Förbättra batteritid på Nexus 5X

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av JeffMaister, 28 sept 2016.

  1. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Hejsan

    Jag skaffade en Nexus 5x för knappt en månad sen och det är den bästa mobilen jag haft. Men de finns ett problem, batteritiden. Jag brukar få ca 3:40h sot och mellan 4 och 10h batteritid. Jag tycker det är lite för lite och då har jag ändå gps, synk bluetooth och såna grejer avstängt sen så har jag ljusstyrkan nästan på minimum. Trots dessa låga instså får jag såpas kass batteri och skärmtid. Jag har testat i princip alla av Googles rekommendationer med att bättra batteritiden men jag har inte märkt något. Så jag frågar er om ni har nåt tips för att förbättra den på.

    Måste också påpeka att jag sitter med den precis hela tiden och använder den till allt.

    Ca 10h batteritid får jag när jag är i skolan och 4h när jag är hemma, skärmtiden är den samma oavsett var jag är nånstans.

    Tack på förhand :)
     
  2. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har du kollat i inställningar och Batteri om du har någonting som verkar konstigt? om det är någonting som du tycker drar mer ström än det borde, finns även vissa appar som drar onödigt med ström och ibland kan det hjälpa med att rensa cachen eller göra en ominstallation. Annars så kan du ladda ner ett toolkit och roota den så du kan använda moddad kernel eller rom, har hjälpt mig att utöka batteritiden på flertalet telefoner. Googla på Wugfresh för ett toolkit som är simpelt att använda
     
  3. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Rensat cache gjorde jag genom recovery mode och genom inställningar och gav ingen skillnad. Roota tänker jag inte göra än eftersom jag vill ha kvar garantin så väntar tills den gått ut. Skulle dock kunna försöka och återställa den o se om det hjälper.
     

    Bifogade filer:

  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Om ni ändå tänkt göra en återställning så kan du låsa upp bootloadern vilket utför en total återställning av telefonen.

    Tanken med detta är att ni kan flasha på en annan kernel (vilket inte behöver root) om ni önskar testa med detta om återställningen inte hjälper för dig.

    Nackdelen utan root och custom kernel är att ni inte kan göra några ändringar för den. Dock finns t.ex. ElementalX kerneln som använder AromaInstaller där man kan göra en del val vid installationen iaf.
     
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tror tyvärr inte batteriet är bättre. Min standbytid är ganska okej, iallafall med bra mottagning. Men har nog aldrig fått ut mer än 3h 45 min SOT med mitt användande. Sociala medier, surf och fotograferande består mitt användande av till 99%.
     
  6. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Vågar jag göra detta då? Vill ju inte att garantin ska försvinna plus jag förstör nog mobilen om jag håller på med kerneln och flasha roms.
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Känns det osäkert så skulle jag råda att inte göra detta. Vi hoppas att det är någon app som ställt till det [emoji2]
     
  8. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Batteriet är väl inte bättre i 5x? Jag har ofta runt 40-50% kvar efter en dag, gps och blåtand av osv. Använder inte telefonen till att navigera eller spela på. Dvs använder den inte till tunga saker. SOT vetefan vad den brukar ligga på, mellan 1,30-2 tim kanske. Så vid 0% är nog SOT snarlik din kan jag tänka mig.

    Som jag ser det så har du bara 2 val, antingen köper du en annan mobil med bättre batteritid eller en powerbank som har runt samma kapacitet som telefonen, det brukar väl kanske ge 70% till. Sen en kabel mellan denna och telefonen.
    Eller så kan man köpa något dyrare powerbank som har inbyggd kabel, usb-c.
     
  9. JeffMaister

    JeffMaister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    BlackBerry Passport
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 530
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy pocket plus
    Det var ju synd, aja får väl leva med det då. Jag behöver ladda den 2 gånger per dag för eftersom jag använder den så mycket. Jag kan nog få mer SOT om jag går under 20% för jag får får 3:43h ufrån 100% till 20% ungefär så kan nog pressa några minuter till om jag laddar ur den ända tills 10%.

    Tror jag står över med att köpa ny mobil och jag har redan en powerbank på 12000 mAh (tar det med en nypa salt) däremot kanske jag skulle skaffa en powerbank med usb c istället :)
     
  10. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Till den användningen finns det knappt telefoner som funkar utan laddning. Finns väl några bastarder med upp mot 10000mah batteri men dom blir rätt tunga. 10 SOT klarar ingen "vanlig" telefon i alla fall. Jag får ut runt 4.5h på min 5x. 100-0 that is.
     
  11. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Nexus 5Xs batteritid är tyvärr bland de sämre på marknaden och den främsta anledningen till att jag aldrig köpte den. Du bör dock få ut mer än 10 h totalt, tycker jag. Även med 3½ h SOT. Som jämförelse får min gamla LG G2 ut c:a 17 h med 4h SOT och strax under 1hs browsing. Då ligger den kring 20%. Batteriet har dessutom drygt 1,5 års användning på nacken.

    http://www.fonearena.com/blog/168351/google-nexus-5x-battery-life-test.html
    http://www.gsmarena.com/lg_nexus_5x-review-1338p3.php
    http://www.phonearena.com/reviews/Google-Nexus-5X-Review_id4108/page/4
    http://www.notebookcheck.net/Google-Nexus-5X-Smartphone-Review.155885.0.html

    5X verkar sluga en hel del batteri när data respektive wifi är på.
     
  12. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Jag får 4.5h SOT under ett dygn så 15h standby. 2.5h sot och 2dygn standby. Grejen är väl att det är ju inte 10h standby som drainar utan 4h av dom är sot om jag förstod rätt.
    Tycker det verkar rätt normalt.
    Att 5x skulle vara bland dom sämre på batteritiden kan jag inte yttra mig om men alla vanliga mobiler ligger runt 4h sot och 12h standby. Nog kan jag få mer men inte med bra ljus på skärmen.
     
  13. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Ser ut som det varierar från telefon till telefon hur bra batteri tid du får på just ditt exemplar med 5x lurarna. Har du testat använda greenify?
     
  14. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Finns det någon som har gett sig in på batteribyte på en Nexus 5X? Frågan är inte hur svårt eller lätt det är att byta utan vart i Sverige får man tag på ett original eller ett replacement i kvalité av original? Själv så har jag en LG G2 och har beställt ett "original" batteri till min telefon från teknikdelar som visade sig vara en kopia. Reklamerade det och fått hem en annan, värre kopia som passar inte telefonen. Vill inte handla från dem. Tänkte byta batteriet på min tjejs Nexus 5X som sedan köpet hade inte så bra batteri.
     
  15. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    http://lgdelar.se/telefon/batteri/eac63079601-batteri/

    Garanterat original.
     
  16. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur vet du det? Har du själv bytt eller känner någon som köpte batteri därifrån och bytt?
     
  17. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Måste säga att jag håller med. Inget att klaga på bortsett att batteritiden är riktigt dålig och det tycker jag den har varit sedan start. Men är väl tyvärr bara att gilla läget.
     
  18. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det tycker jag och min flickvän med och det är därför jag vill prova ett batteribyte och se om det blir skillnad, innan hon köper en ny telefon. Hon och hennes kollega köpte varsin Nexus 5X när den släptes ifjol och det roliga är att kollegans lur höll batteriet bättre, trots exakt samma användning. Hon uppdaterat till senaste Nougat för drygt en månad sedan, återställt luren och det fungerar lika dåligt.
     
    jerkass3 gillar detta.
  19. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Butiken verkar inte så seriös. Skrev en fråga angående batteriet och lagersaldo efter att du har svarat och har inte fått någon respons än. En annan butik att rekommendera som säljer batterier? Ingen som bytte?Satt och läste om batterier i helgen och tvivlar på att det är möjlig och köpa ett nytt original batteri pga. att det är inte utbytbar utan en del av telefonen, precis som i min LG G2. LG har aldrig tillverkat ej utbytbara batterier till salu utan de vill att man ska lämna telefonen in till de, pröjsa och ha batteriet utbytt till ett original av de. Antar att det är lika för Nexus 5X. Får man tag på ett "original" med NFC chip (NFC i LG G2 sitter i batteriet, vet inte hur det ser ut på Nexus 5X) så kommer den från en refurbished telefon.
     
  20. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Alltså jag förstår inte hur ni får ut sådan bra SOT? Jag har senaste officiella Android, och brukar få ut 2h, ibland mindre(!) och någon enstaka gång strax över. Jag förstår inte att ni klagar... är inte i närheten av att komma upp i 3h. Nu när jag dessutom använder wear drar den ännu mer... testade att låta den vara i standby hela natten ansluten till klockan, den gick från 100% till 70% under natten... det är sjukt mycket tycker jag