Recension: Sony Xperia XA Ultra (intryck)

Diskussion i 'Xperia XA' startad av dannejanne, 28 jul 2016.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    [​IMG]

    Då har man lite halvt oplanerat (läs helt) gått och skaffat sig en till telefon i det större skiktet. Jag var inte på jakt efter en telefon egentligen för jag har en Xiaomi Mi Max som jag är fruktansvärt nöjd med. Men av en händelse så råkade jag snubbla över den här på Internet när jag satt och slösurfade för drygt en vecka sedan. Den var precis släppt då (eller skulle släppas) och jag hittade en enstaka säljare på Ebay som hade några och jag slog till. Varför? Enbart för att jag tyckte att den var snygg. Hade tidigare sneglat på en Ulephone Future som har samma byggkoncept men när jag hittade en likvärdig från en mer etablerad tillverkare men ändå till ett överkommligt pris i mellansegmentet så kunde jag inte stå emot trots dess uppenbara nackdelar. Jag föredrar dessutom stora mobiler och allt under 6" går nästan helt bort för mig idag. Vidare så är det här ingen full recension då det finns gott om Sony-recensioner både här och där så själva mjukvaran i sig tänker jag inte gå igenom nämnvärt.

    [​IMG]

    Det första som slår en när man packar upp den ur sin kartong är hur snygg den faktiskt är. Jag finner det lite ironiskt att deras XA-serie som är lite mer budget ser mer premium ut än deras premiumlurar. Tycker de ser exklusivare och mer påkostade ut än deras dyrare modeller vilket känns lite skevt. Den ramlösa kanten på sidorna ger telefonen ett lite futuristiskt utseende och bidrar väldigt mycket till känslan i telefonen överlag. Samsung har nästintill lika slimmade kanter på sin S7 Edge men här slipper man det opraktiska med en böjd skärm så det blir inte lika lätt att omedvetet lägga handen/fingrar mot skärmen. Min personliga preferens är mot platta skärmar helt klart efter att ha haft en S7 Edge.

    [​IMG]

    Det andra som slår en när man börjar använda telefonen är att skärmen faktiskt är, om man bortser från att den inte är den mest färgexakta skärmen, är riktigt riktigt bra. Till att börja med har den en väldigt djup svärta, den bästa jag personligen har sett på LCD hittills. Den har vid ett flertal gånger fått mig att känna som att det är en Amoled man tittar på så länge man inte sitter i ett nedsläckt rum och använder den. Som ett resultat av denna djupa svärta så är även kontrasten väldigt bra på panelen som heller inte blir sämre när man tittar på telefonen från sidan eller underifrån då svärtan håller sig djup. Det är först när man vänder på telefonen 180 grader och tittar från "fel håll" som man kan se att svärtan blir lite åt det gråa hållet. Även färger håller sig hyfsat intakta. Panelen är åt det kalla hållet så vitt känns verkligen vitt. Det går att justera vitbalansen på skärmen själv om så önskas om man vill ha den lite varmare. Jag hade förväntat mig en lite halvsunkig panel men blev istället överraskad med en riktigt bra panel om man bortser från att färger inte alltid är helt korrekta. Skärmen blir dessutom rätt så ljus och den syns rätt bra även utomhus en ljus sommardag. Dessvärre så går den inte ned så mycket i ljusstyrka som jag vill så nattsurf i helt mörkt rum kräver nog en app för att dimma ljuset till skillnad från min Mi Max som går ner så lågt så inte ens vitt bländar i de mörkaste utav rum.

    [​IMG]

    När vi pratar ljud så vill jag börja med att säga att den externa högtalaren låter extremt högt. Så pass högt så jag håller volymen på hälften för det mesta. Den skrämmer skiten ur mig plus min omgivning när jag har den på maxvolym och den ger en notis. Går inte ha volymen på max när den ligger när en. Detta ger en fördel när man är utomhus och annat ljud har en tendens att överrösta. Går vi över till ljudet i hörlurar så har jag heller ingenting där att klaga över. Det finns tillräckligt med inställningar för att göra ljudet personligt och att det för mig låter bra i ett par bättre hörlurar. Dynamiken är god och det låter bra helt enkelt. Inget behov utav root + Viper4Android på denna telefon likväl som jag inte har det på min Xiaomi Mi Max när jag istället hade behov utav det på S7 Edge för att få den att skina.

    [​IMG]

    Det negativa är ju precis det som jag hade föreställt mig i förhand innan jag hade fått hem den här telefonen. Batteritiden är ju inte vad man förväntar sig på en 6" mobil som vanligen brukar få förmånen att ha ett större batteri. Inte denna gång för de har stoppat in ett fjuttigt 2700mAH batteri. Hur de tänkte här har jag ingen aning. Därför är batteritiden precis vad jag hade förväntat mig. Medioker. Den tar mig genom en dag men en hårdare dag så kommer den inte klara det, med mycket fotografering utomhus i dagsljus till exempel. Man har hela tiden litegrann den där känslan av att man inte kan använda den riktigt fullt ut i rädsla av att batteriet skulle ta slut. Det är ingen skön känsla. Något som jag är 100% befriad ifrån på min Mi Max. Skärmtiden verkar kunna variera mellan 3-6 timmar (teoretiskt beräknat) beroende på typ av användning. Jag verkar landa runt 4-5,5 timmar på en laddning som varar i ca. 30 timmar.

    [​IMG]

    Processor och sånt lägger jag inte så mycket vikt vid vanligtvis så länge telefonen rullar på bra i vardagligt användande och det gör den här telefonen. Det man märker dock är att vid belasting så utsöndrar telefonen en del värme i den övre delen och den kan göra det rätt så fort. Medans min Mi Max i stort aldrig blir nämnvärt varm trots belasting. Snapdragon verkar alstra mycket mindre värme än Mediatek och bara en sån sak kan påverka batteriet. En strömsnål och effektiv processor hade helt klart varit en fördel på den här telefonen och jag hade gärna sett Snapdragon 650/652 istället för den Mediatek Helio P10 som sitter i.

    [​IMG]

    Jag reagerade först på att den verkade fimpa appar väldigt frekvent då de fick ladda om väldigt ofta. Då den har 3GB i RAM så borde den vara hyfsat bra på att hålla de få jag använder i minnet. Sen av en slump när jag skulle kolla utrymme på telefonen och gick in i den menyn så såg jag att det var något aktiverat som heter "Smart Cleaner". I dess beskrivning så står det att den optimerar telefonen genom att tömma appars cache ibland genom att räkna ut vilka som inte används ofta såväl som minnesoptimering för att "spara" batteri. Då förstod jag på en gång vad som pågick och stängde av det. Sedan dess har minneshanteringen varit bra samt att batteritiden för mig säkerligen blir lite lite bättre, om än knappt märkbart, på grund av hur ofta den fick ladda om appar för mig = dåligt på en processor som inte verkar speciellt strömsnål.

    Byggkvalitén är mycket god. Sidor i metall som ger ett svalt intryck när man greppar den. Baksidan är i polykarbonat om än väldigt tunn sådan som sviktar om man trycker på baksida. Men just den typen av plast ger en helt OK känsla och det känns inte billigt på något sätt. Sömmar är fint fogade och det finns heller inga synliga brister i bygget.

    Kamerorna har jag inte testat fullt ut än men jag har gjort en del vardagsfotograferande med den. Man får en känsla med att detta är en telefon "i tiden" i och med att främre selfiekameran är på hela 16mp och har dessutom OIS vilket den bakre kameran på 21mp saknar. För min del hade det mer än gärna varit precis tvärtom på OIS-punkten och jag tycker ändå att valet är rätt så märkligt. Jag tänker inte ladda upp en massa selfies här för att demonstrera men att den är kung av selfies känns nog rätt uppenbart då kvalitén från den främre kameran blir bra mycket bättre än vad jag har sett innan på någon telefon. Bilder från den bakre kameran låter jag även tala för sig själv. Några få är dock redigerade (original raderade) då jag tycker att bilderna generallt direkt från kameran saknar lite färgmättnad. Men Snapseed fixar biffen då det behövs.

    [​IMG]


     
    Gurex, Mobilnörden2000, bernard och 4 andra gillar detta.
  2. hickan

    hickan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    685
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jävlit bra recension, tack och bock för den!

    Lust att tipsa mig om wallpaper och ikoner:)?
     
    dannejanne gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant och bra recension. Dock skulle jag vilja be dig att köra AnTuTu på båda enheterna (Mi Max och XA Ultra) för att jämföra. Min egen XZU ligger på ungefär 46K-51K beroende på ROM. Det skulle vara intressant att kunna jämföra XA Ultra med XZU prestandamässigt under Marshmallow. Just nu brukar jag få ut ungefär 48K.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Körde precis klart ett test och fick resultat enligt följande:

    Mi Max: 77226
    XA Ultra: 49582
     
    bernard gillar detta.
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Då tackar jag, det verifierar mina misstankar. Jag har fingret på beställningsknappen för en Mi Max, dock skall jag fortsätta att läsa in mig på den samtidigt som jag håller ögonen på CM13 samt RR för den. Jag kollade in lite video reviews av den igår, mycket imponerande prestanda generellt och låg värmeutveckling.

    Däremot är jag "imponerad" av Sony och skulle gärna ta en diskussion med den person som bestämde över XA Ultra: Varför har den i juli 2016 samma prestanda som den tre år gamla Xperia Z Ultra som lanserades i juni 2013? Det påminner mig om när 208 Mhz Philips Nexperia användes i P990i (2005/2006) fram tills G700/900 (2008).

    Det verkar som att XA Ultra i princip har design och kamera som företräden - har man andra prioriteringar än så, t.ex att vilja ha högre prestanda än 2013 års nivå får man söka på annat håll. Jag kan inte komma ifrån en besvikelse över att Sony inte lyckats få fram en värdig ersättare till XZU när Xiaomi lyckats pricka in allt som gör Z Ultra bra samtidigt som bristerna (kameran framförallt, 16 GB lagringsutrymme) åtgärdats samtidigt som prestandan fått ett rejält lyft (652-versionen skall vara något snabbare än 650-diton).
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    XA Ultra är en märklig skapelse det kan jag hålla med om. Hade hellre sett att det här varit deras flagskepp, dess designspråk och fått hårdvara inuti från X Performance till exempel. Men min största besvikelse är väl egentligen batteriet de hade kunnat göra mycket mer där. Det är för mig den egentliga nackdelen med telefonen även om den tar mig igenom en full dag för det allra mesta. Men man har ju blivit rejält bortskämd med Mi Max det är svårt att komma ifrån.

    Men man får två riktigt bra kameror i alla fall plus en väldigt bra skärm i ett snygg format.
     
    semlan gillar detta.
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Sony borde släppt följande modeller:

    X Performance - Design och storlek som XA Ultra men med Snapdragon 820, 4 GB RAM, 64 GB lagring (med 128 GB som alternativ) och hela köret.

    X - 5,2-tumsversion av ovanstående.

    X Ultra - 6,44-tumsversion av en sådan X Performance.

    Jämför jag XA Ultra med XZ Ultra är det främst kamerorna som uppgraderats, hårdvaran iövrigt är snarare en sidgradering fast med MediaTek som en svår nackdel och direkt nedgradering när man kommer från en Snapdragonbaserad Xperia.

    Sony gör nu samma allvarliga misstag som Sony Ericsson gjorde med UIQ3.x-serien: Underdimensionerad hårdvara i elegant förpackning. Istället för att erbjuda värdiga uppgraderingar blir det snyggt designade enheter med 2013 års prestanda och MediaTek i enheter som ligger högt i prisklass jämfört med konkurrenterna.

    Det är bara att hoppas att Sony vaknar upp från dvalan - annars blir det svårt att konkurrera.

    Jag undrar rent ut sagt vem Sony har tänkt skall köpa XA Ultra? Är det MediaTek man suktar efter finns det andra alternativ som dessutom har Helio X20 och X25 och äger man en Xperia med Snapdragon 800, 801 eller 810 har man redan samma eller högre prestanda. Sonys tankegångar vore ytterst intressanta att få ta del av.
     
  8. Vonzy

    Vonzy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 2:
    Blackview Tab 8 Androidplatta A 9
    Telefon 3:
    LM Ericsson vevtelefon utan nummer
    Jag läste precis en recension om Xperia XA Ultra på Dailystar, den är inte alls lika grundlig som dannjannes:
    http://www.dailystar.co.uk/tech/news/528686/Xperia-X-v-Xperia-XA-review-Sony-new-smartphones
    Dom tycker att XA vinner när det gäller designen, men:
    Sony is keen to point out that neither device is aimed at the budget market but, with the XA costing around £239 (almost £200 less than the X), there’s a clear winner if your cash won’t stretch to a flagship phone.
    Cheaper phones such as the Moto G and OnePlus X will give the XA a serious run for its money when it comes to specs.
    Det finns många som köper sin phån med ögonen, även om den kanske är betydligt dyrare men funkar som en äppleskrott (ironi...) men här får man en snygg lur till ett rimligt pris, visserligen en budgetversion tekniskt sett, men kanske ändå en storsäljare, men visst hade X blivit ännu mer åtråvärd med denna designen