BT-ljudet klipper var 8:e minut

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av heeke, 8 aug 2016.

  1. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har idag en Nexus 5x men hade samma problem med min Galaxy Nexus tidigare.

    Problemet består i att BT-ljudet till bilstereon klipper (blir helt tyst) i någon sekund (eller kanske en halv bara) ungefär var 8:e minut om skärmen är av.
    Ibland är del längre mellan klippen och det beror på om skärmen varit tänd eller om man tex fått någon notis under tiden.
    Bilstereon är avfärdad eftersom problemet inte uppstår med andra Android-telefoner eller iPhone.
    Trodde först att Tasker var den gemensamma nämnaren mellan mina två "problem mobiler", men med Tasker inaktiverat och "tvingat avslutad" så kvarstår problemen.

    Någon som känner igen problemet och har någon ide vad som kan vara orsaken?
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag flyttar tråden till forumet för Nexus 5X :)

    Vilken app gäller det och vilken rom har du? Har du provat flera olika appar?
     
  3. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    testa at slå Wi-Fi av
     
  4. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag brukar stänga BT o på så löser det biffen, händer inte så ofta
     
  5. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hm, flytt till 5x forumet när jag uttryckligen skrev att det var samma problem på min Galaxy Nexus känns ju lite märkligt.

    Som sagt, den enda gemensamma nämnaren mellan de enda två telefoner som haft problemet jag själv kommit på är Tasker. Misstänkte att Taskers "Check all intervall" var boven, men även med Tasker inaktiverat och även sett till att "tvinga avslutning" så har problemet uppstått.

    Använder bara Spotify i bilen så det är där jag märkt av problemen.

    Ljudet pausas inte utan det klipper bara och blir tyst i max 1s sen fortsätter det som vanligt.
    Det är inte ljudminskningen vid notiser jag menar. Det här är något annat och det blir helt tyst.
     
  6. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Samma här händer med Spotify har en op2
     
  7. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att Galaxy Nexus körde jag rootad och CM medans Nexus 5x är helt stock.
     
  8. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kanske är apprelaterat?
     
  9. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    kanske bilstereo relaterat?
     
  10. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jo, högst troligt. Men vilken? Knappast Spotify, då borde det ju fler ha problemet.
    Tasker misstänkte jag, men har uteslutit.
    Tänker jag efter har jag ju en annan app som är lite speciell just angående BT (eftersom den inte använder det generella gränssnittet för BT-parning) och det är Garmin Connect.
    Är det en app du också har?
     
  11. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kanske troligtvis inte eftersom det inte gäller andra personers telefoner, oavsett OS, på samma bilstereo.
     
  12. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har ingen taskkiller, detta problem händer bara med Spotify både hemma och i bilen inte alltid men ibland
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag flyttade eftersom det endast påverkar Nexus och inga andra enheter så jag tänkte att det därför kan finnas fler med liknande problem i forumet för en av dem.

    Har du provat någon annan app, tex en podapp om du inte vill byta musiktjänst?

    Finns det fler enheter i bilen som kanske försöker ansluta medan du är ansluten?
     
  14. mrnenad

    mrnenad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag sitter själv i bilen när jag pendlar så ingen annan enhet försöker ansluta
     
  15. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ska testa med en pod-app.
    Annars har jag ju en Garmin-klocka (920xt) som är ansluten med BT till telefonen. Så jag ska försöka se om den (eller kanske snarare appen, Garmin Connect) kan vara orsaken.
     
  16. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Samma problem med pod-app (Player FM).

    Kommer att ha möjlighet att testa med annan bilstereo i morgon. Har för mig att problemet funnits med den också iofs, men då ska jag se om Garmin Connect kan vara boven.
     
  17. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    I en VW Touran funkade det som det ska, så då verkar det ändå som om det till viss del är bilstereorelaterat.
    Den jag har problem med är en Pioneer MVH-X360BT (några år på nacken), men som sagt andra telefoner funkar med den stereon (Samsung S4 och iPhone 5c med säkerhet) men alltså inte Galaxy Nexus och Nexus 5x

    Efter lite letande så hittade jag att vissa Sony (Z, Z1 och Z3 iaf) upplever samma problem, men även där funkar det med användarna med andra telefoner.

    Jag är för dåligt insatt i det här med BT-profiler etc men kan det ha något att göra med saken?
    Bilstereon är specad; BT 3.0 certified, och ska stödja följande profiler: GAP, OPP, HFP 1.5, PSAP, A2DP, AVRCP 1.3, SPP 1.1
     
  18. ÅkeK

    ÅkeK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har liknande problem med min Nexus5X, min tidigare Nexus5 gick problemfritt. Gäller Spotify och Smart AudioBook Player samt telefonljudet. Bara i bilen (Volvo V60). Använder BT högtalare hemma utan problem.
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har också sett detta problem men jag har kopplat det till min klocka. Har dock inte reagerat på det med S7:an när jag tänker efter. Ändå har jag kvar mitt gamla mönster att jag försöker att inte köra klocka när jag streamar Spotify i bilen [emoji15]. Brukar inte starta klockan förens jag är på jobbet men på vägen hem är den på utan problem.