[GUIDE] Säg goodbye till 3 och andra brandade X10 Minisar :D

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av R3b0rn, 4 jul 2010.

  1. MrHydrodynamic

    MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Disaster struck!

    Vanlig uppdatering falerade när den hämtat programvaran och skulle installera, den kraschar installationen och nu visar displayen en triangel med ett utropstecken i, muntert värre.

    Det stod nått om att man skulle säkerställa att batteriet var fulladdat, den verkar ju inte ta emot laddning alls? Displayen blinkar upp med ovan nämda symbol någon gång per minut när sladden sitter i.

    Vad göra?

    Ja, första gången gjorde jag som ovan men misslyckades, den andra gången så laddade den hem "rätt" filer igen och samma fel...

    HJÄLP! :(

    Edit: Installerade om SEUS och nu verkar det funka... puh! Hjärtinfarkten var nära... Får väl testa igen imorgon och se om jag kan bli av med allt treklägg.

    Kör iofs ADW.Launcher, så jag störs inte så mycket av de länkarna, de ligger mest döda i bottenmenyn.
     
    Last edited: 22 jul 2010
  2. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    För mig funkade det på första försöken men det gäller att vara snabb och kopiera över filerna speciellt den stora filen, innan det börjar installera på telefonen.
    Så det borde funka om du testar igen.
    Rätt skönt med en obrandad och slippa tre´s skit i telefonen.
     
  3. MrHydrodynamic

    MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp, jag ska också försöka några fler gånger, blev bara lite nervös för "Varningstriangeln" som kom upp och ingen annan feedback.

    Tror att jag råkade kopiera över den store filen innan den var helt färdig för det, storleken på den stämde inte när det var klart. Filen som den laddade ned var 90+ mb, filen jag skulle kopiera in var 88.0 Mb och filen som blev resultatet var på närmare 89... nått gick fel.
     
  4. Sweman

    Sweman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, första inlägget här och tyvärr inte positivt.

    Jag köpte en X10 mini från 3 och försökte mig på en install enligt ovan på den. Läste upp mig ordentligt och tycker mig ha gjort allt rätt. Installationen verkar i stort sett ha gått rätt till. Dock när jag startar mobilen och skall trycka bort knapplåset så fungerar inte Meny-knappen för att komma förbi knapplåset. Pekskärmen verkar ej heller fungera då jag får fram skärmen för att slå in koden, men varken skärm eller tangentbord reagerar.

    Därav har jag svårt att stänga av mobilen då jag inte kan trycka på Power Off. Finns det ytterligare sätt att direkt stänga av mobilen? Har försökt dra ut batteriet men ingen effekt.
     
  5. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Testa göra om rootningen .

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  6. Sweman

    Sweman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar. Problemet är dock att jag inte kan stänga av mobilen för att uppdatera. Testade när den var på med SEUS men säger att allt är i senaste skick. Ingen möjlighet att installera om. Antar att mobilen måste vara avstängd för att detta ska fungera?
     
  7. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s

    Det är inte när det börjat installera man ska flytta filerna utan när dom tankas ner.
     
  8. Camoplast

    Camoplast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som kan hjälpa mig?!

    Vad är branded och unbranded? Är det att komma förbi operatörlåst telefon eller?
     
  9. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag har en X10 Mini Pro som är låst till 3.

    Kernel version: 2.6.29
    Revisions nr: 1.1.A.0.12

    Jag hade tidigare PC Companion inlagt, där fanns inga filer i den storleksordning som angivs, tror mappens totalstorlek låg på runt 70~mb eller nått.

    Samma gällde dom s k dolda filerna som fanns, inga i den storleksordningen.
    Varken 12 mb eller 90. Dolda "ProgramData" mappen som anv R3b0rn nämner fanns inte hos mig heller.

    Tanka ner SEUS och la in det istället, samma sak där; inga större filer..
    Dom enda jag hittade fann jag i C:\Program Files\Sony Ericsson\Update Service\jre\bin\client . filen "classes.jsa" och låg på 12 864 kb.

    Fil nr 2 på C:\Program Files\Sony Ericsson\Update Service\jre\lib .
    Den hette "rt.jar" och låg på 43 247 kb.

    Jag har även dragit ner "generic_Uk" för just Pro (U20i) eftersom jag misstänker att det lär bli strul med den dedikerad till endast Mini.
    Har dock inte testat att göra nått med dessa filer då jag verkar missat något ganska viktigt och gärna vill ta backup på dessa org filer innan :ehm:


    Nån som vet nått som hjälper mig lite på vägen?
    Ny på andoid nallar..
     
  10. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Dom filerna du letar efter tankas hem i programmet det är då under hemtankningen du ska byta ut filerna.
     
  11. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för hjälpen.
    nått som jag började misstänka men det blir det ju svårt att ta säkerhetskopior
    på dom nertankade filerna om jag ska ersätta dom direkt under nertankning?

    säkerhetskopieringen på nallen tar ju bara kontakter o inställningar etc.
    Finns det några filer där jag kan kopiera över innan?
    För det är väl lite gamble att lita på att det går att "uppdatera bort" ett ev fel
    med en ny uppdate via nätet.

    Vill ju ha möjlighet att göra en rollback ifall det skulle skita sig.
     
    Last edited: 5 aug 2010
  12. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag installerade om telefonen 2 ggr först med 3´s sen gjorde jag backup på filerna för sen finns dom i datorn så du kan ta backup. Men den vill ta hem nya filer om du lägger i dom i mappen därför måste man lägga in dom när dom tankas ner i hyffad rätt tid så lurar man programmet.
     
  13. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Än en gång,Tack!
    Jag håller på och dra ner 3s egna nu. Ser ut som att filerna (C:\Program Files\Sony Ericsson\Update Service\db\13740270\blob_fs) för mig heter "FILE_277453623" (12,4 mb) och "FILE_277453706" (85,7 mb).

    "Upplåsningsfilerna" som jag drog ner ligger på 12,76 mb respektive 91,21 mb.

    Det är väl diffen på den senare jag hostar lite om men det kanske inte är nått ovanligt?
    Tre har ju tendensen att fucka lite med mobilerna ;)

    Jag ska göra en till nerladdning för att se om diffen minskar eller förblir den samma innan jag testar. Synd bara att man sitter på mobilt bredband :sealed:

    Edit:

    Har nu testat 3 ggr att få in filerna vid nerladdningen. Varje gång blir resultatet misslyckat, detta när jag för över sista filen. Första filen är inga problem, när jag i slustet för över sista filen så stoppar SEUS. Ska testa med PC Companion också ev.

    Hajar bara inte varför den inte köper detta när det fungerar för andra.
    För över båda filerna när respektive är klar, den sista är väldigt tajt; precis innan nerladdningen är slutförd, så första gången kan jag ha tajmat fel.
    Inga filer blir installerade eftersom programmet avbryter innan installation.
     
    Last edited: 5 aug 2010
  14. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar tyvärr inte fungera för mig, varken med PC Companion eller SEUS.
    Båda säger att det "misslyckades" vid överföringen av sista filen.

    Crap oxå..har ingen aning om vad jag gör för fel.
     
  15. 2be

    2be Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hade exakt samma problem som marcus. men jag kom på snilleblixten att om jag hade SE orginalfilerna kvar i katalogen och så tog bort den på ~12mb och kör igång så börjar den tanka ner den filen och då passade jag på att byta den stora filen medan den ladda ner den. och sen när installen körde igång så la jag in den lilla vid 40% ungefär och installationen gick perfekt....

    MEN... nu när jag startar telefonen så är det enda som hänt att den är på engelska, den frågar fortfarande efter upplåsningskod.. och alla knappar har slutat fungera.. (har en mini pro) börjar fundera på om det skiljer sig i rom mellan de två X10 minisarna.. nån som vet var jag kan finna en x10 mini pro rom att testa med?
    eller har ni som lyckats haft mini pro eller bara vanliga mini?

    hm.. och nu är problemet att försöker jag göra en ny uppdatering så säger den bara att jag har senaste version och jag kan inte välja att köra ändå?! så nu sitter jag nog i skiten...
     
    Last edited: 6 aug 2010
  16. _Marcus_

    _Marcus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Jag tanka ner min "generic UK version" för Mini Pro ifrån denna länken som jag hittade inne på detta forum.

    Länk till generic UK version för Mini Pro som anv Gonsi gav mirror till:
    http://www.multiupload.com/OJRYKAJBF4

    Varför jag själv inte vågade köra på vanliga minis rom beror på att jag va rädd att stöda på promblem, precis som du beskriver.
    Vet inte hur mkt det skiljer mellan dom men vanliga Mini (U10i) saknar ju tangetbordet mot Mini Pro (U20i) & jag tankade även ner vanliga minis version. Den hade en aningen mindre fil (som största fil etc).

    Vad jag TROR kan bli problem med är att filen som du matar över innan nerladdningen är klar är att den blir överskriven till viss del av uppdaterings-programmet vilket kan skapa felaktiga/trasiga filer,
    Det är iallafall min egna rädsla till varför jag inte gjort samma.

    Sen har du även använt filen skapade för U10i vilket jag uppfattat som fler fått problem med just när man använder dom till Pro, och som du skrev slutade tangentbordet att fungera.

    Har du några backup filer ifrån tidigare?
    Kan du inte välja att "reparera" systemet när du ska uppdatera telefonen?
    Jag får också upp att jag har senaste versionen men jag väljer "reparera" så skriver den över filerna på telefonen men får problem när jag för över sista filen och inget vill installeras i nallen.

    Jag vet inte ifall jag har rätt fakta, är ny på nallen & Android..
    Hör gärna av dig hur du gick, hoppas du får snurr på luren nu!
     
  17. 2be

    2be Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag tror att min teknik skulle fungera, för den laddar ju inte ner den stora filen alls om man gör enligt mitt sätt och därför blir det ingen förändring i den filen. men antagligen som du säger så är det ju helt olika roms till mini och mini pro vilket gör problemet för mig att jag inte kan använda knapparna...

    men nu är det så illa att när jag kopplar in den och försöker göra uppdatering så säger den bara att den har senaste version och det går inte välja nåt annat. innan så har de ju gått o göra "ominstallation" och det har jag gjort flera gånger. men nu är det helt kört, vet inte om jag måste invänta nästa riktiga uppdatering av SE? :/
    eller har någon nån bra lösning?
    jag har försökt o roota den och hitta nån lösning den vägen men icke funnit något :(

    tack för länken till mini pro romen. ska testa och se om den går att få igång nån uppdatering med de.
     
  18. 2be

    2be Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lyckades återställa telefonen igen genom att roota telefonen och byta build fil enligt denna guide. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=743800
    så nu fungerar telefonen igen, men den är fortfarande låst :(
    tänkte testa göra mitt sätt som nämndes ovan fast med filen jag fick av marcus. får se om det fungerar eller ej...
    wish me luck ;)
     
  19. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Telefonen blir inte upplåst för du lägger in ny firmware.
     
  20. 2be

    2be Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    om man lyckas installera en annan rom så borde den väl visst bli olåst?

    är det någon som lyckats och kan verifiera att man kan låsa upp telefonen?
     
    Last edited: 7 aug 2010