Fråga: 3 mobiler med abonemmang

Diskussion i 'iPhone 7-serien' startad av monkeh88, 9 feb 2017.

  1. monkeh88

    monkeh88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    halebop och tele2 skickade till mig 3 mobiler sedan september 2016 men dem är olåsta, jag har just provat vimla kort och dem fungerar med kortet, även om jag har beställt alla 3 med abonnemang for 2 år, det är en iphone 7 iphone 7+ och 6s

    är det bra att dem är olåsta eller ska jag maila dem eller ?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Enda operatören som fortfarande låser telefoner är 3 (Tre).
    Så att dom du fått är olåsta är helt normalt och kräver ingen vidare åtgärd.
     
    jnsson gillar detta.
  3. monkeh88

    monkeh88 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    men när du köper en telefon med abonnemang den är låst till det sim kortet dem ger dig eller?
     
  4. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    814
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Nej, dem kan vara låst till en operatör, men som tidigare kommentar så är de bara operatören tre som fortfarande gör de
     
    jnsson gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Operatöslåsning resulterar i, som namnet antyder att enheten är låst till en specifik operatörs sim kort. Så om du köper en telefon från 3 så kan den telefonen endast användas med sim kort från 3.
    Och övriga operatörer är olåsta, så du kan använda ett sim kort från ex Telia i en telefon som är köpt från Tele2, och vice versa.

    Men för att svara på din fråga, Nej, telefoner är inte låsta till ett specifikt sim kort utan dessa kan skiftas enligt eget tycke.

    Edit: Operatörslåsning var engång i tiden ett sätt för operatörerna att låsa fast kunder X antal månader. Men rent praktiskt så är denna låsning inte till nån direkt nytta för konsument.
     
    jnsson gillar detta.