Recension: Test av LG V20

Diskussion i 'Skräp' startad av Mobilnörden2000, 12 dec 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Slutligen är mitt test klart på LG V20 :)

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    En sak som gjorde många besvikna när LG presenterade flaggskeppet V20 var att telefonen inte skulle släppas I Norden. Jag har fått möjligheten att prova telefonen under ett tillfälle och tänkte dela med mig av de intryck jag fick av telefonen här!


    [​IMG]
    Bild: LG




    Designen


    LG V20 påminner om det mindre syskonet LG G5 när det kommer till designen. LG V20 är gjord i ett enda stycke aluminium (dock med löstagbar baksida) och behåller dessutom powerknappen från G5 på baksidan. Den största skillnaden från LG G5 ser man dock på framsidan då V20 begåvats med en extraskärm på toppen av den primära skärmen.


    Om vi börjar med att just gå igenom framsidan mer grundläggande så tycker jag LG har gjort ett riktigt bra jobb med att få ramen runtom skärmen att smälta ihop med just skärmen. På toppen av mobilens framsida finner jag en telefonhögtalare för samtal. Under detta finner jag extraskärmen som LG utrustat V20 med. Extraskärmen fungerar riktigt bra och det är riktigt smidigt att till exempel kunna ha sina favoritappar direkt på den. Däremot tycker jag att placeringen på extraskärmen kunde varit bättre. Nu sitter den på toppen av den primära 5,5 tumsskärmen, vilket innebär att den blir svår att nå åt med bara en hand. Jag tycker LG istället kunde placerat extraskärmen längst ner på telefonens framsida. Då skulle den bli betydligt enklare att nå åt med användning med en hand. Längst ner på telefonens framsida sitter en LG-logga och under detta sitter en del av telefonens aluminiumkonstruktion, en detalj som innebär att telefonens design sticker ut från konkurrenternas motsvarigheter. Istället för att ha en bit av aluminiumkostruktionen med på framsidan så tycker jag att LG kunde satt extraskärmen på platsen istället.


    På toppen av telefonen hittar jag endast en IR-läsare (så att man till exempel kan styra AC:n eller TV:n). På undersidan hittar jag desto mer intressanta saker. Det jag finner här är ett 3,5 mm uttag för hörlurar, en USB Type C-kontakt, en mikrofon och en högtalare för media. Jag skulle gärna sätt att LG kunde placerat på ovansidan av telefonen eftersom man då inte behöver vända telefonen upp-och-ner när man ska ta ut den ur fickan. LG gjorde samma "misstag" med G5, men jag hoppas att det blir ändring på det på framtida telefoner från LG.

    Om vi istället kollar till den högra och vänstra långsidan av telefonen så finner jag endast en volymknapp på den vänstra långsidan. LG har valt att placera dessa knappar ganska högt upp på den vänstra långsidan, något jag i alla fall upplever som en nackdel. Det är nämligen så att jag, återigen, behöver använda båda händerna för att nå åt dessa knappar. Om du däremot har väldigt stora händer så kommer du garanterat digga att LG valt den placering man valt på placeringen till knapparna. På den högra långsidan finner jag inga knappar eller uttag.




    LG V20 har en baksida som påminner väldigt mycket om LG G5:s baksida då likheterna mellan mobilernas baksidor är många. Högst upp på baksidan hittar jag de dubbla kamerorna med en LED-blixt. Under detta finner jag den kombinerade power och fingeravtrycksläsaren tillsammans med en LG-logga. Den största fördelen med LG V20:s baksida är att den är löstagbar så att man enkelt kan byta ut batteriet om man vill det. De dubbla kamerorna har LG "snott" från företagets egna mobil LG G5. LG har enligt mig kopierat över V20:s baksidas design från G5, och detta I minsta detalj. Detta är dock inte till någon nackdel enligt mig, då det till exempel är otrolig praktiskt att ha powerknappen placerad på baksidan liksom med fingeravtrycksläsaren.


    LG V20 är inte ett dugg "tegelstensformad" och ligger som en smäck I näven. LG V20 har väldigt rundade hörn något som bidrar till att den ligger så bra i handen som den faktiskt gör. Telefonen hr en konstruktion som består av aluminium. Telefoner som består av aluminium kontraktioner brukar ofta ligga väldigt oroligt i handen (då de kan bli hala). LG V20 ligger å andra sidan riktigt tryggt I näven, trots att baksidan är gjord av aluminium. LG har med andra ord behandlat aluminiumytan på baksidan riktigt bra!


    Jag gillar också att LG satsat på att få in så mycket skärm på så liten yta som möjligt, då V20 är bland det bästa LG gjort när det kommer till att utnyttja så mycket skärm på framsidan som möjligt!

    LG V10 var en high-end telefon från LG som samtidigt var stöttålig tack vore sitt gummerade yttre. I V20 har LG bytt ut det gummerade materialet mot en starkare typ av aluminium för att V20 också ska tåla mer än en vanlig telefon. Jag har inte tappat telefonen sedan jag fick den, däremot tycker jag den känns otroligt välbyggd, vilket förhoppningsvis betyder att den har en starkare typ av aluminium än många andra smartphones.


    [​IMG]
    Bild: Digital Trends



    Skärmen
    Huvudskärmen i LG V20 är 5,5 tum stor och har fått en upplösning på 1440 x 2560 pixlar, vilket även kallas för Quad HD. Skärmen är i mångt och mycket väldigt lik den som sitter i LG G5, men en skillnad finns. V20 har en huvudskärm som är 5,5 tum stor, att jämföra med LG G5 som har en 5,3 tumsskärm. Båda telefonerna använder sig av samma IPS-panel och jag blir lika imponerad varje gång jag kollar på mobilens panel. Panelen upplever jag som en av de bästa på marknaden då dels svärtan, men också andra, ljusare färger kommer fram väldigt fint ur panelen. Enligt mig har LG V20 den absolut bästa panelen som går att hitta i en mobiltelefon idag.

    Något jag också passat på att göra är att jämföra panelen i LG V20 mot OnePlus 3. LG V20 har ju Quad HD-upplösning, medans OnePlus 3 har Full HD-upplösning. Jag kom på tanken att det kanske är en lite orättvis jämförelse, men ändå inte. Båda telefoner har ju till exempel så hög pixeltäthet så man inte kan skilja på antalet pixlar. Jag tycker LG V20:s panel levererar bra mycket finare färger än vad OnePlus 3:s panel gör. Det ljusgröna är till exempel riktigt ljusgrönt i panelen hos LG V20, medans samma färger hos OnePlus 3. Svärtan är däremot en jämn kamp hos de båda, då båda telefoners paneler klarar av att bli riktigt mörka.

    Telefonen har en panel som räcker till gott och väl för att man ska kunna se vad som visas på skärmen även de få dagar som solen tittar fram så här års. Betraktningsvinklarna är också enligt mig väldigt bra.

    Utöver en vanlig skärm har LG också valt att sätta in en extraskärm i V20. Flera andra tillverkare har liknande extraskärmar, men LG är den enda tillverkaren som valt att placera sin extraskärm på toppen av telefonen. Om vi går in på specifikationerna för extraskärmen så är den 2,1 tum stor med upplösningen av 160 x 1040 pixlar. Denna extraskärm är liksom som en assistent till den stora huvudskärmen. På denna panel kan man göra saker så som att lägga till sina fem favoritappar, eller varför inte dina favoritkontakter som du lätt vill komma åt? Om man vill kan man också lägga till en signatur på extraskärmen och naturligtvis kan skärmen också visa vilket datum det är och hur mycket klockan är.


    [​IMG]
    Den sekundära skärmen (bild: Digital Trends)

    Prestandan och RAM-hanteringen
    LG har utrustat V20 med ett av de vanligaste chippet som sitter i olika high-end telefoner, nämligen chippet Snapdragon 820. Telefonen har också fått 4 GB RAM (LPDDR4).
    Vid vanlig användning flyger telefonens system fram. Inget mickrolagg att lägga märke till här. När jag drar igång flygsimulatorn Infinite Flight för att köra en tur med världens största passagerarflygplan Airbus A380-800 så klarar telefonen av spelomgången utan större problem. Under tiden jag testade att köra spelet så hann telefonen bli ljummen till temperaturen, men jag misstänker att den skulle blivit varmare ju längre jag hade spelat spelet.
    LG V20 har som jag skrev i början utrustats med 4 GB LPDDR4 RAM. Om man kollar på pappret så är det snålt tilltaget med "bara" 4 GB RAM, då det idag finns telefoner som har 6 GB RAM. Vid vanlig användning klarar LG V20 av multitasking som en kung! Allt går verkligen blixtsnabbt. Telefonen klar av att gå mellan olika appar som en mästare, jag har dessutom aldrig stött på något som helst lagg i telefonens mjukvara. Vissa telefoners RAM-minnen brukar ha svårt att komma ihåg appar som man använt långt bak i tiden. LG V20 har inte detta problem och komma ihåg appar som jag använt långt bak i tiden.
    Ni som läst mitt S7 Edge - test vet att jag totalsågade telefonens prestanda. Hur kan LG V20 upplevas som så mycket snabbare kanske du undrar? Jo, LG har anpassat UI 5.0 riktigt bra så att systemet är anpassat efter telefonens hårdvara, det vill säga bland annat prestandan. Samsung har å andra sidan gjort en mjukvara i TouchWiz som S7:ans prestanda inte orkar med.
    När jag kör igenom telefonen via benchmarkprogrammet AnTuTu så får V20 en poäng på 141 615 och kommer därmed på sjunde plats efter prestandamonster så som Xiaomi Mi 5S och iPhone 7 Plus. Men med tanke på att telefonen använder sig av Qualcomm Snapdragon 820 tillsammans med 4 GB RAM så kommer den ovanligt högt upp!

    [​IMG]
    Telefonens prestanda i benchmarkprogrammet AnTuTu

    Kameran och ljudupplevelsen!

    Den bakre kameran i LG V20 är identisk med den som också sitter i toppmodellen LG G5. Det vill säga att den primära kameran har fått en upplösning på 16 megapixlar, medans den sekundära kameran istället har fått en upplösning på 8 megapixlar. Grejen med att ha två kameror placerade på telefonens baksida är att den sekundära kameran ger den primära kameran extrazoom. LG kallar funktionen för vidvinkel, och visst blir det en riktigt häftig effekt, speciellt om man befinner sig på trånga ytor så som i ett rum. Vidvinkelkameran gör i de allra flesta fallen att man lyckas få med hela rummet utan problem.
    Telefonen får till riktig bra foton i ljuset, men också i mörkret. Det mycket tack vore telefonens låga bländaravtal på f/1.8.

    Telefonens kameramjukvara känns väldigt anpassad efter V20:s prestanda då den flyger fram (som allt annat i telefonen). Det går till exempel väldigt snabbt att ta ett kort. Det är enkelt att skifta mellan vidvinkels-läget och standardläget i mjukvaran då LG anpassat mjukvaran i V20 så att det ska gå så smidigt som möjligt att byta mellan de olika lägena. Dessutom har kameran ett manuellt läge där man kan experimentera med hur korten man knäpper ska se ut.

    LG har utrustat V20 med en främre kamera på 5 megapixlar med ett bländaravtal på f/1.9. LG V10 hade två främre kameror för vidvinkelmöjligheter, något V20 inte fått. LG har denna gång placerat en enkel 5 MP-kamera på telefonens framsida, men den kan fortfarande ta foton i vidvinkel, till viss del. Den främre kameran har nämligen fått en funktion så att den även här ska kunna ta vidvinkelfoton. Istället för 135 grader som den bakre kameran fått så får den främre kameran nöja sig med 80 graders vidvinkel. Funktionen är riktigt häftig och nu kan man få till riktigt bra selfies med annat folk också med i bilden!

    LG V20 har ett 32 bitars ljudchipp så att man ska kunna avnjuta medieljud (såsom musik) i en högre kvalitet än i många andra smartphones (via 3,5 mm hörlursuttaget). LG har dessutom ett samarbete med danska Bang & Olufsen. Detta märks då LG valt att sätta dit en Bang & Olufsen logga på telefonens baksida. Men man få också med ett par Bang & Olufsen H3-hörlurar i lådan som standard. När jag pluggar in hörlurarna i mobilen möts jag av sagolika röster när jag sätter på en låt. Ljudet blir riktigt bra med hörlurarna i pluggade i V20. I mitt fall kan det vara en kombination av det grymma ljudchippet och att jag använder mig av lite bättre hörlurar, men jag kan garantera att även ett par standardhörlurar kommer låta bättre i V20! Den vanliga högtalaren för media är däremot inget som LG satsat särskilt hårt på. Det märks då telefonen har en högtalare som låter väldigt tunt (det är liksom inget tryck i ljudet). Däremot kan mobilens inbyggda högtalare spela riktigt högt.




    [​IMG]
    En bild som ä tagen i en mörkare miljö med LG V20

    [​IMG]
    Vidvinkeln i kameran

    [​IMG]
    Kolla detaljerna!


    Övrigt
    En av LG:s svårigheter på senare har varit att få till bra batteritid i företagets telefoner, då till exempel LG G5 inte direkt hade någon bra batteritid. LG V20 har ett 3200 mAh stort batteri, och någonting har LG gjort för att få till en riktigt bra batteritid till telefonen, trots att batteriet är så pass litet. Jag får ut ungefär två dagar på en full laddning. Detta betyder återigen att LG lyckas med att optimera telefonens system efter batterikapaciteten. Dessutom har telefonen stöd för Quick Charge 3.0, vilket innebär att batteriet laddas upp väldigt snabbt. Det är också en väldigt stor fördel att det enkelt går att byta ut batteriet då det är löstagbart.

    Telefonen har också en fingeravtrycksläsare placerad på baksidan. Den låser upp V20 snabbt och läsaren känner av mitt fingeravtryck även om jag exempelvis är lite blöt om fingret. Läsaren har den optimala positionen om man ofta har telefonen i jeansfickan, däremot är positionen på läsaren inte lika bra om man exempelvis ofta har telefonen liggandes på bordet, eftersom man då behöver ta upp mobilen för att kunna låsa upp den. Som jag skrivit i tidigare tester så önskar jag att tillverkarna kunde sätta en fingeravtrycksläsare på både fram och baksidan av telefonen.



    Slutsats
    LG V20 är överlägset den bästa telefonen jag testat hittills. LG V20 har en grym skärm, erbjuder en riktigt bra användarupplevelse, en riktigt snygg design och ett riktigt bra ljud med hörlurar. LG har optimerat mjukvaran och hårdvaran i V20 riktigt bra. V20 lämnar till exempel Samsung Galaxy S7 Edge bakom sig med ett rejält avstånd!


    + Bra skärm

    + Laggfri användarupplevelse

    + Extraskärmen

    + Ljudchippet

    + Kameran

    - Den inbyggda högtalaren
     
    Deph0, dalton, Ekman och 6 andra gillar detta.
  2. DonDon

    DonDon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G3
    Tack för din recension :)

    Ha begäret för den här mobilen är stort!! Är nära på att trycka på ebays köp knapp nästan varje dag :P
     
    Last edited: 12 dec 2016
    Callet09 och Mobilnörden2000 gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Är kameran den bästa hittills ?
     
  4. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Ja, den bästa jag testat hittils :)
     
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hur blir korten om föremålet rör sig,(suddiga,oskärpa)?
     
  6. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Det beror ju såklart på hur fort föremålet rör sig, men om vi säger att du t.ex ska fota en bil så har kameran inga problem med att hitta fokus :)
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det enda jag håller emot V20 är dess design. Påminner mig för mycket om BlackBerry Z10. Kameran ser ut att vara suverän och jag skulle tippa på att detaljrikedomen är högre än hos S7 Edge till exempel. Verkar vara en väldigt komplett mobil. Tack för recensionen.
     
    Mobilnörden2000 gillar detta.