Ny telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kalasbiff, 29 sept 2016.

  1. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Hej behöver byta ut min samsung Galaxy alpha och har lite funderingar. Samsungen var min första android telefon.Tycker att den var vart väldigt seg nästan från början. Tex tar det 2-3 sekunder att komma in i meddelade appen. Även batteri tiden är helt kass efter 1,5år (hjälpte ej att byta batteri). Vad beror detta på egentligen?
    Är det nått som är typiskt för Samsung? Eller blir alla android telefoner så här efter ett tag?

    Sen har jag varit van vid att få uppdateringar när jag kört Apple. Som jag har förstår det måste man ha Googles egna telefoner om man vill ha uppdateringar lägre än 1år. Betyder det att jag kan köpa en gammal nexus 6p och få uppdateringar i 2år fortfarande.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om batteritiden fortfarande är kass efter batteribyte så är det troligen någon app du har som drar ström i bakgrunden som du inte haft tidigare. Eller så har du bytt till ett batteri som inte håller vad det lovar. Alternativt så skulle det kunna vara något hårdvarufel på telefonen men det känns mindre troligt.

    Vill man inte vänta på uppdateringar (ofta förgäves) så skall man köpa en Nexustelefon (eller Pixel som det ryktas att nästa generation kommer att heta). Nexus 5 som kom i november 2013 var den Nexustelefon som nu senaste blev utan senaste Android och inte kommer att (officiellt) få någon nyare version än 6.0.1 så förmodligen kan du köpa en 6p idag och räkna med uppdateringar i 2 år men kanske inte så mycket mer än så.
     
  3. Kalasbiff

    Kalasbiff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    36
    Tack för svar! Köpte 2nya batteri ett som ska vara original Samsung. Men alla 3 är lika dåliga. Enligt appen battery monitor så är det ingen app som drar dröm utan android systemet.
    Då verkar det som man ska satsa på en Google telefon 6p verkar trevlig men lite osäker om den inte bli för stor.
    Får kolla på en pixel om den inte blir för dyr.
     
  4. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Så är det nog för alla mobiler som används med medeltung belastning, vilket är de allra flesta alltså. Man bör byta en gång om året om det inte ska bli en påtaglig försämring. När det blir märkbart kan det gå utför snabbt.
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    det kan hjälpa att återställa telefonen, kan vara nåt som battery monitor inte snappar upp som har battery drain. jag skulle i alla fall återställa först och testa batteritiden igen.
     
  6. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Hauwei kan vara värd en fundering. Updaterar kanske inte lika länge som nexus men honor 8 och säkerligen även p9, kommer få support i minst 2år.
     
    Last edited: 3 okt 2016
    bernard gillar detta.
  7. MGustafsson

    MGustafsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    10
    Kampanjen på honor 8 gäller fortfarande :)
     
  8. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Hur vet du det? Det var väll bara september ut
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    @Francis@Francis sa det
     
    Finskpinne och MGustafsson gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Gäller till 10 Oktober nu, kampanjen på Tele2.
     
    Finskpinne gillar detta.
  11. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
  12. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Du kan prova att gå in i inställningar->plats (eller platsinställningar)-> klicka på platshistorik och stänga av den. Den brukar va aktiverad om du inte själv stängt av den och kan dra en hel del. Kan ju även va programvaran i luren som är gammal eller nån annan app som någon sa men då får du göra en "reset" på den :)

    Att alphan överlag är seg har jag märkt hos en bekant, tror det är lagringsminnet som är dåligt/långsamt alternativt inget inbyggt trimstöd som gör att den blir seg efterhand.

    Samsung S6 & S7 samt note, xiaomi mi5, htc 10 mfl (och troligen de nya pixel lurarna) använder UFS2.0 lagringsminne vilket är aningen snabbare jämfört med långsammare emmc.