Tips: Nu är det bara att roota Z3 folks. :)

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - ROM-filer och utveckling' startad av katho, 27 jan 2015.

  1. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!

    Hur lägger jag lättast in en ny ROM?
    Jag kör just nu original 5.1.1 23.4.A.1.264 utan Root eller nåt.

    Jag har inte grejjat med ROMar sedan jag satt med min X8 så har inte direkt koll på processen längre :)
    Men som jag har förstått det så ska man kunna lägga in typ en ROM utan att låsa upp bootloader men roota behöver jag göra? :D

    Är det någon vänlig själ som har lust att skriva en liten guide eller länka till nåt bra material? Skulle gärna lägga in lite nyare androidversion...
     
  2. luckie

    luckie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    Platta:
    Samsung Galaxy tab
    Platta 2:
    Asus Transformer Pad TF700T
    ROM:
    Cyanogen 11
    Övrigt:
    Android x86 på en Asus laptop
    Chromecast Gen 1
    Minix X7 HTPC
    Det verkar som om många har rootar med hjälp av KingRoot. Inte helt säker på att det fungerar på .264 versionen.

    Jag gjorde så här:
    Downgrade till 5.0 (Obs allt raderas på internminnet så du måste göra backup på allt. PC Companion fungerar, sparar dock bara app-data och inte själva apparna. Så om du sitter på mobilt bredband så bör du säkerhetskopiera apparna på något sätt. Förr gick det med Astro file manager, vet inte o det gör det fortfarande då det var länge sedan jag använde den appen.
    Jag downgradade till Lollipop 5.0.4 då jag hade den ftf-filen på datorn.
    Du hittar tidigare firmware här:
    http://forum.xda-developers.com/z3-compact/general/list-stock-firmwares-d5803-d5833-t2906706

    Du använder Flashtool för detta:
    http://www.flashtool.net/index.php

    Därefter laddar du ned en kombinerad zip/exe dual-recovery fil här:
    http://nut.xperia-files.com/

    Jag körde med den senaste som är 2.8.26 och välj Z3C-filen (
    Z3C-lockeddualrecovery2.8.26-RELEASE.combined.zip)
    I och med att filen innehåller root programvara så kommer ditt virusprogram att varna och eventuellt sätta filen i karantän, så stäng av virusprogrammet tillfälligt.

    Gå in i inställningar på telefonen, skrolla ned till "Om telefonen", skrolla ned till android version och klicka 10 gånger på versionsnumret. Du är nu utvecklare. Gå in på utveckarinställningar och aktivera nu "USB-felsökning". Tror även "Skenplatser" måste vara aktiverat.

    Packa upp recovery filen och kör install.bat filen.
    Följ instruktionerna på skärmen och välj alternativ 3
    upload_2016-6-17_19-43-25.png

    Du installerar nu bara en dual recovery (TWRP och Clockwork Mod) utan att få root.
    Följ instruktionerna på skärmen och telefonen skall starta om i TWRP recovery.
    Om de inte fungerar så måste du köra filen i administrator läge (högerklicka på install.bat filen och välj det alternativet).
    Avsluta sedan TWRP och starta om telefonen, touch-fungerar. Installera inte root om den frågar. Du får inte root och om jag inte minns helt fel så hamnar du i bootloop.
    Om du hamnar i bootloop: Håll inne på/av knappen och volym upp samtidigt. Flasha derefter om till 5.0 igen och börja på nytt.
    Viktigt: Strömmen får inte ta slut i batteriet!

    Nu måste du ladda ned PRF Creator för att göra en egen rootad firmware zip som du kan installera via TWRP.
    Programmet laddas ner här och är ganska så sjävförklarande:
    http://forum.xda-developers.com/crossdevice-dev/sony/tool-prfcreator-easily-create-pre-t2859904

    Innan du skapar en zip så måste du ha SuperSU som sköter root, om du skall uppgradera till Marshmallow så måste även ladda ned RecRoot.
    RecRoot innehåller också SuperSU, TWRP för MM och RICDefeat. RIC är något som Sony har lagt in som hindrar att andra program kan skriva til /system (läs root). Jag testade att endast köra RICDefat.zip efter att jag laddat in min pre-rootade firmware, men fick då bootloop. Det fick jag inte med RecRoot. Gjorde kanske något fel, vad vet jag.
    Vill minnas att du måste ha en root-zip när nu skall skapa en zip fil i PRFC.

    SuperSU finner du här (senaste staila version är 2.65)
    https://download.chainfire.eu/921/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.65-20151226141550.zip

    RecRoot fnner du här:
    http://forum.xda-developers.com/z3/general/wip-sony-android-6-0-mm-t3337357

    Nu kan du skapa din Pre-rooted firmware med PRFC.
    1: Lägg till en ftf-fil
    2: SuperSU zip-filen
    3: Lägg inte in någon recovery (får du med RecRoot sedan)
    4: Lägg till RecRoot zip-filen som extra fil.

    Inkludera allt i kryssrutorna och tryck create.
    Nu tar det ca 10 min innan filen är färdig.

    Den färdiga filen lägger sig i samma mapp som du lagt PRFC och heter flashable-prerooted-signed eller bara flashable-prerooted eroende på o du valt att signera zip-filen eller inte.

    Plugga nu in din telefon till datorn och lägg in flashable-prerooted-signed och RecRoot zip filen på ditt minneskort.

    Starta om telefonen och starta TWRP.
    Starta TWRP: När Sony loggan dyker upp klicka då på volym ned tills led-lampan uppe till vänster lyser grönt och telefonen vibrerar.

    Klicka på installera.
    Välj minneskort och därefter flashable-prerooted-signed eller flashable-prerooted.
    När den är inne så gör du samma sak med RecRoot filen.

    Starta om telefonen och vänta tills allt är klart.

    Du har nu Android 6.0 med root och recovery!


    Kom ihåg att du själv är ansvarig om något skulle gå snett.
     
    Kiwi, Ignatius_Pop, asimov och 1 annan gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Bra där! :)

    Funderade själv på att göra en guide idag men är jämt så upptagen med jobb :)
    Detta är ett av dem snabbaste och säkraste sätten för att få root/recovery/(xposed om man vill också) osv :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Undrade just vad skillnaden var på denna och din också eminenta guide. Din tidigare guide är ej för MM? Ni använder olika root exploits? Giefroot funkar bara på äldre ROMs? I denna guiden så downgradear man till Lollipop och inte kitkat, trodde det inte gick att roota Lollipop? Vad händer om jag kör din äldre guide och flashar MM? RIC kommer sabba något?
     
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Spelar inte stor roll, denna guide är till för enbart root och min är custom kernel också.
    Du kan roota kitkat och flasha pre rooted MM. RIC sabbas inte utan den stoppas bara. :)
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  6. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Ska läsa på era två poster lite noggrannare så jag kan förstå skillnaderna bättre. Men du menar att man inte behöver låsa upp bootloader för att flasha kernel? Hm, kanske ska testa byta kernel när jag lekt klart med olika ROMs. Tror jag såg du hade gjort en som var optimerad för bra batteritid?

    Någon som vet vad skillnaden är mellan Giefroot och RecRoot?

    Och kan man roota och lägga in Xposed i Sony's Concept MM (utan att låsta upp bootloader)?
     
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Om du vill lägga in en snnan kernel behöver du låsa upp bootloadern.

    Jag tror inte jag hört talas om Griefroot, egentligen vet jag inget om dessa root tools, jag använder mig inte om dessa :P

    Root, recovery och xposed kan du få. Som jag skulle gjort är flasha android 5, roota och recovery (tillexempel xzdualrecovery) göra en flashable zip pre rootad MM concept och lägga in i zipen rec.zip och recovery. Sen även in med xposed framework flashable zip. :)
     
    Ignatius_Pop gillar detta.
  8. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Lol tror jag inte kan bli mera förvirrad nu(lång dag).

    Jag måste missförstått din tråd, trodde den var för mobiler med låsta bootloaders med.
    Men du använde giefroot exploiten i din guide? :-P
    https://swedroid.se/forum/threads/z3c-root-recovery-xposed-ta-bort-kamerastartljud.130099/

    Kanske skulle flytta diskussionen dit istället då det är lite förvirrande nu. :)

    Oj, det var en tekniskt tung mening för mig haha.
    Ok, låt mig se om jag fattat detta rätt. Man kan flasha MM concept på en lur med låst bootloader för det är en Sony stock ROM och signat av dem(däremot kan jag inte flasha CM13, AOSP etc på en låst bootloader?)?

    Och jag kan göra en prerooted MM concept genom att använda PRF?
    http://forum.xda-developers.com/crossdevice-dev/sony/tool-prfcreator-easily-create-pre-t2859904

    Varför skulle du flashat android 5? spelar det någon roll? Har en kitkat liggandes...
     
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hehe jag blir också lite förvirrad, mest med språket så ber om ursäkt om det är svårt att förstå vad jag skriver.

    Ah jo det var giefroot, jag brukar inte se över så noga utan det som funkar det funkar :)

    Precis, du kan flasha allt som är så kallat stock based med LB (locked bootloader) men om du vill ha CM eller AOSP etc så behöver du UB (Unlocked Bootloader).

    Android 5.x eller 4.x spelar ingen roll. Jag rekommenderar så att på Z2 så har en äldre 4.4.2 firmware som flashar stock, kör in rootkit så får både root och recovery och sedan gör en pre-rooted firmware av senaste MM som exempel. Detsamma gäller för alla andra också, det är inte viktigt vilken metod du använder dig av så länge det funkar, avancerade saker behövs inte gå in på.

    Om du ger mig version nummer så kan jag berätta för dig något rooting program du kan använda dig av. :)
    Tycker det är kul att du frågar mig :D
     
  10. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Vad menar du? Att svenska inte är ditt förstaspråk? Haha, hade jag aldrig kunnat gissa! Var tekniska jargongen som förvillade mig, inte grammatiken. :)

    Jag kör 23.5.A.0.575 nu, har tankat hem 23.0.A.2.93 att downgradea till. Giefroot som du använde i din "howto" borde funka på den. Men funderar på att stanna på kitkat någon dag eller så för att bara kolla hur bra batteritiden är.

    Haha, bra att du gillar att få frågor, då du har mkt kunskap att dela.

    Ska läsa på lite mera om recroot och de olika recoverys. Kanske har mer frågor sen. :)
     
  11. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hehe tack men nej japanskan är mitt första språk :P
    ...93 versionen kommer nog funka mycket bra att roota med giefroot med.
    Jag gjort en liten test förut och jämförde xperia z2,z3,z4 tablet och z5 kitkat vs lollipop stock rom stock kernel. Kitkat var överlägset bättre i batteritiden haha! :D

    Fråga om du har frågor ja! :)
     
  12. Ignatius_Pop

    Ignatius_Pop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2015
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    23
    Oj, det är ju inte ens i närheten av svenska språksläktmässigt så imponerande att du skriver så bra som du gör. Hade inte trott du inte var svensk om du inte påpekat det. Fast nu när jag ser det så ser jag att din operatör är NTT Docomo. :) Roligt att du hänger på ett svenskt forum!

    Konstigt att Kitkat var överlägsen, har du någon teori vad det kan bero på? Båda hade ju riktiga Stamina-mode(som de tyvärr tog bort i MM...).
    Jag har kört Kitkat några dagar nu men flashade precis till Lollipop stock. Jag testade säkerhetsbuggar VTS och Stagefright detector på kitkat och det var alldeles för många för att jag ska vilja använda Z3c med KK som "daily driver". Precis flashat in LP stock nu, och ska installera recovery och roota. Sen testa antingen en prerooted custom MM ROM(SLiMM) eller försöka göra en prerooted concept MM. Så det kommer säkert mer frågor! :)
     
  13. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi

    Jaha haha tack, vissa kanske tror jag gillar märket honda fast det är mitt efternamn XD

    Kitkat hade en stabilare ram management och inte mycket wakelocks som lp. Jag provade själv med göra en simpel prerooted lp rom och ändrade i grunden allt som hade med ram hantering och fick det till att slå kitkats batteritid, men det var med en Z2 jag hunnit testa endast bara. Egentligen spelar det inget stor roll, iallafall inte mig eftersom batteritiden är bra nog ändå på kk,lp,mm,N för mig :)

    Du kan skicka PM också om du vill ha ännu mer detaljerad hjälp eller har frågor allt om xperias :)
     
    Ignatius_Pop gillar detta.