Operatörerna måste göra en "acceptanstest" innan de godkänner mjukvaran officiellt och släppa det till oss slutkunder, det är standard för de flesta större operatörerna (Globala och icke globala med undantag för väldigt små operatörer/trade som kör generisk mjukvara).
Vissa stora operatörer såsom Vodafone, T-Mobile, Orange, AT&T, Verizon, etc, har till o med större makt (eftersom de köper stora mängder telefoner) och kör mer omfattande tester eftersom de har sina egna appar och anpassningar som kan skilja sig markant mot generisk mjukvara i ett och samma land!
Det handlar i de flesta fall om standard testfall som operatörerna kör för att ge sitt godkännande, typ, nätkonfiguration, modemanpassningar, telefoni, SMS, IMS (även VoLTE, VoWif i vissa fall), när buggar upptäcks sorteras de i olika kategorier och prioriteringar, vissa får lägre prio meden andra kan får en blockering status vilket betyder att mjukvaran får inte godkännas förrän dessa buggar är rättade och får testas om igen.
Operatörerna kör en ny runda av tester när ny mjukvara släpps från tillverkaren, är allt som det ska så ger operatören sitt godkännande, tillverkaren skickar några dokument om vad som har rättats eller förändrts jämfört med tidigare officiell mjukvara och inom nån vecka får vi som slutkunder mjukvaran om inget annat dyker upp och blockerar det vilket ha hänt men väldigt sällan!
Blir det däremot något fel kvar av kritisk typ så godkänns inte! I det fallet så tror jag att Samsung har fastnat och därför hållit Android 7 undan tills det är klart. Operatörerna har INGEN alls någon anledning att blockera mjukvaran från vilken tillverkare som helst bara för skoj skull!
Och svaret på din fråga är, nej, det är ingen gissning, har en ganska bra inblick i den verksamheten
Click to expand...