Första intrycken / omdömen Xperia X Performance

Diskussion i 'Xperia X Performance' startad av donuts, 1 jul 2016.

  1. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Blev tillslut en sony xperia x performance, varit tveksam till den pga de mediokra recensioner på sony xperia x,. De är ju nästan identiska om man bortser från prestanda och vattentäthetten.
    Har testkört den i en timme nu. Kommer återkomma senare med batteritid och dyl.
    Telefon känns välbyggd, trots att ramen runt telefon är i plast, trodde den skulle vara i metall. Den är dock som de flesta sony mobilerna något kantig, men den är betydligt bättre i jämförelse med min gamla z2.
    Kameran är helt klart godkänd, kan dela lite foton sedan, visst nu talar vi inte om fotokvalite som med s7, har haft den tidigare och ja den är bättre. Bilderna på sony blir klara, något grynigare än med samsung när man zoomar in i bilderna. Foton är dessutom mer åt det kalla hållet. Än åt det varma.
    Display, riktigt imponerad över att de lyckats att få till en så bra lcd display. Det är Bättre färger än jämförelse med lg G5,snarlik htc 10. Men htc 10 har dock en högre upplösning, detta märks inte av så mycket.
    Högtalarna har ett riktigt fint ljud, dock anser jag att ljudet är för lågt för min smak. Inte i närheten av htc 10, och lite lägre än på S7,. Sedan om man har på högsta volym känner man av volymen genom skalet även om det inte är högt.
    Knapparna sitter bra till enligt mig,sklnt att ha allt på en sida.
    Design är klockren, men lite mindre döyta hade varit uppskattat, s7 är något mindre och har trots det en större display. Jag valde den vita versionen, kikade på de andra, men den guldiga var för mycket åt det gröna hållet och roseguld är inte min te off cup. Svarta är mer åt det gråa hållet.
    Undrar ni något mer så återkommer jag. PS den är väldigt snabb, här märks det inte av att den har 3gb ram när de andra har 4 gb
     
  2. johan456

    johan456 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Sony Xperia X Performance

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X Performance
    Jag får hem min telefon inom de närmsta arbetsdagarna. Har också beställt en vit.
    På bilderna ser det ju dock ut som om den vore lite mer silveraktig helt, men på phone arenas review ser man att den är vit på framsidan och sen silveraktig runtom och på baksidan. Hur är din "vita" telefon?

    Vet inte om du haft en Samsung Galaxy S4, men hur mkt bättre ljud tror du det är jämförelsevis båda dom? Man kan ju tänka sig att ljudet blivit bättre till S5, och lite bättre till S6 och lite bättre ändå till S7, eller? I så fall borde ju ljudet vara helt klart bättre på X Performance än S4an.

    Hunnit testa vattentätheten? Hur funkar det? Du kan inte testa att ta en bild under vatten, i handfatet eller badkaret typ?

    Och slutligen, hur blir bilderna när man fotar "in the dark" så att säga. Dvs att du tar upp den från ficka och trycker på kameraknappen. Går det på 0.6 sekunder som dom säger och blir bilderna bra? Testa i vanligt ljus om du kan, kanske på balkongen eller så :)

    /Nyfiken man
     
    Last edited: 1 jul 2016
  3. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Fotar här under helgen och återkommer med bilder. Kommer dock ej fota under vatten, är lite paranoid med hur tåliga telefoner är för vatten, även om de sägs vara vattentålig. Men de känns mer trygga när det regnar ute,.
    Har ej haft en s4 men en s3 har jag har erfarenhet av, ljudet är snäppet högre än s3 men inte så överdrivet högre, men betydligt bättre ljudåtergivning,fint klart ljud. men testade med hörlurar, har ett par Bosse och de blev betydligt bättre ljud i dem än i jämförelse med s7. Performance har en annan baksida än vanliga x version, den är i räfflad metall. Har för mig att x ska ha en slät vit yta, men fronten är vit men i vissa vinklar är den mer åt silver. Väldigt snyggt!. Ramen är i silver med. Och jämför man med typ en s3 är det klasskillnad på plastramen som är runt xperia. Sony märket högst ovanför skärmen syns knappt, då den sjunker in väldigt bra i fronten, då logga är i liknande färg som mobilen
     
    Englund81 och johan456 gillar detta.
  4. johan456

    johan456 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Sony Xperia X Performance

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X Performance
    Haha jag är också paranoid med det där att den kan vara under vatten osv. Inte så att man frivilligt vill testa nr man lagt ut 6500 kr liksom. Även om det nu ska vara vattentät 1,5 meter under ytan i 30 min. Men ändå.

    Lyssnar sällan utan hörlurar så det låter bra att den är bättre med hörlurar än utan.

    Men gött, ta lite bilder. Inte så kräsen vad gäller kameran, men hoppas den är bättre än den i S4an iaf.
     
    bernard gillar detta.
  5. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Englund81, johan456 och bernard gillar detta.
  6. johan456

    johan456 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Sony Xperia X Performance

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X Performance
    I bra ljus ser den helt klart bra ut. I lite sämre ljus ser man lite brus på vissa håll.
    Men lär nog inte klaga så mkt på den ändå. Känns ju rent spontant som att den är ett snäpp värre än Samsung S4:as kamera ändå.
     
    Vipan gillar detta.
  7. Nulf

    Nulf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s22+
    Jag fick min i eftermiddags.
    Jag tycker att skärmen är riktigt bra.
    Den känns hyfsat rapp.
    Det får bli lite mer testande i morgon
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon av er haft problem med kameran efter lite tyngre användning? Appen stängs ned och ett meddelande om överhettning visas.

    Och har någon haft problem med att WiFi-uppkopplingen försvinner eller försämras rätt rejält om man läger handen om baksidan/ramen av telefonen på höger ovansida? (Inte testat med SIM-kort ännu, men mitt exemplar verkar rätt enkelt tappa WiFi:t om man täcker för den delen av telefonen).
     
  9. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Nej kameraappen har inte varnat om överhettning, under denna dag. Men om det skulle ske så återkommer jag.
    Jag upplever inte att wifi dör, men upplever att den kan tappa 1-2 pluppar, men förhoppningsvis är det mjukvaran som kan behöva justeras en aning.
    Men nu när man inte haft en Sony på ett tag, Har man glömt bort att mobilen varnar om lågt batteri redan vid 30 procent, tycker det räcker med varningar vid 15 procent som på Samsung.
     
    bernard gillar detta.
  10. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Men är ramen runt mobilen i plast eller i någon variant av metall, för den blir något svalare än vd plats brukar bli.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ramen är i plast, polykarbonat, med en finish som gör att det påminner om metall. Det är en väldigt hård typ av plast, så det är inte helt uppenbart.
     
    Vipan gillar detta.
  12. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Vipan, Nulf, johan456 och 1 annan gillar detta.
  13. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hur många fingeravtryck kan man registrera?
    Brukar hålla telefonen med vänstern så skulle vara gött med höger tumme och vänster pekfinger, x2 så det verkligen inte behöver visa avtrycket igen om det misslyckas vid första avläsningen.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan maximalt regga fem stycken fingeravtryck, se bild:

    Screenshot_20160702-235824.png
     
    repan01 och Englund81 gillar detta.
  15. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Du har en X performance hemma just nu?
    Om du jämför med iPhone 6s (som jag har nu och tycker den är för stor) så är Sonyn mycket större i yttre mått? Jag vet att Sonyn är större men om man pratar om känslan? Tycker DU att Sonyn är bättre eller sämre än 6s upplevelsevis? Alltså med hårdvara m.m.
    Är egentligen ute efter en telefon mellan 4-4,5", men beror oxå på yttre storlek samt hårdvara.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Jag har tyvärr ingen iPhone 6S att jämföra med, men om du finner 6S för stor tror jag faktiskt att Xperia X Performance också faller bort egentligen.

    Det är himla synd att de inte gjort en Xperia X Compact faktiskt, något som mäter 4,5".

    size_comparison.png

    Ref: http://androidenheter.se/storleksja...y-xperia-z5-compact&sony-xperia-x-performance
     
    Droid82 gillar detta.
  17. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    bernard gillar detta.
  18. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    TROR du att det kommer kommer en compact av denna Performance?


    Skickat från min iPad med Tapatalk
     
  19. johan456

    johan456 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Sony Xperia X Performance

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X Performance
    Skulle bli förvånad om det kom en Compact av performance faktiskt. Då skulle ju den telefonen nästan vara myyyyycket mer värd att köpa än Performance då dom inte lär gå ner så mycket i specs kan jag tro, men däremot i pris, typ.

    Priset är väl det största felet med performance. Att Sony höjer den i skyarna och har ett ganska högt pris för de specs som är, lite som iPhone. Mer märke än innehåll i priset.

    Iaf vad jag läst och sett av alla reviews på youtube.

    ----------------

    Förövrigt fint att se bilder utifrån donuts och kameran ser ju inte så jävla dålig ut som många säger. Men det är väl för den väldigt kräsne kanske, men för den helt normale så är det väl en bra kamera ändå för 2016.
     
  20. AmbientTime

    AmbientTime Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 II
    Info:
    LauncherPro
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ XZ Premium
    Info:
    LauncherPro
    Någon som har erfarenhet av Xperia Z5 Premium och nu har köpt X Performance?
    Vinner/förlorar jag något på att köpa X Performance?
    4K filmning ryker. Att filma i 4K är riktigt bra.
     
    Last edited: 3 jul 2016