Hur är gps:en?

Diskussion i 'G5 - Allmänt' startad av Sophfia, 25 sept 2016.

  1. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur väl fungerar gpsen på G5an? Jag har G3an sedan tidigare och upplever att gpsen är total katastrof på den. Är det något som har förbättrats på G5an?
     
  2. krilla37

    krilla37 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har personligen aldrig upplevt några problem med GPS i lg mobilerna. Jag har haft samtliga lg smartphones i min ägo[emoji4].. Kan du sätta fingret på va du menar för fel som uppstått?
     
  3. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har haft Samsung och ZTE Blade (!) innan och de mobilerna var väldigt bra gällande gpsen. Så jag var liksom van med att gpsen bara ska fungera.

    G3an fungerar väldigt dåligt med gps inomhus. Då hittar den sällan gpspunkt överhuvudtaget. Det här är inte ett problem enbart med min mobil, min bror har nämligen också en G3 med exakt samma problematik.

    På Svalbard var den dålig överhuvudtaget med att hitta gpspunkt, något som fungerade bra med Samsung S6. Alltså jag har förståelse för om det krånglar där emellanåt, men inte konstant i 3 månader.

    Gpsen är dessutom väldigt hoppas och oprecisis i allmänhet, utomhus, i Sverige, var man än är. Går man tex på en väg visar den gärna att man går en bra bit bort från vägen. Det här är inte ett problem jag vill ha igen då jag använder gpsen ganska mycket.

    Så för att summera så tycker jag att gpsen fungerar väldigt dåligt när man är inomhus, samt att jag upplever den som väldigt oprecisis i allmänhet.
     
  4. krilla37

    krilla37 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2012
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    När jag startar gpsen inomhus så hittar den positionen på engång.. O jag använder gpsen mycke oxå[emoji4]
     
  5. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det låter ju bra för dig iaf. Tyvärr verkar resultaten på Google inte helt hoppingivande...men får väl hoppas på det bästa! Tappade min mobil igår (hej då skärmen) så det är lite panik att hitta ny mobil:eek:
     
  6. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Låt oss säga så här.
    Jag har haft en HTC Desire, en LG G3 och nu har jag en LG G5

    Desire och G3 har endast GPS via sat. vilket fungerade bra, men jag måste säga att
    vinnaren av exakthet är Desire. Detta märkte jag rätt fort då jag jagar Geocache och
    då vinner man mycket på att ha en exakt gps eftersom man vill slippa leta på fel ställen.

    G5:an har ett "nytt"system som gör att den kan få GPS både av sat. men även genom
    att triangela sin position med hjälp av 3g/4g master. Detta gör att G5an ofta har gps
    signal inomhus bara det finns täckning för 3g/4g.

    Men jag har även märkt att exaktheten på G5:an är i stil med G3:an om inte värre.
    Detta kan man t.ex. se i Pokemon Go, där min avatar oftat springer bredvid vägen
    som jag är på. (körandes i bil). Får även upp en hel del "GPS LOST" i spelet, men jag
    vet inte om det beror på gps:en eller dålig kodning i spelet. Fick samma meddelande med G3:an.
    Men t.ex. min sambo får inte detta med sin Iphone6s och hennes avatar sittandes i samma bil
    springer på vägen.

    Så slutsats, fungerar gps:en i G5:an? Njea, det är inte bättre eller sämre än G3:an, men jag har
    sett betydligt bättre GPS i andra mobiler.

    Är man beroende av en bra gps så undvik LG (får göra den slutsatsen då både 3 och 5 visar fel)
     
    Last edited: 25 sept 2016
  7. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Oh, gick hela skärmen sönder eller bara glaset?
    Jag tappade min med för 2 veckor sedan, har 3 "fina" stenskott i övre delen av glaset, och sedan är
    det sprickor neråt, men rätt så hårfina. Men displayen klarade sig utan problem och touchen fungerar
    utan problem så jag smällde på ett displayskydd i härdat glas så jag slipper riskera att skära mig.
    Fungerar utmärkt och störs bara lite ibland av sprickorna.

    Kostar typ 2000 - 2500kr att byta displayen (även om bara glaset är sönder) och en ny G5:a
    kostar 4000kr nu, så för min del blir det att ha telefonen sprucken tills månadskostnaden är
    betald, sedan byter jag och då ska jag hårdtesta GPS:en före jag köper den. Börjar bli trött på att
    leta 10-15 meter på fel ställe när jag geocachar.
     
  8. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack! Det är exakt det här jag upplevt med G3 och när jag gick från bra gps till det här så lite lovade jag mig själv att aldrig köpa en mobilen så dålig gps igen. Så det låter ju tyvärr som en rejäl nackdel för G5. Hoppades verkligen att de skulle ha fixat det här.

    Ja fy, Geocaching är väl bara att glömma med LG. Haha men ja, blir ju förstås mer av en utmaning! Brukar förlita mig på min pojkväns mobil gällande det numera. Det var just Pokemon Go som sabbade G3an! Var på väg mot ett gym för att ta över det...stod meme bilen i handen, skulle stoppade i fi kan o h sårbara flippad den ur handen och landar med skärmen nedåt på asfalten. Det var väl från en meters höjd och blev en rätt rejäl smäll plus att det tyvärr var lite grus där som den prickade in. Misstänkte alltså att det gick riktigt i,la. Plockade upp den och tyckte det såg rätt bra ut....men det var värre än det såg ut :sealed: Det går tre sprickor över skärmen så även om stenen träffade i hörnet var det tydligen kört. Hehe touchen funkar ok i nedre högra hörnet, men det blir svårt att slå in pinkoden där...blah.

    Gillar dock det här med knock code, eller vad det heter, på LG. Men funderar på Honor 8 som blir rätt rejält billig nu i och med att Tele2 betalar ca 2000 kr för G3an (defekt). Men S7 verkar rätt nice också, dock dyrare då. Det är egentligen ingen mobil som tilltalar mig så värst mycket just nu överhuvudtaget, så det här känns rätt trist.
     
  9. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Aj, ja det går nog åt en hel del displayer nu när alla springer runt och spelar pokemon go, speciellt yngre.
    Min G5:a gick dock sönder efter en blöt lördagskväll, var på väg hem och skulle gena genom ett skogsparti, tog upp mobilen för att lysa upp mörkret med lampan så jag såg vart jag gick. Gick bra i några sekunder, sedan gled mobilen ut handen och jag ser hur den i slowmotion snurrar medan den faller, ljuset roterade runt i mörkret och sedan låg den på marken. Men jag är glad att touchen fungerar över hela skärmen jmf med din och att jag kunnat fixa den med ett displayskydd.

    Honor8:an är nog okej, bara man får den till bra pris. Läste att någon haft problem med Bluetooth på den, när de skulle koppla den till bilen (Volvo). Men läs lite tester och framförallt gps-tester innan du köper den.

    Annars älskar jag allt med g5:an. Designen, snabbheten, laddningstiden (25 minuter), batteriet (varar faktiskt riktigt länge jmf med 3:an) och jag är slav under knockknock, jag har en Iphone i jobbet och
    jag försöker jämt låsa upp den genom att knacka på skärmen.

    Så är jag nöjd med min G5? Jadå, generellt är det den bästa mobilen jag haft.
    Dock får den 9 av 10 poäng och det jag saknar är en korrekt GPS och glaset hade gärna fått varit
    bättre. Känns som den borde klarat 1m fallhöjd, fast troligen var det väl gruset på skogsvägen som
    knäckte displayen eftersom jag har 3 väldigt klara "träffpunkter" som genererat alla sprickorna.

    Men G5:an är den enda och första mobilen (förhoppningsvis sista) som jag spräckt displayen på
    och då kör jag aldrig med displayskydd och mobilen är med överallt, i jobbet, på fester, på gym,
    på festivaler ect. Det enda jag kör med på samtliga mobiler är ett TPU-skal runt om, mest för att skydda
    kanterna och få lite mer grepp (vilket inte hjälpte mig den där lördagen :) )
     
  10. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Haha det är inte lätt! Låter som du fick en rätt fin ljussken där iaf:D

    Precis, jag känner mig äldst osäker på hur jobbigt det kommer att bli att inte ha knock-alternativet...hoppas man vänjer sig fort om man aldrig har det liksom. Det lutar nog rätt mycket år Honor 8 nu. Tele2 har ju ett riktigt nice erbjudande så den bara kostar ca 2500 kr vid inbyte. Dom kör väl även studentrabatt på den.. Ahwell, den summan kan den väl va värd. Och blir den alltför mycket av en besvikelse kan jag nog sälja den och köpa LG igen istället.

    Låter iaf bra att så många verkar nöjda med G5s batteri. Jag tyckte nog att det var lite oroande när dom körde 2800 mah batteri istället för 3000, men dom har väl effektiviserat på andra punkter. Laddningen verkar sjukt nice! Men där ska även Honor 8 leverera. Det jag läst om 8ans gps so far har varit väldigt lovande!

    Hoppas LG kan leverera en mobil med bra gps och gärna vatten- samt stöttålig snart. Det hade suttit fint!
    Tack för input och hjälp!:)