Diskussion: Mobilt bredband med obegränsad data i vettig hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 31 aug 2016.

  1. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    "De nya reglerna gäller dock inte att man får samma villkor över landgränserna, bara att operatörerna inte får lov att ta extra avgifter."

    Än så länge har mina Telia abonnemang fungerat lika bra i Lettland som i Sverige, då kopplas man upp via Lettiska LMT. Jag är där periodvis i veckor - månader, och har kunnat testa lite varstans inom Lettland.

    Men det finns inga ekonomiska fördelar för mig med att köra ett Telia abonnemang i Lettland, snarare tvärtom.
     
  2. Lumetzky

    Lumetzky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du kan inte ha Adsl?

    Känns som det skulle kunna vara värt att kolla upp, om du ska ut och resa eller på diverse trippar så kan man ju ladda det mobila och surfa med det när du behöver det.

    "Edit Läste första posten igen och såg att det inte var aktuellt med fiber/Adsl"
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Fiber är inte aktuellt pga. finns inte i huset. ADSL är väl via telejacket? Vi har ingen hemtelefoni och ska man ha ADSL behöver man ju skaffa hemtelefoni igen vilket blir en ytterligare kostnad dvs. knappast billigare?

    Jag läste på Bredbandsbolaget att det förutom fiber, ADSL (telejacket) finns något via antennuttaget. Vad är det? Hur fungerar det och vad innebär det?
     
  4. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Bredbandsbolaget erbjuder ADSL utan krav på fast telefoni abonnemang. Vi har det hemma hos oss
     
    Droid55 gillar detta.
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Förstår jag rätt att fast bredband (oavsett fiber, ADSL eller antennuttaget) alltid är fri data?
     
  6. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Fast uppkoppling har alltid fri data ja(iaf i Sverige).
     
    jnsson och Droid55 gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det behövs inte hemtelefoni, men vissa leverantörer tar ut en extra avgift om man inte har det. Hos Telia är det billigare att ha bredbandstelefoni än den avgiften.

    ADSL kostar ganska mycket. 12-24Mbit hos Bredbandsbolaget kostar 409kr/månad - men då får man ju fri datamängd. 12 månaders bindningstid.

    Så det beror ju på hur mycket mer data du behöver om det är värt kostnaden - eller att byta helt. :)
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Vilka leverantörer tar ut en extra avgift? Är Telia billigare än Bredbandsbolaget på fast bredband via telefoni?

    Jo, ADSL var inte precis billigt jämfört med nuvarande månadsavgift. Dock är ju skillnaden fri surf. Sen tänker jag att för samma summa som ADSL kostar så får jag bara 100GB mobildata. Nu menar jag inte det vi har för det vi har finns inte.

    Pappa var inte riktigt sugen när jag berättade kostnaden men det känns ändå bra att veta att vi har alternativ på fri surf.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    jag vill inte lägga lök på laxen så att säga men helt säkert är det inte att adsl fungerar hos er. det kan vara fullt i stationen osv. bästa sättet är att kolla med bredbandsbolaget, telia etz om de kan leverera till din adress, alltså om det finns öppna noder. på telias sida kan ni kolla direkt var beredd med lägenhetsnummer och adress. min erfarenhet är att telia är bäst på leverans via telejacket men inte billigast, här uppe är adsl fortfarande vanligt. även om du har bredbandstelefoni via telia t.ex så behöver ni ju inte koppla in någon telefon och lämna ut telnummret. välj hemligt nummer och låt bli att använda det.
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi hade ADSL en gång i tiden och flera i huset har Telia. Så jag tror det bör vara lugnt. Men givetvis får man kolla sånt innan man signar upp, om vi nu skulle göra det.

    Givetvis kan man låta bli att koppla telefon och dölja numret, men om det är ett krav så innebär ju det troligtvis en extra kostnad - för något man inte vill använda.
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Finns ju ett obegränsat 4G abonnemang i KoS här :)
     
    jnsson gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    nu när jag kollade telia på min adress så krävdes ingen telefoni. bredbandsbolaget verkar inte kräva telefoni över huvud taget. jag vet att en del skickar med iptelefoni för 0kr månad och hoppas att du ringer på den men varken bbb eller telia verkar göra det.
     
  13. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Bredbandsbolaget kunde inte leverera ip telefoni till min adress
     
  14. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Men bredband kunde dom leverera. Dock så har dom gjort bort sig nu. Jag avslutade mitt abonnemang till den sista augusti, 1 vecka innan flyttade jag avslutddatumet till sista september. Den 1 september så blev jag urkopplad då bredbandsbolaget inte hade avbokat ordern för urkoppling till skanova. Att bli inkopplad igen tar 14 dagar och bredbandsbolaget vill inte koppla in mig igen eftersom jag snart kommer avsluta mitt abonnemang. Fin sista service man får av dom.