Min första telefon med Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av MrAronsson, 26 aug 2016.

  1. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Tjo! Jag har en undran. Jag har suttit med iPhone i 6 år nu men nu är det dags att byta.
    I dagsläget sitter jag på en iPhone 6 plus och funderar starkt på att byta till Note 7 när den kommer.

    Det jag egentligen vill veta är: Är den telefonen ett klokt val? Jag vill ha en stor telefon, bra kamera osv. så det är väl därför jag fastnat för den. Har tittat på otaligt många videos på youtube om telefonen och det känns väl som rätt val. Men eftersom jag inte vet något om Android och telefoner som kör Android så tänkte jag väl kolla här först om det är ett bra val eller inte? Jag fotar och filmar väldigt mycket med min telefon så därför tänkte jag väl också att den kan passa bra!

    Sen, är det något jag bör tänka på överlag när det kommer till Android? Något som man "måste" göra osv.

    Tacksam för svar! Tills dess, ha det gött.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Hej.

    Om du är villig att betala så mycket som en Note 7 kostar så kör på!
    Det är utav tvivel det bästa du kan få när det gäller Android idag. Många har gnällt och gnäller fortfarande på Samsungs Touchwiz, men det är inte så hemskt som många påstår. Touchwiz är alltså Samsung "skin" ovanpå Android.

    Jag kan inte komma på något som man "måste" göra när man skaffat en Android, kör på och lär dig systemet och njut av friheten en Android-telefon erbjuder :)
     
    selko och MrAronsson gillar detta.
  3. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja, alltså, man är ju van vid iPhone så priset gjorde mig inte så mycket men när jag läste rykten att de tar bort hörlursintaget så blev min bägare full. Det räcker nu med att försöka sätta nya standarder.

    Jag tycker touchwiz verkar nice men å andra sidan har jag ju inget att jämföra med.
    Ser fram emot lite frihet. Pallar inte att behöva jailbreaka iPhone hela tiden haha! Tack för svar. Mycket uppskattat. :)
     
    220volt gillar detta.
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Stor telefon säger du...hm.

    Första jag kommer att tänka på är Note 7 och Nexus 6P. Skillnaden mellan dessa är dock ganska stor, inte bara till utseende men också till användarupplevelsen.

    Note 7 har ju allt egentligen. Bra skärm, kamera och hårdvara. Ett plus(?) är att den även har en stylus, om det kan vara intressant. En dealbreaker kan vara TouchWiz för många insatta, som ibland kan framstå som klumpigt, segt och fult. Men man har ju finpolerat det lite ännu en gång iom Note 7 och det är ju inte direkt dåligt.

    Nexus å andra sidan bjuder ju på en mer avskalad användarupplevelse sett till exempelvis TouchWiz och har inte alla gimmicks och tusen olika funktioner som Samsung erbjuder, och man kanske inte använder haha. Kameran är ju mycket bra på 6P och telefonen är ju enklare att roota om du vill ha Androids motsvarighet till Jailbreak.
     
    MrAronsson gillar detta.
  5. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    @bvb@bvb Alright. Då verkar det ändå som valet att ta en note klokt. Mina aningar tycks varit rätt. För min egna del så kan nog Touchwiz varit det som gjorde att jag lockades mer över till Android enheter. Eftersom jag inte varit direkt insatt tidigare eller har något att jämföra med så tyckte jag nog att UI som är på Note verkade trevlig. :)

    Vill nog bekanta mig mer med Android innan jag sätter igång och rootar den. Får se först vilka funktioner man gillar och efter en tids användning saknar! Tack för svar och vägledning! Ska bli sjukt kul att byta telefon igen då iOS börjar bli mer och mer ett "meh".
     
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Ja, gäller det Note-serien så tror jag ändå att TouchWiz är väldigt passande med sina Stylus-specifika funktioner. Är ju dessa som gör Noteserien så utmärkande utöver sin storlek.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Note 7 tycker jag defintivt du ska köra på. Världens i särklass bästa AMOLED-panel, det är inget man behöver buntvis med tester för att veta för Samsung har regerat på den fronten länge nu. Det är bara något som "är".

    Kameran är väldigt bra i den tycker jag och tar foton snabbt. Startar snabbt samt fokuserar snabbt gör den med. Inställningsmenyn tyckte jag initialt var lite rörig men det kan man vänja sig med. Pennan är bra och det svarar fort på skärmen med den.

    Hade jag köpt en Android i dagsläget hade det blivit en sån utan tvekan.

    Mitt tyck och tänk baseras på initiala tester på Best Buy i Los Angeles när vi var i USA. :)
     
    MrAronsson gillar detta.
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    En sak som är viktig när du byter från IOS till Android är tålamod. Ge inte upp och tyck att Android är skit. Många som går tillbaka till IOS igen gör det för att dom inte vill/orkar lära sig på nytt. Android kontra IOS är väldigt olika då Android har lite mer möjligheter och inställningar. Nu när du är medlem här har du världens möjlighet att lära dig om Android och dess tweaks. Tveka inte att fråga men läs också genom trådarna så kommer du verkligen uppskatta din Android.

    Du kommer garanterat bli nöjd med en Note 7

    Själv kör jag både Android och IOS, gillar båda systemen som faan fast på olika sätt [emoji3]
     
    Droid55, jnsson, MrAronsson och 1 annan gillar detta.
  9. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    @Fredriks@Fredriks Absolut. Jag håller mig väldigt öppensinnad och ser fram emot att lära mig det nya systemet. Är relativt pryltokig och ser mig själv som väldigt lättlärd när det kommer till nya system. Jag är både windows och mac os x användare då jag vill komma åt det bästa från båda världar. Lite så ser jag med Android nu.

    Men lite till frågor som jag inte helt fattat från videos. En sak jag saknat med iOS är att hittar jag en bättre kalender, klocka, bildhanterare osv. Visst kan man göra sådana saker till förstahandsval i Android? Oavsett vilken app jag laddar hem till iPhone så kan jag ju inte ha den som standard men det kan man i Android va?

    Sen kan man tydligen ladda hem appar/program som förändrar själva Android OS:et? Såg någon app som hade en massa inställningar var en var att man kunde välja att alltid ha de lysande knapparna på telefonen mörka/avstängda. Är det på rootade telefoner det är så eller är operativsystemet så pass öppet för apptillverkare?
     
  10. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    @Ascii@Ascii Grymt. Känns som det inte finns något att tveka över längre och det jag har uppfattat sen tidigare tycks stämma mer och mer! Men var tvungen att bli medlem här för att verkligen veta det säkra och responsen man fått har varit fantastik än så länge från detta forum! Grymt!! Och skönt för mitt egna ego att jag inte var helt ute och cykla hahaha! :)
     
    Ascii gillar detta.
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Välkommen in i världen bland oss nördar och annat folk, hehe. Hoppas du trivs och att du väljer att stanna! :)
     
    MrAronsson gillar detta.
  12. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det stämmer att du kan ladda ner ex en annan kalender, webbläsare osv och ange den som standard och bara använda den om så önskas.

    I Touchwiz kan man ladda hem massvis med olika teman för att förändra utseendet i UI och man kan även byta launcher för att kunna byta ikoner osv. Nova är riktigt bra!
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher

    Med denna appen kan du ange hur länge knapparna ska lysa eller stänga av helt.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.notquiteinsane.galaxybuttonlights

    Behöver ingen root för någon av dessa appar.
     
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

     
  14. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    @220volt@220volt @Fredriks@Fredriks Asså, detta är ju grymt. Ska bli sjukt kul att få gräva ner sig i allt!
    Som det låter så förstår jag mig inte alls på allt snack om att Android ska vara så hemskt osv. För min egna del låter detta som en klart trevlig upplevelse!!

    Bara saken att jag får använda vilken app jag vill som default är ju fantastiskt, då (iallafall i ios) de flesta original appar man får är generellt rätt sunkiga.

    En sista fråga jag har just nu. "Always on display" Gimmick? Suger det batteri? Bra/dåligt för en skärm?

    Tusen och åter tusen tack för all hjälp och info! Jag är verkligen nollad när det kommer till Android men börjar helt klart se alla fördelar med att använda det! Har ju själv varit väldigt anti android men lär erkänna att jag får äta upp det man sagt. :)
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Det kommer bli en trevlig upplevelse....[emoji3]

    Kör själv med Always on på min S7:a. Upplever inte att det tar speciellt mycket batteri, går knappt jämföra med eller utan så då får det var på. Texten och klockan flyttat på sig hela tiden så det borde inte vara några problem för skärmen. Ett annat tips kan ju vara som du gjort, kolla på Youtube klipp. Där lärde jag mig mycket om Android men mest lärde mig jag nog här. Alla är vi barn i början [emoji6]
     
    MrAronsson gillar detta.
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag hoppas att du blir nöjd med Note 7 men jag vill dock påpeka några saker i all välmening:

    1. Om du planerar att roota och ge dig på ROMar är det inte rätt enhet. Finns det sådana ambitioner finns det bättre alternativ.
    Detta beror på Samsungs efuse/Knox och annat.

    2. Prestandan är påverkad av TouchWiz/Grace UX. Läs mer i denna artikel:

    http://www.xda-developers.com/with-...delivers-embarrassing-real-world-performance/

    Sedan vill jag gärna rekommendera dig att långsamt och metodiskt utforska utbudet av Androidenheter då det finns ett stort antal vassa alternativ med hög kvalitet och prestanda. Du bör definitivt försöka bege dig till en butik med demoexemplar och försöka testa såväl Nexus 6P för att få en uppfattning av vanilla Android samt Note 7 för att se den andra änden av skalan, d.v.s Samsungs implementation. Detta gör att du får in känslan i systemet i olika form.

    Jag skulle även vilja rekommendera dig att kolla in XDA-Developers och Android Police då det är utmärkta källor för att gå djupare in i plattformens alla aspekter.

    Sedan vill jag försiktigt säga att Note 7 inte är en enhet som ligger i linje med de krav jag själv ställer men jag vill inte få tråden att spåra ur så jag nöjer mig med det konstaterandet (jag utvecklar gärna dessa invändningar i ett PM).

    Jag vill passa på att önska dig välkommen till Androidvärlden och hoppas att du kommer att trivas bra med plattformen i sin helhet.
     
  17. MrAronsson

    MrAronsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    @AVR4000@AVR4000 Planen är väl inte att rota mig ner så djupt i telefonens kärna. I det stora hela vill jag ha en telefon med fin display och bra kamera. Allt därefter är egentligen ett plus. Det jag ser fram emot i detta öppna system mest är att jag äntligen kan få sätta den app jag vill som default och sluta krångla med att "använd denna appen för att sen öppna denna appen för att sen importera innehållet till original appen". Är less på alla dessa steg. Tror nog note 7 blir en bra lur att börja med och sen får man ta det därifrån beroende hur intresset byggs upp.

    Men kommer jag till de mer invecklade stegen så tycks du va rätt person att fråga så det ska jag ha i åtanke!
    Och tack, redan utan telefon trivs jag redan. Detta tycks vara ett kanon forum och det har varit skönt att slippa alla spydiga kommentarer (hat emot att man använt iphone osv. Smaken är som baken och jag gillar fortfarande iOS med). Tycks vara ett moget forum och det uppskattas avsevärt!
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Då blir Noten kanon! :)

    Ja, det kan vara rätt störande i vissa situationer tyvärr.

    Definitivt. :)

    De flesta av oss är "rätt person att fråga", så att säga, så det är bara att fråga generellt så svarar första bästa person. :D

    iPhone känns ibland som tabu här men jag har inte upplevt någon större problematik faktiskt. I överlag ett väldigt bra forum. :)
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 144
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Note 7 är nog inte ett dumt val. Annars är nog Sony Xperia XA Ultra ett annat alternativ att överväga:
    http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-xa-ultra/

    De mindre Xperia X modellerna har inte fått så bra bemötande. Men den här stora verkar ha blivit lyckad. Tror inte den finns i Sverige ännu men är på gång.
     
    Last edited: 26 aug 2016
  20. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    XA Ultra skulle jag inte riktigt rekommendera då den erbjuder motsvarande prestanda som den tre år gamla Xperia Z Ultra och då är Note 7 (om vi håller oss till den) en avsevärt snabbare enhet. Då rekommenderar jag olika alternativ med Snapdragon 820 istället snarare än att köpa "2013 års prestanda".

    XA Ultra är inte riktigt ett alternativ till en Note 7, helt enkelt.