Fråga: Varför tål min iPhone- resp iPad-batteri kyla mycket bättre än mina Androidtelefoner?

Diskussion i 'Allmänt' startad av d-b, 3 feb 2017.

Taggar:
  1. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja, rubriken säger väl allt.

    Varför tål min iPhone- resp iPad-batterier kyla mycket bättre än mina Androidtelefoners batterier? iPhone:ns (en SE köpt i mag) batteri är i stort sett opåverkat av kyla (i alla fall ner till -5°C eller så), trots att telefonen snabbt blir iskall att hålla i. En Android jag köpte i somras som är i plast blir inte alls lika kall att hålla i men när det är som det är just nu, någon plusgrad, är batteritiden ren katastrof. Jag kan tappa 10-20% på den tid det tar att skriva ett kort SMS. iPhonen tappar högst 1% (och oftast 0%) på samma sak.

    Har Apple någon bättre batteriteknik som tål kyla bättre än gemene Android? Apple köpte väl något batteripatent av någon forskare i Umeå för några år sedan?
     
  2. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Oj oj. Skämtar du? De IPhones vi har och haft i familjen har varit helt odugliga kyla. Behöver inte ens vara minus. Också hört detta av kompisar med samma erfarenhet. Mina Xperia har tuggat på. Bra du skrev. Tänkte starta en tråd om detta katastrofala vi upplevt med IPhone faktiskt ( 4, 5 och 6. 7 plus har jag glömt att fråga om)

    /Inlägg sammanslagna av mod/

    Ledsen om jag höll en lite otrevlig ton men jag har levt i villfarelsen att "Iphone är en bra mobil synd att de inte klarar kyla bara". Och även flera kompisar har hållit med men inser att det måste ändå ha rört om Iphones där batteriet börjar att nå vägs ände.
     
    Last edited by a moderator: 3 feb 2017
    Ronii10 och jnsson gillar detta.
  3. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Modell och hur gamla var de?

    Jag har en iPad och en Android båda köpte för knappt två år sedan resp en SE och en annan Android köpte i våras/somras. Respektive pars batteriers status borde vara jämförbara ur slitagesynpunkt.
     
  4. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Jag är ingen speciell supporter till något av system vill jag säga först. Men det har gällt IPhone 4, IPhone 5 och även IPhone 6. Svårt att säga ålder men de har inte varit jättegamla eller haft så slitna batterier - men inte helt nya heller. Om de funkade bättre helt nya vet jag inte. Inte jag som använt dem. Men vet bara att barnen varit ledsna att de dött för dem fast batterier haft hyfsad laddning kvar. Det har varit ett problem. Fått lägga den mot varma huden för att få igång dem i kyla.

    Inser att mina erfarenheter trots allt är ganska begränsade. Kul höra vad andra säger
     
    Last edited: 3 feb 2017
  5. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Kul att det finns någon som har andra erfarenheter än mängden.
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har väldigt lite jämförelsematerial eftersom jag sällan använder mobilen (Android) utomhus i kyla, men jag har en gammal Samsung S2 uppsatt i sommarstugan för att kunna ta bilder och skicka lite temperaturstatusar. Temperaturen där den sitter ligger i allmänhet runt 3-5 plusgrader, mobildata är påslagen konstant och jag tar ett par bilder och begär ett par andra grejer per dag. Max 10% brukar försvinna per dag, oftast betydligt mindre.
    Nu kan det ju vara stor skillnad mellan några plusgrader och några minus, och även för lite längre aktiva skärm än det jag har, så det kanske inte säger jättemycket.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    iPhone/iPad har väl ganska stor fysisk massa i sina batterier, det tar längre tid för dessa att påverkas av kylan. Nu är det ju svårt att veta vilka modeller av iPad respektive Android-telefoner som trådstartaren syftar på, många Androider är ganska lätta lurar och påverkas fortare av kyla pga det.
    Apples produkter är ökända för att inte fungera speciellt bra utanför USA, Apple bryr sig inte värst mycket eftersom de ändå säljer så mycket.
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag har helt omvänd sits... min iphone 4s och 5s och nu senast 7 är fullständingt värdelösa utomhus efter -3 grader det går nästan att se hur batteriet sjunker.

    Sen påverkas såklart mina androids oxå men tror utan att överdriva att de räcker nästan 2 ggr så lång tid.
     
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Haha jag har haft många 6s/plus och 7/plus och alla tål kyla väldigt dåligt. Har det ungefär plus 8 och mobilen kan stänga av sig
     
  10. Stanem

    Stanem Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2016
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    528
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    Iphone 8
    Telefon 3:
    Samsung S6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 5e
    Platta 2:
    Ipad Mini Retina
    Som jämförelse: har två telefoner på jobbet, en iPhone 5s och en Doro någonting knapptelefon. Är jag i frysen o jobbar (-25grader) och har telefonerna i fickan på ytterjackan och går ut i värmen efter några timmar så har Doro:n tappat några procent medans iPhonen kan gå från fulladdad till ca 40% under den tiden, skulle någon dessutom råka ringa innan iPhonen hunnit värmas upp så dör den...
     
  11. d-b

    d-b Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag går med två telefoner i handen och spelar PoGo så belastningen är verkligen exakt densamma.

    Men jag förmodar att ni även tycker era Androider har längre standby än iPhone..?

    Jag har en HTC M9+ resp en Xperia M5. Båda med Mediatekkretsar.
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Min Samsung Note 4 har urusel batteritid men den påverkas inte nämnvärt av kyla, har inte kollat standby i och med att jag använder den för både det ena och det andra...
     
  13. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Iphone är värdelös nu i kylan. Har 30 procent kvar eller mer och ändå stängs den vid användning. Sen när man försöker starta den så kommer de att den är urladdad. Men så fort jag sätter i laddaren så står de typ 24 procent batteri.
     
  14. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Finns androidtelefoner med bra mycket bättre standbytid än iphone. Finns även sämre.
    Exempel, iphone 7 plus, 384h standby, lenovo p2 768h standby.
    Nexus 6p som har medioker batteritid: 440h standby.

    Angående batterierna så har ju tester visat att iphones är de sämsta att klara kyla. Lägger man därtill att apple skriver något i stil med att användningsområdet är 0-x antal grader vilket såvitt jag vet inte är många andra som gör så känns det som du inte tillhör majoriteten?

    Man kan ju även lägga till att apple själva gick ut med att byta en massa batterier på diverse telefoner för att de helt plötsligt tappar all ström vid kyla.
    Det betyder inte att 100% av alla iphones dör vid kyla. Det som det däremot betyder är att iphone är en av de sämre generellt vid kyla. Om det beror på hur deras batterier är tillverkade eller något kan jag inte svara på.
    Vet däremot en som höll på med att laga telefoner och iphone 5 var det många som hade då som stängde av sig vid kyla, efter batteribyte blev det bra. Tror inte det var originalbatterier dock som sattes dit.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Appels användningsområde på iPhones är mellan 0-35 grader
     
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Över till familjens trista erfarenheter av IPhone och kyla. Sporde nyss ena knodden om hans 18 mån gamla iPhone 6. Svaret blev; "- pappa jag använder aldrig mobilen utomhus (måste mena kalla årstiden) för den stängs av nästan direkt även om den är hyfsat laddad. Funkar bara utomhus med powerbank".
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att iPhone blir kass i kyla när batteriet börjar bli äldre. I början när jag hade min 6S Plus så var batteriet bra i kyla men efter ett halvår ungefär kunde den dö i minusgrader runt 20% kvar och då var det inga jättelånga stunder i mycket minus heller.
     
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag gör samma sak som du just nu med iphone 7 och samsung s 7... nu har jag inte testat just idag men generellt när jag kommer hem och båda varit 100% laddade innan jag gick ut så om vi leker med att samsungen ligger på 75% när jag kommer hem så ligger iphonen i snitt 20-25% lägre... alltid...

    iphone har bättre standby 'n android men det är oxå ganska självklart med tanke på hur ios fungerar, och nej det multitaskar inte i ordets rätta bemärkelse även om det är populärt att påstå det numera ;)
     
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Av alla beskymmer jag hade med min Note 4 var batteritiden inte en av dessa. För mig tuffade den på duktigt i några dagar innan den behövde laddas. :)
     
    bernard gillar detta.
  20. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Kan inte säga nåt om Iphone, men min Samsung Galaxy S4 tappade helt koncepterna i kyla. Kunde gå från 50 till 10% på några minuter, och lägga av om någon ringde eller om jag sparkade igång en app som krävde mycket kräm/ampere.

    Fick lösa det tillfälligt genom att sätta skärmen på minimum och klocka ner den till 800MHz, då var det inga egentliga problem med att den stängde av sig när den var kall.

    Permanentlösningen var att byta ut det 3 år gamla batteriet. 129kr, och nu går det bra i kylan.

    Gissar att telefoner som kräver mycket ström vid maxbelastning blir känsligare både för dåligt batteri och för kyla, spänningen blir väl för låg när batteriet inte klarar att leverera strömmen som efterfrågas.