PTS stoppar fri surf på sociala medier

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av jnsson, 7 dec 2016.

  1. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Kamran Alemdar bekräftar det jag spekulerade i igår: “Det krävs att tjänsten inte krypterar musikinnehållet, så att vi kan identifiera att det faktiskt handlar om musik. Det är en förutsättning för att vi ska kunna göra det här”

    Detta innebär på sätt och vis att alla är välkomna, förutsatt att tjänstens tekniska krav uppfylls. Naturligtvis kan krypterad trafik inte identifieras för vad den är.

    Apple Music var under en period i den sitsen men löste problemet och blev inkluderade.

    Källa:
    http://digital.di.se/artikel/fordel...te-apple-music-fran-nytt-streaming-erbjudande
     
    bernard gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nu vet ni varför fri surf i allmänhet inte funkar och varför Net1 i synnerhet är så långsamt...
     
    jnsson gillar detta.
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.

    Det jag menade var att det kanske finns företag inom sociala medier som inte vill synas i denna debatt som nu råder om detta erbjudande från Telia.

    Sveriges Radio blev ju inte jätteförtjusta direkt när de plötsligt ingick i Telias fria streaming av ljudböcker, radio & musik som de erbjuder för 59 kr, se länk nedan. Det var det jag menade i tidigare inlägg.
    http://www.svt.se/kultur/medier/sveriges-radio-i-fri-surf-kampanj-med-telia

    Den enda skillnaden mellan 3's erbjudande och Telia's är i stort sett att 3 erbjuder musikstreaming och Telia erbjuder fri tillgång till sociala medier.
    Plus att Telia erbjuder fri
    streaming av ljudböcker, radio & musik för en mindre kostnad.

    Trots det verkar det vara mer kritik mot Telia än 3, ang nätneutralitet.

    De båda operatörernas syn på saken:

    Tre:
    "Det har funnits frågor huruvida vårt erbjudande med fri surf på musikstreaming strider mot lagen om nätneutralitet. Nätneutralitet handlar om att all datatrafik ska behandlas lika och ges exakt samma prioritet i nätet, både när det gäller tillgänglighet och nedladdningshastighet.

    Vi har valt att inte ta betalt för streamad musik. Detta påverkar inte nätets hastighet, musik får inte företräde; den enda skillnaden är att vi strukit en rad från fakturan.

    Vår ambition är att addera de musikstreamingstjänster som det finns visat intresse för och som är tekniskt möjligt."

    "Visat intresse", det betyder ju inte att vem som helst kan få med sin musiktjänst, ungefär som när du skrev att Telia själva bestämmer vilka som ska få vara med i Telias erbjudande.

    Telia:
    https://www.telia.se/privat/aktuellt/2016/April/fem-snabba-om-fri-surf-i-sociala-medier

    (Att jag delar en länk för Telia är att det blir enklare så, mkt text).
     
    bernard gillar detta.
  4. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Vet du hur Net1's nät är uppbyggt ?

    Det är ett nät med stora celler och lägre kapacitet än övriga nät. Styrkan i Net1's nät är täckningen & driftsäkerheten.
    Det kan vara flera mil mellan basstationerna, jämfört med betydligt tätare när det gäller andra nät.

    Net1 har fri surf, men har valt att begränsa antalet abonnemang med fri surf som kan använda en viss mast, när masten är fullbokad så säljstoppas nya abonnemang, men där verkar Net1 ha missbedömt något då nätet ibland är överbelastat trots att det är fullbokat där det går tungt.

    Jag brukar ligga på ca 10/10 Mbit/s och det är väldigt bra för att vara Net1, vars teoretiska maxhastighet är 35 Mbit/s i nedlänk. Telias teoretiska maxhastighet är 350 Mbit/s.

    Nu fick jag denna hastighet med Net1 trots en dator som streamar Telia Play+
    [​IMG]

    Att min bror när han är hemna låter tv:n stå på å streama tv är för att han har IP-tv, och Net1 har ju dessutom fri surf.
    Ser inget fel i det, min bror kan inte få någon annan obegränsad uppkoppling där han bor. Han ska dock få fiber till sommaren någongång.

    Net1 har dock själva sagt att streaming är okej.
     
    Last edited: 25 jan 2017
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag Freedome. Skulle kunna ha Open VPN via min ASUS rauter. Men vet ej hur säkert det är. Men då skulle spoofing inte funka. Behöver spoofing för SVTPLAY. För där finns ingen förståelse för att vi kan svenska. Dvs 5% i Finland. Så jag litar på www.f-secure.fi för Freedome. Man skall ju hai åtanke att elisa ger mig 10mb/s upp.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag kör via datorn via ett asus PCIe nätverks adapter, sedan skapar jag med hjälp av microsoft virtual router adapter then hotspot till min telefon och allt blir då tunnlat via OpenVPN.

    freedom är bra men dom är lite dyra.. man använder inte lika mkt data för mobilen..
    Hoppas OVPN släpper en en riktig Android klient likt freedom/opera vpn.
     
  7. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ska bli spännande att se vad som händer i detta scenario, själv valde jag nyligen 3 som operatör just pga fri surf hos Spotify, det är mer eller mindre det enda jag streamar utanför WiFi-zon. Om de tvingas tas bort, på vilket sätt kommer 3 kompensera mig?

    Var en intressant punkt man nämnde tidigare med jämförelserna med Finland, hur data behandlas annorlunda men även denna punkt med mobila enheter och subventioneringar. Om man tolkar Telias och 3s val av fri surf inom diverse områden som konkurrenshämmande, hur ska man då se på subventioneringen som operatörerna ger på telefonerna vid bindande av abonnemang? Det om något är ju extremt konkurrenshämmande och det ger ju tillverkare möjlighet att "köpa ut" andra tillverkare från marknaden. Om vi kollar exempelvis hos Telia, deras 4GB abonnemang kostar 309:-/mån.

    Samsung S7 - 499:-/mån 4GB
    Det ger en förhöjd avgift på 190:- i 24 månader, 190*24=4560:- men de listar telefonens kontantpris som 6990:-. Det innebär att du får en rabatt på 2430:-

    Huawei Mate 9 Pro - 591:-/mån 4GB

    Det ger en förhöjd avgift på 282:- i 24 månader, 282*24=6768:- men de listar telefonens kontantpris som 7990:-. Det innebär att du får en rabatt på 1222:-

    Caterpillar S60 - 529:-/mån 4GB
    Det ger en förhöjd avgift på 220:- i 24 månader, 220*24=5280:- men de listar telefonens kontantpris som 6490:-. Det innebär att du får en rabatt på 1210:-

    I Finland har man valt att stoppa möjligheterna till att subventionera telefoner vid köp av abonnemang just för att det blir svårare för mindre tillverkare att komma in på telecom-marknaden där operatörerna står för majoriteten av försäljning. De har inte samma medel att gå in och subventionera som syns väldigt tydligt i exemplet ovan där du får dubbelt så stor rabatt på Samsung kontra Huawei/Caterpillar trots att det inte är någon speciell kampanj på Samsung.

    Ska som sagt bli spännande att se hur Telia och 3 rättar sig efter PTS beslut och vilka efterföljande konsekvenser det leder till på den svenska marknaden. Jag hoppas vi går mer och mer mot den finska modellen, alternativt ett system där det erhålls en speciell subventionering i abonnemanget som är likadan oavsett telefon. Sen självklart ska det finnas möjlighet till speciella erbjudanden osv, men då ska det inte vara knutet till abonnemanget utan det ska vara en rabatt som sätter sig på det kontanta priset som även speglas i abonnemanget.
     
    AVR4000, bernard och 6150 gillar detta.
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Känns förskräckligt, men artikeln är ganska gammal. Det känns föga otroligt att Apple music skulle ha ändrat sig och ta bort kryptering pga vara med Tre. Känns mer troligt att Tre har löst det på något annat sätt, som t.ex metadata som inte är krypterat (såsom var data hämtas osv) och att trafiken i sig fortfarande är krypterad.

    EDIT: artikeln är gammal, var det jag menade, inte dålig.
     
    Last edited: 26 jan 2017
  9. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag håller med om att det eventuellt kan vara Tre som skapat en lösning. Däremot får man tänka på att Apple aktivt tagit kontakt med Tre för att bli en del av erbjudandet, vilket innebär att Apple mycket riktigt KAN ha bidragit på ett eller annat sätt.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte att de blir skyldiga att kompensera dig, men du kommer ha rätt att säga upp avtalet även om det är bundet till X månader.
     
    jnsson gillar detta.
  11. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo men precis, det blir ju en form av kompensation att de plockar bort bindningstiden på abonnemanget, vilket är den kompensationen jag självklart hoppas på [emoji1]
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag tror inte de har tagit bort krypteringen. Google Music är också med och Google är väldigt strikta med att all trafik till och från dem ska gå via HTTPS. Detta kommer bland annat märkas genom att Chrome i slutet av året (eller om det var under nästa) tydligt börjar markera sidor med endast HTTP som osäkra. Om tjänster hade varit tvungna att vara okrypterade för ett vara med i erbjudandet hade det känts som att man går i fel riktning vad gäller säkerhet på internet :)

    IP-adress och annan metadata är dock inte krypterad så det är kanske möjligt att Tre får veta vilken IP musikservrarna har så att de därmed kan avgöra om det handlar om musik eller inte? Men det är bara en gissning
     
  13. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Jag tror inte att någon skulle begära att all trafik ska vara okrypterad. Men, man säger rakt ut att krypterad trafik är ett problem.

    Man har med andra ord paket som kan identifieras av tre, vilka på ett eller annat sätt går via Tres servrar.

    Vi kan naturligtvis spekulera i detta till förbannelse. Men tre måste svart på vitt, på ett eller annat sätt kunna se att det rör sig om musik. Det kan man inte om ALL trafik krypteras.
     
  14. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Är du verkligen säker på det? Detta måste ha varit ganska väntat hos Tre, borde man inte ha lagt till något finstilt i kontraktet så man inte riskerar att förlora massa kunder när den här situationen skulle uppstå?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag är inte 100% säker. Har inte tagit del av det finstilta, men när det tidigare varit förändringar i abonnemangen har man haft möjlighet att säga upp dem. Det bör väl gå att fråga både Telia och Tre vad som händer om de tvingas sluta erbjuda tjänsten.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  17. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Jag ringde till Tres kundtjänst och frågade, hon kunde tyvärr inte svara på vad som skulle hända. Tycker dock att det redan borde vara reglerat i kontrakten som kunderna skrivit på.
     
    bernard gillar detta.
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    All trafik är inte krypterad med HTTPS. Det är bara innehållet som krypteras medan metadata är okrypterad. Metadatan måste vara okrypterad så att routrarna som dirigenter trafiken på internet vet vart paketen ska levereras.

    Så precis som du säger, oavsett om de ser själva innehållet eller inte så skulle operatören kunna anta att det är musik som transporteras beroende på vilken server trafiken kommer ifrån. Oavsett om man ser innehållet eller bara metadatan så måste ju operatören analysera trafiken och då får man ju ytterligare en integritetsaspekt på nätneutralitetsdiskussionen också.
     
    bernard gillar detta.
  19. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Kontentan av vad jag försökte komma till med citatet det hela började vid var att Tre bjuder in samtliga som är intresserade och har dom tekniska förutsättningarna.

    Någon närmare analys av trafiken krävs inte. Trafik innehållande metadata från Googles "Play Musik"-servrar tar åt höger samtidigt som Facebook-data tar vänster, bildligt talat. Det innebär inga större integritetskränkande aspekter sålänge det faktiska innehållet är krypterat och låts vara.
    Nätneutraliteten i detta ser jag inga problem med, förutsatt att det fungerar på det sätt man marknadsför. Finns det fler kriterier än dom som är absolut nödvändiga så är det absolut rimligt att börja utreda även Tres lösning på samma sätt som man gjort med Telias.

    Den stora skillnaden är, som redan sagts i tråden är att Telia förbehåller sig rätten att själva välja vilka som är välkomna eller ej. Man ska vara tillräckligt stor och tillräckligt populär, det är som att skjuta mot nya aktörer på marknaden.
     
    Last edited: 26 jan 2017
    bernard gillar detta.
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Synd för jag skulle inte våga andvenda internet utan vidare. Har VPN klient där klienten stöds av systemet. Tex så stöds inte Lion mer, om ens Lion någonsin stöts. Nå jag bor ju inte i Sverige så.