Köpråd Powerbank/batteripack [Diskussionstråd]

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av chraist, 25 jul 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 3 aug 2016
  2. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    chraist och NiklasO gillar detta.
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag tycker att det verkade billigt. Jag har fri frakt så jag la en beställning med hemleverans. Om den är enkel att öppna så kikar jag på batterierna. Inte för att jag spelar Pokémon men min dotter hällde nyligen en smoothie i min gamla powerbank från Lidl. ;)
     
  4. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    För dom slantarna ska man nog bara vara tyst o le. Du gjorde ingen dålig affär. [emoji106]
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    Mobil LG G4 port 2.1A:
    20160729_142815.jpg
    Mobil LG G4 port 1.0A:
    20160729_142827.jpg
    Platta Lenovo Miix 2, 8 tum, Windows 8.1, port 2.1A:
    20160729_152240.jpg
    Platta Lenovo Miix 2, 8 tum, Windows 8.1, port 1A:
    20160729_152259.jpg

    Ingen skillnad mellan portarna.

    Mobil (vit) i 2.1A och surfplatta i 1A (svart).
    Om jag skiftar dem så ger den enbart 0.5A till plattan.
    20160729_160707.jpg

    Laddning av batteripacket (från en AUKEY PA-T1 som kan ge 2.4A):
    20160729_160802.jpg

    Batterierna. Lagom no-name (www.anecoo.com). :)
    Svår att öppna, limmad mot batterierna och plastclips.
    Är batterierna på 7400mWh på 3,7 volt så ger den väl 12000mAh, dock på 3,7 volt eller missuppfattar jag något?
    20160729_154628.jpg

    Text på enheten:
    44,4Wh och 5 volt är 8880mAh? (Wh*1000/V=mAh)
    20160729_162411.jpg

    Del av manualen:
    4x1800 = 7200mAh så det låter troligt att den verkar vara på 8880mAh om man plockar ut 5V?
    Det står också 1 laddning av en surfplatta med en kapacitet på 6000mAh. Det är ju också sant om den nu bara ger 8880mAh.
    20160729_161516.jpg

    OM jag nu har räknat rätt så är mina misstankar att denna bara kan ge 8880mAh på 5V. De aviserade 12 000mAh gäller på 3,7 volt och USB-standarden säger 5 volt. Vad Zagg gör är att ange den interna batterikapaciteten och bara råkar utelämna vid vilken volt man får dessa mAh.

    Lurad eller tänker jag helt fel? Om jag har rätt så är priset inte så jättebra längre utan mer normalt för en med den kapaciteten. Jag har kikat på Webhallens övriga banker och det är samma sak på en hel del av dem. En del nämner faktiskt att det är vid en viss volt och då hamnar det väl i en gråzon. Jag kan tänka mig att det är ganska få som känner till vad 12 000 mAh vid 3,7 volt innebär men det är i alla fall sanningen.

    Edit:
    Om du vill mäta dina prylar själv så är det denna USB-mätare som syns på bilderna:
    http://www.ebay.co.uk/itm/USB-3-0-O...ter-Power-Meter-DC-3-7-13V-P0ZY-/221982444269
    Ca 80 kr inklusive frakt. Om du köper av någon annan säljare så se till att den klarar 3,7V-13V då tex Qualcomms QuickCharge kan ge luren 5, 9 eller 12 volt under laddningen. Det finns likadana mätare som bara klarar upp till 5.
     
    Last edited: 9 aug 2016
    Kingson, MatsF, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är väl "kina"-Watt helt enkelt
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nja, det är 12000mAh men vid 3,7 volt. Så, det är sant. I sig liksom. Jag hade dock förväntat mig lite mer av Webhallen. ;)
    Kollar man runt lite så är det så här tillverkarna gör. Vissa, seriösare, anger att det är vid en viss volt.

    Edit: Detta är inget jag kunde veta i förväg innan jag fick hem enheten och kunde läsa i manualen.
     
  8. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Har för mig att teknikmagasinet har kört det märke.. Oavsett så tar väl alla elektronikbutiker in allt nu medans pokémon hysterin håller i sig..

    Det jag har läst till mig är att asus, lenmar, mophie samt anker kör riktigt bra kinesiska batterier som hållet sig till det som står skrivet.
     
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tycker inte att det är okej och nu när jag tittar runt lite så ser jag att det är väldigt vanligt att ange den interna kapaciteten utan att ange vid vilka volt det gäller. Tror nog att en hel del människor blir lurade av det för att de helt enkelt inte riktigt vet hur det fungerar. Även om de skulle skriva 12000mAh vid 3,7 volt.
    Det som stör mig extra i det här fallet är för att de liksom marknadsför denna på Facebook och att de skriver att det räcker till 4 laddningar av de flesta mobiltelefonerna. Det är ju helt enkelt inte sant.

    Laddade precis min surfplatta. Powerbanken slog av vid 1400mAh. Det är ju riktigt riktigt dåligt. Laddar powerbanken nu och den visar att den nästan är full och enligt mätaren så har den dragit ca 1200mAh för tillfället.. ehm.
     
  10. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Skulle du vilja berätta lite mer om volt om powerbank och wallcharger?
    För jag fattar inte så mycket
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har skrivit om det på Webhallens Facebook. Kan klistra in det här med reservation för att det är snabbt skrivet och lite rörigt. ;)

    "Hejsansvejsan. Jag skaffade mig denna för att min dotter ska ha möjlighet att ladda sin mobil när hon är ute och åker. Jag är nyfiken av mig och plockade loss höljet för att kika på batterierna. På batterierna så står det 7400mWh 3,7V och det är 6 st. Enligt mina beräkningar så är detta 44400mWh (vilket bekräftas av att det står "CAPACITY: 44,4Wh" på enheten, de utelämnar dock för vilka volt dessa gäller) på 3,7V (skrivet på batterierna). Detta blir 8880mAh på 5V. Dvs, den faktiska kapaciteten är på 8880mAh för 5V. De angivna 12000mAh stämmer om man tittar på den interna kapaciteten på batterierna, alltså 12000mAh på 3,7 volt. Den normala USB-standarden utan snabbladdning ligger på minst 5 volt så den har en step up converter från 3,7 volt till 5 volt.

    Det står i manualen att de 4 fulla laddningarna är beräknade på en enhet med ett batteri på 1800mAh. Inga moderna enheter har idag batterier på 1800mAh. De ligger på runt 3000mAh. Räknar man på 4 laddningar, som manualen säger, 1800*4 = 7200 mAh så kommer vi väldigt nära mina uträkningar på att den enbart kan ge 8880mAh totalt med en output på 5V. Manualen säger också 1 (EN) laddning av en surfplatta med ett batteri beräknat på 6000mAh (man får inte heller glömma att kretsen i powerbanken drar ström när den konverterar 3,7V till 5V och att laddningskretsen i telefonen också förbrukar ström, effektiviteten är inte 100%). Att ni skriver "utan större problem erbjuda de flesta smarttelefoner fyra fulla laddningar" är alltså en halvsanning då det verkar gälla för äldre och mindre mobiltelefoner.

    Jag kan inte hitta modellen på nätet eller på Zaggs hemsida.

    Jag antar att det är fler tillverkare som tänjer på sanningen på det här sättet men ni skulle kanske påpeka att 4 laddningar gäller vid ett batteri på 1800mAh. Jag kollade fler av era banker och vissa anger faktiskt volt för de mAh de påstår och då blir det ju korrekt men några 4 laddningar av en modern telefon får man inte ut av denna. Hade det varit 12 000 mAh vid 5V så skulle det nog gå. Jag anser att det är falsk marknadsföring. När det väl står att det är vid en viss volt så hamnar det säkert i en gråzon. Väldigt många förstår nog inte helt vad det innebär. Man kan ju tycka att alla borde ange de mAh som gäller vid 5V och inte den interna kapaciteten men det ser ju klart bättre ut med 12 000mAh än ca 9000... De flesta powerbanks laddar ju via USB och då gäller ju standarden på 5V. Fult att marknadsföra den interna kapaciteten."

    Enkelt sagt är att den klarar av att ge 12000mAh om man plockar ut 3,7 volt från det interna batteriet men eftersom att standarden för USB är på 5V så orkar den bara ge 5V, 8880mAh eftersom att den behöver plocka mer av batterierna i en snabbare takt. Sen är det en del förlust eftersom att kretsarna i powerbanken drar en del när den konverterar från 3,7 volt till 5 och mobilen drar ström.

    Edit. Hittade denna. Här står det bra beskrivet också:
    http://www.tp-link.com/en/faq-741.html
    TP-LINK är ärliga och säger att effektiviteten är ungefär 90% i deras powerbank vid ett utplock på 1 ampere så man kan dra bort ytterligare 10% från de 8880 som aktuell powerbank kan ge. De säger också att det är i teorin under optimala förhållanden. ;)

    Edit 2:
    Nu anser den att den har laddat klart. 2223mAh har den tagit. Det är extremt dåligt. Vet inte om det är fel på min enhet eller att den är så pass dålig. Jag har nu laddat min platta och mätaren säger att den dragit 300mAh. Zagg:ens tredje lampa blinkar vilket indikerar att den har mellan 50-74% kvar. Måste ju vara något fel.
     
    Last edited: 29 jul 2016
    tontmobil och RNB gillar detta.
  12. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Hej. Jag jobbar inom batteribranchen. Vi har viss påverkan om vad vår leverantör utvecklar för produkter.

    Kan man speca en 'drömpowerbank' som är attraktiv för en stor marknad?

    Kom gärna med idéer och önskemål på features som saknas idag så kan jag presentera dessa till produktansvariga.

    Tack.
     
    bernard gillar detta.
  13. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Jobbar du på GP batteries ;-)
     
  14. Mortil

    Mortil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Gött med en powerbank tråd. jag har suttit och försökt bli klok på en powerbank med mellan 36000-55000 mAh och 12v så jag kan ladda min MS surface pro3
    någon som har nått vettigt tips?
     
  15. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Perfekt power bank(s):
    • Quick Charge 3.0 för att ladda själva powerbanken.
    • Quick Charge 3.0 för att ladda andra enheter.
    • Åtminstone två usb-portar. Helst skall båda vara Quick Charge 3.0 men tyvärr finns ingen sådan marknaden (tekniskt omöjligt?). I så fall skall usb-porten kunna ge 3A vid 5V.
    • Storlekar om 10000 (två usb-portar), 20000 (tre usb-portar) och < 27778 mAh (4 usb-portar).
    • Helst ej metallhölje för att inte repa det som kommer i kontakt med powerbanken även om det är bra ur värmeavledningssynpunkt vid laddning/urladdning.
    • Klara 1000 laddningscykler.
     
    qsecofr gillar detta.
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Sen får den vara tunn som ett kreditkort.
     
  17. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Håller med. Men det visar även att powerbanks behöver lite mer utrymme har på forumet.
     
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Jag köpte Teclast T100CA 10000mAh. Naturligtvis var detta beräknat på 3,6V och något som man får räkna med är förlusten vid när spänningen konverteras från 3,6->5V. Sen blir det förlust vid själva laddningen av batteriet på enheten. Å andra sidan betalade jag 8,65USD per batteri så det är väl inte hela världen.
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är väl helt enkelt så att när de "beräknar" kapaciteten på en powerbank så anger de kapaciteten för de battericeller som powerbanken innehåller. Därav att det blir kapaciteten vid 3,7V som är battericellernas spänning.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.