[GUIDE]Root för X10mini/pro E10i/U20i

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av SweZor, 30 jul 2010.

  1. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Svensk guide för root på X10 Mini / X10 Mini Pro (testad av mig på en X10 Mini Pro med version 1.1.A.0.8)

    Först och främst några frågor som kanske behöver svar...

    F.A.Q
    • Vad är Root?
    Kort sagt så är Root ungefär samma sak som Administratör, det handlar alltså om att kunna köra program med administratörsrättigheter, eller att kunna pilla med telefonens innersta hemligheter.
    • Varför roota?
    I mitt tycke så borde du inte göra det om du känner att du måste fråga det, men i korthet så är det för att vissa mer avancerade program och funktioner inte fungerar i den inslåsta versionen av Android som kommer förinstallerat på dagens telefoner. Detta kan vara tex screenshot appar teller backupprogram. Man kan även avinstallera diverse demospel och värdelösa saker som Sony Ericsson känner sig manade att tvinga på oss.
    • Vad finns det för risker?
    En hel del tyvvär. Det är svårt at misslyckas med den tekniken som jag beskriver nedan iom att den inte innefattar flashning, men det finns inga garantier på att allt fungerar smärtfritt för just dig, när väl klåfingertarmen börjar rycka och du börjar ro(o)ta i telefonens filstruktur, antingen under rootningen eller efter den så kan allt möjligt hända. Det finns en anledning till att användaren stängs ute ur telefonens filstruktur, ett minsta felsteg och du är rökt och din telefon är inte mer än en tegelsten (därifrån termen "brick").
    • Betyder detta att man kan lägga in en nyare version av Android (t ex 2.2) så som man kan med andra telefoner?
    Nej. Tyvvär så är inte bootloadern i Xperia telefonerna hackad ännu, så man kan inte lägga in sina egna versioner i telefonen utan att den kraschar. Detta jobbas dock på (på den stora X10an först och främst) så det kan komma senare.

    Förberedelser inför rootproceduren:
    • Ladda ner Android SDK här: http://developer.android.com/sdk/index.html behövs dock ej installeras, bara extraheras!
    • Ladda ner Rootpaketet här: http://www.mediafire.com/file/73e29s1dwp3fdhu/exploid_x10mini.zip
    • Extrahera arkiven i varsin mapp i C:\ för att enkelt kunna navigera dit via CMD senare.
    • Kopiera filerna adb.exe, AdbWinApi.dll och AdbWinUsbApi.dll från Tools mappen i Android SDKn du precis laddade ner och lägg kopiorna i samma mapp som filerna i rootpaketet extraherades till (exploid_x10mini heter den som standard)
    • I telefonen: Aktivera USB-felsökning och att skärmen alltid är på under laddning (Inställningar>Program>Utveckling)
    • lägg till widgeten strömhantering på din hemskärm och sätt igång wifi. (spelar ingen roll om du är ansluten eller ej vad jag vet, men jag var det)
    • Anslut telefonen till datorn med den medföljande USB kabeln. Gå in i laddningsläge
    • Låt datorn installera eventuella drivrutiner och programvaror och starta om dator och telefon om nödvändigt.

    Rootning:
    1. Öppna upp cmd.exe (Windows Kommandoprompt).
    2. Navigera till mappen med rootpaketet med de tre ADB filerna
      Kod:
      cd C:\exploid_X10mini
    3. Här börjar processen! Skriv in dessa kommandon efter varandra:
      Kod:
      adb push Superuser.apk /sdcard/Superuser.apk
      adb push su /sdcard/su
      adb push exploid /sqlite_stmt_journals/exploid
      adb push busybox /sqlite_stmt_journals/busybox
      adb shell
      cd sqlite_stmt_journals
      chmod 755 exploid
      chmod 755 busybox
      ./exploid
      
    4. Ta nu genast och avaktivera Wifi med hjälp av Strömhanteringswidgeten på hemskärmen, aktivera den direkt när den arbetat klart och vänta sedan tills den är klar och igång. (behöver inte anslutas, bara den stängs av och på!)
    5. Nu fortsätter kommandoinmatningen:
      Kod:
      rootshell
      rootnow (detta är lösenordet som efterfrågas)
      
    6. Nu ska dollartecknet i prompten omvandlas till ett #, vilket signalerar att du har rootåtkomst! Vi fortsätter:
      Kod:
      ./busybox cp /sdcard/Superuser.apk /system/app/
      ./busybox cp /sdcard/su /system/bin/
      ./busybox cp busybox /system/bin/
      chmod 4755 /system/bin/su
      rm /system/bin/rootshell
      
    7. Gå ut ur ADB shell genom att ge kommandot exit två gånger. (Första för att gå ut ur root-terminalen och andra för att gå ut ur själva adb)
    8. Nu är vi klara, men för att konfirmera att vi verkligen fått till det så kör vi igång en rootterminal för att testa!
      Kod:
      adb shell
      su
    9. Nu ska telefonen vakna till liv och appen "Superuser" frågar om du vill köra med root-behörighet. Denna app kommer i framtiden hantera alla program som vill köras med root, den är som standard inställd till att fråga dig varje gång en app vill ha root, vilket jag starkt rekommenderar!

    Unroot
    För att återställa telefonen och ta bort rootningen är allt du behöver göra att ta bort de filer vi installerade under rootningsprocessen, dvs su, busybox, exploid och Superuser.apk.
    Alternativt kan du om du vill köra en fabriksåterställning eller SEUS Recovery för att vara helt säker.

    Ta bort appar
    För att ta bort apps du inte vill ha ser kommandona ut så här:
    Kod:
    adb shell
    su
    mount -o rw,remount /dev/block/mtdblock0 /system
    cd /system/app
    ls (listar alla installerade program för att se vad ett paket heter, behövs egentligen inte)
    rm -r paketetsnamn.apk
    
    Kom ihåg att många av paketen som listas i mappen är ett måste för att telefonen skall fungera, och med rootaccess är det inte säkert att du får en varning innan någonting kritiskt tas bort, detta kommer då med alla säkerhet att ha sönder din installation, och du blir tvungen att köra recovery genom SEUS! Demospelen, roadsync och wisepilot är dock helt ok att ta bort!
    För en mer komplett lista av vad som är ok att ta bort rekommenderar jag denna länk: http://x10mini_resources.iouri.net/remained.txt

    Alternativt så kan man avinstallera apps genom Titanium Backup om man känner för det, rekommenderas för mindre erfarna användare!

    Credits:

    Tveka inte att fråga om hjälp om det är något du undrar över!
    /mvh SweZor.
     
    Last edited: 31 aug 2010
  2. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack för översättningen! Ska pilla med detta senare ikväll och använda av detta tillvägagångssätt då också kör med version 1.1.A.0.8 på min x10 mini.

    Update: I got root :)
     
    Last edited: 30 jul 2010
  3. kenbeng123

    kenbeng123 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack som fan!
     
  4. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har version 1.0.A.1.36 Har testat flera gånger men inget framsteg... går det inte med den versionen? Vad ska jag göra? Hjälp mej, snälla!
     
  5. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  6. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    De som har inte lyckas så kan det vara någon av dessa punkter som ni har missat:
    Avaktivera och aktivera på Punkt 4 skall göra mellan ./exploid och rootshell på Punkt 5.
    Punkt 7 så dyker appen Superuser upp på mobilen och som måste tillåtas.

    Annars om ni följer SweZor's guide till punkt och prickar ta även hjälp av den på engelska så kan det gå.
    För de som inte har den nya firmware 1.1.A.0.8 så finns det den andra varianten som jag länkade ovanför.
     
    Last edited: 30 jul 2010
  7. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  8. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Edit: Jag lyckas inte... det står när jag har klickat in ./exploid så står det ./exploid not found det känns som det är fel hjälp tack :D

    det gick lite fort när jag skrev:D
     
    Last edited: 30 jul 2010
  9. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag vet inte var felet är:ehm:. För mig fungerade det direkt och gjorde precis efter guiden förutom att jag använde den engelska men den är samma som SweZor skrev.
    Du får väl testa och göra om det igen eller hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
    Du kanske hittar mer tips på XDA forumet så det kan vara värt att ta en titt där.
    Lycka till.
     
  10. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte men nu har jag fått superuser permission men vad ska jag göra med den? :D
     
  11. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    ?? Om superuser poppar upp och vill att du ska godkänna att något vill ha root, då har du väl rootat telefonen. Har du läst guiden/förstått vad roota innebär?

     
    Last edited: 31 jul 2010
  12. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaa men den har inte poppat upp den finns bland mina apps?!!
     
  13. felixmillqvist

    felixmillqvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jaa men den har inte poppat upp den finns bland mina apps??!!!
     
  14. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    565
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jag har precis bytt till Android från iOS. Med iPhone kunde man alltid återställa till orginal firmware om mobilen strulade men om jag förstått det rätt så kan det vara svårt att återställa till orginal firmware efter root.
    Min iPhone var jailbreakad så jag vill gärna roota men först undrar jag över en sak:
    Slutar uppdateringsmöjligheterna med en gång när man fått rootåtkomst eller är det efter man avinstallerat/installerat särskillda program?
    Tack på förhand!
     
  15. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns väl ett par saker du kan ha gjort fel. Glömt att pusha filerna i början eller att det inte fungerat, det står tydligt om nåt går fel. Eller så glömde du navigera till rätt mapp efter att du gått in i adb shell.
    Här är en förklaring av vad kommandona gör, det är uppdelat i två halvor, före och efter adb shell. Före så använder man Windows kommandotolk för att ge kommandon åt programmet adb, och efteråt så går man in i själva adb shell, då är man inte längre i Windows utan i telefonens Linuxbaserade kärna, här använder man alltså linuxkommandon för att ta sig runt.
    ls för en lista vad som finns i en mapp, mkdir för att skapa en mapp, cd för att navigera sig, ./ för att starta ett program etc...

    adb push Superuser.apk /sdcard/Superuser.apk - Kopierar filen Superuser.apk till telefonens sdkort.
    adb push su /sdcard/su - Kopierar filen su till telefonens sdkort.
    adb push exploid /sqlite_stmt_journals/exploid - kopierar filen exploid till en mapp på telefonens ROM.
    adb push busybox /sqlite_stmt_journals/busybox - Kopierar filen busybox till en mapp på telefonen.
    adb shell - Går in i telefonens kommandoprompt.
    cd sqlite_stmt_journals - Navigera till mappen där du nyss la filerna exploid och busybox.
    chmod 755 exploid - Ändrar rättigheterna till filen exploid med programmet chmod.
    chmod 755 busybox - Ändrar rättigheterna till filen busybox med programmet chmod.
    4. Ta nu och avaktivera Wifi med hjälp av Strömhanteringswidgeten på hemskärmen. - Inte helt säker på varför, har något med exploiten som hittats att göra, någon bugg här kanske?
    ./exploid - Startar programmet exploid, som då utnyttjar en bugg för att avaktivera det inbyggda skyddet mot att få rootåtkomst, det är här magin händer!
    rootshell - Gå in i rootläge.
    rootnow - Lösenordet till rootläget.
    ./busybox cp /sdcard/Superuser.apk /system/app/ - Säger åt busybox, vilket är ett program som kan hantera filer med rotåtkomst (tror jag) att kopiera filen Superuser från SDkortet till mappen /system/app/ vilket är där alla vanliga program ligger.
    ./busybox cp /sdcard/su /system/bin/ - Kopierar filen su från SDkortet till /system/bin vilket är där alla OS-verktyg ligger i telefonen.
    ./busybox cp busybox /system/bin/ - Kopierar sig själv till /system/bin/
    chmod 4755 /system/bin/su - Ändrar rättigheterna för su med chmod.
    rm /system/bin/rootshell - Tar bort filen Rootshell från /system/bin iom att det är en säkerhetsrisk, lösenordet finns ju att tillgå högre upp i denna guide!
    exit -Gå ut ur rootläge.
    exit - Gå ut ur adb shell.
     
  16. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Så om du har USB inkopplad , med USBdebugging igång , och fölljer instruktionerna om verifikation så poppar den inte upp automatiskt?
     
  17. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Jag tror inte att detta har med ditt problem att göra Felix , men den svenska instruktionen är lite otydlig med när man ska stänga av och sätta igång wiFi.

    Kod:
    chmod 755 busybox
    [B][COLOR="Red"]Immediately after the next command[/COLOR][/B], you will need to disable and enable the wi-fi using the power widget on the phone:
    ./exploid
    then run:
    I den svenska beskrivningen står det inget om att man ska göra det EFTER att ha kört ./exploid .

    Kod:
    chmod 755 busybox
    4. Ta nu och avaktivera Wifi med hjälp av Strömhatneringswidgeten på hemskärmen, aktivera den direkt när den laddat klart och vänta på att den är klar. (behöver inte anslutas, bara den stängs av och på!
    5. Nu fortsätter kommandoinmatningen:
    ./exploid
     
  18. SweZor

    SweZor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ojdå, detta har jag helt missat, jag gjorde det alltså FÖRE ./exploid, men det verkar ha fungerat ändå? Verkar ju faktiskt mer logiskt att göra det efter man kör Exploid, än att göra det efter att man ändrat rättigheterna... Men iom att jag fått upp rutan i min telefon samt redan lyckats avinstallera demo-apps genom adb från datorn så verkar det ha fungerat ändå? (Dock så fick jag inte titanium backup att fungera, men det kanske är orelaterat?)
     
  19. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Du kanske hade tur och exploid kommandot kördes så snabbt att det funkade ändå?

    Jag vet inte hur exploidgrejen fungerar , men som du skriver så är det äkert något som exploitas medan telefonen söker efter wifi på något vis.

    Bör kanske göra ett förtydligande i första posten , fall i fall.
     
  20. sundelin

    sundelin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Stämmer detta? Vill ju inte gärna roota om man inte kan uppdatera till 2,1 senare...
     
    Last edited: 31 jul 2010