Vilka Kinabutiker kan jag lita på vid import? + Övriga frågor och svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av indika, 18 jul 2015.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Den blir eskalerad automatiskt om vi inte kommer fram till något vad jag vet?

    Men fick precis ett till mail från säljaren om att de vill betala tillbaka pengarna via paypal, bara de slipper göra det genom aliexpress.
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Gå via Aliexpress. Säljaren vill betala tillbaka via PayPal så att er dispute läggs ner. Varje gång en dispute går igenom så får säljaren en "svart prick". För många prickar gör att säljaren så småningom blir avstängd.

    PayPal tar också en avgift så även om han ger dig hela beloppet tillbaka så kommer en avgift dras från det. Du får alltså tillbaka mindre pengar än vad du egentligen ska ha.
     
    wenom666 gillar detta.
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Beställde Mi5S på en Onsdag och fick den på Fredag. Snabb leveranstid om EU lager produkter. Trodde att allt skulle vara stock, men dom flashade modifierad global rom utan att fråga mig och slogs inget om det på hemsidan. Men det gick bra att byta till Xiaomi Global ROM.
    Trustpilot låga poäng förvånade mig faktiskt, då Gizchina har funnits länge och ofta rapporterar om Kinas senaste prylar som kommer.
    Supporten vet jag inget om och hoppas slippa kontakta dom. [emoji4]
     
    Eder gillar detta.
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag sa att jag kunde ta pengarna genom paypal och gav min paypal-adress men de ville inte betala om jag inte stängde min dispute först... Så jag lät den sitta tills det blev eskalerat och inte helt oväntat så avgjorde Aliexpress till min fördel.

    Jag sa ändå att de kunde skicka igen vilket alla andra säljare hade varit nöjda med, men nej då jag skulle vänta längre än 100 dagar för KANSKE skulle den dyka upp... (trots att det stod att man får pengarna tillbaka om man inte fått varan på 60 dagar).
     
  5. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Geekbuying är lite opålitligt överlag känns det som. Köpte en Mi Box därifrån och det dröjde månader innan den kom fram. Blev först försenad två månader, därefter besked om ytterligare försening. Kunde dock köpa det första meddelandet då den inte blev tillgänglig på riktigt i Asien förrän typ 1,5 månad senare. Det bör även nämnas att den var felspecificerad. Ser att de av bland annat dessa anledningar listats som ett alternativ att undvika på Reddit.

    Visst får man varan, men man bör veta vad som gäller.
     
    bernard gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Japp, jag bojkottar dem. Har nolltolerans för säljare som utger sig ha en vara i lager men ändå inte skickar på flera veckor. Kräver då alltid att få pengarna tillbaka och avbryta köpet.
     
    Eder och bernard gillar detta.
  7. sneeze

    sneeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan man anta att frakten är lika långsam från banggood som dx/volumerate? Tänkt beställa en Zuk z2 men tycker alltid att det känns som ett lotteri med leveranstider.
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Beror väl inte så mycket på butiken men mer på leverans metoden man väljer vid köp, det är klart att det kan skilja en dag dit eller hit för butiken att behandla din order. Men tar du snigelpost så tar det den tid det tar oavsett butik, väljer du däremot expressfrakt via budfirma så kommer det att gå snabbare.
     
  9. sneeze

    sneeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    De har ju anlitat lite olika postföretag förut när jag beställt, men inser att man det krävs "tur" om man inte betalar för express.

    Någon som har åsikter om frakt via EMS? Är det värt pengarna?
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    EMS har alltid kommit fram för min del i alla fall, men det är ju inte supersnabbt heller direkt.

    Har jag handlat något lite dyrare skulle jag definitivt köra på EMS för att vara säker på att få varan.
     
  11. sneeze

    sneeze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, ja jag tror jag ska lägga nån hundring på att uppgradera frakten till EMS som var banggoods enda alternativ. Får se om telefonen dyker upp innan sommaren ;)
     
    bernard gillar detta.
  12. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Se till att det är EMS från Hongkong om ni ska ha det, EMS från Kina är långsamt.
     
    bernard gillar detta.
  13. Blackandwhite

    Blackandwhite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig innan jag sliter loss allt mitt hår?

    När man handlar på Aliexpress så säger ibland säljaren "Ge mig ditt nya ordernummer innan du betalar ordern så ska jag ge dig rabatt". Problemet är att jag kan inte se det nya ordernumret förrän jag har lagt ordern och betalat den. Mitt bankkort är kopplat till Ali så den vill att jag ska betala ordern direkt med ett klick. Jag har sökt hur länge som helst och hittar ingen lösning :( Kundtjänst på Ali är trevlig men omöjligt att få dom att förstå denna fråga Vore jätte tacksam för hjälp om någon vet. Mvh/ Therese
     
  14. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    vilka butiker brukar man inte behöva betala dhl tull o moms grejjer från?
    lightinthebox och miniinthebox har jag beställt massa gånger ifrån och light har jag alltid fått hela dhl kostnaden varje gång,som tur är har jag alltid lagt tullförsäkring så brukar få tillbaka det.
     
  15. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    DHL och EMS ska man undvika om vill vara 100% garanterad på att slippa tull/moms.
     
    bernard gillar detta.
  16. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Handlar mycket från Aliexpress och lägger alltid ordern hos någon som har många order på produkten. Det bör garantera att de själva lagerför den och att kunderna återkommer till e-shopen ifråga.
     
  17. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jag har också fått frågan och själv försökt klura ut hur man ska göra,verkar omöjligt. Jag har dock då lyckats få partial refund direkt (de vill helst man kör paypal men jag vill ha in rabatten direkt på mitt konto så jag vägrar)
     
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag är lite osäker på om den här frågan ställs i rätt tråd, men jag har beställt en telefon från Kina som för 9 dagar sedan anlände till "Postens utrikesterminal för sortering" och det har fortfarande inte kommit någon ny uppdatering när man spårar paketet. Vad har ni för erfarenhet av detta vad gäller hur lång tid den brukar/kan ligga på "Postens utrikesterminal för sortering"?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det borde inte ta mer än ett par dagar, men nu har det ju varit påsk. Händer ingenting idag hade jag nog ringt imorgon och frågat.
     
    Droid82 gillar detta.
  20. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för svaret, jag ska ge det någon dag till då och sedan ringer jag. Jag kan vänta men börjar bli lite rädd att Postnord ska ha tappat bort paketet eller liknande då jag aldrig själv varit med om liknande väntetid på ett paket som anlänt till Sverige.