Tips: Hur du får senaste Stock Firmware tillgänglig S7 Edge (7.0 Nougat)

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - ROM-filer och utveckling' startad av FortuN, 12 sept 2016.

  1. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    *Uppdaterad 17/01/18 för att få 7.0 Nougat uppdateringen

    Orkade inte vänta på senaste uppdateringen ska komma till Sverige efter att dom skippat så många månader mellan uppdateringarna här nu så bestämde mig för att fixa det själv och tänkte hjälpa dom som kanske inte vet hur man gör.

    Detta ger ingen flagga för Knox eller något då det är helt vanliga stock firmwaren fast från annat land som har nyare än oss i norden. Det krävs ingen root eller något för detta då det egentligen är helt vanlig uppdatering som inte kommit till oss i norden ännu.

    Den är till för SM-G935F, alltså Edge modellen av S7.

    Jag har gjort denna uppdatering själv ikväll och det funkar perfekt och man behöver inte radera något innehåll på telefonen utan det är som en vanlig uppdatering (gör ändå säkerhetsbackup ifall du har viktiga saker, man vet aldrig vad som kan hända). Man verkar dock kunna ha otur och behöva factory reseta efter uppdateringen.
    Från XDA tråden
    *Your data will stay intact, but it's possible you get "com.android.phone has stopped" -> Then a Factory Reset is needed (in Recovery)!*

    Det hände dock inte för mig och allt gick bra och smidigt efter jag gjorde dessa steg.

    Med denna uppdateringen kommer bland annat de nya prestandaförbättringarna som ska ge bättre batteritid och det nya galleriet och bättre stabilitet.

    *VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT*

    Detta måste tydligen göras innan för att problem ska uppstå när du flashar in, var noga med det!

    Gå in i Inställningar > Låsskärm och säkerhet > Säker start > Och skriv in en pinkod att använda

    Detta måste göras då den kommer fråga efter pinkod efter flashning!

    *VIKTIGT VIKTIGT VIKTIGT*



    1: Börja med att ladda hem denna: https://mega.nz/#!1goBUZza!qh0F31H3Y6eKonRTmKrsPKc76alcVIq0kPGuu8B5CGQ

    Detta är senaste Android Nougat 7.0, nyaste 2017-01-18 av S7 Edge som finns tillgänglig just nu när jag skriver detta. Den är ifrån United Kingdom och du behöver därför också ladda hem en nordisk CSC för att få det att passa ihop för oss i Sverige.

    2: Då detta som sagt är firmware uppdatering ifrån United Kingdom, BTU, så behöver du ladda ner nordisk CSC. Gå därför in på http://www.sammobile.com/ eller använd denna för snabbare nedladdning av firmware > http://forum.xda-developers.com/galaxy-tab-s/general/tool-samfirm-samsung-firmware-t2988647

    Ladda därifrån ner den SENASTE nordiska uppdateringen som finns tillgänglig (NEE) Just nu när jag skriver detta
    G935FXXU1BPLB---G935FNEE1BPK1 som släpptes 2016-12-25. (Denna kommer ändras så småningom då nyare kommer)



    3: Ladda hem senaste Odin 3.12.5 och se till att du har Samsungs Usb driver för telefon.

    4: Packa sedan upp filen som du laddade hem i steg 1. Därefter packar du upp i en annan map den nordiska uppdateringen som du laddade hem i steg 2.

    5: Starta Odin och lägg sedan in filerna från nederländska september uppdateringen i BL, AP och CP.

    Och som jag sa tidigare vill vi ha det kompatibelt med svenska, så ta därför på CSC i odin och välj HOME_CSC_NEE filen som du laddade hem i steg 2

    6: Se till att du har gjort det jag skrev ovan som var viktigt, att aktivera pinkod i "Säker start". Därefter stänger du av telefonen och startar i download läge (Home + Vol Down + Power). När du sedan är i Download Mode så trycker du Start i Odin så ska din telefon börja flashas med senaste septemberuppdateringen. Därefter kommer din telefon startas om och du kommer frågas om pinkod som du ska ha angett och därefter börja uppdateras och konfigureras (kan ta ett litet tag).

    Därefter ska du ha senaste september uppdateringen.

    Denna guide lär funka till framtida uppdateringar också, men då kommer det vara nya filer som ska laddas hem. Se till därför att ha koll i XDA-tråden som jag följde för att göra denna uppdatering för att få den senaste. Men för tillfället när jag skriver detta 2017-01-18 så är det de senaste just nu.

    XDA tråd: http://forum.xda-developers.com/s7-edge/how-to/official-stock-firmware-update-odin-t3335065
     
    Last edited: 18 jan 2017
    Eazer, kottend, snej81 och 1 annan gillar detta.
  2. Xcito

    Xcito Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Bra guide, men trist att behöva göra detta för varje OTA som släpps, när Google har lovat månadsuppdateringar. Kan man inte ändra på CSC och få alla OTA utan att trigga KNOX?
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Tänka på att eftersom man blandar olika mjukvaror så kommer inte automatiska uppdateringar OTA att fungera på rätt sätt efter denna manöver.
     
  4. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Ingen aning faktiskt. Men detta är en grej man kan göra när man verkligen vill ha den senaste och det inte har släppts i norden på länge. Det är ju annars bara flasha tillbaka till svenska filerna ifall OTA inte funkar eller att man på något annat sätt vill ha just dom.
     
  5. rjlulle

    rjlulle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2
    Funkade super bra
     
    FortuN gillar detta.
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    OTA kommer inte att fungera efter att man kört in annan mjukvara, så man tänker på det innan. Om man sedan vill gå tillbaka till att få OTA behöver man fabriksåterställa mobilen och köra in den officiella mjukvaran, annars måste man uppdatera manuellt varje gång framöver.
    Det är f.ö. en mycket bra ide att rensa mobilen helt när man blandar olika mjukvaror på detta sätt.
     
  7. rjlulle

    rjlulle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2
    Om man skulle vilja återställa den helt till NEE mjukvaran hur går man tillväga då för att göra det?
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om du hade NEE från början, kör nödåterställning med SmartSwitch för pc, då töms telefonen och senaste mjukvaran laddas ner från samsung och installeras.

    Man kan iofs fulåterställa den genom att tanka in NEE mha odin, men eftersom det har varit en kombination av mjukvaror i telefonen som inte Samsung tänkt sig, finns en uppenbar risk att något blir fel.
     
    Last edited: 13 sept 2016
  9. rjlulle

    rjlulle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag återställde den genom att ladda ner NEE och sedan installera om det med Odin och gjorde en hard-factory-reset (volym upp+home+power) och allt fungerade utan problem.

    Jag var tvungen att pröva, fungerade super bra iaf.
     
  10. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Har inget problem alls efter uppdateringen nu. Jävlar vad mobilen blev bättre i hantering. Innan så låg jag på ca 4-7% drain per natt i standby. Inatt så tog jag bort flera av dom avstängningar av program jag hade gjort i Greenify och Ez Disabler, och lät enbart ca 10-15 appar som var ren bloatware vara avaktiverade, och jävlar! 0,1 i drain efter lite över 7 timmar. När jag sedan knappade lite på mobilen så tog det ett bra tag innan den ens hoppade ner en stapel så verkade ha bra med energi kvar.

    Så för mig funkade det perfekt efter uppdateringen iallafall, det enda jag gjorde efter var att köra en wipe cache i recovery och nu funkar det perfekt. Ska avaktivera lite mer appar som jag vet är bloat nu när jag vet det funkar så bra.
     
  11. rjlulle

    rjlulle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag rootade min telefon och den blev klockren nu.
    Kan avinstallera allt förinstallerat tjafs.
     
  12. Xcito

    Xcito Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jupp, men du blir även av med din garanti och får ett sämre andrahandsvärde.
     
    Last edited: 15 sept 2016
  13. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Hade rootat min också om det inte vore för det Xcito nämner. Ingen lust att bli av med min garanti medans jag har tiden. Även om man säkert kan tjafsa om ARN osv så är det inget jag orkar bråka över då man läst att dom blivit stenhårda på det på samsung, tråkigt. Efter denna uppdatering och några borttagna bloatware och lite dylikt i Ez Disabler så är jag rätt nöjd med batteritiden faktiskt. Jäkla skillnad mot den som fortfarande är officiell i Sverige (norden). Riktigt bra förbättring enligt mig.
     
  14. rjlulle

    rjlulle Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har en försäkring på telefon så garanti bryr jag mig mindre om :)
     
  15. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Stort tack för inlägget samt att du lade ner tid p denna tråd! uppskattar det verkligen!
    Jag håller på att flasha september uppdateringen nu då jag har hört att batteritiden ökar, vilket jag behöver verkligen!

    TACK IGEN!
     
  16. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Jag gjorde exakt som du skrev men nu har min telefon blivit factory reset???
     
  17. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Ska inte kunna hända. Inte hört om någon som fått det att bli, du kan kolla den officiella tråden på xda. Är du säker på att inte Re-Partition var ikryssat i Odin när du gjorde flashningen? Det enda den gör i odin är att skriva över den gamla programvaran och rör inte något annat så länge man inte har det ikryssat

    *Edit Förutom det, du flashade möjligtvis inte CSC filen istället för Home_CSC??
     
    Last edited: 19 sept 2016
  18. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Jag vet inte vad som har gått fel, men jag vill flasha tillbaka till ursprunliga och smart switch låter mig inte göra det, och via odin så väljer jag bara csc? kommer jag kunna få uppdateringar i fortsättningen om jag flashar tillbaka? eller måste det göras på ett annat sätt?
     
  19. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Nu flashar jag allt tillbaka till NEE, kommer allt vara som vanligt då?
     
  20. Xcito

    Xcito Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Utan att låta dum, men varför i hela friden leker du med sånt som du inte behärskar? Borde du inte ha tagit reda på detta INNAN du valde att flasha blint efter en guide?
     
    osvanberg gillar detta.