Problem: Jag har raderat hela mobilen

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av Thort, 6 okt 2016.

Taggar:
  1. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej!

    Detta blir inte lätt. Kanske att det inte går att laga. Men jag gör att försök här. Kanske att det finns någon här som har något tips.

    Jag har en Samsung Galaxy Note 2 (GT-N7100). Den levererades till mig fabriksny med operativsystemet Andriod 4. Jag ville ha Android 6 Marshmallow så jag gick in på https://basketbuild.com/devs/resurrectionremix/n7100 och laddade ner en Custom ROM med Android 6. Denna lyckades jag installera. Telefonen fungerade fint med Android 6.

    Men så, helt plötsligt, utan att jag gjorde något, så slutade alla tre hårdvaruknapparna längst ner på telefonen att fungera. De lyser inte ens. Så då gick inte telefonen att använda. Vad skulle jag göra? Kanske installera om operativsystemet? Det kanske var ett mjukvarufel. Så jag laddade ner systemet igen och lade installationsfilen på telefonens minneskort. Sedan tryckte jag på volymknappen och startknappen samtidigt och kom in i telefonens starthanterare. I starthanteraren hade jag varit tidigare. Men jag hade mixtrat med telefonen och installerat en annan starthanterare som jag inte var van vid. Och dum som jag var så valde jag ett alternativ som handlade om att radera systemet. Detta gjorde jag. Jag tänkte att jag måste rensa ut det gamla systemet innan jag installerar det nya.

    Nu kan jag inte komma in i starthanteraren längre. Telefonen startar upp med telefonens startlogga när jag trycker på volymknappen och startknappen samtidigt. Men loggan bara lyser och inget mer händer.

    Jag kan ladda telefonen med usb-kabeln. Batterisymbolen i mitten på skärmen lyser.

    Om jag kopplar telefonen till Windowsdatorn med Windows 10 så händer ingenting. Jag har försökt att ladda ner usb-drivrutiner som skall passa Samsung-telefoner men inte lyckats upprätta någon kontakt.

    Nu är min förhoppning att någon skall kunna hjälpa mig. :)

    Men kanske att min telefon inte går att laga. :(
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

  3. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack jogge!

    Tack för din länk! Jag har installerat återställningsprogrammet Kies. När jag följer manualen i din länk så får jag ett felmeddelande när jag fyller i modellnamn och serienummer. Telefonen är kopplad till datorn. Se här:

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Är du säker på att det är rätt Serienummer, det verkar lite kort. Men det kan givetvis va fel i Samsungs register oxo enligt lagen om alltings j-lighet.

    Om det fortfarande inte lyckas har @220volt@220volt skrivit en bra guide i denna tråd: https://swedroid.se/forum/threads/behoever-lite-hjaelp.135151/#post-1927462
    hur man återställer med odin i stället, tänk på att guiden är för en annan telefon så ändra till de filer som passar din.
     
    bernard och 220volt gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Menar inte Samsung IMEI-numret med S/N? Testa ange det istället @Thort@Thort, och se om det fungerar bättre.

    Vill minnas att det var så tidigare i alla fall.
     
    Kingson gillar detta.
  6. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, det är rätt serienummer. Jag läser det på etiketten under batteriet.

    Jag har kollat på tråden du föreslår om att använda Odin. Manualen där säger att man skall starta telefonen i "Download Mode" innan man kopplar den till datorn. Jag har försökt att trycka in hemknappen, volym ner och startknappen samtidigt utan att komma in i Download mode. Jag ser bara telefonens logga med modellbeteckning när jag försöker. Kanske att download mode är trasigt på telefonen, eller också är det hemknappen som är trasig. Det var ju med hemknappen som mitt telefonproblem startade när alla tre hårvaruknapparna längst ner på telefonen plötsligt slutade fungera.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testade du ange IMEI-numret också?
     
  8. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, men det gick inte. Till skillnad mot tidigare när jag angav S/N-numret så kom det ett felmeddelande som sade att det var ett felaktigt nummer.
     
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hehe... starthanterare. Menar du Recovery?
    För om du kan få in den till "download" läge så kan du alltid installera en stock android med hjälp av Odin. Om recovery är körs spelar mindre roll men är download läget kört så har du en ny dörrstopp
     
    bernard gillar detta.
  10. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ja, det är en dörrstopp. Jag kommer inte in i download läget. Att trycka hålla inne hemknappen, volym ner och startknappen samtidigt fungerar inte.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Då är det nog kört. Ta det på hemförsäkringen? Fast för 1500kr får man väl en bättre begagnad Note 2 utan problem idag.
     
  12. Thort

    Thort Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2016
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack bernard för din hjälp! Jag har redan skaffat mig en Sony Xperia Z3+ Duo. Den fungerar bra. Min tanke var att jag skulle slippa att skrota min Galaxy Note 2. Men utan möjlighet att nå download läget så får det bli så.
     
    indika, R3b0rn och bernard gillar detta.