Mikrolagg och mikrofrysningar

Diskussion i 'Galaxy Note 7 - Allmänt' startad av Droid55, 2 sept 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Från Vi testar Samsung Galaxy Note 7 av Swedroid.

    Jag undrar lite över dessa mikrolagg och mikrofrysningar. Kanske @bernard@bernard vet vem som skrev recensionen?

    Inte säker på vad mikrolagg faktiskt betyder men mikrofrysningar, betyder det att skärmen (eller mjukvaran då) fryser? Jag har exakt samma problem med Honor 8. Det här händer dessutom, enligt mig, väldigt ofta. Jag kan rätt som det är inte trycka på något för några sekunder. Jag upplever det - helt ärligt - som ett irritationsmoment eftersom det fördärvar inte bara ens upplevelse men även det man håller på med.

    Så jag undrar förstås hur dessa mikrofrysningar i Note 7 känns, när de uppstår och hur ofta. Antar det är samma för S7/S7 Edge och inte knutet till just Note 7?

    Kommer från iPhone och har, med handen på hjärtat, aldrig upplevt att skärmen slutat svara mig. Tror det enda jag råkat ut för är att en app behövt stänga ner (typ när jag scrollade för långt i Gmail).
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Jag antar att de menar att telefonen "stannar upp" för ett mycket kort ögonblick och att animationer hackar till. Troligtvis handlar det inte om så lång tid som sekunder utan bara tillräckligt länge för att man ska lägga märke till det.

    Det har alltid varit så med de Samsung-telefoner jag använt tyvärr.
    Det verkar som att Samsung prioriterat batteritid före prestanda, det skulle säkert gå att åtgärda om de ville.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror mig veta precis vad recensenten syftar på.

    Mikrolagg är en känsla av att telefonen är långsam. Det beror i grund och botten på att GPU/CPU inte klarar att rendrera animationer och grafik i 60fps. Att den inte klarar det i vissa avancerade spel är helt förståeligt, men i simplare appar (gmail, webbläsare, hangout etc) och scrollvyer bör ett monster som Note 7 klara att hålla exakt 60 fps utan några som helst bekymmer. Så är inte fallet. Det mesta hackar, konstant. Jag tror att vissa är känsligare för detta än andra. Det är också en vanesak. Kommer man direkt från en annan laggig Android är det nog ett mindre problem. Kommer man från en modernare iPhone (som helt saknar mikrolagg vid normalt användande) eller en av de snabbare Androiderna (t.ex. Nexus 5 eller Oneplus 3) blir det en viss omställning.

    Jag tycker tyvärr att mikrolagg är något som har drabbat alla Androidtelefoner i olika utsträckning sedan Nexus 5 (som var den senaste helt laggfria Androiden). Jag hade en Nexus 6P under en kortare tid och den var rapp cirka 6-12 timmar efter en omstart sen började den mikrolagga. Vad det beror på är det väl ingen som vet riktigt. Min teori är att 8 kärnor med intensiv throttling är sämre för vardagsprestandan än två starka kärnor som throttlar mindre (som på iPhone/Nexus 5). Telefonen behöver då mindre tid på sig att "varva upp" och upplevs som rappare överlag.

    Mikrofrysningar är betydligt mer Note 7-specifikt än lagget. Det innebär att telefonen ibland helt slutar svara i allt från några hundradels sekunder till flera sekunder. Det kan hända precis när som helst, men jag har lyckats framkalla det vid appbyten på Note 7 vid flera tillfällen. Detta har bara hänt för mig på just Samsung och ingen av mina tidigare Nexus-lurar har haft problemet så det är förhoppningsvis något som kan åtgärdas med mjukvaruuppgradering.

    / p
     
    Droid55 gillar detta.
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Vet inte om jag skulle märka av mikrolagg eller ej (kommer från iPhone 6s Plus) men mikrofrysningar låter inte alls kul. Antar det är det som min Honor 8 också lider av? Pappa har en Moto G2 och visst är den inte lika snabb som en iPhone men jag har aldrig fått den att frysa (det är dock pappas huvudtelefon).

    Med frysa menar jag precis som ni beskriver mikrofrysning, att telefonen helt slutar svara. DET är irriterande.

    Så om mikrofrysning är Note 7-specifikt, betyder det att S7/S7 Edge inte har detta problem? Önskar man kunde veta om/när Samsung fixar just detta. För jag är dessvärre rädd att detta är något jag skulle störa mig på (speciellt med tanke på priset!).
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mikrolagg och Android är tyvärr synonymt. Alla Androidtelefoner jag haft har jag upplevt mikrolagg på, även Nexus 5 och Nexus 6P. Efter ett tags användning blev lagget än mer påtagligt och den tycktes behöva regelbundna fabriksåterställningar för att kännas rappa och bra igen, ett tag....
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Gå in i en butik och testa att skriva lite text på Note 7 (med tangentbordet, inte pennan). Det spelar ingen roll om du byter till Googles standardtangentbord. Det är inte lika rappt som på 6S helt enkelt. Du kan också testa att från hemskärmen öppna en app med textfält (t.ex. sms-appen) och så snabbt som möjligt försöka börja skriva. Laggigt.

    Kanske, har ingen erfarenhet av Honor 8 men det låter onekligen som ett liknande problem.

    S7 har aldrig intresserat mig pga att skärmens kanter är för hårt kurvade så jag har ingen erfarenhet personligen. Men det sägs att Exynos-varianten av S7/S7 Edge är betydligt rappare än Note 7 och saknar mikrofrysningarna.

    Det är tyvärr helt omöjligt att säga, men det brukar komma ganska frekventa buggfixar de första månaderna. Är man orolig att problemen inte blir lösta är det nog klokt att avvakta med köp några månader och se vad som åtgärdas och inte.

    / P
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Japp, vet du sagt det. Fast för mig blir det liksom "mikrolagg eller tvingas använda Apples appar". Med det menar jag att jag inte kan välja mina standardappar. Det här är faktiskt jävligt irriterande när jag väl börjat använda Android. Det är såå skönt att kunna använda Inbox och dela med vilka appar jag vill. Kunde typ inte dela något enkelt på iPhone pga. allt öppnades hela tiden i deras inbyggda appar som Mail och Safari. Jag föredrar Inbox och Chrome. Chrome är ju Googles webbläsare så den behöver jag inte välja men Inbox kan jag t.ex. välja framför telefonens egen mailapp eller t.o.m. framför Gmail.

    Tack för tipset. Ska försöka göra det. När jag känt på Note 7 har det varit med pennan. Typ det enda jag fokuserat på. Scrollade visserligen runt lite också men troligen inte tillräckligt för märka av något "lagg".

    Du menar S7 Edge, S7 har vanlig skärm (om man nu föredrar det). Jag tycker S7 Edge kändes skön i handen men givetvis är Note 7 lite bättre. Det som tilltalar mig med Note 7 har dock inget att göra med hur böjd skärmen är. Det är S Pen. Sen gillar jag verkligen de nya ikonerna, ser mycket mer enhetlig ut.

    Angående en Exynos-variant. Swedroid skrev ju att de hade Exynos-varianten? De skrev att de upplevde mindre lagg än de som rapporterar från Snapdragon men de nämner ändå dessa mikrofrysningar.

    Jo, det är ju det. Hade den inte haft så saftigt pris hade jag vågat chansa mer. För någon som behöver hålla hårt i sina pengar känns det som lite för stor chansning.

    Ändå grymt sugen och jag vill ha kameran den har. :(
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Lite off-topic men jag använder enbart INBOX (från Google) på min 6S Plus och det funkar helt perfekt. Om jag delar något från en app får jag välja till vilken app jag ska dela, och då väljer jag bara Inbox. Har inte använt Apples mailklient på flera år.

    Många såna detaljer märks inte förrän man börjar leva med telefonen. När man står och pillar på den i en butik så är det lätt att förföras av den fantastiska designen, skärmen, pennan etc.

    Missförstå mig rätt. Note 7 är en fantastisk telefon. Om jag inte tyckte det hade jag inte lagt en order. Men den är verkligen inte bäst på allt (den telefonen finns inte...).

    Swedroid har testat Exynos-varianten och mina intryck av lagget kommer också från Exynos. Den sägs vara lite bättre än S820 i "vardagsprestanda". Det har nog inte så mycket med själva SoC'en att göra dock, utan snarare hur Samsung implementerat hård- och mjukvara. Orsaken till att iPhones har så bra flyt är ju inte att de är några prestandamonster utan att just hård- och mjukvara är perfekt integrerat. Där har Samsung en del att lära.

    Fast om du har en 6S är det ingen natt-och-dag-skillnad på kameran. N7 är vassare i mörker, annars är de ganska jämförbara.

    / p
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det med standardappar slutade jag störa mig på för flera månader sen. Ingenting öppnas i Mail för jag har stängt av den appen och kör enbart med Gmail. :)
     
  10. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Just microlaggandet i Andriod var en av de stora faktorerna till att jag gick över till iOS. Fruktansvärt irriterande och tråkigt när man lägger flera tusen på en telefon. Var sugen på en note 7 men recensionerna som nämner mikrolagget fick mig att tänka om.

    Har idag en 6s+ och har aldrig upplevt en uns av lagg. Men det är som föregående talare sa, integrationen mellan hård och mjukvara, där är Apple ohotad etta.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Edit: Svarar i Sandlådan istället så det inte blir OT. :)
     
  12. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Kör en S7 Edge sen 5mån tillbaks. Stock, ej root med Nova launcher! Som en dröm. Inte en tillstymmelse till microlagg eller microfrysningar. Never. Underbar nalle & snabb som skabb i allt jag gör med den (vilket är mycket [emoji85]).
     
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har kört min Note i två dagar och visst finns det lite lagg här och där. Och det fanns det även på den S7 Edge jag hade innan. Har packat ner den nu och ska skicka tillbaka den till säljaren. Hade bestämt mig för att byta min iPhone mot den. Men batterihistorien tog knäcken på det. Sen funkade inte dualsim som jag hade tänkt det :)