Lenovo Zuk Z2

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Eder, 7 jun 2016.

  1. casten

    casten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har haft telefonen i någon dryg vecka nu, fotat en del med den och skulle väl placera den i facket ok. Utomhus i dagsljus tar den riktigt schyssta bilder och även inomhus med dagsljus som lyser in blir det bra. Så fort ljuset blir sämre så är det rätt lurigt att få till bra bilder dock, än mer om det man ska fota inte är 100% stilla.

    Efter att ha läst/tittat på fler recensioner av diverse billiga (1500-2500) kinalurar än vad som antagligen anses hälsosamt innan jag bestämde mig för Zuk:en så verkar dock det vara den gemensamma nämnaren: köp dom inte om du förväntar dig en bra kamera utan räkna med olika nivåer av ok.
     
    Vispen74 och Gurex gillar detta.
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Nu har lite tid gått sen dess, hur är telefonen nu? :) Några fler uppdateringar och har du märkt några skillnader med uppgraderingarna? Hur är kameran? Hur är telefonen och kameran i jämförelse med Mi 5? Uppskattar varmt om du orkar ta dig tid att svara!
     
  3. sebbe_31

    sebbe_31 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var ett klick iväg från att lösa Mi5s men så började jag läsa om denna, varför skrivs det ej mer om denna luren?!?!
    Ni som beställt en ZUK 2, vart beställde ni och slapp ni tull? Något ställe med EU lager?
    Vad tycker ni om telefonen ni som haft den ett tag?
    Tack på förhand!
     
  4. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Du har inte funderat på Zuk 2 Pro då istället?
     
  5. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
  6. casten

    casten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Börjar närma sig att jag haft min Zuk 2 i två månader nu. Väldigt nöjd med telefonen.

    • Vädligt bra battertid! Jag är ingen "power user" rent så och spelar i princip aldrig på telefonen och för mitt användande så laddar jag oftast när telefonen kommit ner runt 30% och det är runt 2 dygn från full laddning. Otrolig skillnad mot Nexus 5an jag hade tidigare som jag från dag 1 oftast behövde ladda över natten.
    • Gott om lagring. Fortfarande en 40 gig ledigt och då har jag ändå installerat en del jag aldrig använder mest för att det fick plats.
    • Bra prestanda. Inget lag, allt startar snabbt, bra flyt.
    • Kameran är ok på sin höjd. Den gör ett bra jobb utomhus och ok inomhus i bra ljus men så fort ljuset inte är bra så blir bilderna suddiga. Har också svårt att hinna med så fort någor rör sig, fota en 3-årig är den inte optimal för.
    • ZUI, Zuks eget skin på Android tycker jag är helt ok faktiskt trots att jag då kommer från en Nexus-bakgrund. Lägger man in Nova eller Google Launcher så är det en bra upplevelse. Tar lite tid att förstå minneshanteringen och notifieringarna, ZUI är per default otroligt aggresivt på att städa upp minnet och har en en egen app för permissions och autostart så innan man får ordning på det kan man missa notifieringar. Verkar skilja lite mellan den kinesiska och den indiska mjukvaran, den indiska är mer likt stock som jag förstått det.
    • Var beredd på att lägga ner lite tid på att få alla Google appar och tjänster att lira och räkna med att flasha om den med officiell mjukvara det första du gör. Dom flesta butiker skeppar den med en "internationell" mjukvara som i princip är att dom manglat alla textsträngar genom Google Translate och därmed fått fler språk än kinesiska/engelska alt. indiska/engelska. Denna mjukvaran kommer aldrig uppdateras och försöker man ta en OTA på den brickar man antagligen luren så det första jag gjorde var att flasha in den officiealla kinesiska mjukvaran (den indiska fanns inte än när jag köpte min) och på den funkar uppdateringar som dom ska.
    • Det finna alternativa rom som verkar rätt stabila men med mindre buggar, t.ex, CM13 och Mokee.
    • Läs runt på http://zukfans.eu/community/ innan köp för att veta vad som ni kan förvänta er.
    Är man beredd på att pilla runt med den och inte räknar med en superkamera så kan jag rekommendera den. Väldigt mycket telefon för pengarna. Jag gav runt 2300 på banggood och åkte inte på nån tull.

    Fråga gärna om det är nått mer specifikt ni undrar.
     
    Eder gillar detta.
  7. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag har ett par frågor om zuk z2 (ej Pro) till casten och ni andra som köpt telefonen.

    Finns det någon butik som säljer den med orginal-rom eller annan rom som har stöd för engelska samt har fungerande ota?

    Finns det någon sorts skal eller flip cover att köpa till? Hittar bara till Pro-versionen.

    Finns alla nödvändiga frekvenser för Sverige, mer specifikt Telia? 2/3/4G
     
    Last edited: 31 dec 2016
  8. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Någon som kör zuk z2 ej PRO med tele2?
    Funkar 4g bra?
     
  9. Papaz

    Papaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag kör med Zuk Z2 (EJ PRO) sedan augusti, jag har inte haft några problem med tele 2. Har haft telefonen inställd hela tiden på 4G och inte märkt något.

    Hade större problem med min förra telefon, en Honor 7 som tappade nät och strul med 4G.. med samma SIMkort!

    Jag kör Zuk z2 med någon form av "basic internationell" version av programvara i luren!
    Vill byta till en bättre OTA men har inte riktigt koll på hur!?
     
  10. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
  11. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Köpt, svårt flasha om denna mobil? Vilken rom är bäst för oss internationella användare dvs svenskar Den indiska eller kinesiska romen?
     
  12. sredna76

    sredna76 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lenovo Zuk 2 Pro är en bra mobil med bra prestanda. Tyvärr måste man anstränga sig lite för att låsa upp bootloadern och flasha någon av de få 3:e parts ROM som finns.
    Jag köpte min från geekbuying.com 6Gb Rom 128 Gb Ram modellen för 3800 kr inklusive frakt och då ingick skal och displayskydd. Utan skal och displayskydd hade det kostat runt 3500 kr.
    Jag fick någon kinesisk bastard ROM installerad med internationella språkalternativ som inte är original.Så jag flashade till CM13 som emaus på zukfans.eu har tagit fram. (cm-13.0-20161102-UNOFFICIAL-z2pro.zip) jag har använt den utan problem sedan mitten av november.
     
    R3b0rn gillar detta.
  13. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Någon som kan rekommendera vilken rom som är bäst för Z2? Stock kina,indien eller någon cm13 variant?
     
  14. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Undra oxxå det, fick min idag ligger på laddning nu, Vill förbereda vilken rom som man ska ladda ner
     
  15. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Det finns några att välja på.

    http://zukfans.eu/community/forums/custom-z2plus-rom-releases.16/
    Där har tillochmed Franco släppt en Zui multilang med nougatsmak :P
    Franco har tydligen gjort väldigt bra ZUI Roms :)
    Synd att han har mer eller mindre övergett Z2 pro :(

    ZUI global är typ play edition variant som kör på google pixel launcher.
    ZUI multilang är Zui stock, exkl massa kinesiska appar vi inte har nytta av här.

    Alla tre har ju officiellt stöd av Mokee project, https://download.mokeedev.com en cm spinoff.
    cm13 och lineageOS(nya namnet på cyanogenmod för er som missat) utvecklas ju till både z2 och z2pro, fast främst till z2.

    cm13 ska tydligen vara väldigt stabil.
    Mokee får ju regelbundna uppdateringar.

    Det är frågan om smak helt enkelt.
    På XDA är det lite förvirrande, men IOM z2 inte har egen tråd så är det z2 pro som gäller, allt om z2 samlas där med :)
     
    Gurex och flat7 gillar detta.
  16. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Men dom som har skaffat zuk z2 och z2 pro, så behöver dom hjälp på zukfans med översättning. Tror inte någon har tagit på sig svensk översättning än :) vore kanske dags nu när vi börjar bli några stycken :)
     
  17. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Fick min också igår. Kämpar med att få drivrutinerna till datorn att funka. Funkar det för dig och alla andra? Gjorde ni på något speciellt sätt?
     
  18. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    https://www.androidfilehost.com/?fid=24659325368664618

    Kör man på win 8.1 så ska man stänga av driver verification för att kunna installera, ingen aning hur man gör då jag kör windows 10.
    Jag får känslan när det kommer till windows att det är rent chansspel om man får drivrutiner att fungera eller inte.
    Provat att starta om efter installation? Provat att avinstallera, start om, installera, starta om? Provat att avinstallera, bett till gud, startat om, be till buddah för säkerhetsskull, installera, be till Allah, starta om och be till Zeus än en gång just to be safe?

    Edit. Driver verification gäller tydligen Windows 10 med :)
     
    Last edited: 11 jan 2017
  19. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Har avaktiverat driver verification och satt datorn i test mode. Be och startat om efter varje moment har inte gjort. Ger det ett par timmar till. Lägger ner detta projekt om det inte funkar.
     
  20. Dragonevo

    Dragonevo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag la in drivrutinerna efter flash guiden, typ zukusbdriver.exe eller vad den hette, Hade en del strul vid flashning av min, körde fast med (flash) datorn aka windows xp, där fick jag aldrig till qfil eller vad den nu hette att fungera normalt, efter lite strul med USB portar så lyckades jag flasha in den indiska senaste versionen på en win 10 dator, läste att den tydligen skulle va bättre en den kinesiska?

    Dock har den ju enormt få språk tex att använda, funderar på att flasha in något annat nu då man flashat den en gång redan, kör vidare på min Mi 5 någon dag till tills jag hittat en grymt rom