Uppdateringstråden S7 Edge

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av tontmobil, 11 mar 2016.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag tror att denna mjukvaran kommer att inkludera mer än bara Android 7 uppdatering, 3 huvudsaker kommer den "kanske" att ha:

    1. Fullstöd för VoLTE
    2. Stöd för VoWiFI
    3. IMS (RCS)

    Om inte nån av ovan eller även alla har blivit implementerade i mjukvaran så kan jag säga på direkten att Samsung ljuger om att operatörerna är sega eller kräsna med sina tester!
     
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    jup sa ju det, inte samsungs fel operatörer segar och tar evigheter på sig.. suck....
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tro mig, jag tvivlar inte en sekund på att det är Samsungs fel ..! När de skickar en icke färdig (dålig optimerad) mjukvara till operatörerna så blir de inte godkända och Samsung måste rätta till massa fel innan operatörerna godkänner allt och då får Samsung släppa OTA efteråt!

    Att det finns massa "buggar" i mjukvaran från Samsung är knappast operatörernas fel ! eller hur? Och det är tur att operatörerna är kräsna och vill att Samsung först rättar till buggarna innan mjukvaran blir godkänt för släpp. Det är vad vi som slutkunder tjänar på!!
     
  4. atomicboy

    atomicboy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Konstigt att alla operatörer i Norden ska godkänna båda NEE och VDS (Telenor) Konstigt att UK som är båda större och med flera operatörer fick den mycket snabbare! I'm calling bull here!
     
    tswfootball gillar detta.
  5. Happydroid

    Happydroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2016
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6S
    Inget konstigt alls. Fler operatörer och fler kunder ökar konkurensen. Fler som vill ha uppdateringen direkt och fler operatörer som gör mer för att se till att det blir så.
    I Sverige så konkurerar operatörerna fortfarande med bäst 2G täckning och +0.5GiB surf i månaden tyvär...
     
  6. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Kan tänka mig att de också vill ha en ganska stor marknad att testa uppdateringen på.
     
  7. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Har du något som helt belägg för att det är så som du skriver eller gissar du?

    Vet du med säkerhet exakt vad operatörerna godkänner?

    Skriv gärna isåfall.
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Operatörerna måste göra en "acceptanstest" innan de godkänner mjukvaran officiellt och släppa det till oss slutkunder, det är standard för de flesta större operatörerna (Globala och icke globala med undantag för väldigt små operatörer/trade som kör generisk mjukvara).

    Vissa stora operatörer såsom Vodafone, T-Mobile, Orange, AT&T, Verizon, etc, har till o med större makt (eftersom de köper stora mängder telefoner) och kör mer omfattande tester eftersom de har sina egna appar och anpassningar som kan skilja sig markant mot generisk mjukvara i ett och samma land!

    Det handlar i de flesta fall om standard testfall som operatörerna kör för att ge sitt godkännande, typ, nätkonfiguration, modemanpassningar, telefoni, SMS, IMS (även VoLTE, VoWif i vissa fall), när buggar upptäcks sorteras de i olika kategorier och prioriteringar, vissa får lägre prio meden andra kan får en blockering status vilket betyder att mjukvaran får inte godkännas förrän dessa buggar är rättade och får testas om igen.

    Operatörerna kör en ny runda av tester när ny mjukvara släpps från tillverkaren, är allt som det ska så ger operatören sitt godkännande, tillverkaren skickar några dokument om vad som har rättats eller förändrts jämfört med tidigare officiell mjukvara och inom nån vecka får vi som slutkunder mjukvaran om inget annat dyker upp och blockerar det vilket ha hänt men väldigt sällan!

    Blir det däremot något fel kvar av kritisk typ så godkänns inte! I det fallet så tror jag att Samsung har fastnat och därför hållit Android 7 undan tills det är klart. Operatörerna har INGEN alls någon anledning att blockera mjukvaran från vilken tillverkare som helst bara för skoj skull!

    Och svaret på din fråga är, nej, det är ingen gissning, har en ganska bra inblick i den verksamheten :)
     
    Bo och moparlinke gillar detta.
  9. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Borde då inte Tre som en del säger "optimerar" sin programvara för vissa frekvenser ta längre tid men ändå var dom först denna gång och brukar ta längre tid på sig. Dock säger ju en del att Tre endast slänger in sina "Bloat" och sen klart. Om dom nu optimerar signal/radio för just deras 3g/4g är ju en annan femma..[emoji38]
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    TRE ingår i Hutchison, de verkar i många länder och har ett tätt samarbete med mobiltillverkarna, i de flesta fall har dessa "TRE" operatörer samma nätkonfiguration och samma "bloat" vilket kan förklara att de var först i alla fall i Sverige att släppa ut mjukvaran. Samtidigt så kan det ha hänt att Samsung kunde klara av alla krav från Hutchison men inte för resten av de Nordiska operatörerna!

    I alla fall så har nu Android 7 rullat ut även för Telenors kunder vilket är positivt för att kunna säga att resten av oss kan få vår uppdatering snart med, Telenor delar 2G/3G/4G nät med andra operatörer och detta ger livstecken åt att även Telia och Tele2 kan trycka på godkänt knappen för att släppa mjukvaran!
     
    Bo och VittsjoSverre gillar detta.
  11. cgswe

    cgswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+
    har Telenor men där finns ingen Android 7, det borde väl inte spela någon roll att jag köpt mobilen på tele2?
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har faktiskt ingen aning om vilken modifikation som finns i de telefonerna som Telenor säljer, men jag tror du får inte uppdateringen bara för att du kör med Telenor eller Vimlas SIM kort. Telefonen måste också ha den mjukvaran och i det fallet är det inte generiskt utan har en stämpel med Vodafone (VFS) i bakgrunden.
     
    cgswe gillar detta.
  13. cgswe

    cgswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+
    så du menar att typ tele2, Telenor och de andra aktörerna säljer specifika modeller till just deras nät? vad händer då om man köper mobilen från någon som inte säljer abonnemang?
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad jag har för mig att det är bara mjukvaran som skiljer sig, så man kan inte säga att modellen skiljer sig stort förutom själva mjukvaran..
     
  15. cgswe

    cgswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    telenor
    Telefon:
    Samsung S10+
    ok, inte för det spelar jättestor roll men jag tänker att om man då köper sin mobil på, säg netonnet och personalen hämtar mobilen och sätter den på disken, och sen frågar om jag ska ha abb till den, det är ju inte så att han vet att jag ska ha Telenor och han går ju inte och byter ut mobilen beroende på vilket abb jag ska ha, det betyder ju att man kan få en mobil med tele2 mjukvara när man kör med teliaabb
     
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 251
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nej, jag menade om du köper telefonen hos Telenor på nätet eller i deras butiker så får du deras mjukvara. Egentligen så bryr sig inte operatörerna så mycket om vilken telefon du väljer, de är intresserade endast av att du tecknar abonnemang :) Samma sak gäller butikerna som säljer telefonerna, de är intresserade av just abonnemanget du väljer och inte alls vilken telefon du vill ha!
     
  17. polthan

    polthan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
  18. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Fast jag är lite skeptisk till att den hemsidan faktiskt är live. En hel del länder verkar ha fått uppdateringar idag om man läser S7-forum på Reddit men de inte finns med där.
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag också, tror den släpar lite. Har sett det förut när jag fått en uppdatering så har det tagit en stund innan sidan visat det.
     
    BOZG gillar detta.
  20. Asmir

    Asmir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    62
    Jag fick uppdateringen idag. Har Telenor
     
    moparlinke och Bo gillar detta.