Problem: Bootloop problem?

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av PEE, 20 okt 2016.

  1. PEE

    PEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2016
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    30
    Funderar på att köpa en Nexus 5x men har nu googlat lite och sett att rätt många råkat ut för boot loop när dom uppgraderat till Nougat (telefonen måste lämnas in för rep. eller utbyte) Gäller det bara US varianten? Kan inte hitt något här på forumet.
    Mvh Pelle
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, min har fungerat fint att uppgradera till Nougat, och så även @mannyb@mannyb :s.

    Har någon här stött på problemet med boot loop?

    Om du köper telefonen ny från en butik i Sverige är det ju en enkel sak att söka efter OTA på en gång, och sedan lämna in den som "DOA" om det inte fungerar, då får du i regel en ny på en gång.
     
  3. kddn

    kddn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Detta hände nu mig efter senaste uppdateringen..... :( Någon mer här som kunnat åtgärda det på något sätt?
     
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Inte jag personligen. Men en sökning på "nexus 5x nougat bootloop" gav ett gäng träffar.
     
  5. kddn

    kddn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Fabriksåterställning fungerade i mitt fall som tur var.
     
  6. Puyol

    Puyol Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Kände att jag behövde skapa ett konto för att svara på denna tråd.

    Jag har haft min Nexus 5x i ca 8 månader, och det har varit en mycket bra telefon, särskilt för priset. Jag äslkar hela upplägget med Nexus och stock android och senaste uppdateringarna direkt, och google photos och alla deras appar såsom telefonen och kontaktboken. Allt bara fungerar, och backas upp så du har kvar alla foton och kontakter på nästa telefon du köper eller om du vill logga in på datorn och se allt.

    Dock kan jag inte rekommendera någon att köpa Nexus 5x längre, pga denna stort utsträckta defekt. Det är ett välkänt fel på moderkorten som LG har tillverkat och placerat i 5x och LG G4. Detta gör att (en okänd andel av) Nexus 5x samt g4 drabbas av bootloop efter ca 1 år. Ingen vet hur stor andel av mobilerna som drabbas, vissa menar att alla drabbas - att det inte en fråga om moderkortet kommer paja och mobilen gå in i bootloop, utan när. Jag läste mycket om bootloop på internet för jag var rädd att det skulle hända mig men tänkte att äsch, jag brukar ju inte ha sån otur. Men visst, för några dagar sen fryser mobilen helt plötsligt och går då in i bootloop.

    Till råga på detta har LG skött detta otroligt dåligt. De har lovat refunds, ersättningstelefoner, reparationer men alltid ändrat sig och folk som skickat in sina 5x har fått vänta i månader utan att veta hur det går med mobilen eller om de får tillbaka den snart, eller fått tillbaka telefoner som inte ens blivit reparerade. Själv har jag skickat min på lagning hos Siba, och ska få vänta ca 3 veckor.

    Därav tänker jag aldrig mer köpa en produkt från LG och kan inte rekommendera Nexus 5x. Detta är subredditen för mobilen och där finns oändligt med trådar skapade av folk som drabbas av bootloop eller försöker få den reparerad av LG: https://www.reddit.com/r/nexus5x/

    Jag hoppas att du väljer en annan mobil och att du hittar någon som du gillar.''

    Edit: haha, ser nu att detta är en ganska gammal tråd... hoppas i alla fall att jag kunde hjälpa nån som tittar in i denna tråd. ^^
     
  7. Gannon

    Gannon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Idag (fredag den 13:e...) så lade min 5X av och den loopar innan booten når den färgglada boll-animationen. Jag kan ta mig till Fastboot, men därifrån till Recovery Mode så bootar den bara om. Tur att jag har garanti till 31/1 (köpte den på NetOnNet) och jag hoppas att jag snabbt får en ny eller pengarna tillbaka.
     
  8. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Jag undrar hur "orolig" man bör vara över sin Nexus 5X. Köpte mig en N5X i somras (augusti) och är riktigt nöjd med den hittills. Tycker det känns kanon att man får uppdatering och även nästa Androidversion. Men det gör ju allting lite irriterande att bootloop-problem kan uppstå mer eller mindre närsomhelst.

    Nån sett statistik på hur många enheter som är drabbade?

    En fråga. Om problemet skulle uppstå på enheten, går det att roota telefonen och lägga in någon customrom?
     
  9. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Samma här, dock haft den lite längre än vad du har haft. Man har ju hört att LG G4 haft samma problem, är det cpu eller någon lödning som ballar ur månntro?
    Jag funderar lite på att skaffa en annan telefon även fast man inte har någon aning om hur utbrett problemet är. Lite kasst då man vill ha stock android och uppdateringar osv. Pixeltelefonerna är ju på tok för dyra så då återstår ingen telefon i princip. Kanske får snegla på oneplus 3t och acceptera slöare uppdateringar och kanske inga alls inom snar framtid.
     
  10. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Därför jag är nyfiken på hur stor utsträckning problemet är. Är det bara < 5 % av alla enheter så skulle jag känna mig lugn. Men om det är 50/50 att problemet uppstår känns det ju tråkigt. Jag vill helst inte behöva byta men otroligt tråkigt om allt innehåll skulle försvinna
     
  11. Gannon

    Gannon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej. Inte om du får samma problem som jag beskrev ovan.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är det fel i hårdvaran spelar mjukvaran ingen roll. Detta var helt nytt för mig, att n5x skulle han samma problem som g4.
     
    jnsson gillar detta.
  13. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Förstår att det är hårdvarumässigt fel. Himla synd att det har uppstått. Men jag har försökt hitta på world wide Web hur stor utsträckning problemet är.

    Här är en tråd på reddit som spekulerar angående problemet.


    View: https://m.reddit.com/r/nexus5x/comments/5m1x6q/is_everyone_getting_bootloops/

    Jag kommer nog köra min N5X tills den isf får problemet. Är väldigt nöjd med telefonen och ser tyvärr ingen värdig ersättare i dagsläget.
     
    chraist gillar detta.
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Har aldrig fått en bootloop och håller med ovanstående att det är svårt att hitta en ersättare. N5X= Value for money.
     
  15. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag kan berätta lite om mina erfarenheter med N5X och bootloops, men ffa av Tele2 och deras verkstad.
    Fick detta fel, och lämnade in den som garantiärende på närmsta Tele2-butik. Dom skickade den på service, och väl framme på verkstan konstaterades det att det var batteriet som var slitet, och att det har kortare garanti (12 mån) än vad mobilen har (24 mån) eftersom det är en slitdel.
    Åtgärdsförslaget blev således att byta batteri för 757 kr eftersom garantin gått ut.
    Eh jaha, då blev man tutad tänkte jag, men betalade och såg glad ut.

    När den är reparerad så har dom även bytt ett kretskort, utan att ens fråga mig. Då är det ju inte batteriet det är fel på?
    Ställde frågan till Tele2, men dom hävdade att det stämmer, kretskortet går på garantin, men inte batteriet. Och att om verkstan säger att batteriet är slut, då är det så.

    Surt. Fick tillbaka telefonen ganska fort, men då med nån skit innanför glaset (eller nånstans) på kameran. Eller om det är ett chip, oklart, svårt att se.
    Mycket osugen fick jag skicka tillbaka telefonen illa kvickt.

    Orkar egentligen inte bråka om 700 spänn, men om dom får för sig att debitera mig en krona extra för kameran, då tar det hus i h-e. Säljaren noterade inte ens att jag fick tillbaka en obrukbar mobilkamera, utan skickade in på garanti igen och sa att verkstan ser att den precis har varit inne.

    Vad tycker ni? Jag tycker det är ett trist bemötande av en trogen kund, att inte ens försöka göra mig lite nöjd.
     
  16. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Ingen direkt statistik,
    men det kanske lugnar några om jag säger såhär:
    • Jag har en Nexus 5X (mer än 1 år gammal)
    • Min sambo har en Nexus 5X (ca 1 år gammal)
    • Min dotter har en Nexus 5X (9 månader gammal)
    Ingen av oss har upplevt några problem? (dotterns laddare tvärdog förvisso efter bara
    någon vecka, men byttes på garanti utan frågor). Tycker faktiskt det är svårt att hitta
    en telefon som ger så pass mycket "valuta för pengarna". Mycket prisvärd!
     
  17. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Alltid tråkigt med dålig service. Kan tycka det är konstigt att det är olika garanti på delar i en mobil...Hoppas de ordnar sig annars dags att byta från Tele2? Operatörer enligt mig har en tendens att anstränga sig lite extra då...
     
  18. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Telefonen är verkligen prisvärd som du säger. Antagligen klarar sig fler från problemet än dom som får det men det är ju alltid tråkigt att de drabbar N5X-användare.

    Men hade varit kul/bra/intressant att se statistik på de men det är väl bara LG/Google som har de.
     
  19. mikaelmannen

    mikaelmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2016
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Mate 10 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 10 pro
    Tycker inte tele2 gjort nåt fel där men klantigt av verkstaden att inte ge dig alternativet kretskortbyte för 0kr och köra vidare med batteriet/byta själv.

    Många av telefonerna som säljs idag har enbart 6mån garanti på batteriet så 12mån var inte nåt att klaga på.
     
  20. andreas.trygg

    andreas.trygg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    nä egentligen är jag inte så missnöjd, tyckte det var lite knepigt hanterat bara. Särskilt när det här kretskortfelet verkar vara välkänt. http://www.androidpolice.com/2016/1...unds-for-some-malfunctioning-nexus-5x-phones/
    vad gäller batteriet vet jag inte om det är 6 eller 12 mån.
    kameran har dom fixat under garantin nu iaf så it's all good :)

    /Andreas