Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    jag har alltid använt Android och smått prova iPhone men aldrig gillat iTunes. Men senare dagar så har jag använt mig av Apowersoft Phone Manager och de blir som drag and drop på filmer, musik ringsignal och bilder. Sjukt bra och effektiv.

    Så jag har övergett Android, åtminstone för tillfället. Nexus 6p som jag har varit otroligt nöjd med få stå på hyllan och in med iPhone 7 Plus Jet Black. Jösses vad fin den är.

    Så har jag gjort bort mig tro?
     
    kalleboston gillar detta.
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Extremt bra val, grattis och välkommen. [emoji108]
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du gjort bort dig eller inte är det nog bara du själv som kan svara på. Är du nöjd med telefonen såväl som operativsystem och funktionalitet skulle jag inte säga att du gjort bort dig :)
     
    Alix och Englund81 gillar detta.
  4. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Under en månad med iPhone 6 så upplevde jag den otroligt bra och enkelt på nåt sätt ändå rätt så djup med alla funktioner och genvägar. När jag väl återvände till min Nexus så kändes det som att jag upplevde den tråkig, kan de va för att man har haft Android i alla dessa år.

    Och nu när jag väl har valt att använda iPhone 7 Plus som ordinarie telefon så kan jag inte sluta att leka med den. Ändå så har den inte så man kan göra så mycket med hemskärmen men jag upplever att appar har bättre kvalité på nåt sätt. Och att jag inte behöver använda iTunes när jag vill ha in musik är ett stort plus, va nog största anledning varför jag aldrig haft iPhone.

    Kameran är jag överraskad över hur pass bra den är. Ska bli intressant och se om de håller sig i längden den här känslan. Hade gärna velat ha Google Pixel men upplevde att den gjorde mig besviken.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Variation är kul. Jag gillar både iOS och Android. Båda har fördelar och nackdelar.

    iOS är svårt att överge för det fungerar helt perfekt och allt flyger fram i realtid. Precis som du skriver upplever även jag att apparna är mer välskrivna. Ironiskt nog gäller detta även Googles appar.

    Android är svårt att överge för att det ger mig full frihet att anpassa allt till exakt mina behov och det finns mycket rolig hårdvara att byta mellan. Apparna har också större frihet att påverka telefonens funktioner.

    Därför har jag både iPhone 7 Plus och Pixel XL. Bästa av två världar.

    :-)
     
    tswfootball, dannejanne och Englund81 gillar detta.
  6. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nu verkar ju iPhone 8 bli en Android-kopia hårdvarumässigt, så skillnaderna minskar. Talar om stor skärm och liten död yta, mjukvaruknappar, trådlös laddning. De har ju redan sedan tidigare redan tillsatt från Android; Widgets, notifieringsfält, kontrollfält, ip-klassning, 3:e parts tangentbord, etc etc.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Du är välkommen ;-)
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag har aldrig provat Ios som min dayily driver, men det är vissa principer jag inte gillar med hur Ios är uppbyggt, och det är att man blir inlåst i många lägen och inte så bra valmöjligthet, tex kan jag ens välja vilken sms app jag vill ? vilken galleri app osv ?

    Apparna i Ios är bättre det är för att dom skrivs till apple i första hand och sedan till android, snapchat är väl det bästa exemplet det är en helt annan upplevelse med ios än med android.

    Jag är extremt nöjd med flytet i min Huawei Mate 8 med nougat men jag vet att långt ifrån alla android enhter är fria från lagg och mikrolagg, det är väl just detta som är androids pinsamma sida fortfarande, trots allt starkare hårdvara, samsung 7 edge är väl ett bra exempel, vad jag har hört så har den blivit mer och mer laggig efter varje uppdatering, nu vet jag inte om senast nougat som är släppt har löst detta.

    Vi får nog vänta med android 8.0 innan vi kanske får se samma flyt som Ios.
    Just nu är det de kinesiska tillverkarna som har bäst flyt är huawei och xiaomi och oneplus.

    Även om samsung bara är EN tillverkare så har dom extremt stor marknadsandel och detta påverkar ju givetvis androids anseende, om samsungs telefoner laggar och är långsamma så tror folk att android är det.. men igentligen handlar det om att samsung saknar förmåga att göra bra mjukvara, och kommer förmodligen alltid vara så . Jag har använt samsung s7 edge i en vecka some min dayily driver trots med snabbaste animiations hastigheten känndes den dubbelt så seg som min mate 8.

    Men jag kan förstå varför så många väljer apple det är en bättre mer enhetlig upplevelse, men det är olyckligt att android inte får lika välskriva appar som Ios, detta påverkar android negativt när man jämför de båda systemen.
     
    thexps, Englund81 och Vispen74 gillar detta.
  9. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Så är det stor del. Många jag har diskuterat med så har de flesta trott att Samsungs mjukvara är Androids mjukvara..

    Har fått en del personer att lämna Samsung då de fick känna på min LG Nexus 5 (Saknar den [emoji846]) och nuvarande Honor 8..
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det finns vissa saker som blir för jobbiga med ios tycker jag.. utseendet standard på apps hur bakåtknappar osv fungerar.. det ligger ALLTId på fel sida av skärmen dvs vänster och blir helt jävla handikappat att använda. Allt ser likadant ut.. jämt.. fruktansvärt tråkigt. Det går inte att tex lägga sina "lådor" längst ner på hemskärmen man måste ha skiten längst upp eller ja där det hamnar så får man flytta i existerande led bara det är helt horribelt. 4 ikoner i quickbaren... idiotiskt. det går inte att rensa cache eller data i en app så varje gång man känner att ... nej men jag vill tömma cachen i spotify då måste man helt seriöst deleta appen och installera om den...

    Jag kör ios på jobbets telefon och som telefon överlag så är det absolut en jävligt bra telefon men ovan nämnda brister hur larviga de än må låta gör mig så fruktansvärt frustrerad för det finns ingen som helst vettigt anledning till att det ska vara så eg.
     
    Puttesson gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Märkligt, jag tycker precis tvärtom. Google har ju sitt "Material design"-koncept som väldigt många utvecklare har implementerat vilket gör att appar ser förvånansvärt lika ut, förutom den färg som syns högst upp i appen.

    Fast nästan alla iOS-appar har stöd för att swipa för att gå tillbaka, vilket du kan göra var som helst längs vänsterkanten. Fungerar helt perfekt. Så bra att vissa Android-appar (t.ex. Telegram) har implementerat samma rörelse trots att Android har bakåtknapp.

    Ja, det håller jag med om. Väldigt konstigt att man inte kan få lägga ikoner på hemskärmen var som helst.

    Kan hålla med om att en sån möjlighet vore smidig. Jag gissar att det helt enkelt beror på att Apple inte vill lägga in funktioner som riskerar att du sabbar en app eller raderar viktig information. Det är mer pedagogiskt för mindre kunniga användare att det krävs en ominstallation för att få bort data - då förstår man ju att allt kommer raderas.
     
  12. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Är det fullt nödvändigt att behöva rensa cache då? Har aldrig känt att "fan, jag vill rensa cachen".

    Enda gångerna jag behövt rensa cachen har varit just med androids då någon app flippat ur och krashar eller drar batteri och man fått tipset att "rensa data samt cache". Men nu har jag ju inte direkt haft problem med någon app på ios som dragit batteri så ser inte den funktionen som nödvändig direkt.
     
  13. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det är så vitt jag vet inte alltid en fråga om att "vilja" utan snarare "måste" för att kunna utesluta att det inte är strul med en apps cache som gör att den spökar på ett eller annat sätt.
     
  14. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja precis se ovan. Känner igen det där med appar som suger batteri, men just då med androids. Funktionen kanske är mer befogad hos androids än ios.
     
  15. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Min tanke det också. Nu har jag inte använt en IOS enhet på ett par år, men jag gillade alltid att man fick konstant bra batteritid med dom jag har ägt (Ipod/Ipad.). Det kan absolut vara så att de optimerar sitt batterisparande på annat sätt än Android, men jag låter någon med bättre insyn/erfarenhet besvara den frågan :)
     
  16. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Riktig go finess!! Gillar det väldigt mycket!


    Och sen det där med att rensa cache kan väl hjälpa mot lagringen oxå?
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Det främsta skälet är att iOS inte tillåter att program körs i bakgrunden. Det är bara den app som är aktiv som får dra resurser från systemet. Vill en app uppdatera något i bakgrunden är den tvingad att använda iOS APIer som håller koll vad apparna gör och varför.

    Fördelarna är bättre batteritid, inget lagg i operativsystemet, privacy (ingen slår Apple på att respektera användarens integritet och upplysa om vad appar gör i bakgrunden med din platsdata t.ex.) samt att appar sällan avslutas pga brist på RAM (min iPhone 7 Plus klarar att ha i princip alla mina spel och appar igång samtidigt).

    Nackdelen är att vissa appar får begränsad funktionalitet när det kommer till just bakgrundsaktivitet (har dock aldrig stött på något tillfälle när detta är ett problem i praktiken, bara i teorin).
     
    Last edited by a moderator: 17 feb 2017
    Gurex, Ascii, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag tycker det är sjukt nödvändigt på tex Spotify Facebook osv som blir flera gb stora och utrymme tryter till slut. Har bara 32gb på luren. Det finns ingen som helst bra anledning till att den möjligheten inte skulle finnas lixom.
     
    Englund81 gillar detta.
  19. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    iPhones swipe-back och likaså den android-inspererade tillbakaknappen som tillkommit på senare tid är något som en Android som mig aldrig kom överens med under mitt år med iPhone 6. Okonsekvent beteende är bara förnamnet.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Om Facebook blir flera gigabyte är det nog något annat som är fel. Den ska automatiskt rensa bort cache som inte används. Jag är flitig användare och min ligger på 400MB data just nu.

    Majoriteten av Spotifys lagringsutrymme lär gå åt till dina offline-spellistor. Stäng av det så tar de mindre plats. Min Spotify ligger just nu på 150 mb och jag har inga offline-spellistor.

    Vad skulle det vara för knapp menar du?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.