Bugg i Instagram?

Diskussion i 'Applikationer' startad av mikael.a1, 13 sept 2016.

Taggar:
  1. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    När man lägger upp en bild och taggar den med vissa hashtags, så får man omedelbart en massa nya följare. Låt säga att man har 55 följare, och du får 5 nya följare när man lägger upp sin nya bild.

    Men kollar du x antal timmar senare, eller dagen efter så är man nere på 55 följare igen. Och man har tappat alla nya följare som man fick.

    Jag har provat att läsa och googla mig fram till vad detta betyder, men inte hittat något bra svar.

    Någon som är insatt med Instagram? Tips?

    Är detta någon bugg i appen?

    Varför får man nya följare som sedan avföljer?

    Tacksam för svar.
     
  2. stoff

    stoff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    Apple iPad 2
    Konton som sitter och följer folk via olika hashtags, ibland reklamfolk, ibland skummisar. Dom vill att du ska följa dom helt enkelt men dom skiter i dig. Follow for follow är en annan grej vissa kör med. Följ mig så följer jag dig.
     
  3. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det här är en potentiell förklaring då samma sak händer mig på twitter sporadiskt. Lite OT fast kanske ändå inte; Den senaste tiden ser jag varenda gång jag öppnar Twitter att jag har 2 eller flera notiser om att någon interagerat med mig på ett eller annat sätt, dessa notiser syns aldrig utan försvinner från den lilla "klockan" innan jag hinner klicka på dom. Twitter har ju tydligen infört något sorts automatiserat "kavlitétsfilter" för att få bort alla jäkla spambots som den senaste tiden varit lite väl vanligt förekommande. Kan det vara så att Instagram har en liknande funktion?
     
  4. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Låter troligt. Och kollar man profilbilderna på de som följer så har de skumma företagsnamn som
    t ex "hotelistanbulbalat" bara för att jag lade ut en bild om ett hotell från en resa nyligen.

    Dagen efter har det kontot avföljt mig.....

    Typexempel på det som ni menar eller?
     
    Psicosis gillar detta.
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jepp, precis det jag menar. Det är antagligen inte en bugg, bara att de autoföljer baserat på något man skriver/lägger ut och om de inte får en respons så avföljer de en.
     
  6. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Aaha, så om jag fattat detta rätt; de följer en baserat på en hashtagg man skriver till sin bild. Sedan hoppas de att man skall följa dem tillbaka. Följer man dem inte tillbaka så avföljer de. Men de avföljer tydligen också även om man följer dem.

    Kan man krasst utryckt säga att Instagram, Twitter m fl består till stor mängd av robotar som inte borde finnas där?

    Går det inte att få bort dem/vad gör de för nytta?

    Är de tillåtna?
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    De är tillåtna så länge de inte bryter mot någon av tjänsternas användarvillkor. Ofta är det någon form av legitim verksamhet som tar hjälp av algoritmer och dylikt för att "nå ut" till potentiella kunder. Det funkar ibland, ibland inte. Om man anser att de stör eller bryter mot några regler kan man alltid blockera/rapportera dom. Men det är sällan det hjälper tyvärr. Det är nog sådant man får leva med när det handlar om plattformar som är så massiva.