[App] WAY - Share GPS location live

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av riper, 3 feb 2017.

  1. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Hej alla,

    vi har nyligen släppt appen WAY (står för Where Are You) och skulle verkligen uppskatta all feedback vi kan få.
    Den kan laddas ned via http://wayapp.io, eftersom flest här säkert kör Android är direktlänken https://play.google.com/store/apps/details?id=io.wayapp

    2017-01-30 Facebook page cover.png

    Det finns många appar för delning av position men de är ofta vänbaserade - alltså givet vilka vänner som delar sin position med en så visas de på ens enda karta i appen.

    Med WAY försöker vi göra något mer generiskt och flexibelt där du ena stunden kan dela position med polare för ni ska på en festival, konsert eller liknande där man lätt tappar bort varandra och andra stunden med snubben som du köpt något från Blocket av för att ni lätt ska hitta varandra, men efter köpet är klart vill du inte ha någon kontakt med personen. Du kan dessutom köra dessa helt åtskilda användningsområden parallellt iom att det går att skapa flera grupper - varje grupp motsvarar en egen karta. Det finns även chatt och möjlighet att lägga ut intressepunkter (POIs). När en grupp upphör (3h) eller du lämnar den manuellt så rensas all din positionsdata.

    Om detta låter intressant, så testa gärna! Vare sig du tycker bu eller bä så kommentera gärna här.

    Tack på förhand [emoji3]
     
    Last edited: 6 feb 2017
    bernard gillar detta.
  2. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    jag använder WhatsApp för att skicka position
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Skall testa, brukar köra Glympse i normala fall, men den är lite begränsad. Går ex. inte sätta en mötespunkt, vilket ju är mycket användbart.
     
    riper gillar detta.
  4. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Jag också, om jag bara snabbt vill visa var jag är för någon jag känner, men det är ju tex jobbigt om man förflyttar sig och måste dela flertalet gånger eller om man inte har personen på whatsapp. Då funkar WAY bättre.
     
  5. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    ok
    så gps är på hela tiden så den rör sig efter att du har skickat pos. ?
     
  6. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Ja det är live (realtid), dock när gruppen upphör eller du lämnar gruppen manuellt så slutar positionsinskickningen samt all din positionsdata raderas.
     
  7. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 904
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    ritar den vart man har varit eller lämnar bara just den positionen?
     
  8. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Den ritar ut ett spår av var du varit. Du kan själv välja om du vill se 0, 15, 60 eller 180 min av alla gruppmedlemmarnas spår.
     
    bernard gillar detta.
  9. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Negativt (jämfört med Glympse):
    Ej klickbara länkar
    Mottagaren måste också ha Way

    Way är något för grupper/vänner som ex. är i skogen och plockar bär, en klass på resa till storstad osv.
    Glympse kan dela positionen med vem som helst och mottagaren behöver alltså inte ha den Appen.

    Påstår att Way & Glympse är olika appar, för olika ändamål.
     
  10. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Man kan dela med vem som helst, men precis det kräver att man har eller laddar med appen.

    Syftar du på länkar i feeden (chatten) i WAY? Klickbara länkar där kommer nästa vecka.

    Om vi stödde webbkarta, hur noga tycker du det är med säkerheten? Räcker det med en hyfsat unik länk eller behövs inloggning eller annat?
     
  11. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Använde Kik för att dela och där blev inte länken klickbar.

    Säkerhet.. tja om jag delar en länk med någon som jag vill ska se var jag befinner mig så anser jag att mottagaren i och med det har rätt att göra just det, enklast möjligt.
    OM nu mot förmodan någon skulle snappa upp detta så - ja då får väl den personen också se var jag befinner mig.

    Kanske kan förtydliga att jag inte "är emot" Way, snarare tvärtom. Verkar vara en bra app men inte, i mitt tycke, en app som ersätter Glympse rakt av. Däremot kompletterar den Glympse.
    Kan man få en genväg för en specifik grupp, eller snarare mottagare, på hemskärmen så kommer det att fungera med en Flic-knapp.

    Jag vill alltså på ett enkelt sätt kunna skicka ett meddelande till en förutbestämd person, med en text typ: "Är på väg - klicka på länken för att se mig på kartan".

    (Glympse är lite svårjobbad om man inte har skapat genvägar i förväg)
     
  12. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Aha, trist att Kik pajar länkarna. Funkar länkar generellt där annars?
    Ang säkerhet, håller personligen själv med om att man i så fall bara vill att länken "ska funka" direkt (ej kräva inloggning etc).

    Kul att du nämnde Flic-stöd. Det finns nästan helt implementerat för Android och är tänkt att släppas i en alfa inom kort. PMa gärna om du vill testa det. Som det är gjort nu måste mottagaren ha WAY (iom att vi ej har webbkarta) och man behöver vara vänner i WAY.
     
  13. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Länkar funkar i övrigt i Kik. Har testat mig fram till att det är .link som liksom inte är ett giltigt domännamn. Slänger jag på så att det blir .link.com blir länken klickbar.

    Testa Alfa,n.. hm.. då skulle jag behöva ta hem Flic-knappen från jobbet (där jag till slut hittat en vettig användning för den knappen) och dels installera WAY även på surfplattan men den har 4.4.2 så det går inte...
     
  14. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    I nya Android-versionen (1.3.2) som kom ut i lördags så har vi lagt in stöd för 4.1+ så det ska gå. I övrigt är detta nytt:

    2017-02-11 1.3.2 https://play.google.com/store/apps/details?id=io.wayapp
    New: Clickable links in feed
    New: Show member counts in recent groups list
    New: Don't show notifications if feed is open
    New: Android 4.1-4.4 support
    New: POI icon in feed and if clicked shows POI on map
    New: Navigate to member and POI from details view
    New: Invite dialog lighter
    New: Replace navigation menu in group/map view with back button to minimize user confusion
    Fix: Being in one group when auto leaving another displays Home
    Fix: Crash if feed is open when group expires

    Nya iPhone-versionen är också live sen imorse.
     
    bernard och Mikael8.0 gillar detta.
  15. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Testat lite mer nu på två enheter.
    (fortfarande inte klickbara länkar i Kik, men det är ju inte heller med på fix-listan)

    "Leave group" bör göras tydligare än att återfinnas som enda val bakom de tre prickarna.

    Lite störande med dialogen "Join, Create, Recent". Man kanske vill stänga ner den och bara se kartan. För att sedan aktivt välja vad man vill göra.

    Väldigt otydligt om appen körs i bakgrunden eller ej. Platsikonen blinkar till då och då men det tycks den göra även efter att man "Leave group". GPS,en drar ju som bekant en del ström och man kanske bara vill starta appen, kolla var man är, var de andra är och sedan stänga ner allt.
    Kanske en dialog; först knapp Leave, sedan "Leave and close", eller "Just leave group". (Då kanske man kan hoppa över "Är du säker-valet")

    Kanske en tydlig info vad som avses med "Group" resp. "Friend". Hur de hänger ihop mm.
    (Kanske fanns men jag i vanlig ordning som hoppat över sånt...)
    Tillägg: Är ju en väldig fördel med "Friend" när länkar inte är klickbara. Sedan mottagaren väl lagt till sig som "Friend" går det smidigare sen.

    (OBS! Väldigt spontana kommentarer, har bara testat några minuter)

    Fyller ev. på i detta inlägg med mer tills det besvarats.
     
    Last edited: 13 feb 2017
  16. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Jag tog mig friheten att numrera dina synpunkter så blir det lättare för dig att besvara dem utan att quota en massa. :)

    Vi har tänkt att ta bort alla (båda) valen uppe till höger för att förenkla UI:t. Add POI hade vi tänkt lägga på kartan (ev i en meny med flera kartval som fälls ut, vilken tar minimal plats ihopfälld, typ i storlek med My Location-knappen som idag ligger på kartan, uppe till höger).
    Var skulle du förvänta dig att "Leave Group" låg?

    Tanken är att det är Home så att säga, där man initierar användandet alt hoppar mellan grupper. Att se kartan från början skulle kunna vara ett alternativ men frågan är vad man ska visa där ifall man inte är med i någon grupp. Bara en tom karta är kanske mer förvirrande?

    Appen körs i bakgrunden. Har för mig att det var någon bugg i gamla Android-versioner (4.4.2?) att platsikonen visas då och då. Jag har inte sett det beteendet i 5+. Vår tanke med privata grupper i appen är att man har något gemensamt och därför delar position med varandra, även om det är under en kort tid. Att bara hoppa in å ut känns lite meningslöst i våra ögon men vill man jobba på det sättet så kanske man kan trycka Leave? Det är snarare skärmen som drar massa batteri, att bara ha GPS på i bakgrunden (mobilen i fickan) verkar inte dra jättemycket.

    Håller med. Vi märker ofta att folk har svårt att ta till sig Friend-begreppet. Det kanske blir lättare senare när vi lägger in Facebook-koppling (kommer ej vara obligatorisk).

    Spontanitet är bara härligt! Tack för all feedback!
     
  17. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    1. När man trycker på enhetens tillbakaknapp hamnar man ju på dialog enl. punkt 2.
    Där ser man då Recent.. och att en av dessa är aktiv. Där har man även valet Open.
    Så kanske skulle Leave finnas där, vid Open?

    2. Okej, då förstår jag. Det jag upplever störande är att den uppträder som ett halvtransparent fönster ovanpå ett annat. Är väl en vanesak, antar jag.

    3. Okej men otydligheten kvarstår då. Man bör kunna välja om man vill, eller inte vill, ha en statusikon i statusfältet för detta. Och har man valt Leave så ska inte GPS vara aktiv.
    Eller, egentligen, om appen körs i bakgrunden (för att ta emot meddelanden osv.) så behöver jag ingen ikon men om jag är synlig för andra i en grupp vill jag veta det.

    4.

    5. Man har ju möjlighet att Create en ny grupp av den befintliga. Där får man en fråga om man vill att det ska vara samma inställningar som förra gången. Här skulle jag nog vilja se att man måste göra ett aktivt val att sätta tidsperioden.

    Så som jag föreställer mig användningen nu när jag testar så har jag skapat en grupp som heter (typ) Familjen.
    Jag har (i tanken då) sett till att alla mina (tvåbenta) familjemedlemmar även är Friends.
    Så drar vi iväg till ett stort köpcentra och där sprider vi oss men innan vi sprids återaktiverar jag gruppen Familjen vilket de övriga då får ett meddelande om och kan ansluta. Eller bara öppna appen för att där välja Join.
    Om då tiden hunnit löpa ut så kan vem som helt skapa Familen igen men kanske sätta en kortare tidsperiod.

    6. Vilket leder mig in på om det inte vore bättre om man kunde välja (Re-)Join direkt på en Recent, som löpt ut? Utan att först välja Create.
     
  18. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    1. Kul att du tänkte så, för exakt det valet finns på senaste iPhone-versionen som släpptes förra veckan. Det kommer i någon form på Android också. En i nuläget halvt hemlig funktion för att ta bort en grupp från Recents är att trycka på statusikonen (lämnar ej grupp om aktiv dock). Den kommer försvinna när ett tydligare val fixats.

    3. En lösning som finns i utvecklingsversionen nu är att en GPS-symbol visas så fort man är med i minst en grupp. Den visas bara när WAY tar emot och sparar GPS-positioner. Lämnar man alla grupper så försvinner den. Att visa en fix statusikon i notifikationsfältet som tex löpappen Endomondo är vi lite emot då det känns mer aktuellt för appar likt Endomondo som ofta används intensivt under en kort tid. Om vi märker att många tycker liknande dig dock så ska vi så klart överväga det.

    5. Tanken var att ha den möjligheten från början, men då vi var osäkra på om det var något folk ville ha och för att snabbt få ut en version så släppte vi utan det. Det lutar åt att vi kommer fixa det dock, tex genom en Join-dialog där föregående tiden är ifylld och bara om man vill ändra så gör man det.
    Ditt use case låter föredömligt!

    6. Vi funderar på om inte Recreate är lättare att förstå, vilket även är titeln på dialogen, eller föredrar du ändå Rejoin? Jag tänker lite att join å rejoin känns som samma sak.

    Alfan med Flic-stöd (kräver 4.4+ pga Flic) finns ju ute. Dra ett mejl till [email protected] om du har lust att testa. Vi kör en stängd alfa så jag lägger isf till din mejladress och när du sen besöker Play så ska du kunna se Alfan. :teeth:
     
  19. Mikael8.0

    Mikael8.0 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2013
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    3. Ja i princip vill jag ha ett rent statusfält men om man nu är osäker på funktionen, om jag verkligen visas för andra eller ej, så är det ju mycket bra om funktionen blir så som du skriver i inlägget ovan.

    6. Recreate passar bättre för det är ju det man gör.

    7. Önskemål: Valbart om man vill få "varnings"meddelande (ljud) när gruppen löpt ut, om någon, lämnar, om någon ansluter osv. (Individuella val)
     
    riper gillar detta.
  20. riper

    riper Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    LG Nexus 5X
    Ny version ute! https://wayapp.io

    Höjdpunkterna:
    • Kartkontroll för att sköta zoom/follow (min, närheten, alla), byta karttyp, ställa in spårlängd
    • Lista av alla intressepunkter där man kan zooma in respektive genom klick
    • Fullskärmslistor för medlemmar
    • Tagit bort Settings-vyn (ersatts av kartkontrollen)
    Något som kan förbättras?

    Gilla gärna vår sida på Facebook, https://www.facebook.com/waylocation

    Screenshot_20170405-163646.png

    Mikael: Punkt 3 och 6 du föreslog är fixade, 7 är planerad
     
    Timpppa och bernard gillar detta.