Sveriges Radio för Android - vilka features?

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 5 jul 2009.

?

Är du intresserad av att se en SR-applikation för Android?

  1. Ja

    485 röst(er)
    96,8%
  2. Nej

    16 röst(er)
    3,2%
  1. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Vet inte, jag tyckte jag såg en time-warp-funktion i Donut-källkoden, så det kanske kommer att finnas med när nästa officiella uppdatering släpps, tillsammans med MakeToast och BrewCoffee...;)

    /Mats
     
  2. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Får man lov att fråga hur det går med den här appen? Utvecklas det för fullt, eller ligger det fortfarande på ritbordet så att säga?
     
  3. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nja, men jag menade mer att man kan sätta igång appen typ när man byter om och så tar på sig dojorna och när man börjar gå så trycker man igång resten så att säga och då under tiden har man buffrat upp några minuter. Men det kanske inte går... Lite som inspelingsbar box till tv:n. Man pausar och så kör trycker man play...
     
  4. Truxx

    Truxx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta vore faktiskt grymt. Borde inte alls vara några problem tekniskt. Man spelar upp något live och om man pausar så fortsätter den ladda ner strömmen och cachar den så man kan återuppta där man var och sen spola och ha sig.

    Fantastiskt roligt förresten att se någon från SR komma in och höra sig för. Hoppas du förstår att era extra insatta hockeysändningar är uppskattade och vore grymma att få i luren!
     
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Vad för format använder SR på sina streams? Är det mp3?
     
  6. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Snyggt och "Clean"... me likey.

    Ok... ni har fångat mitt intresse så pass mycket med denna app att jag blev tvungen att regga mig styggt snabbt.

    Jag vill ha. Livestreaming då så klart, då det tydligen inte går att bygga in FM-radio i en Androidnalle... :o

    Det finns chips nu med GPS, FM-radio och annat smått och gott, i ett och samma chip, men ändock så saknas FM-radio.

    Valet av telefon hänger mycket på just det. iPhone har det inte så jag störtade glatt iväg och fingrade på en Magic... och insåg snart att dessa underbara nallar inte heller har det.

    Blir telefonen FÖR bra då, om man råkar bygga in FM-radio?
    Efter att min Xperia fick detta öde, så jagar jag en ny nalle.
    Android och en SR-app verkar vara perfekt, för en Android kan väl göra flera saker samtidigt :P
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Om FM-radio är inbyggd har inte Operatörerna kontroll över vad (vilken kanal) du lyssnar på. Inte för att jag tror de kontrollerar det just nu, men bara tanken på att man med en telefon skulle gå förbi nätet är ju för mycket... ;-)

    ...jag tar kanske i lite väl mycket, men det går att lyssna på webbradio och det anser nog tillverkarna duger. Dessutom så vill man nog inte ha en FM-radio då det är utanför operatörens kontroll. Dessutom är det ju 1900-talsteknologi...
     
  8. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vadå, det finns ju många telefoner som har fm-mottagare inbyggt
     
  9. MrQawer

    MrQawer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den största nackdelen med min nya Hero är just att det saknas FM-radio. Min gamla Nokia N95 8GB hade sådan och var perfekt, enkel att starta, multitasking och tog inte mycket av batteriet. Det var endast när jag åkte tunnelbana som jag använde webbradio.

    Jag hoppas verkligen att SR tar fram en lösning för både webbradio men även podcast eftersom det ger möjlighet att ladda ned programmen via wifi när mobilnäten börja säcka ihop av alla som kommer att köra webbradio, spotify etc.

    Tills vidare funderar jag att köpa en enkel bärbar FM-mottagare, cirka 100 kr.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jo det finns många telefoner med FM-radio inbyggt. Men hur många smartphones?

    Operatörerna är inte bara ute efter radiolyssnandet utan också TV-tittandet. Ju mer de vet om dig, desto lättare för dem att tjäna pengar...

    Jämför med Google som också vill ha kontroll över användarna på ett likannde sätt. I deras fall handlar det om att sälja reklam, i operatörernas frall handlar det om att sälja abonnemang och tilläggstjänster...
     
  11. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Om jag lyssnar över webben så har dom inte heller kontroll.
    1900-talsteknik eller inte, men bor du inte i stockholm eller ngt sånt så kanske du inte har 3G inomhus på jobbet eller ngt sånt och måste därför lita på den gamal hederliga tekniken som faktiskt når nästan över allt.

    Att operatören vill ha SÅN kontroll över nallen så att dom inte vill ha FM-radio, de tyck ja verkar vara blaha blaha.

    Min Xperia hade FM-radio, men det använde jag väldigt lite då det drog lika mycket batt som att lyssna på streamad radio. Vansinne :)

    SR-app eller inte, när du står utanför 3G så är den inbyggda radion en räddare i nöden om man vill lyssna på Christer eller ngt sånt.

    Nej, jag tycker att det borde vara en självklar del av en telefon som "förr", ty det borde inte ta extra plats. Nu var det ju inte det som tråden handlar om så åter till ämnet.

    Har ni på SR börjat med appen än? :P
     
  12. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Är inte så insatt i hur streaming funkar rent tekniskt, men för mig som är en flitig P1-lyssnare skulle det vara bra att till exempel ha tre stycken kvalitétslägen. Lyssnar man på "pratprogram", så tycker jag det är viktigare att hålla ner datamängden är att få bra ljud, som man vill ha när man lyssnar på musik.

    Går det?
     
  13. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    McGilljam: operatörerna har fortfarande inte förstått (accepterat) att de är en bit-pipe. Där ligger problemet...
    ...och så länge de har påverkan på vad som säljs (specarna för de första Android-telefonerna har operatörerna själva varit med och satt ihop) så kommer de att göra allt för att kunna ta extra betalt för de tjänster som levereras i nätet...
    ...åtminstone via erbjudanden som "för 30kr i månaden så prioriterar vi radiokanal X, Y och Z åt dig via 3G".
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    SR tror jag sänder i 64kbps respektive 96kbps, lägger till detta önskemål i listan.
     
  15. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har det hänt något mer nu när de flesta semestrarna är klara?
     
  16. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när "Google Listen" är ute kanske kan ni på SR se till att ni hamnar i sökresultaten där kanske ?
     
  17. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Nu har jag införskaffat mig ett par lurar till min Hero.
    Vore väldigt nice att kunna lyssna på live radio igen efter semestrarna som jag kunde före i min P1i.
    Så ser fram emot SR-appen med live streaming! För det bara måste med :)
     
  18. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Det verkar ju inte hända något här, någon som har ett förslag på ett bra program som man kan lyssna på sr? Även specialsändningarna där dom sänder en hel match live
     
  19. teran

    teran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2009
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @foo: håller med dig helt. Jag tycker att väntan varit lång. Det viktigaste är ju att få strömmad liveradio att funka stabilt. Kan det ta så lång tid för SR att få till något för det? De borde kunna sätta upp en betatjänst kan man tycka. Det finns inte SÅ många svenskar androidanvändare än, och alla hänger inte på swedroid, så några enorma driftkostnader kan det väl inte vara frågan om.
     
  20. KoktGrus

    KoktGrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    en funktion jag hade på min Xperia var ett sleep-läge för radion... superbra, inte minst om man strömmar via nätet...

    brukar lyssna på radio med lurar när jag ska sova, då sambon och dottern vill ha det tystare än graven när dom sover :)