Smartphone för gaming med bra batteritid

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Treeblast, 1 mar 2017.

  1. Treeblast

    Treeblast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Min nuvarande telefon, en Oneplus Two, är nu nere på 10h batteritid, och jag har tröttnat på att alltid ha med mig laddaren. Jag spelar ganska mycket spel på mobilen och då tar ju batteriet slut ännu snabbare. Jag är nöjd med min Oneplus Two's prestanda, så jag känner inte direkt att jag behöver någon uppgradering där, sålänge det inte är sämre. Jag har inte så bra koll på hur olika processorer står sig mot varandra eller vad som är tillräckligt för mina behov.

    Spel jag spelar är t.ex. Vainglory, Hearthstone, Arcane Legends, emulatorer, Pokemon GO, Clash Royale. Inga monsterspel alltså, men de flesta online och drar mycket batteri.

    Skärmstorlek får gärna vara stor, sålänge det finns funktion att minska skärmen för att simulera en mindre skärm, jag vill nämligen kunna spela Pokemon GO med en hand. Jag tycker att min nuvarande 5,5 är för stor för enhandsanvändande, så allt över 5' behöver en skärmförminskningssimuleringsfunktion.

    De telefoner jag har kollat på är:
    Lenovo P2
    Moto Z Play
    Zuk Z2
    Xiaomi Mi Max
    Xiaomi Redmi note 4
    Oneplus 3T

    Prio: Batteritid, tillräcklig prestanda, pris.

    Tack på förhand!
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Mate 9
     
  3. Treeblast

    Treeblast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Mate 9 är nog perfekt, men tyvärr ca 3000 över budget. Maxgräns 3500, om det inte är sjukt mycket mer telefon för pengarna i högre prisklasser.
     
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 3T, grymt bra mobil till rätt pris.
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle också säga OnePlus 3T eftersom du är nöjd med 2an. Känns logiskt att gå rakt på 3an då.

    Eftersom du är tveksam till större skärm känns det mer logiskt att sikta på en modell som ligger under 5,7-6 tum. Annars är en 6,44-tummare väldigt trevlig för spel men då behövs en omställning.
     
  6. Treeblast

    Treeblast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Oneplus 3t är solklar förutom att batteriet inte räcker lika länge som de mer mellanklassmodellerna, som Lenovo P2 eller Moto Z play. Jag är nöjd om telefonen klarar minst en hel dag hård användning, gör 3t det?

    Stora frågan är väl om man ska satsa på att ha marginaler i prestanda eller i batteri? Jag har nog hellre tillräcklig prestanda och överdrivet batteri än tvärtom, sålänge prestandan faktiskt räcker. Hur tänker ni kring detta?

    Vad gäller storlek så formulerade jag mig lite fel. Jag vill hellre ha stor skärm, minst 5, 5, men det vore riktigt nice med en funktion där man kan förminska skärmen vid behov när man spelar pokemon go. Därav mitt intresse för phablets.
     
    bernard gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 3T har riktigt bra batteritid, hur den står sig mot de andra du nämner vet jag dock inte. Jag kan ju också påpeka att OnePlus 3T har en grymt bra snabbladdning.
     
  8. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Lenovo P2 har fått många positiva ord om just batteritiden... Vill minnas att någon på forumet har eller har haft en... .. maybe @dannejanne@dannejanne
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Snapdragon 625 blir ju en nedgradering när TS syfte är gaming.
     
  10. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Nu känner jag bara till Pokemon Go av de spel som rabblades upp, och det torde mobilen klara lätt... han skriver också att inget av spelen är monsterspel... men jag vet inte ska ärligt sägas... Var mest P2's enorma batteritid jag pushade för.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Bättre batteritid än Lenovo P2 hittar du inte då 20 timmar skärmtid på 2 dygn är möjligt. Dock är den väl inget prestandamonster direkt.
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För spel tycker jag att snabb CPU och mycket minne är viktigt - alltså Snapdragon 8xx-serien då nya titlar för Android tenderar att vilja ha kraftfull hårdvara. Det är som med speldatorer.

    Dock beror det också mycket på vilka spel vi talar om. Är det titlar som släpptes på den tiden Snapdragon 600 och 800 var flaggskepp (t.ex GTA-serien) fungerar det utmärkt bra med nya 625, 650 eller 652 och 653. Då får man bra prestanda och lång batteritid samtidigt.

    Har man större planer på mobilspelandet kommer dock 8xx-serien till sin rätt tack vare mer kraftfull GPU än 6xx. Dock blir det kompromisser med batteritiden.
     
  13. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    650 är inget problem att spela på i 1080-upplösning och den är snabbare än 810, 625 är svagare men duger till Pokemon Go.

    Finns det skärmförminskningsfunktioner som fungerar med spel? Det gör inte den som finns i MIUI i alla fall.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om prestanda, en riktigt bra skärm och batteritid är viktigt kan jag rekommendera Xiaomi Mi 5S Plus. Du får ungefär samma prestanda som OP3T fast betydligt bättre batteritid.
     
    Last edited: 2 mar 2017
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Mate 8 då? Grym batteritid och du kan säkert hitta för 3k beg.
     
  16. Treeblast

    Treeblast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Med den infon känner jag att 650/652 är det jag bör sikta in mig på. Jag spelar i princip bara onlinespel på mobilen, tyngre spel som tar längre sittningar kör jag på iPad/3ds/pc. Så jag tror inte att jag behöver mer än något som klarar nuvarande 1080p-nivå då online/multiplayerspel brukar ha lägre krav än singleplayerspel.

    Det jag är mest inne på nu är Xiaomi Mi Max, pga 650/652 proc, 3gb ram, stor skärm, nästan lika bra batteritid som Lenovo P2, gillar Miuis utseende. Det enda minus och ev. dealbreaker är att den kan vara för stor.

    Hur står sig batteritiden mot Mi Max? 1000mh mindre och starkare processor borde ju göra sitt? I övrigt verkar den riktigt nice på alla sätt, tror att en skärmstorlek under 6'' är att föredra.

    En allmän fråga: har någon erfarenhet av att handla från tabletkungen.se? De verkar ha bra priser och känns bra att få xiaomis rom som funkar på svenska/engelska (inte kinesiska iaf). Står priserna inklusive eller exklusive moms? Finns det någon annan bättre sida att handla ifrån?
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi Max är väldigt mycket större än andra lurar på 5.7-6 tum. Jag tröttnade rätt snabbt på hur otymplig den var. Batteritiden på 5S Plus är ungefär lika bra jämfört med Mi Max, antagligen beror det på att SD821 är mer energisnål jämfört med SD652 (14nm vs 28nm). Om du vill spara pengar kan ju annars Redmi Note 3 Pro vara ett bra köp.
     
  18. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tänk på att varken Mi 5S Plus eller Mi Max stödjer 4G på band 8 eller band 20 som används för bättre inomhustäckning och utanför storstäder.

    För de spel jag spelar brukar 3G vs 4G göra skillnaden på om man ska hinna köpa något innan någon annan spelare gör det. Dvs är jag på 4G hinner jag först, är jag på 3G hinner oftast någon annan före.
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det låter som att jag missat något - vad är det för spelköp vi talar om där det är ytterst viktigt med LTE? Är det P2W och F2P vi talar om?

    Jag antar att det inte handlar om latens vid traditionellt spelande.

    För en spelmobil har jag definitivt andra prioriteringar än "LTE-band X". Såhär ser jag på saken:

    1. Skärmstorlek (det är helt enkelt trevligare att spela med stor skärm på åtminstone 6 tum eller större).
    2. Stöd för handkontroll (gärna trådad Xbox-dito men BT går också bra - det viktiga är att man kan spela med handkontroll och gärna att det går att sätta mobilen på den - Moga Pro t.ex).
    3. Snabb processor (helst en strömsnål men snabb sak som inte värms upp till sådan grad att den måste klocka ned - samma gäller för GPUn - Snapdragon 6xx kommer in där idag - dock finns det spel där kraftfullare GPU är lämpligt och då kan 8xx passa bra).
    4. Rejält batteri (spelande drar ström och man vill inte jaga laddare efter två-fyra timmar).
    5. USB-OTG för USB-minnen (då kan man spara spel-ROMar för emulator på detta, är det t.ex PS1 och annat tenderar ett spel att ta rätt bra med plats).
    6. Möjlighet att använda mobilen som extraskärm till konsol (PS4 t.ex) - om man har en dylik.

    Om mobilen har knappar dedikerade för spel är det ett stort plus (Xperia Play var t.ex en utmärkt spelmobil på sin tid av det skälet, samma med Nokia N-Gage/QD). Idag kan man dock komma runt det med Moga - handkontroll är dock viktigt för att få bra spelupplevelse - framförallt när man börjar tala emulatorer och annat. Även Androidversioner av konsol/datorspel mår bra av detta. Stylus är också en bra sak om man vill spela äventyrsspel (t.ex Monkey Island och andra sådana med klick-UI).

    Däremot har jag definitivt lite svårt att se att stöd för olika LTE-band är det primära för en spelmobil då sådana krav tenderar att skapa rejäla kompromisser i en del fall.

    Xiaomi Mi Max är en utmärkt spelmobil - dock behöver man en kernel med stöd för Xbox-kontroll eftersom drivrutinen för det inte är standard (Xiaomi brukar vara lite slöa på den fronten kom jag fram till efter omfattande sökningar). BT-kontroller fungerar utmärkt men kopplar man in sin trådade sak får man ha rätt kernel - annars känner inte spelet av att den är ansluten. Jag betraktar den detaljen som ett minus ur spelmobilssynvinkel.

    Annars har Maxen rätt egenskaper för spel, d.v.s stor skärm, rejält batteri, sval men snabb processor (långa spelpass utan att enheten värms upp till obekväma nivåer) och kör det mesta bra (undantaget är riktigt krävande spel där snabbare GPU hjälper - där vinner 8xx-enheter).

    Med en 8xx-baserad Mi5 eller Mi Mix (om man lyxar till det) får man högre spelprestanda - kör man titlar som är GPU-krävande är detta det man bör kika på.

    Moga Pro har fästen som fungerar upp till Maxens (och Xperia Z Ultras) storlek. Fördelen med BT-kontroll är naturligtvis att USB-porten blir ledig för TV-ut (om man kör kabel) eller USB-minnen (för att lagra större emulator-ROMar på).

    Jag skulle inte rekommendera att man kompromissar på mobilens egenskaper bara för att få LTE-band X. Alltså väljer bort en enhet som är utmärkt bra på alla sätt MEN saknar "band X". Det är för mig som att hävda att en PS2 ansluten via 100 Mbit/s-lina är bättre än en PS4 via en 10 Mbit/s-lina. Jag tar alltid PS4an och på samma vis tar jag alltid bra hårdvara etc före "LTE-band X". Idealet är självfallet att ha båda men tyvärr är verkligheten inte sådan att detta ideal kan uppfyllas alla gånger och då är det hårdvaran och mjukvaran som går före.
     
    Treeblast och bernard gillar detta.