Ny rom ute [HTC Generic 2.73.405.5]

Diskussion i 'Hero' startad av DrT, 3 sept 2009.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har fått olika uppgifter om detta på forum, några skriver att uppdatering OTA via menyn i telefonen inte ska funka för hero. Jag vet inte jag & känner mig klart förvirrad... Ska man bara luta sig tillbaks & vänta till att mobilen säger till att uppdateringen finns eller ska man gå in på HTC:s hemsida dagligen & kolla där, just nu hittar jag ingen info på deras svenska sida...

    Jag är som sagt var klart förvirrad & sällar mig till de som tycker att den laggar väl mycket, inga direkta problem men när sonen sitter bredvid med sin 3GS så känns min Hero ryckig så det räcker så jag vill nu ha denna uppdatering så fort som möjligt men vill ha den på det officiella sättet som jag även hoppas blir ett enklare sätt som jag förstår mig på. Är inte heller intresserad av att Roota...
     
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Då tankar du ner RUU versionen från modocao, installerar via windows. Klart. Inte så svårt.
     
  3. gnuttenx

    gnuttenx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold3
    Frågan har varit uppe förr, men inget svar kommit, så jag frågar. Vad är det för speciellt med "Radio ROM"? Sedan undrar jag om någon vet hur vi Mac användare gör om nu OTA inte skulle funka?
     
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Finns uppdatering med och utan "radio", dvs mobilradio: 3G, wlan, BT etc.
    Ger att man kan uppdatera radion utan att nått annat berörs.
     
  5. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Någon som vet vad radio uppdateringen innehåller? Finns det risk att det strular ifall man inte uppdaterar radio delen?
     
  6. Golgo

    Golgo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Någon här som kan förklara för mig vad fördelarna skulle vara med att göra en ext3 partition på SD-kortet för att appsen installeras dit ist för i telefonens minne?
    Blir Heron verkligen segare av att ha apps installerad i dess internminne?
    Och, om man har ett class4 SD-kort, vill man inte hellre ha apps installerade till det snabbare interminnet då?
     
  7. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Fördelen är att du kan installera betydligt fler program då du kan göra en större partition på SD kortet än vad du har på telefonen.
     
  8. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  9. elector

    elector Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur tar man backup på alla inställningar, sms och installerade program och sedan återställer dessa efter uppdateringen? Som jag förstår det kan man inte använda Nandroid eftersom den även återställer original-ROM:et, eller?
     
  10. daweee

    daweee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ställer mig samma fråga som många andra men ingen verkar kunna svara på, hur lyckas man ta backup eftersom nandroid inte fixar detta tydligen..

    Egentligen det enda jag vill ha backup på är min kontakter, resten går snabbt att återställa..
     
  11. sockan

    sockan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hur tar man nandroid backup. Är inne i Fastboot usb. Behöver man någon recovery.img?
    Enligt wikin så finns det för magic och galaxy. Finns inget för HTC Hero
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Du synkar kontakter till gmail?
     
  13. daweee

    daweee Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så enkelt ? stort tack :)
     
  14. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ifall du, som de flesta Android användare, använder google för dina email, din kalender och dina kontakter så behöver du ingen backup. Allt ligger ju på googles servrar. När du lagt in en ny ROM och startar den får du ange användarnamn och lösenord till ditt google konto och sedan så finns dina kontakter, email och kalender händelser precis som innan.

    Har du däremot inte google utan sparat allt detta på din telefon är det lite jobbigare. Tror det finns program på market för att spara undan dessa också men dessa har jag inte testat.

    Har du dina kontakter på SIM kortet behöver du heller inte bry dig då dessa behålls.
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Jo, kontakter, email, och kalender går bra att synka mot gmail. Annat åker du på att spara på nått sätt. SMS finns väl nått app som ger backup.
     
  16. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  17. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag mailade till HTC och frågade. Det kommer komma upp en guide hur man uppdaterar och alla filer man behöver under "support" på hemsidan.

    Däremot är det inte säkert att det kommer idag. Telefonen kommer inte säga till själv enligt HTC.

    / Jens
     
  18. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tack för det svaret, jag avvaktar.
     
  19. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Var medvetna om att ifall ni uppdaterar ifrån HTC så kommer din SPL att bytas ut! Ni kommer kunna göra nya uppdateringar men då enbart via HTC:s egna verktyg och ni kommer ha svårt att roota den. Är ni helt ointresserade av detta och är fullt nöjda med att vänta på att HTC skall släppa sina uppdateringar så spelar det ingen roll men vill ni kunna köra nya ROM:s tidigt och komma år funktioner som inte stöds som standard så fundera ett tag till.

     
  20. Odge

    Odge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst lite här och på xda-developers fick jag för mig att det skulle vara väldigt krångligt. Men det var extremt enkelt (om man kan tänka sig vänta på root ett tag).

    Det är en wizard som talar om för dig att du ska koppla in telefonen och resten går med automatik. Jag gissar att det kommer se precis likadant ut om man laddar hem den från HTC. Väldigt smidigt faktiskt.

    Efter jag ställt in alla settings igen syncade jag mot gmail och drog hem lite apps, nu är telefonen precis som den var innan, fast snabbare.

    Absolut inget att vara rädd för.