Diskussion: Gorilla Glass 5

Diskussion i 'Galaxy Note 7 - Allmänt' startad av Droid55, 18 aug 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Fan vad dåligt GG5 verkar vara. Jag väljer reptålighet framför splitterresistent alla dagar i veckan. Jag tappar typ aldrig mina telefoner men minsta lilla sandkorn kan repa skärmen. Nu vet jag att sandkorn är hårt material men det blir ju inte bättre av en mindre reptålig skärm...

     
  2. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    Ja, det förstår jag att det är förbättrad tålighet vid fall. Men ingen har sagt något om försämrad tålighet mot repor.

    Och absolut inte ett steg bättre än plast .....
     
    easycure1974, foxman och R3b0rn gillar detta.
  3. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja och han som började skriva om det på XDA blev helt nedsablad och han fick höra att han var dum i huvudet för GG5 skulle vara så jävla reptåligt
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja men reptåligheten vill man ju inte ha sämre och så efterblivna är inte hans test. Finns ju redan rapporter på demolurar i USA som är helt nedrepade så nog är det sämre allt på den biten. Till och med Samsung patriot siten Sammobile har tagit upp det
     
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Riktigt tråkigt detta... Men tvivlar på att man inte kommer köpa den.
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Att elda med tändare, skära med massa vassa föremål på skärmen samt att försöka bryta/böja telefonen speglar inte ett normalt användande av en telefon. Snubbens test är meningslösa.
     
    Maccahan och iterva gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Hur funkar det med skärmskydd på telefoner med böjd skärm? En polare har en S7 Edge med skärmskydd och vänster- och högerkanten blir då väldigt vass. Kanske bara en dålig modell av skärmskydd...

    / p
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Givetvis, vad som däremot inte är meningslöst är hans reptest där han använder verktyg med olika skärpa. Mycket intressant och helt klart relevant för hur telefonen kommer se ut efter några månaders användning utan skydd.

    Min iPhone 6S Plus t.ex. fick väldigt dåligt betyg i hans reptest (dock bättre än N7) och den är full med mikrorepor. Min Note 4 är typ helt repfri trots två års användande och det stämmer bra med resultatet av reptestet som gjordes när den var ny.

    / p
     
    vampyren gillar detta.
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Det håller jag inte med om. Givetvis överdriver han när han utsätter telefonen för allt på en och samma gång. Det betyder dock inte att hans tester är meningslösa. Just eld-delen är väl det enda jag spontant kan känna är irrelevant för normala användare, men jag begriper också varför han gör det (för att ta reda på hur telefonen faktiskt skulle hantera det - det betyder inte att telefonen kommer utsättas för det). Det räcker att läsa hans kommentarer för att inse att folk som kollar på hans videos således inte reagerar på det. Det folk reagerar på är det relevanta dvs. i det här fallet skärmen (och fingertrycksavläsaren). Menar du att det skulle vara ovanligt med repiga skärmar (eller fingertrycksavläsare)?

    Reagerar du likadant när bendgate uppdagades? Tycker du att de som försökte böja iPhones (och senare andra telefoner) var meningslösa? Du tror inte bendgate ledde till betydligt starkare iPhones året efter?
     
    Jensa76, vampyren och Droid96 gillar detta.
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad jag har förstått är det svårt med skärmskydd i härdat glas och böjda skärmar. Därför känns minskad reptålighet som en stor grej.

    Jag är övertygad om att de flesta utsätter sina telefoner för repor mer än fall. Det är också lättare att sätta på ett tufft skal eller flipcover som kan skydda skärmen vid fall men repor kan liksom komma smygande. Det är inte så att man medvetet repar sin skärm (om någon nu tror det).

    Det känns även mer "värt" att byta skärm när den väl ha spruckit än att behöva byta för några (irriterande!) repor...
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är ju samma på s7 med gg4 ... helt värdelöst när det gäller reptålighet.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Dessutom känns det som att en böjd skärm är mer utsatt än en platt när det kommer till just repor.

    / p
     
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja elda är menlöst kan jag hålla med om. Men reptestet är inte menlöst, det får ju fram reptåligheten och den är ju uppenbart sämre
     
  14. Dizzy

    Dizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge
    Info:
    Twrp & root rocks
    mmm GG5's reptålighet verkar inte vara överdrivet bra.
    Så vad kan man själv göra ....
    Heltäckande Tempered Glas för edge telefoner verkar ju inte vara någon hit än iaf.
    Detta gå de flesta av dem inte verkar ha bra passform eller inte går ha tillsammans med de flesta skal ....

    Sjäkv bestämde jag mig för att köpa ett vanligt "fyrkantigt" uten edge Tempered Glas till Note 7n. 79:- spänn ink frakt från droidstuff.se
    Får se hur bra det eg är, men lite extra skydd mot repor (förutom på kanterna då) borde det ju ge iaf. Sen är ju frågan om man stör sig på att det inte täcker kanterna med eller inte ....
    Svårt att veta i nuläget då man inte fått telefonen än :P
     
  15. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    Flip Cover kan väl vara ett alternativ?
     
  16. Dizzy

    Dizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge
    Info:
    Twrp & root rocks
    Last edited: 19 aug 2016
  17. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Konstigt du tycker det när alla tester visar att gg4 är det reptåligaste glaset till mobiler. Hur hanterar du din mobil? Har en s6 edge plus som inte har en enda microrepa efter ganska ovarsam hantering. Har iof orginal s view fodral på sen ett par månader.
     
  18. Copa

    Copa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Iphone 13 pro max 256 gb
    Platta:
    Ipad
  19. Dizzy

    Dizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S2, Note 2, S7 edge
    Info:
    Twrp & root rocks
    Mycket möjligt ... men varför chansa då en möjlig lösning kostar 80spänn att prova??? ;)
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det något glasskydd som fungerar bra med böjda skärmar ännu? De flesta har problem med att det bildas en minimal luftspalt som gör det möjligt för smuts att komma in undertill och påverkar även känsligheten och inte minst känslan.

    Blir nog ett plastskydd av högre kvalitet för min del i väntan på att glasskydden mognar. Plöjde igenom fem olika glasskydd för S7 Edge utan framgång innan jag gav upp, men det är kanske bättre nu?