Ny Z5 Compact eller vänta?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Didde, 27 jun 2016.

  1. Didde

    Didde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej
    Har idag en Z1 Compact som jag stormtrivts med. Byt batteri och blev därefter inte riktigt vattentät och börjar sega ihop lite nu. Vill ha en mindre telefon gärna <5" som är vattentät och med bra kamera. Är det värt att köpa en ny z5 compact eller vänta på om Sony eller någon annan tillverkare kommer med ett bra alternativ framöver. Inte mycket som tyder på mindre telefoner med bra prestanda just nu.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det råder verkligen stiltje på den punkten. Det mest attraktiva i nära tid är eventuellt en Nexus från HTC med storleken 5". Det är ju bara ett rykte dock.

    Å andra sidan är det inte så lång tid kvar till IFA 2016 (1:a september). Det är en stor teknikmässa där Sony traditionellt sett brukar presentera i alla fall något nytt.

    Xperia Z3/Z5 Compact har ju sålt rätt bra i Norden i alla fall, så en "Xperia X Compact" vore kanske inte helt främmande, men vem vet :) Jag har dock inte sett några rykten hittills som talar för att en sådan telefon är på gång.


    Edit: Jag skulle nästan vilja slå ett slag för Z3 Compact annars. Kan du hitta en billig sådan klarar du dig definitivt i väntan på bättre tider :)

    Z3 Compact D5803 finns rätt billigt på eBay, från 1800kr för nya enheter: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk..._nkw=Sony+Xperia+Z3+Compact+D5803&_sacat=9355.

    Det som är irriterande med Z3 compact är dock att USB-porten har en lucka i gummi. I Z5 Compact är USB-porten exponerad utan att det påverkar vattentätheten.
     
    Last edited: 27 jun 2016
  3. Didde

    Didde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej
    Då väntar jag nog ett tag till för att se om det kommer ut något efter IFA. Behöver egentligen ingen mellantelefon innan den "riktiga" kommer. Kanske inte skiljer så mycket mellan z3 och z5 som sagt, laddlucka har jag reda idag och visst den har strulat lite men inget jag stör mig på dagligen.
     
    bernard gillar detta.
  4. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Den som just nu ersätter Z5 compacten är nya XA, men den känns som ett ordentligt nerköp.
    Ej vattentät, Mediatek Processor, sämre kamera och inget Hi-Res audiostöd, mindre lagring 16Gb vs 32Gb.

    Alltså har XA väldigt bantad hårdvara mot Z5 Compact, den har 0,3 tum större skärm annars är den i princip sämre på allt utom att den nog går lite svalare än Snapdragon 810 i Z5c men XA spelar i mycket lägre division än Z5c.

    Har en Z5 Compact och skulle inte köpt den nya XA, tror inte heller det kommer en ny liten prestandatelefon från Sony då de lagt om sin produktlinje av besparingsskäl och mycket av det som varit sony funktioner finns ej på deras nya, bara värstingluren X perfomance har vattenskyddet kvar av de nya X telefonerna och den är även den lite bantad med sämre skärm än föregångaren Z5 Premium.

    Om man vill ha en Sony skulle jag nog mer fundera på att köpa en Z5c medan den fortfarande finns kvar och nu går den ofta att få till bra pris dessutom.
     
    bernard gillar detta.
  5. Didde

    Didde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inget behov av just en Sony men vattentät och där skärmen inte är större än 5" är mina krav. Sen har Sony haft bra standby och annat jag gillar men kommer htc med nya "sailfish" och den är vattentät så går den nog minst lika bra. Vill gärna att telefonen ska få någon till uppgradering och inte vara gammal redan när den köps.
     
  6. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Jag gick från en Z1C till en Z5C i vintras. Mest för att jag ville ha en ny telefon (utbytt glas av en källarfirma och glapp i av/på-knappen) och det "senaste", framförallt en bättre kamera. Överlag har Z5C varit mer av en besvikelse än Z1C (visserligen smågrejjer, och mest mjukvara), som jag hela tiden tyckt var grymt bra fram till att den började kännas lite gammal och sliten (kom iofs från en Xperia ZR som jag inte var skitnöjd med).

    Z5C funkar bra dock, men det känns lite tråkigt att Sony kanske inte kommer göra nån uppföljare till den.
     
  7. Didde

    Didde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jaha nya Sonys X Compact visar sig inte bli vattentät så då återstår frågan. Satsa på en gammal z5 eller hoppas på att det kommer något annat vattentätt på marknaden? Haft mer problem med min z1c där power-knappen slutade fungera men har kommit igång igen. Fungerar i övrigt rätt bra utom att vattenskyddet är förbrukat iom batteribyte.

    Steget upp till Xperia XZ med måtten 146 x 72 x 8.1 mm är en del jämfört med 129 x 65 x 9.5 mm
     
    Last edited: 1 sept 2016
  8. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Just bestämt mig för en Compact.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    köp z5c medans ni kan, z3c om ni kan då det är en bättre telefon än z5c. sony har tappat bollen totalt med nya compacten.
     
  10. Didde

    Didde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Z3c är väldigt gammal och kommer inte uppdateras mer, lite som z1c. Hur stora problem har z5c med överhettning?
     
  11. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    spontant skulle jag vilja säga att det verkar som z1c funkade utmärkt , de som bytte till z3c från z1c ångrade sig rent allmänt efter ett tag, de som gick från z3c till z5c ångrade sig också . Själv gick jag från en acro s direkt till z3c.

    Mitt råd till dig är att köp en z3c om du hittar en och kolla garantitiden noga och skicka in innan det blir för dyrt att reparera. Altenativt, kolla in diverse kinalurar, finns några här och där i den storleksklassen.

    Sony verkar ha tappat greppet om compactserien....
     
  12. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har en Z5c och i normal användning stör inte värmeproblemet så mycket tycker jag. Köp en Z5c medan den finns kvar hellre än den nedbantade nya modellen.

    Kör man tunga spelappar eller något som maxar processorn länge så blir den visserligen rätt rejält ljummen men inte så man bränner sig direkt. Kan vara skönt när kylan kommer, man får se det positiva.

    De har väl förbättrat kylningen från tidigare telefoner med 810 processorn samt har för mig att senare revisioner av 810 också går lite svalare än de tidigaste, hela telefonen blir mer jämnt ljummen och inte jättehet på enstaka ställen. Har heller inte råkat ut för att den stängt ner av värme.

    Det är väl vid längre 4k filmning man kan råka ut för det, men å andra sidan har många andra lurar som filmar 4k också problem med detta även om det inte gäller alla.

    Då nya compact visat sig ha snålat på hårdvara och inte längre har ip-klassat vattenskydd skulle jag inte köpa den, själva grejen med compactserien har varit prestanda i litet format med ip-klass och när nu telefonen fått mellanklass prolle samt inget vattenskydd så varför skulle man köpa den framför en betydligt billigare med samma prestanda för kanske 1500kr lägre pris?
     
    Vipan gillar detta.
  13. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Köpte min i förrgår. Inga värmeproblem alls hittills. Tycker mig haft mer värme i Huawei P9. Nöjd med kameran och formatet. Kostade 3 990 kronor. Börjat bli ont om tillbehör dock.
     
  14. Robbalove

    Robbalove Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sitter just nu och skriver på en z3c som tyvärr måste bytas ut. Har varit väldigt nöjd med denna i drygt ett år men tyvärr klämdes skärmen så den sprack under ett karusellåk på grönan. Lät då byta ut skärmen och hade en fungerande telefon igen i några dagar innan den nya skärmen började lossna. Detta gjordes av en liten firma i sthlm och jag är bosatt i Umeå så att be dem fixa detta blir svårt/för krångligt. Har därför fått tejpa fast skärmen för att den ska gå att använda men tyvärr föll den nu ned från sängen med ny spricka som följd vilket dessutom ledde att touchen nu är helt död på övre tredjedelen av skärmen.

    Tror inte jag vill lägga mer pengar på att laga telefonen igen.

    Funderar därför på ersätta den med en Z5c men blir en aning avskräckt av all kritik här inne. Har den verkligen så mycket problem?

    Jag vill ha en smidig telefon med bra batteritid i mindre format. Helst inte större än z3c men absolut inte större än 5 tum. Gillar inte Touchwiz i samsung. Har dock trivts med HTC och Sony. Jag spelar inga tunga spel. Surfar ganska mycket, smsar en del men pratar inte speciellt mycket i telefon. Lyssnar även rätt mycket på Spotify. Tar såklart en del kort och film men här ställer jag inga jättekrav, tycker alla telefoner jag haft har löst detta bra.

    Finns det någon annan lur än Z5c som jag ska titta på? Nu kommer ju även Xc inom kort men den är ju inte vattentät och har sämre processor så tycker den känns tveksam. Tror ni priset på Z5c kommer sjunka nu när Xc lanseras? Bör jag vänta ett par veckor?
     
  15. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Kolla bara in tillgången. Z5c kan bli bristvara.
     
  16. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vänta en månad och se vad Google's nya Nexus/Pixel lurar kan erbjuda dig, ryktas om en 5" och en 5.5" fmed HTC som tillverkare.. Den mindre kanske ev kan passa dig?

     
  17. Robbalove

    Robbalove Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Blev en Z5 Compact. Kunde inte vänta längre och efter att fingrat länge på sambons 5 tums lur kände jag att det var för stort för mig. (Helt obegripligt hur folk står ut med 5,2 - 5,5 tums lurar?)
    Väldigt nöjd än så länge, allt funkar precis lika bra som på Z3c men det är milsvid skillnad på ljudet, fingeravtrycksläsare och ingen lucka man behöver öppna varje gång man ska ladda. I övrigt känns det som om jag hade haft kvar min gamla Z3c.

    Väldigt nöjd med bytet. Lika bra eller bättre på samtliga punkter. Möjligtvis att batteritiden är något sämre men vet inte ens om det är märkbart.