Fråga: Byta batteri - originalt eller inte?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av rostad, 7 jan 2017.

Taggar:
  1. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Z3 är nu 1 år och 11 månader och batteriet håller tyvärr inte 40-48 timmar längre... som det var i början.

    Sånt är livet ju så jag började kolla upp på hur man bytar batteri och hittade en bra guide på Youtube. Hittade också batteri och ny packning til luckan bak. -> ORIGINALT/OEM stod det på hemsidan... Sen började det bli problem:

    Första batteriet jag fick med posten passade dåligt (kontakten ville bara inte sitta där den skulle). När jag äntligen fick monteret batteriet testade jag telefonen och den fungerede. Så jag satte i packningen och monterede backluckan.
    ... först där upptäckte jag att batteriet inte ville ladda.

    Företaget som hade sålt batteriet sa att det troligen var fel på huvudenheten alltså telefonen - men efter endast 2-3 veckor skickade dom ändå ett nytt batteri och en ny packning för baksidan.

    Då fick jag sätta i nytt batteri och denna gången passade kontakten MEN... den håller endast en ladning i 15-16 timmar. Mer eller mindre samma tid som ett snart två år gammalt begagnad batteri faktisk...

    Då började jag bli lite misstänksam på vad det är för produkter man säljer.... originalt och OEM "made by Sony". Köpt här i Sverige - men går ju att köpa via ebay också...

    Så jag kontaktade Sony Xperia Sverie och fick svaret att:

    "Tyvärr finns det inte någon försäljning av originaldelar är jag rädd, dessa skickas endast ut till våra auktoriserade verkstäder så ifall du köpt ett batteri till din telefon vågar jag med hög säkerhet säga att det rör sig om något från tredjepart".

    Någon som vet mer om detta? Går det verkligen inte att få tag på ett originalt batteri?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Du har egentligen bara två alternativ:
    1. Lämna in den på service hos Sony och få den lagad med originaldelar
    eller
    2. Köpa en ny mobil
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Oavsett märke kan man utgå ifrån att batteri köpt av någon annan än auktoriserad återförsäljare eller verkstad som man hittar via märkets hemsida inte är original. Alldeles oavsett vad säljaren påstår.
    Men det var ju trist att man inte ens tillåts köpa original reservdelar. :(
     
    rostad gillar detta.
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Original eller OEM får ju idag användas av alla. Så fort ett batteri tex passar en viss modell så får det heta original eller OEM, missvisande som faan oavsett vad det gäller för pryl.
     
    Asawi gillar detta.
  5. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite dåligt med alternativ ;)
    1. Jg behöver en mobil i mitt firma. Att lämna in den til Sony är inte en möjlighet i min värld.
    2. Ja, dock tycker jag att priset blir för mycket om man måste byta mobil vart annat år. Inte värd kostnaden.
     
  6. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har du någon källa på det?
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Mmmmm, nu blev jag osäker.

    Inom bilindustrin är det så. Kan vara så att den EU regeln bara gäller reservdelar till bilar, jag är inte riktigt hundra längre



    EG Kommissionens förordning 1400/2002 har till syfte att öka konkurrensen på marknaden för reservdelar och införde begreppet ”originalreservdel”
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Tack. Just den förordningen verkar bara gälla bildelar vad jag kan se vid en snabb titt men du har rätt i att det urholkar kanske värdet av ordet "original". Det verkar väl krävas att tillverkaren skriftligt kan intyga att delen är likvärdig med ursprungstillverkarens men det hindrar förstås inte fuskarna.
     
  11. Tulk

    Tulk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Xiaomi 4A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 4A
    Sökte på "Teknikdelar" här på forumet.
    Flera trådar om fake batterier köpta där.
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Verkar som att många telefontillverkare har som policy att inte sälja batterier utanför egna ledet. Apple har väl samma policy, dock är det flera som säljer "original batterier" trots att dom inte ska finnas ute. Köpte för många år sen ett nytt batteri till en Sony telefon, en sån telefon där man bara tar bort bakstycket för att byta. Vågade inte ens ansluta det då det var så otroligt dåligt ihopsatt. Tittade man på etiketterna såg dom identiska ut men det nya var så dåligt ihopsatt så jag inte vågade använda det. Såg ut som att någon hade kommit över etiketter från Sony och satt på något annat skit.
     
    Asawi gillar detta.
  13. rostad

    rostad Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför producenterna tillåter att det säljs dessa pirat reservdelar. Skulle inte vara problem att få slut på sånt här i Europa.
    Well, jag får klara mig med mit originala prirat batteri och sen välja annan telefon nästa gång.

    Tråkigt :(
     
  14. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det är under all kritik att telefontillverkarna som Sony vägrar sälja batterier. Tillverkarna själva hävdar att batterier är förbrukningsvara, men vägrar sälja batterierna. Borde vara lag på att tillverkarna måste tillhandahålla till rimliga priser.

    Anledningen är naturligtvis att tillverkaren sedan har så höga priser på batteriutbytet att kunden istället köper en helt ny telefon. :neutral:

    Borde dock gå att hitta eftermarknadsbatteri från en annan tillverkare, som inte är pirat. OEM kan du i princip sätta = pirat, för den här sortens varor.
     
  15. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Håller med. Speciellt nu när telefonerna är limmade så borde det faktiskt vara lag på att de byter ut batteriet till en mkt rimlig summa. Mobilen kanske kostade 7' och har ofta tappat mkt kraft redan under 2 år. Det är inte rimligt. Förresten någon som Vet vad det kostar att byta hos Sony? Det kanske inte är så farligt?

    Men de vill troligen att det blir rotation på nyförsäljningen - gäller alla märken. Också därför de tillverkar såphala mobiler och gör dem med glasbaksida. Bara genom dessa två saker kan de räkna med att kanske minst 20 % av de sålda mobilerna kommer att falla ifrån eller kräva service som garanti ej täcker. Inte illa
     
    Last edited: 19 jan 2017
  16. huffe

    huffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER


    790 kr inkl fraktkostnader. Tror det är en standardsumma de tar ut, kostar samma på andra produkter nämligen.
     
  17. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det tycker jag inte är ohemult om det är på Sonyverkstad (?) och telefonen blir vattentät igen. Det kan man ta
     
  18. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej Alla,

    Vad gäller batteribyte är det nog bland de billigaste reparationerna som våra serviceverkstäder erbjuder via Xperia Care+-flödet (alltså att man bokar service via vår hemsida). Själva batteriet kostar 80kr, men sedan tillkommer arbete och frakt vilket är varför kostnaden ökar så väldigt. Arbetet kostar 560kr, och retur 150kr vilket i slutändan blir 790 som @huffe@huffe nämner. Jämförelsevis kostar en ny display för Xperia Z3 785kr(+560, +150 = 1495kr), så jag skulle ändå vilja påstå att batteripriset är rimligt - men det sticker iväg lite med övrig hantering. :(

    Precis som det nämns i tråden kan jag tyvärr aldrig garantera att du får originaldelar i annat fall än om du skulle skicka in enheten till ett av våra auktoriserade serviceombud. Om du önskar instruktioner för hur du skickar in enheten på service via Xperia Care+ så kan du skicka ett PM till mig så hjälper jag dig mer än gärna! :)
     
    jonko och H-M gillar detta.
  19. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Här är det lite billigare: http://www.mytrendyphone.se/shop/sony-xperia-z3-184920p.html
    Observera att priset på reparationen kostar 444 kr. Sen tillkommer priset för batteriet som kostar 182 kr. Totalt blir det 626 kr. Lägg på frakt på det. Så är man uppe i princip samma pris som Sony. Bättre att reparera hos en auktionerad verkstad som Sony har anlitat. Rekommenderar därför inte det här alternativet men visar bara vilka begränsade alternativ du har.
     
    Emir-SonyXperiaSupport gillar detta.
  20. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Ja och är telefonen yngre än 24 månader så finns ju önnu värdefull garanti kvar som troligen försvinner om den är öppnad av oauktoriserad verkstad. De bryr sig knappast heller om att se till den är tät.