Diskussion: OnePlus 3T - allmänt

Diskussion i 'OnePlus 3T - Allmänt' startad av Swedroid, 4 dec 2016.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Här diskuteras allmänt kring Oneplus 3T.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Intressant video där det visar sig att batteriet i OP3T har samma fysiska storlek som det som sitter i OP3.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Intressant! Batteritekniken går förvisso framåt i rusande fart men ändå intressant att de kunde klämma in 400 mAh mer. :)
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Bara att hålla tummarna att det går bättre än när Samsung gjorde samma sak med Note 7 :scared:
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Den där listan täcker flera saker som jag störde mig på i OP3 och som var orsaken till att jag skickade tillbaka den (gps, lagget i skärmen). Det ryktas även att Nougat-versionen av OxygenOS har funktion för att ändra DPI.

    Nästan så att man blir lite sugen på en OP3T om denna update kommer till oss också.
     
  6. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Synd att reviewern inte har en aning om vad han håller på med. Han använder HDR+ på Pixel och ingen HDR på OP3T, vilket innebär att Pixel försöker plocka fram mer detaljer i mörka scener vilket ger mer brus.

    Här är det väldigt tydligt:

    Screen Shot 2016-12-06 at 20.52.49.png

    Självklart kommer Pixeln vara brusigare! På OP3T-bilden syns ju inte ens byggnaden...

    Dessutom säger han efter första bilden (när HDR+ är påslaget på OP3T): "The HDR mode on OP3T doesn't look very good." Sen stänger han av det och kör utan HDR på OP3T och ger den beröm för att vara mindre brusig än Pixel... Herregud.

    :ehm:
     
    Tusuki och 220volt gillar detta.
  8. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Han har dålig koll. Precis som de flesta användare. Tyckte ändå det var vettigt med tanke på att Pixel har en bevisat bra kamera så gör 3T ett bra jobb när dessa knäpper random bilder.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    I vilket fall som helst så är jämförelser där telefonerna har olika förutsättningar helt ointressanta enligt mig.

    Om inte OP3T är avsevärt mycket bättre än OP3 (vilket verkar konstigt när det är exakt samma sensor) är mörkerfotoegenskaperna godkända, inte mer. Till och med min iPhone 7 Plus är bättre, trots att den får hårt med pisk av gamla Nexus 6P.

    Enligt min erfarenhet från kameror (såväl mobiler som DSLR) är det pixlarnas storlek som avgör hur bra bilderna blir i mörker. Givetvis påverkar mjukvaran slutresultatet, men sensorn är absolut viktigast. Det går inte att återskapa information som förlorats i sensorn.

    Oneplus 3T har en pixelstorlek på 1.12 µm. Pixel XL ligger på 1.55µm vilket är 38% större - en avsevärd skillnad i mängden ljus som sensorn kan plocka upp.

    Dock måste jag säga att både OP3 och OP3T har en mycket bra kamera med tanke på att telefonen bara kostar runt 4000kr.

    / Jacob
     
  10. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Noterat! Du tycker det är en ointressant jämförelse. Jag tycker tvärtom att det är en bra jämförelse _just för att_ det bara är Point and shoot, vilket 98% (ja ja, jag vet inte om det är en rimlig uppskattning...) som använder mobilerna kommer att göra. Google har ju uttryckt att HDR+ är tänkt att användas för alla bilder.

    Om du skulle gå runt och ta lågljusbilder med din iPhone 7 Plus och din Nexus 6p ställer jag mig tveksam till att din Nexus 6p skulle vara den bättre av de två för alla bilder. Jag tror också att likaså är fallet om du skulle blanda in OP3 eller OP3T och vilka bilder som är "bäst" förmodligen skulle ändras om någon annan skulle tycka till om resultatet. Sen tycker jag inte att det är så enkelt att större pixelstorlek ger bättre lågljusfoton, men det är väl en annan diskussion :)

    Innan det här blir för OT vill jag säga att jag ställde mig tveksam till att köpa OP3T just pga att så många kommenterar att kameran är så undermålig, speciellt vid lägre ljus. Det är en bild (no pun) jag tycker är felaktig sen jag börjat använda OP3T. Nu när jag har den tycker jag tvärtom att kameran presterar ganska bra, även i lägre ljus. Då jämför jag med min förra mobil (iPhone 6s Plus). Skillnaderna till toppskiktet av mobilkameror är små och ofta subjektiva.
    Att Pixel XL sen förmodligen skulle prestera bättre för de flesta bilderna om man ställde inställningar för att ta bilder på lika villkor säger jag absolut inget om.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag håller helt med om att det vore ett relevant test om han bara tog upp telefonerna ur fickan och fotograferade. Nu är det ju inte det han gör. Han konfigurerar telefonerna olika med resultatet att bilderna ser helt olika ut. Sen dissar han Pixel med argumentet "för mycket brus", när bilderna från OP3T är så mörka att det knappt går att se byggnaden som är brusig på Pixeln. Det är inget vidare bra test i mitt tycke.

    Vi får "agree to disagree" helt enkelt :-)
     
    frassedylan gillar detta.
  12. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Bara jag som väntar ständigt för den vita versionen? Skrivit till Oneplus flertal gånger men dom har ingen aning när den kommer släppas, eller om den släpps för USA först som gunmetal gjorde :(
     
  13. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Någon som kan hjälpa mig lite, får inte bort stör ej. och det är säkert någon lätt inställning.
    Men hittar det ingenstans att få bort det.
     
  14. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Har du kommit åt "slidern" på vänstra sidan om telefonen? :)
     
  15. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Nej, grejen är att jag inte ens kan sätta det på vibration går ej att dra ner i botten. Men stopp ikonen finns längst upp hela tiden.
    Går jag inte på ljudet kan jag inte där heller "dra" ljudet i botten.
     
  16. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Pröva med en omstart, eller har du gjort det redan?
     
  17. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Jo det har jag gjort, vette fan vad detta kan vara. aldrig varit med om det tidgare
     
  18. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Gjorde nu en fabriksåterställning men direkt när telefonen startar så har jag stör ej aktiverat.
     
  19. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Du har inte haft någon tidigare telefon som du använt för att återställa appar och dylikt på 3T:an där den ställt in stör ej från och till en viss specifik tid på dygnet?

    Ping @jnsson@jnsson jag har slut på idéer :P
     
    jnsson gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det enda jag kan komma på är, när du ställde in telefonen under första uppstarten efter återställningen, återställde du en backup från din gamla telefon? För i så fall följs stör ej regler med, men man kan inte ändra det. Så man ska ställa in telefonen som ny. Om du har ställt in telefonen som ny så har jag inga förslag