Galaxy S7 vs iPhone 7 - Vilken hade ni valt?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Smith, 28 sept 2016.

  1. Smith

    Smith Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Blir en väldigt konkret frågeställning då jag genom jobb inom kort kommer få välja mellan en av dessa två telefoner, det finns ingen möjlighet att välja andra telefoner och jag kan inte lägga till pengar själv för att få en edge / + modell.

    Jag har privat alltid föredragit Android , dock gick jag helt över till jobbets iPhone 5 för två år sedan när min dåvarande LG G2 dog och jag rationaliserade bort privattelefon av kostnadsskäl.

    Vad hade ni valt om ni fick dessa två telefoner framför er?

    Några detaljer:
    - Jag har en iPad pro privat då jag prioriterade utbudet av Appar på den och bryr mig mindre om möjligheten att konfigurera min padda.
    - Jag saknar på min telefon möjligheten att kunna konfigurerar startskärm / skrivbord, en kalenderwidget är högt eftersaknad.
    - Något jag verkligen saknar med iOS är möjligheten att kunna byta ut väckarklockan på ett bra sätt.
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    I princip så presterar båda telefonerna lika bra när det gäller "radioprestanda" och overall prestanda. Skillnaden idag att Android är mer anpassningar medan iOS strävar efter just enkelheten och användarvänligheten.

    För min del så tycker jag saken är smaksak så det är upp till var o en att välja sin telefon men jag skulle aldrig överge min frihet med Android till ett stängt system som iOS.

    I mitt tycke så Android mer användarvänlig eftersom jag kan i princip göra vad som helst med den utan att vara beroende av just iTunes och annat som är bara krånglig. Kan flytta mina MP3 filer, bilder eller annat från och till telefonen utan att bry mig om något verktyg, kan byta/skapa eller ladda upp vilken bakgrund, ring/notifikation/larm signal utan problem vilket är inte fallet med iOS. Sen att ha ett SD kort plats är inget jag är beredd att överge!
     
    tooobe gillar detta.
  3. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Iphone 7.

    S7 har för mycket lagg i gränssnittet och touchen känns bara konstig och allt för tryckkänslig. Sitter du scrollar i Google Play eller facebook, m.m så registrerar touchen att man trycker.
     
  4. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har iPhone SE som jobbtelefon och Samsung S7 privat, gillar att använda båda systemen men skulle jag endast ha en hade jag personligen valt Android just pga anpassningsmöjligheterna. iOS är ett himla tråkigt system när man vant sig vid Android även om det oftast flyter bättre.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag använder en S7 edge i jobbet och en Iphone hemma. Gillar Android bättre i jobbet med anpassningsbara och användbara widgets som förenklar telefonen som arbetsredskap. IOS är skitbra på alla sätt MEN som jobbtelefon uppskattar jag Android mer. Har även kört S7 flat och nu edge men aldrig upplevt någon av dom som laggig, eller så har jag bara haft tur då båda har flutit väldigt bra på alla sätt. Kan inte se någon skillnad i flyt mellan min 6S och S7 edge.
     
  6. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Iphone 7 om den går jailbreaka. Annars absolut inte iphone.
     
  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    S7 alla dagar i veckan efter att frun har en sådan medan jag har en iPhone 6 plus.
    iPhone är jättebra bortsett från begränsad i funktionalitet och anpassningar, långsam att använda på grund av att man måste vänta på alla slöa animeringar och långsam scrollning, samt att den har extremt dålig användarvänlighet, ologisk.
    Lagg på Android senaste åren på telefoner dyrare än 1000kr? Lägg av!
    Min åsikt.
     
  8. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    en svår fråga. iOS är "volvo" trygg/tråkig och "bara funkar".
    på android är det alltid mer spännande. inte minst att jaga battery drain.
    jag pendlar oxå i valet. kör android två tredjedelar av året. men svär oxå mest då:)
     
    thexps och Timpppa gillar detta.
  9. stoff

    stoff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Platta:
    Apple iPad 2
    Kör numer Android sen mindre än en vecka, men vi har iphone5s i jobbet. Hade nog valt iphone7. Känns hållbarare yttre och lätt och smidigt inre. Android är roligare men det är inte kul att jobba [emoji4]
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    S7 naturligtvis pga Android, bättre skärm, bättre kamera, minneskort, 3,5mm jack.

    Edit: Glömde att nämna "hissljudet" som iPhone 7 dras med vid belastning, bara det är ju skäl till att undvika den.
     
    Last edited: 2 okt 2016
    freephille gillar detta.
  11. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    S7 eftersom kameran fortfarande är lite bättre, skärmen är mycket bättre, trådlös,snabbladdning etc. Jag är nöjd med 6S och skulle inte bytt till 7 om det inte vorre pga jobb.

    Edit: Att iPhone och IOS är så mycket mer stabilt och funkar bättre än Android är endast en myt så gå inte på det, båda är väldigt bra det handlar om vad man föredrar ;)
     
    Albin N7, freephille, Vispen74 och 2 andra gillar detta.
  12. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    iPhone 7

    //Från en Galaxy S7 edge ägare.
     
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Varför?
     
  14. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Skulle också säga iPhone 7, och jag har haft både S7 samt S7 Edge. Det är inte så att S7orna är några dåliga telefoner, men iOS som system känns mer komplett och finslipat. Det är väl också en smakfråga skulle jag säga.
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag har en s7 edge och en iPhone 7 så jag har förstås en åsikt i frågan - men OBS! att det är en rent personlig åsikt. man får förstås ta hänsyn till att det kan vara en ren vanesak i viss mån när jag föredrar hur android beter sig jämfört med iOS, men samtidigt har jag dock haft minst en iPad som jag använt dagligen de senaste fem åren, så det är snarare att jag ställer lite andra krav på en telefon än på en platta som huvudsakligen används för konsumtion av olika typer av innehåll.

    iPhonen är det lite på experimentstadiet än så länge om jag kan stå ut med att använda som jobblur. jag är fortfarande vacklande gällande den saken - det finns både plus och minus, men jag kan iaf säkert säga att jag skulle personligen inte orka ha iPhone som privatlur. min privata är min ständiga trogna följeslagare som ska göra exakt som jag vill, inte som tim cook vill.

    om man kan nöja sig med "det bara funkar"-grejen är säkert en iPhone ytterst lämplig, men jag som är av den sorten att jag sällan är totalt nöjd med ett standardutförande utan oftast vill anpassa nån liten sak känner hela tiden att det fattas grejer och det är då det blir lite jobbigare att ha en iPhone. (jag har också noterat att flera av de riktigt iPhonefrälsta här på forumet kör med jailbreak för att få lite större frihet där, och det verkar vara lite av ett sjå att hålla ordning på när de ska uppdatera och inte för att kunna få jailbreak.) inställningarna saknar enligt min mening all logik och det är knappt nån idé att ens börja leta efter om det går att ändra nåt, det är lika bra att googla på en gång istället. ibland finns det en inställning på något helt oförutsebart ställe som går att ändra och ibland går det inte.

    (sen skulle jag väl också mena att det är något av en överdrift att android inte "bara funkar", i synnerhet när det gäller de tillverkaranpassade versionerna)

    det pratas mycket om att iOS har så mycket bättre appar, men för min egen del har jag snarare funnit att många appar är tråkigt begränsade i sin iOS-version jämfört med vad jag är van vid från android, och det har väl att göra med vad OS:et tillåter utgår jag från.

    skärmen i s7-orna smiskar ju allt annat, det är inte mycket att orda om - men det betyder ju absolut inte att man behöver vara missnöjd med alla andra skärmar, jag har inga problem alls med iPhonens skärm.

    till iPhonens fördel tycker jag att röststyrningen fungerar påtagligt bättre är googles, vilket kan vara bra just för en jobbtelefon som ofta används i bilen. att den är lite mindre är heller ingen nackdel just för en jobbtelefon - som faktiskt används hyfsat mycket helt enkelt till att ringa med(!) och då gärna kan få vara lite behändig. (de klunsiga plusmodellerna däremot finner jag helt oacceptabla, man ska inte behöva dra på sig diskbråck för att få en ynka 5,5" skärm. OBS! då att jag gillar stora telefoner, men de har ju sina nackdelar också i hanterbarheten så de måste helt enkelt vara värda det extra besväret)

    och ja - sist men inte minst, och som någon också nämnde tidigare här i tråden - android med sina djävla battery drains som poppar upp som gubben i lådan rätt vad det är, jag tror faktiskt jag har haft det i alla mina androidlurar vid något tillfälle. visst jag har alltid fått bukt med det, men det är hyfsat irriterande... samtidigt är det väl inte något som iOS är totalt förskonat från vad jag förstår, men visst, defragmenteringen inom android bäddar ju lite extra för sådana saker.
     
    Vispen74 gillar detta.
  16. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Överlag gillar jag Android mer, men i Samsungs fall så är det mjukvaran som förstör upplevelsen.
     
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Du måste ju skoja : ) Har nog ägt varenda Android flaggskepp från de tre senaste åren och lagg finns på alla till och från. Det får man vänja sig med om man kör Android. Tar man en Nexus så slipper man det mesta av lagget men det finns på dem med. Långsam scroll och slöa animeringar, när provade du en iPhone senast?

    Efter att ha haft en Note 7 och nu har en iPhone 7+ kan jag bara säga att iPhonen mördar Note 7 när det gäller prestanda och flyt både i OS och appar
     
    Timpppa gillar detta.
  18. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Beställde precis en iPhone 7 efterrätt samma fundering. Gillar främst storleken på iPhone, och har blivit såpass gammal att jag tycker det är ganska skönt att det inte går att ändra för mkt :) En bidragande orsak för mig är också att resterande hushållet kör iPhone och iPad och då är de gött att köra samma, inte minst med tanke på laddningssladdar som ligger överallt.
     
  19. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Skulle också säga Iphone 7. Har haft 2 st olika Samsung S7 och 1 S7 Edge. En jättebra telefon men helt laggfri är den inte. Då är OP3 mjukare i överlag i flyt och mindre laggfri, speciellt med root och en custom ROM men även utan. Nexus 6P är väl närmast Iphone 7 i laggfrihet.
    Sen har S7 andra fördelar jämtemot Iphone 7, tex bättre kamera och skärm, trådlös laddning och minneskortsplats. 3.5mm jack saknar jag inte då jag kör trådlöst sen nått år tbaks.
    Sen med S7 har du ju självklart mer frihet. Jag håller Iphone 7 som lite stabilare i mjukvara men samtidigt lite tråkigare.
    I slutändan handlar det om vilket system eller telefon som tilltalar dig mest. Båda har sina fördelar. Så smaken och tycket får avgöra. Jag gillar både Android och IOS så jag kör båda, dels OP3 och Iphone 7 med den senare som min daily.
     
    Last edited: 3 okt 2016
  20. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jag använde min iPhone senast i dag, likaså min Honor 8. Jag måste haft en väldig tur med mina Androider, då den inte laggar nämnvärt mer än min iPhone 6 plus gör i vissa situationer, båda gör det i enstaka situationer och det får man nog leva med. Det stör i alla fall inte mig inte ett dugg. Hade det varit så att gränssnittet hackar så hade jag stört mig.
    Min Nexus 7 från 2012 laggar när man kör Marshmallow på den, typ, förutom att det går så sakta att den inte går att använda.
    Nej då stör iPhones långsamma animeringar mer i så fall,att sitta och vänta på att telefonen ska animera klart innan man kan trycka nästa steg.
    Men alla är olika. Mig passar helt enkelt Android bättre oavsett vad folk säger.
     
    jnsson gillar detta.