Samsungs service är rätt usel

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av swedenroid, 24 sept 2016.

Taggar:
  1. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Min mobil drabbades av gråa-ränder-syndromet över displayen.

    Att skriva i formuläret på Samsungs servicesida på nätet gick bra, och dagen efter fick jag smidigt fraktsedel att skriva ut, så frakten kostade inget. Bra.

    Men allt annat, inte bra.

    En reparation ska ta normalt fem arbetsdagar enligt Samsungs sajt. För mig tog det 12 arbetsdagar. Det är oacceptabelt. Det är den första allvarliga blundern.

    Men eländet slutade inte där. För efter dessa tolv arbetsdagar skickade de mobilen till mitt utlämningsställe där jag bor. Och ... håll i er ordentligt nu... och sätt er gärna ner också... sedan sände de (Postnord) ett SMS för att tala om att mobilen fanns på mitt utlämningsställe.

    Ett SMS!

    Fanns det då ingen smart människa på vare sig Samsung service eller Postnord som kunde begripa att jag (kunden) knappast kunde få del av ett sms när ju mobilen låg i ett paket på mitt utlämningsställe? Jag kan ju knappast vara den ende personen i landet som skickat in mobil för lagning.

    (Jag hade noga angett min mejladress till Samsung service.)

    Det här innebar att mobilen kom att ligga på mitt utlämningsställe i ...håll i er igen .... och sätt er ner om ni inte redan satt er... i ÅTTA (8!!!) dagar innan jag fick en avi från Postnord om att paket fanns på utlämningsstället. Jag har ringt till både Samsung och Postnord och även läst dokumentation och fått bekräftat att det förhöll sig på detta sätt. För Samsung service och Postnord har nämligen inget avtal om att de också ska sända mejl till kund när paket finns för uthämtning, utan det är bara sms som gäller. Ingen har alltså tänkt på att detta sällan fungerar om det gäller skadade mobiler som ska skickas och tas emot. Jag tog upp detta med Postnord och de kunde inte svara på det, men personen lovade att föra vidare detta.

    Jag har alltså varit utan min mobil i åtta dagar fast den hela tiden hade funnits alldeles i min närhet på promenadavstånd.

    Och åtta dagar plus tolv dagar blir tjugo dagar, och medräknat helger, en bit över tre veckor!

    Så på grund av dessa två blunders från Samsung/(Postnord) så har jag sagt att det blir inte mobil från Samsung igen.
     
    Bo gillar detta.
  2. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Du fick ett SMS till luren som skulle hämtas ut?
    Varför satt ditt simkort i den?
    Varför inte en lånetelefon eller viktelefon för en 500-ing? Surfplattan? En polares nummer? Morsans?

    I vissa fall kan man välja epostavisering, antagligen beroende på hur det är upplagt i systemet, tror vi kan det från jobbet (PacSoft Online)

    Du ska skylla på budbäraren som inte delat ut avin.
     
    blysprutan, sydeu, jnsson och 3 andra gillar detta.
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    @swedenroid@swedenroid
    1. du menar på fullaste allvar att du varit totalt utan telefon när du skickat in din samsung för reparation och alla dina vänner och släktingar har också varit utan telefon?
    2. du menar att du inte kunnat kontrollera med samsung var din telefon är och av dem fått paketnummret? detta nummer som samsung skickade mig via mail senast jag hade med dem att göra?

    vad gäller att det skulle vara oaaceptabelt med en reparationstid på 12 dagar.
    jag vet inte vad du jobbar med men i verkligheten förhåller det sig så att reservdelar KAN vara slut på lager, det kan vara många telefoner inlämnade, folk kan vara sjuka, fel kan vara svårhittade och ett hundratal andra anledningar till att det dröjer med reparation. samsung sa (enligt dig) att det NORMALT tar 5 ARBETSDAGAR. observera där NORMALT! de lovar inte att det alltid kommer att gå på 5 arbetsdagar. 12 dagar är inte så farligt, det händer ibland att reservdelar till olika produkter (telefoner, datorer, bilar etz) kan vara bristvara och i värsta fall flera månaders leveranstid.

    Om du väljer att inte köpa en mobil från samsung igen är ditt val men du riskerar att råka ut för samma sak oavsett märke så bäst vore kanske att inte köpa någon mobil alls. eller inte nån teknik över huvud taget.
     
  4. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Du fick ett SMS till luren som skulle hämtas ut?

    Ja.

    Varför satt ditt simkort i den?

    Fanns inget simkort i den, men poängen är att Samsung och Postnord har meddelat att Postnord skickade en sms-avisering.

    Varför inte en lånetelefon eller viktelefon för en 500-ing? Surfplattan? En polares nummer? Morsans?

    Jag ska inte behöva köpa mig en extra billig telefon bara för att jag behöver skicka in min nya fina på lagning. Frågorna förutsätter sedan att kunden på förhand förstår systemet som Samsung service har tillsammans med Postnord, dvs att ett sms kommer att skickas och ingen annan avisering kommer att ges de nästkommande nio dagarna och att man därför måste se till att man på något sätt får del av detta sms trots att man inte har mer än just denna enda smartphone. Och det ska sedan inte heller förutsättas att en kund ska begripa att hen måste uppge en annan persons telefonnummer för att det hela ska fungera.

    I vissa fall kan man välja epostavisering, antagligen beroende på hur det är upplagt i systemet, tror vi kan det från jobbet (PacSoft Online).

    Som jag skrev i inlägget så ger inte Postnord det alternativet. Jag fick ingen möjlighet att välja mejlavisering när jag fyllde i samsungs papper.

    Du ska skylla på budbäraren som inte delat ut avin.

    De delade ut avin. Efter nio dagar. Och de förklarade att de har som princip att dela ut avin först nio dagar efter att paketet anlänt till utlämningsstället. (De räknar nämligen med att sms ska räcka, vilket det ju normalt gör med alla slags varor, men inte, av naturliga skäl, när det gäller mobiler.)
     
  5. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
     
  6. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Stämmer det att posten brukar vänta nio dagar med att dela ut avi? Det var väl ändå ett misstag i detta enskilda fall? Jag brukar få pappersavi mycket snabbare än så när jag dröjer lite med att hämta paket.
     
    CABBAN05 gillar detta.
  7. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Stämmer det att posten brukar vänta nio dagar med att dela ut avi? Det var väl ändå ett misstag i detta enskilda fall? Jag brukar få pappersavi mycket snabbare än så när jag dröjer lite med att hämta paket.

    - Det var iaf vad personen på Postnord sa när jag ringde Postnord om ärendet. Hon sa att efter utskick av sms så väntar de nio dagar med att skicka ut pappersavi. Precis som det också blev i mitt fall. Jag förklarade då för henne hur tokigt jag tyckte det var med tanke på att det gällde en mobil. Hon kunde inte svara på det men lovade att föra kritiken vidare.
     
  8. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så här står det på Postnords sajt:

    Så här fungerar sms-avisering
    Sms-avisering kan användas till Postpaket, Brevpostförskott, Rek och Rek postförskott.

    Dag 1: Du får ett sms när försändelsen kommit fram till utlämningsstället.
    Dag 3: Du får en påminnelse via sms.
    Dag 9: Du får en påminnelse via brev.

    http://www.postnord.se/sv/foretag/ta-emot/hamta-forsandelse/Sidor/avisering.aspx#tab2


    Och detta är ju alldeles utmärkt och fungerar för alla slags varor man beställer.... med ett undantag - mobiler.
     
    tcntad gillar detta.
  9. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så min enkla lekmannalösning på detta är: Alla serviceföretag som lagar och servar mobiler ska ha avtal med den postleverantör man har att när det gäller just mobilutskick så ska postleverantören kunna ge mejlavisering.
     
  10. oldpeer

    oldpeer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2015
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det här måste ju vara veckans löjligaste kritik. Du är alltså arg på Samsung för att Du inte ser till att Du är tillgänglig via det telefonnummer som Du har uppgett. Jag hade förstått din kritik om det var så att Postnord (eller Samsungs ackrediterade serviceverkstad) hade missat att skicka ut ett sms, eller att det har blivit ett fel så att det har skickats till fel person. Men här är det ju faktiskt ditt eget fel.

    I dag har i princip alla en mobiltelefon. Dessa kan gå sönder och behöva skickas in. Jag tycker, och det är nog många som håller med, att då får man ju också se till att ha en nödlösning i händelse av tekniska problem. Antingen genom att ha en extra telefon eller genom att uppge telefonnummer till en vän eller familjemedlem för att få nödvändig information medan man inte är tillgänglig på sitt eget telefonnummer. Svårare än så är det inte.
     
    CABBAN05, tmyrg, jnsson och 2 andra gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inte för att nödvändigtvis försvara Samsung, speciellt inte om de skriver att det borde ta fem arbetsdagar, men det är inte ovanligt med upp till två (...eller rentav tre) veckors väntetid bland andra tillverkare. Jag skulle tro att det i normala fall tar mellan 10-14 dagar om man skulle plocka fram någon snittid.

    Har de dock lovat fem arbetsdagar är det ingen ursäkt, men fem arbetsdagar är exceptionellt snabbt, vilket i och för sig inte är helt fel med tanke på att det handlar om riktigt dyra pjäser.

    Leveransfrågan är väl däremot en fråga för Postnord framför Samsung, som andra varit inne på. Möjligen borde Samsung vara tydliga med att numret som uppges kommer att användas för leveransbekräftelse.
     
    tswfootball gillar detta.
  12. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Varför ringer du inte Samsung och frågar efter Kollinummer? sedan säger du dem 4 sista siffrorna i kollinumret och hämtar ut din telefon...
     
  13. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Det här måste ju vara veckans löjligaste kritik. Du är alltså arg på Samsung för att Du inte ser till att Du är tillgänglig via det telefonnummer som Du har uppgett. Jag hade förstått din kritik om det var så att Postnord (eller Samsungs ackrediterade serviceverkstad) hade missat att skicka ut ett sms, eller att det har blivit ett fel så att det har skickats till fel person. Men här är det ju faktiskt ditt eget fel.

    - Jag hade inget annat nummer att ange än mitt eget. Och då fungerar det inte. Jag har svårt att se att det skulle vara mitt fel för att de meningslöst skickar sms till kundens nummer som de borde veta inte kan läsas.

    I dag har i princip alla en mobiltelefon. Dessa kan gå sönder och behöva skickas in. Jag tycker, och det är nog många som håller med, att då får man ju också se till att ha en nödlösning i händelse av tekniska problem. Antingen genom att ha en extra telefon eller genom att uppge telefonnummer till en vän eller familjemedlem för att få nödvändig information medan man inte är tillgänglig på sitt eget telefonnummer. Svårare än så är det inte.

    - Detta är inga bra förslag. Särskilt inte för oss som är ensamhushåll. Varför ska jag måsta besvära grannar eller annat folk för att få bra och rimlig service? Eller varför måste jag skaffa två telefoner för att kunna räkna med god service? Det finns ett sätt som är överlägset allt annat och som löser vad jag kan se i princip alla problem, ett mejlavi.
     
  14. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
     
  15. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Varför ska JAG som kund behöva ringa och kontakta folk? Det är Samsungs ansvar att ta hand som sina kunder och ge fullgod service. Jag som kund ska bara lugnt kunna luta mig tillbaka och vänta på att min nya och dyra mobil snabbt kommer tillbaka, på samma sätt som jag lugnt har lutat mig tillbaka ifråga om ALLA andra varor jag beställt från företag, och då utan problem.

    Men nu kände jag mig faktiskt tvingad att ringa. Efter att mobilen legat på utlämningsstället i åtta dagar. Och den jag pratade med sa till slut att han kunde ju alltid skicka mig ett mejl med en massa information om paketets alla färder plus ett nummer. Och det mejl jag fick var fantastiskt tydligt. Där stod allt man kan tänka sig om alla de olika stadier som mobilen hamnat i och var det befann sig med datum och klockslag och allt. Och dessutom ett nummer som jag kunde använda vid utlämningsstället. Men kära nån man tar sig för pannan... ja jag hoppas ni förmår se vilka frågor och invändningar allt detta reser kring Samsungs bristande service utan att jag behöver påpeka det.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Om man INTE anger något SMS-nummer till Postnord så måste de ju skicka ut en pappersavi direkt, men vem klarar sig utan en mobil idag ens en enda dag?

    Jag själv höll på bli galen den dag jag lämnade mobilen direkt hos Samsung (vilket jag gjort två gånger tidigare) men INTE kunde få tillbaka den samma dag (jag hade dock med mig en reservtelefon som jag kunde använda SIM-kortet i), de tidigare gångerna blev servicen klar på några få timmar (och då fick Samsung ett nummer de kunde kontakta så jag kunde hämta min mobil).
     
  17. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Äntligen en människa som verkar begripa vad det handlar om.
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Tack!
     
  19. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Fast verkar som du gör det lite för komplicerat för dig själv, du kunde bara kontaktat dem sagt "kan jag få mina 4 nummer i Kollinumret för att hämta ut mitt paket" - För att jag angav ett mobilnummer när jag inte har en mobil...


    Antingen det eller vänta på din AVI. Sen klart inte du som kund skall kontakta utan dem skall kontakta dig, men vill man ha något snabbt i dagens samhälle så får man ligga på.
     
    CABBAN05 och jnsson gillar detta.
  20. swedenroid

    swedenroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Fast verkar som du gör det lite för komplicerat för dig själv, du kunde bara kontaktat dem sagt "kan jag få mina 4 nummer i Kollinumret för att hämta ut mitt paket" - För att jag angav ett mobilnummer när jag inte har en mobil...

    - Men det var ju nu så att jag hade inte en aning om att mitt paket över huvud taget fanns på mitt utlämningsställe. Ett pakets färd till slutlig destination kan ta flera vägar tills det till sist når sitt mål. Och jag fick ingen information var det befann sig någongång. Och när jag efter en tid kontaktade Samsung så visste inte de heller vad som hänt, först när dom började forska i ärendet så blev de varse att paketet fanns på mitt utlämningsställe, men de begrep inte varför jag inte hade fått besked om det, för det gick nämligen inte upp för dom att sms inte kan gå fram till en mobil som finns i ett paket. Men givetvis, när de slutligen hade fått fram uppgifter om paketets färd, så fick jag kollinummer. Manuellt. Genom mejl. Men då hade som sagt mobilen redan legat och väntat på mig i åtta dagar utan min vetskap.

    Antingen det eller vänta på din AVI. Sen klart inte du som kund skall kontakta utan dem skall kontakta dig, men vill man ha något snabbt i dagens samhälle så får man ligga på.

    - Jag tycker inte man ska behöva ligga på. Och inte har jag behövt det vid andra tillfällen heller. Utan jag betraktar detta som något unikt som i princip enbart berör lagade/servade mobiler. Där behöver inblandade parter bättra sig för att det ska bli mer serviceinriktat.