Paketutlämning (Postnord, Schenker, DHL, m.fl)

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Ero, 25 maj 2016.

  1. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Tja! Drömde en fin dröm i natt där tjejen ringde och sa att jag skulle plocka ut ett paket från Posten när jag ändå var på affären. Kruxet var att jag inte hade med AVIn eller någon legitimation. Men så kom jag på... APPEN!

    I appen så hade jag möjlighet att få ett paket att hämta ut som ombud.

    Jag vaknade kl. 03.30 typ i natt och låg vaken och tänkte på den här appen. Varför finns den inte i verkligheten?

    Så jag slängde ihop en skiss!

    Det hela går ut på att man lägger in ett paket, väljer vilka man vill dela med, och signerar med bank-id.

    Ombudet/ombuden får sedan upp paketet i sin app, signerar, och går till butiken för att hämta ut.

    Genom signering med bank-id så eliminerar man behovet av ID-kort.

    Man visar sedan appen till personalen på utlämningsstället, denna kollar så koderna stämmer överens med de koder denne får ut från tjänsten.

    Jag har inte mockat upp hur ett gränssnitt för utlämningstället kan se ut, det får man ha lite fantasi till. Men HÄR kan ni spana in och "testa" appen och konceptet.

    Slänger in ett litet screenshot:

    1. Inlogg med bankid
    2. -Lista över paket (Paket att signera, paket redo att hämtas ut, uthämtade paket
    -Möjlighet att dela ett paket (låta någon vara ombud), eller signera en AVI på plats i butik om man glömt ID eller inte orkar ta med)
    3. Dela paket (fyll i AVI eller SMS-kod), om AVI kan man scanna. Fyll i alla man vill dela med och om dessa ska vara synlig för andra. Döp paketet till vad man vill (för att lättare särskilja om man vill prioritera t.ex. en beställning från Komplett).
    4. Signera paket man kan hämta ut.
    5. Visa signerat paket, detta är bilden som man visar upp till utlämningsstället. Gula paketkoden och gröna personkoden ska stämma överens med det personalen på utlämningsstället ser på sin skärm (dessa är såklart koder som genereras upp i tjänsten när man signerat).
    6. Information om utlämnade paket.
    postapp.png

    Det är väl typ så jag tänkt mig. Detta är inget man kan göra som hobbysnickare direkt, men någon här kanske är VD på Postnord eller något annat fraktbolag och säger åt sin IT-avdelning att ta fram en sådan app.

    Ville mest skriva av mig av idén, vad tycker/tror ni? Denna mock är gjord på en kvart och lite till, så ev. snedsteg finns säkert, ni förstår nog idén och syftet med appen.


    EDIT:

    Utlämningsstället ser paketinformationen, vem denna ska till. Denna adress matchas mot adress/er hämtad hos Skatteverket för den som delade ut paketet. Detta då REK och liknande inte innehåller personnummer, utan bara namn och adress.

    Säkerhetstänk orkar jag inte reda ut fullt nu :-D

    Framöver så kanske fraktsätten får stöd för personnummer så man får upp direkt i appen! Åh! Framtiden är snart här!
     
    Last edited: 25 maj 2016
    Droid55, Ronii10, Cupcakes och 7 andra gillar detta.
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Snyggt! Mycket bra idé :)
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul idé! Det vore inte dumt att göra det enklare med tanke på hur osmidigt det nuvarande systemet är.

    Frågan är bara vad Postnord säger om saken? De måste väl rimligtvis vara med på ett hörn för att idén skall bära frukt - eller?
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, det är ju inte primärt en app som behövs här utan tjänsten (att delegera utlämning till ett ombud) finns hos speditörerna. Sen kan en app då såklart göra att tjänsten blir enklare att använda.

    Men idag finns det väl inte ens nån möjlighet att identifiera sig med mobilt bank-id när man hämtar ut paket? Så det är nog många steg kvar innan en sån lösning dyker upp. Och det lär dröja ännu längre tills alla speditörer anammat det.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Nej, såklart går det inte att bara att skapa appen/tjänst utan att ha med aktörerna. Jag ville få ner idéen och se vad andra tyckte.

    Som jag skrev i första inlägget:

     
    bernard gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Skitbra idé. Det jäkliga är att man knappast kan komma någonstans utan stöd av företagen.

    Kolla upp de olika företagen, kontakta VD, styrelse eller liknande och ge dem förslaget, sen är det bara att vänta i ett till tio år innan den blir verklighet (större organisationer är ofta supersega, mindre är snabbare och effektivare).
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Helt klart intressant. Men är inte ID kollen just för att se att det är du på bilden som faktiskt står och vill hämta ut ditt paket?

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
     
  8. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Nja, du har ju ingen bild på AVIn att matcha mot, så om det är foto eller inte spelar ingen roll (Du kan ju heta Anders Andersson och hämta ut en annan Anders Anderssons paket). Bank-id är ju ett digitalt identifikationssystem som säger att du är du (du behöver ju inte visa upp ett kort på dig själv när du gör bankärenden online, eller när du registrerar ett företag online, eller deklarerar).
     
    Sweden2 gillar detta.
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Id-kollen är ju för att visa att du är den du påstår att du är.

    Visar man ett fysiskt ID-kort så jämför de såklart ditt utseende med bilden på kortet och kanske kräver att du skriver namnteckningen (så de kan jämföra).

    Men identifierar du dig med BankID så är det inget foto eller nåt utan de får bara upp en bekräftelse.

    Det är ju ungefär samma sak som när du betalar med kort och PIN-kod, genom att slå koden bekräftar du att du är du. (Det är därför man aldrig ska ge PIN-koden till nån annan, vilket många gör. Jag är inte bättre än andra där, jag och sambon kan tyvärr varandras PIN-koder eftersom vi förr i tiden ibland tog ut pengar på varandras kort. Det är inte riktigt bra. Min kod till mobilt BankID är det dock ingen annan som har.)
     
  10. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Detta är på gång inom en snar framtid ;)
     
    Sweden2 gillar detta.
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    UPS har liknande möjligheter, har inte testat ändra något än, men fick just hem 2 paket från Tyskland via UPS, hemkörda utan problem.

    Need to have your package delivered somewhere else?
    Have your packages delivered to a convenient UPS Access Point™ location or another address, like your office, if you won't be home to receive your packages.

    *Additional fees may apply.

    Need to change the delivery date?
    Managing your deliveries is easy with your UPS My Choice Delivery Planner. Using your mobile device, you can reschedule deliveries to fit your schedule.


    UPS My Choice®
     
  12. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Några saker kommer som förenklar hämtning av paket hos POSTEN väldigt snart.
    • Man skall mycket lättare och på fler webbshoppar kunna välja på vilket ombud man vill hämta på, finns redan på några ställen men skall ut med ny grafik och sånt väldigt snart.
    • Man skall kunna legitimera sig med bank-id i postens app, man får en kod som man ger till sitt ev. bud som sen kan hämta ut det utan att ha mottagarens legitimation med sig. Detta kommer utvecklas under tid.
    • Hur som så är Postens app redan nu riktigt bra för att få reda på väldigt mkt om sitt paket. Bla få notiser om man är nära ett ombud som man har ett paket hos.
    • Finns mkt annat bra som dom kommer lansera, och dom ligger verkligen i framkant med att underlätta för oss kunder!
     
    bernard, Ero och Sweden2 gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Låter väldigt trevligt!

    Postnord har ju en hel del strul med leveranser och problem med lönsamheten så de behöver något som gör att kunderna föredrar Postnord före konkurrenterna.
     
  14. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Låter lovande! Jobbar du som utvecklare eller något på Postnord (eller på uppdrag av)?
     
  15. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Har ingen inblandning i utvecklingen av appen, så just nu vet jag inte mer än det jag skrivit :)
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Speciellt denna punkt hade ju varit helt otrolig. Hoppas verkligen det kommer igång lagom till julhandeln, kommer spara tid för alla inblandade.

    Kan man dessutom välja annat utlämningsställe blir jag rätt nöjd. Mitt nuvarande utlämningsställe är en Konsum-butik som är underdimensionerad för områdets storlek, och har endast två kassor. Det är sällan det dröjer mindre än 10 minuter, om man inte går dit mellan ~21:00-22:00. Jag har iofs inget problem att vänta lite, utan det är mest stressen från alla andra som inte klarar av att vänta som gör att stämningen blir förfärlig :)
     
  17. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Citera mig inte på det men jag har för mig jag hörde tidigt nästa år på den funktionen tyvärr.. Tror det handlar om att om de rullar ut det nu när det snart är deras största månader, och det klyddar så blir det ett jävla liv

    Den nya utlämningsfunktionen ser riktigt bra ut :)
    Tror att dom snackade om att man t om skall kunna ändra var och hur paketet kommer till dig, ända fram till det är sorterat på din närmsta terminal :)
     
    bernard gillar detta.
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fan så ballt. Plus resterande funktioner. (Bortsett från att det inte är nytt att välja ombud, gick ju förr i vissa nätbutiker men jag ska inte bara klaga).

    Tummen upp, nice att du hade informationen.

    Till det jag citerade, med tanke på hur många problem man läser om Postnord, så låter den möjligheten (som är väldigt bra för oss kunder) som en oändlig källa till mer problem med att faktiskt få sina brev/paket :P.
     
  19. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Som jag tolkar det så ska du kunna ändra utlämningsställe när som helst, inte enbart vid beställning. Så om du beställer och väljer att hämta ut nära jobbet. Sen blir sjuk tyvärr, och får stanna hemma. Då kan du ändra att få den utlämnad mer nära hemmet. Lite skönare att bara ta dig några hundra meter med din förkylning och feber än 4 mil dit du jobbar.

    Ja, nu kanske ovanstående scenario inte är 100% korrekt för just din livssituation. Men du förstår kanske? :cool:
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jo, jag förstår helt. Mitt inlägg kanske var lite kaos. Mitt inlägg var bara två småpunkter, den första som inte direkt var ett klagomål är ju att just det där med ombud vid beställning har funnits.
    Den andra är att jag diggar tanken, men med Postnords lilla track record än så länge, så låter det som garanterat kaos.
    Du har beställt hem till dig, dagen innan den ska komma fram så märker du att du måste jobba över. Ber Postnord att skicka den till ditt jobb istället. Det slutar då med att de tappar bort den eller det går ett par dagar extra (för det är postnord vi pratar om).
    Måndag: du ber de skicka den till jobbet pga du jobbar över.
    Postnord blir förvirrade, den kan inte komma förrän dagarna efter (tisdag eller onsdag, men vi säger tisdag).
    Du blir sjuk och måste ändra igen, så det slutar med att du får paketet på fredagen för att postnord inte kan hantera att destinationen ändras, trots att det bara är någon kilometer som skiljer.

    End of slam.
     
    Ero gillar detta.