att jag vrider lite på telefonen uppåt eller neråt ..eller växla mellan externa och interna högtalare så funkar det fint igen. Det är så klart inte acceptabelt att sånt händer men eftersom detta händer inte ALLTID så det är svårt att fånga när och vad och hur så kan tillverkaren lösa problemet vilket jag tvekar starkt på att de kan göra det ..
     
    knussin gillar detta.
  12. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    hämtade ut min telefon andra gången efter att den varit inne hos elgiganten för service och så klart kunde dem inte hitta något fel vilket jag inte är förvånad över så ringde huawei som skulle skicka ut ett paket till mig så jag kan skicka in den direkt till dem och då kommer jag bifoga alla forum sidor jag kan hitta om detta fel.
     
  13. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Ska också ta och kontakta dem! Alla som har problem borde göra det. Vart sitter ens mikrofonen? Haha..

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  14. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Mailade Huawei sverige angående problemet med brusreduceringen. Fick detta svar, så det gäller att flera ligger på så kanske det faktiskt händer något :)

    Hej Niklas,

    Det jag kan göra är att skicka vidare denna informationen så det förhoppningsvis kan komma en uppdatering som löser detta.

    Vi kan inte garantera att det kommer en uppdateringen, men vi tackar för informationen som du angett då det kan hjälpa lösa problemet!

    Med vänliga hälsningar
    Huawei Supporten
    Andreas
     
  15. Zalamander

    Zalamander Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    tro på fan helt otroligt. efter 2 besök hos elgiganten som tillslut ville att jag skulle betala deras felsökning som jag nekade totalt till eftersom jag hade fel på telefonen som jag faktiskt slapp betala så skickade jag in min telefon till huawei istället. Idag fick jag tillbaka min telefon eller ja det är inte min telefon som jag skickade in.
    Jag skickade in en 32gb telefon och fick tillbaka en 64gb telefon för att dem inte har reservdelar till 32gigaren.
    nu blir det testa av
     
  16. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER

    Någon skillnad? [emoji4]

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
    kupster gillar detta.
  17. Droid119

    Droid119 Guest

    Likadant på 64GB. Men det är sällan någon har svårt att höra mig faktiskt.
     
  18. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    814
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    På xda skriver dem att det rör sig om mjukvaruproblem. Förhoppningsvis löser de sig i nästan uppdatering. Jag har samma problem av och till tyvärr.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  19. Droid119

    Droid119 Guest

    Det händer av och till. Men inte ofta.
     
    kupster gillar detta.
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 498
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Välkänt problem även på Sonys mobiler. Sony släpper snart en uppdatering där de mot Googles vilja aktiverat möjligheten att avaktivera brusreduceringen. Uppdateringen är ute I beta just nu. Sony lägger även till deras stamina mode som fungerar betydligt mycket bättre än doze.