Problem: S7:an sparar ner foton och försämrar dem?!

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av CarolineHanna, 13 nov 2016.

  1. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Känner mig väldigt besviken och hoppas att någon kanske vet vad jag kan göra.
    Jag fotograferar en hel del så har väldigt bra upplösning m.m på mina foton (fotar med Canon 5d mark III). När jag pillat med dem i datorn så lägger jag dem i dropboxen för att sedan när jag vill, ladda upp dem i telefonen och lägga ut på instagram.
    Så jag lägger alltså inte upp dem på instagram direkt, annars hade jag kunnat göra det via datorn.

    Det jag märkte nu, när jag är ny användare av S7 Edge (jag hade en iphone innan) så blir fotona så mycket sämre i färgen bland annat när jag laddar ner dem från dropbox appen!! :(
    Tittar jag på fotona i dropbox appen så ser de bra ut, men så fort jag laddar ner dem till lurens olika bildprogram eller ens exporterar fotot direkt till instagram så har luren förstört super mycket färg på fotot!
    Om jag däremot provar att "print screena" fotot som det är direkt i dropbox appen så får jag min kvalité på fotot, plus en svart bakgrund då på det... Suck.

    Någon som vet om man kan ändra inställningar i hur man laddar ner foton från dropbox och andra appar?
    Provade att föra över några foton från datorn till mailen, och sedan via luren dra ner fotona från mailen; samma problem där.. S7 edgen förstör fotona :cry:
    Skickar med exempel. Känns även som att S7 edgen tar bort mycket information i fotot (även den bättre).. Har printscreenat båda här så ni ser.

    Idéer??

    /Carro
     

    Bifogade filer:

  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @CarolineHanna@CarolineHanna
    De två bilderna som du lagt upp har olika format, den bra bilden är i .png och den dåliga i .jpg jag vet inte om det bara blivit så nu när du la upp dem här, annars har du en stor del av problemet där.

    Testa att ta en bild med kameran på din S7 och lägg direkt upp den på insta utan att ändra något och se hur den blir. Då har du något att börja med.
     
  3. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    Hej!
    Jo jag vet, såg det också. Det blev så när jag skickade dem till min mail direkt från telefonen.
    Bilderna med kameran på min s7 blir super bra! Inget att klaga på.
    Men saken är den att jag fotar med min canon 5d mark III:a och vill gärna lägga upp just de bilderna på instagram.
    Men då går det tydligen inte att ta till sig några bilder alls från någon app utan att s7:an förstör upplösningen totalt. All färg bara falerar. :(
     
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med Dropbox, mina videofilmer jag gjort blev fruktansvärt dåliga i kvalité efter ett besök hos dropbox. Hittade ingen lösning så övergav faktiskt dropbox, och jag var betalande kund.
     
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Dropbox är problemet tyvärr.
    Testa att använda Google Drive istället. 1.99$ /månad för 100Gb. och inga kvalitets förluster ;)
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jo, men för att hitta en lösning måste man ta reda på var problemet är, eftersom bilderna direkt från S7an blir bra är det ju onödigt att kasta telefonen i alla fall.

    Det stämmer som @R3b0rn@R3b0rn säger att dropbox har problem med t.ex .png bilder, det beror på att .png ofta är ikoner och sådant och de beahndlas inte på samma sätt som foton.

    Så min nästa fråga blir då: behöver du ha bilderna i .png? För isåfall behöver man hitta ett sätt att överföra .png bilder utan att de blir ompackade.
    Annars har man ju ofta bilder i .jpg format, prova att spara en bild på datorn i .jpg format och sedan skicka över den till dropbox och sedan till insta och se hur det blir.

    Kör du pc eller mac förresten?
     
    R3b0rn gillar detta.
  7. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Inte dropbox som är problemet, jag har testat olika appar. Ska prova Google Drive nu också då.
    Allt som går via datorn till mailen, dropbox, usb via luren bildmässigt försämras. Helt stört.


    Jag kör både en pc och en mac. Fungerar inte på någon av dem.
    Förstår att dropbox har probs med .png bilder, men fungerade på min iphone innan.
    Och jag sparar alltid ned mina bildfiler i .jpg. Det var luren som ändrade detta via dropboxen till .png på ena bildfilen jag la upp här.

    Prova själv, ni som har en s7:a edge..
    Ta någon bild från er dator som ni ba "den här är coolers!" och lägg in den på dropbox eller annan app via datorn.
    Det är jätte snurrigt. Provade nyss med att öppna dropboxen på luren, valde olika foton och valde "Exportera till Instagram", då förändras färgen på fotot.
    Provade att exportera till olika appar på luren och även att spara ned direkt på luren, ändrar bara färg på fotot.. Fattar inte. :(
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är stor skillnad i hur man gör saker på IOS respektive Android. På IOS är det mesta redan förvalt och det är enkelt att göra saker, men man har inte så stora möjligheter att påverka hur det görs.
    På Android är det mesta öppet och man kan göra som man vill, men man måste då också veta hur man vill/ska göra annars blir det såhär konstigt. Mitt råd är att om man ska gå från IOS till Android bör man ta sig tid och lära sig hur systemet fungerar, då kommer man att lyckas betydligt bättre, annars om man bara vill ha det enkelt, kanske det är bättre att gå tillbaka till IOS, no offence!
    Det finns massor med appar för bildhantering på Android, och varje app har massor med inställningar, så det du vill göra går absolut att genomföra, men det kräver att man lugnt och metodiskt går igenom processen och reder ut var det blir fel. Så ta ett steg i taget och se exakt var bilden blir förstörd, då går det att lösa problemet.
     
  9. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har mina foton i Google fotoapp. Både de som jag har tagit med s7 och de som är tagna med äldre Canon eos. Färgerna har inte försämrats den vägen vad jag har sett
     
    R3b0rn gillar detta.
  10. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Som de andra nämnt, prova om du får bättre lycka med Google Drive t.ex.
    Om det går bättre kan man ju iaf klargöra att det är Dropbox som strular
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Om det fungerar med iPhone och inte Android så kanske det är appen till Android som strular? För en och samma app kan bete sig olika på iPhone vs. Android. Jag skulle också testa Google Foto/Drive för utesluta denna möjlighet.
     
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
  13. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Till saken hör att jag använt android innan, är väldigt tekniskt kunnig så jag har kört alla möjliga appar och sådant, kollat inställningar m.m men det här fungerar ej! Jag har själv suttit och byggt datorer, suttit med olika system på lurar och allt vad det hör till. Bygger hemsidor och allt sånt, så jag intresserar mig verkligen för sådant här.

    Ska i alla fall testa Google Drive sen!! :) Tack alla
     
  14. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Less jag blir.. Det här var helflummigt men när jag sparade ner några foton på Googledrive via datorn, för att sedan öppna och kika i googledrive på luren så var fotona först i korrekt färg. Efter cirka 3 sekunder så bytte bilderna färg till det sämre. Jag fattar ingenting..
    Kanske ska prova att spara mina raw-filer i annat format än .jpg när jag är klar med dem på datorn.. För att testa.. Kanske är för stora .jpg filer med för mycket information i (raw är ju mycket mer info, I know) men kanske är för stora.. Ingen aning. Skit skumt.
    Ska även prata med supporten imorgon. Blööö! Älskar ju kameran på luren annars! Allt är bäst liksom.. Bara det här.. När man är fotonörd!
     
  15. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har jag jämfört lite.
    Allt som ligger på internet, kan jag ladda ner på luren för att sedan ladda upp på instagram med korrekt färger. så är det på google, en hemsida, facebook m.m så sparas den i korrekt färger och laddas upp på instagram i korrekt färger.

    Allt som ligger på appar, dropbox, "mina filer", google drive m.m laddas ner på luren i korrekt färger men ändrar snabbt färg när jag visar bilden i lurens olika appar.

    Kan man ändra för hur filer laddas ned till luren? någonting?
     
  16. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    som jag tycker det ser ut så korrigerar mobilen skärmen på mobilen och inte förändrar bilderna. prova att slå av allt du hittar som rör automatisk skärmjustering.
    du kan ju prova att öppna en bild på datorn och sen twitterbilden på samma dator för att se om den verkligen är förändrad eller om det bara är nåt som syns på din telefon.
     
  18. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabbt svar.
    Provade att ladda upp ett foto på facebook, instagram och en annan fotosida, kikade på datorerna (mac och pc) och bilden har ändrats i färg. Fattar verkligen inte varför luren gör såhär.. :/
     
  19. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Det jag menar är, det du ser som justeras till den mörkare/mindre färgade bilden är den sämre bilden jag får var jag än laddar upp denna.. Och enbart om det är ett foto jag laddat över från datorerna till en app och sen till luren via appen (dropbox, google drive exempel).
    Men om jag sparar foton på facebook, google, sidor över nätet(!) från mina datorer och går in på dessa sidorna via lurens webbläsare så kan jag ladda ned dem i vanlig färg och ladda upp dem på instagram i vanlig färg.
     
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    tycker att det ser ut som om telefonen ändrar färger varje gång som du bläddrar fram den på videon, det är det som är det sjuka. om du testar att låta en bild från internet gå samma väg via dropbox och mobilen för publicering händer det samma då? (tänkte om det finns nåt i metataggar kvar från kameran eller din redigering som fuckar upp det. samt storleken på bilderna du laborerar med, är dina egna bilder större än bilderna du testat från webben, har du testat att krympa de egna bilderna i datorn till webstorlek innan du överför?
    kan du lägga upp direkt från datorn en jämförelse mellan bilderna, inte en dålig video eller skärmdumpar utan orginalbild orörd och förändrad av telefonen, ladda upp dessa här så kan vi nog se vad som händer och var