Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi Note 4 (Snapdragon 625)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av flipp, 19 jan 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]

    Saxat från GSM:arena:
    The Redmi Note 4 has a unibody aluminum design with 2.5D curved glass. On the front is a 5.5-inch 1080p IPS LCD. On the inside is the 14nm FinFET Snapdragon 625, which is a step down in terms of performance over the Snapdragon 650 used on the Redmi Note 3 but the smaller fabrication process makes it more power efficient, and Xiaomi claims a 25% increase in battery life over the Redmi Note 3, coupled with the slightly larger 4100mAh battery (but still no fast charging). This is the global launch of the Snapdragon variant, as the model launched in China comes with a MediaTek Helio X20.

    The camera on the back is 13 megapixels with phase detection autofocus and 5 megapixels on the front. There's also dual SIM support with VoLTE. The phone runs on MIUI 8 with Android Marshmallow and the Nougat update is currently in beta testing.

    The Redmi Note 4 will go on sale on January 23 12:00PM on Mi.com and Flipkart. It will be available in gold, dark gray, and black.


    Det kommer bli väldigt rörigt med MTK-versionen och SD-versionen i samma tråd så därför skapar jag en ny tråd för den nya versionen med SD625.
     
    Droid82 gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Enligt andra var kameran sämre än på RN3?

    I vilket fall är processorn sämre och nästan inga LTE-band stöds (band 3 är det enda som används i Sverige).

    RN3 är ett mycket bättre köp för de allra flesta.

    Den officiella sidan för RN4 Snapdragon: http://www.mi.com/in/note4/
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, jag tyckte kameran var likvärdig eller sämre när jag hade min RMN4 men de flesta nyare recensioner verkar hävda att den är bättre. Det är även vissa som hävdar att kameran på RMN4 förbättrades med mjukvaruppdateringar så det kan vara därför olika reviews kommer till olika slutsatser (de som testade den senare kanske hade fått uppdateringarna).
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller inte med om att RMN3 är ett bättre köp för de flesta, skulle snarare säga tvärtom. För nördar som vill ha högsta möjliga prestanda och kunna leka med många olika rom:ar är RMN3 bättre, för alla andra är RMN4 bättre då den har bättre byggkvalitet, förmodligen en bättre kamera och bättre batteritid. De flesta kommer inte märka någon skillnad mellan SD625 och SD650 vid vanlig användning.

    Den svarta varianten av RMN4 är verkligen grymt läcker. Tror det kommer bli en storsäljare.
     
    zaq gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Med tanke på hur begränsad SD versionen (B3+B5) är med LTE band så är MTK versionen(B1/3/5/7/8) helt klart bättre, åtminstone för den som vill ha möjlighet till 4G.

    Men hoppas på en upprepning av föregångaren (RMN3), Dvs dom släpper ytterligare en Snapdragon variant med alla band.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kommer säkert en version med alla band. Tyvärr är batteritiden lite kort på MTK-versionen, Helio X20 verkar tyvärr ganska strömhungrig. Jag hade tidigare Huawei Nova Plus (SD625) och tyckte batteritiden på den var bättre än Redmi Note 4 (MTK) trots att Novan har ett klart mindre batteri (3300mAh). SD625 verkar grymt energisnål jämfört med Helio X20.
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tror inte det är så vanligt att folk tycker att den "upplevda byggkvaliteten" är det viktigaste och att fungerande 4G och processor/grafikprestanda är helt oviktigt. Sen håller jag inte ens med om att det är något fel by byggkvaliteten på RN3 och det gör inte GSMArena heller som säger "Build quality is top-notch, the metal body is neat and sturdy."

    Sen är detta antagligen en akademisk diskussion då denna version inte lär säljas utanför Indien.
     
    jnsson gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fungerande 4G är ju viktigt för många. Däremot tror jag processor/grafikprestanda kommer upplevas som fullt tillräcklig för de flesta. Jag har haft både RMN3 och RMN4 och fyran känns helt klart mer solid och vridstyv, den har också 2.5D glas vilket gör den betydligt snyggare (speciellt den gråsvarta versionen). Ställar man dom bredvid varandra kommer de flesta gilla RMN4 mer.
     
  10. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Min RMN3 går fortfarande som en klocka. Blir inte att uppgradera till denna. Dåligt av Xiaomi att innehållet i rmn4 är sämre än RMN3. Får hoppas på RMN5. Den kan man nog få för ett skapligt pris till julen 2017.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sämre på papperet kanske men knappast i praktiken. Enligt Geekyranjiit blir Note 3 lättare överhettad vid hög belastning så att de n har en kraftfullare SoC går i praktiken inte att nyttja till max. SD625 är ju en modernare SOC som är svalare och drar mindre ström. Så jag hade hellre tagit SD625 än SD650. Däremot tar jag nog hellre SD650 än Helio X20.

    View: https://youtu.be/y1pgP00AXWE
     
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Cool1 Dual överhettar när han testar den men har det hänt på RN3 också? För jag har aldrig märkt det även om jag spelat 3D-spel en längre stund på den.

    Sen om SD625 är modernare kan ju diskuteras, den har samma gamla A53-kärnor som flera år gamla budetprocessorer. På single-core är SD650 ungefär dubbelt så snabb som SD625 och grafikkretsen är klart snabbare också. Samma med X20 även om batteritiden blir sämre.

    Så inte säkert SD625 är en uppgradering för alla, batteritiden blir bättre men prestandan blir sämre också.
     
    jnsson gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Han säger även att han inte upplever någon skillnad vid vanlig användning. Skulle gärna se en speedtest video mellan de två för att se om RMN3Pro verkligen öppnar appar märkbart snabbare t.ex.

    Jag hade ingen problem medöverhettning på Cool1 dock spelade jag nästan aldrig.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om man tittar på batteritiden i GSMArenas test av Redmi 4 Prime (med SD625 och 4100 mAh batteri och 5"-skärm) och jämför med Redmi Note 3 "Pro (med SD650 och 5,5"-skärm) så är jag inte övertygad om att RN4 har bättre batteritid än RN3. Redmi 4 Prime har sämre batteritid trots mindre skärm och SD625.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GSM:arneas tester är ibland lite missvisande. Just i fallet med Redmi 3S vs Redmi 4 Prime verkar det vara videotiden som skiljer rätt mycket. 4 Prime har bättre siffror på surf och samtalstid. Jag tror surftiden ger den mest rättvisande bilden för de flesta. Testar man batterietiden i benchmarksprogram verkar batteritiden vara bättre på Redmi 4. Jämför man note 3 pro med redmi 4 prime är ju surftiden nästan dubbelt så bra på Redmi 4 Prime.
     
  17. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jo jag såg det efter att jag postade. Dock har jag fortfarande svårt att bli imponerad av gamla A53-kärnor oavsett vilken litografi det är i tillverkningen...

    Om någon undrar vilka LTE-band den kommande internationella SD625-versionen av Redmi Note 4 kommer stödja så är de: 1, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 38 och 40. Tyvärr lite sämre än RN3SE och mer eller mindre samma band som de internationella Redmi 4A och Redmi 3S.

    Känns fortfarande som det här blir en RN3 Lite.
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det beror på vad man värderar som viktigt. Du fokuserar ju nästan bara på antalet LTE-band som stöjds och hur kraftfull processorn är. Jag och många andra tycker faktorer som byggkvalitet, design, batteritid och kamerakvalitet är minst lika viktiga.

    Kikade just på en kamerajämförelse mellan Snapdragon och MTK-versionen av Note 4. På slutet när han visar stillbilder ser man att foton från SD-versionen ser bra mycket bättre ut:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=5CVszt7Rvj4
     
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Antalet band är inte så viktigt så mycket som exakt vilka band det är. Sen tycker jag det är viktigt att det går att uppdatera programvaran med google play utan att hacka och fippla.

    Video på den indiska versionen var ju sämre så inte helt uppenbart resultat där heller...

    Sen har han gjort en annan video om att byggkvaliteten är dålig på den indiska versionen:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=xJYpmTCkCb4
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, jag menade rätt antal LTE-band snarare än bara antalet.
    De flesta använder ju kameran för stillbilder inte för video så jag skulle ändå säga att kameran är en bra uppgradering jämfört med både Note 3 och Note 4 MTK.

    Såg klippet om byggkvaliteten på den indiska versionen, trist! Trodde den indiska och kinesiska var identiska.