Diskussion: Rykte: Nokia lanserar snart tre nya smartphones i Europa

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av flipp, 14 feb 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    "The Nokia 6 was launched in China last month, and this will be showcased at the MWC event too - where it will be announced for the European market. The Nokia 6 will be sold in Europe for €249. Joining it will be the new Nokia 5, with a 5.2-inch 720p touchscreen, 2GB of RAM, and a 12 MP main camera. It will be powered by the same Qualcomm Snapdragon 430 SoC as the Nokia 6. The Nokia 5 will retail for €199. Moving further down to the low-end, the Nokia 3 will be priced at €149, though it's unclear what specs it will bring to the table.

    These three Android models will be joined in the new Nokia portfolio by a "modern version of a classic workhorse of a feature phone", a re-imagining of the 3310 from 2000. This cult classic is updated for 2017, but still appears to be a feature phone. It's going to be sold for €59.

    What isn't yet known is if or when these Nokia devices will be sold in North America. For now, the brand seems to be focused only on the Chinese and European markets."

    http://www.gsmarena.com/nokia_3_and...3310_european_pricing_leaks_fo-news-23386.php
     
    Last edited: 14 feb 2017
    kalleboston gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Stämmer uppgifterna så blir alla lågbudget enheter. Hade förväntat mig åtminstone någon mobil med Snapdragon 600 eller 800 serien om än inte den senaste Snapdragon 835. Eller nån modell med en superkamera som stack ut.
    Med alla andra lågprisalternativ från andra märken (från Kina) känns det lite osäkert hur det kommer att gå för Nokia.

    Den mobila världen ser mycket annorlunda numera sen Nokias storhetsdagar.
    Men vi får vänta till eventet och se hur det blir.
     
    Englund81 gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det ryktas ju komma en Nokia 8 med highend specs. Den kommer säkert senare under året om inte inom de närmaste månaderna. Jag tror Nokia kan etablera sig inom low end och midrange även om konkurrensen är hård, Nokia 6 verkar ju sälja som smör i Kina.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia har presskonferens på MWC 26/2 klockan 16:30 - kanske kommer något spännande då utöver budgetenheterna som redan läckt. Telefoner som presenteras i samband med MWC har ju historiskt sett varit "västorienterade", så asiencentriska lurar lär väl inte synas i så stor omfattning. Vi kommer tyvärr inte vara på plats då det är för mycket på samma dag, men skall på någon typ av introduktion till de nya telefonerna 27/2.
     
  5. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hoppas på en Nokia med dubbla SIM, fingeravtrycksläsare på fronten, 4,8-5,2" skärm och det senaste i all hårdvara. [emoji2]
     
    bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Läste en bra artikel om varför HMD Global troligen inte lanserar en toppmobil till att börja med:
    http://www.phonearena.com/news/The-Nokia-flagship---one-big-reason-its-still-in-limbo_id91093

    De är ett rätt litet bolag med begränsade resurser ännu så länge. Relationer med olika telefonbolag, distributörer m.m.. ska byggas upp i stort sett från 0 igen efter fiaskot med Nokia/Microsoft.

    Tror nog vi får se ett Nokia flaggskepp så småningom. Men kanske till IFA i Tyskland:
    http://b2b.ifa-berlin.com/
     
    Last edited: 18 feb 2017
  7. mp73

    mp73 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  9. strandkanten

    strandkanten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    173
    Telefon:
    Poco F2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F2
    Jag hoppades på april. Ska försöka vänta tålmodigt men det är jobbigt när köpsuget slår till. Jag tycker både Nokia 5 och Nokia 6 ser väldigt fina ut. Det som lockar mig är stilren byggkvalitet och ren android. Det betyder för mig mer än en snabbare processor. Nu lutar det åt Nokia 6. Den verkar otroligt välbyggd. Jag har tröttnat på glappande mobiler som inte tål nånting. Nokia 6 i blått är dessutom den snyggaste mobil jag sett.
     
    nofish gillar detta.
  10. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ja, den krönikan har ju noterats. Att Lenovo köpte upp Motorola från Google och därmed skapade problem för deras satsning är ju självfallet direkt överförbart på Nokia.

    Likaså verkar ju nästan krönikan antyda att konsumenterna vet vad t.ex Grace är för något och utifrån denna vetskap väljer produkt. Alltså att valet i butik inte egentligen är mellan märken utan... tillverkargränsnittet.

    Nokia var framgångsrika med rena och bloatfria system tidigare även om det fanns vissa undantagsmodeller. Antalet kunder som väljer bort en Nokia p.g.a att den saknar Grace UX exempelvis får betraktas som lågt. Dels förutsätter det att kunden vet vad Grace är, dels att de vet skillnaden på det och andra implementationer samt att detta blir utslagsgivande.

    Jag vågar påstå att Nokia är i hamn med rent Android, snabba uppdateringar och betaprogram så mer avancerade användare kan flasha sina enheter snabbt på samma vis som Sonys förhandsversioner och koncept-ROMar.

    Sedan är det framförallt namnet Nokia och den yttre designen samt kamera och liknande som fäller avgörandet.

    Slutligen köper man inte en Nokia om man vill ha en Samsung. Då köper man en... Samsung. Enkelt.

    Jag blir alltid fundersam över krönikor där produkter avfärdas innan de ens börjat säljas. Likaså har vi missuppfattningen om "allmobilen" som verkar utbredd i journalistkretsar ibland, nämligen att så fort en enhet lanseras är dess målgrupp "alla". Har man den utgångspunkten kan man såga det mesta, framförallt enheter som på något sätt gör ett aktivt ställningstagande.

    Nokia för min egen del (då avser jag hela deras historia) är funktionella, robusta enheter som i många fall fokuserar på mer produktivitet och batteritid än på blingbling. Jag har aldrig associerat märket med 100 förinstallerade "bra-att-ha-appar" och totalt omgjorda gränsnitt.

    Till de som anser att rent Android är ett misslyckande för en tillverkare: Gå ut och fråga "vanliga användare" om de känner till Grace, Sense, EMUI, MIUI etc och så får vi se vad de svarar.;)
     
    Spode gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    De känner inte till vad det heter som de själva använder för de är inte intresserade. Jag är övertygad om att folk generellt inte vill ha Vanilla. Det är för funktionsfattigt. Jag ser knappt aldrig Nexus/Pixel ute i det vilda det är en nischad produkt.
     
    Englund81 gillar detta.
  13. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag har tidigare varit en stor förespråkare för så rent Android som möjligt men det var under en tid då ex Samsung fullständigt matade in onödiga funktioner. Nu när de sansat sig och istället har en hel del funktioner som är användbara så föredrar jag faktisk det framför "vanilla" Android.

    Rent utseendemässigt så gillar jag det men det saknas en del funktionsmässigt.
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    OK, jag tycker detta är en liten motsägelse. De "vill inte ha" vanilla (alltså måste de veta vad vanilla är för att kunna fälla avgörandet att de inte vill ha) och samtidigt vet de inte vad tillverkarens gränsnitt heter (det de vill ha).

    När det gäller försäljningen av Nexus vs t.ex Galaxy S-serien kan man ju börja med att titta på marknadsföringsbudgetarna och försäljningsmetoderna. Samsungreklam ser man ofta, Nexus däremot... nja, tja.

    Säger man "Samsung Galaxy S 7" kommer folk veta vad det är, den dyker upp på TV etc (senast idag har jag sett minst två S 7-annonser). Säger man Nexus har de inte hört talas om den. Annat är det med Pixel som är rejält marknadsförd, finns hos operatörerna i avsevärt högre grad än Nexus och... säljer bra. Med vanilla(!) och allt.

    Att säga att "folk inte vill ha vanilla" är en kraftig förenkling som bygger på:

    1. Att folk känner till skillnaden mellan vanilla och tillverkargränsnitt.
    2. Känner till skillnaden mellan olika tillverkargränsnitt.
    3. Köper enhet i samma kanal som det finns vanilla-alternativ, d.v.s framförallt på nätet där HTC, Samsung och Nexus/Pixel finns sida-vid-sida.

    Men igen, om någon av de som säger sig veta att "folk inte vill ha vanilla" kan presentera en undersökning med hyfsat sample som visar att folk:

    a - Vet vad vanilla är.
    b - Väljer bort det p.g.a a.

    kommer jag att omedelbart erkänna detta och kanske rent av dela uppfattningen att Nokia kommer att först närma sig utradering och att lösningen blir ett nytt tillverkargränsnitt kallat Nokia Software Platform 4.0.

    Iövrigt hade Nokia sin X-serie och den var ju så kraftigt tillverkaranpassad som en Androidenhet kan bli men... floppade. Den borde ju ha varit en hejdundrande succé bland "folk" som "inte vill ha vanilla" (alltså vet vad det är och därför väljer bort det eftersom de gör ett informerat val).
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du övertolkar mig lite nu!
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kanske det men grunden kvarstår: För att kunna fastställa att man "inte vill ha" måste man veta vad det är och vilka alternativ som finns. Där kan jag enbart konstatera att det inte finns något underlag, alltså en mobil med vanilla som sålts på samma sätt, under motsvarande förhållanden som enheter med tillverkargränsnitt.

    Nexus exempelvis såldes på ett helt annat sätt än diverse andra märken och det är en bidragande orsak till statistiken.

    Så Nokia har stor potential med PureDroid-konceptet (jag skulle t.o.m hävda att hade saker varit annorlunda och det funnits en Nokia Nexus och den sålts via det dåvarande distributionsnätet hade den gjort succé).
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror du har rätt. Det finns en anledening till att alla stora smartphonetillverkare rör sig bort från vanilla. Personligen tror jag Nokia har större chans att lyckas om de satsat på ett eget UI. Nokia har ju en tradition av att vara bra på mjukvarubiten (innan de fiaskot med nokia 5800 etc), ett funktionellt UI med Nokias känsla för estetik hade kunnat blir ngt rikigt bra. Tyvärr tror jag inte de har resurserna för att lyckas med detta och väljer vanilla för att spara pengar.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tänk om de skulle vidareutveckla MeeGo ala Jolla [emoji7]
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just. Meego hade jag glömt. Hade Nokia N9 en gång i tiden. En av de coolaste lurarna någonsin.
     
    Droid82 gillar detta.
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Definitivt. Nog min favoritlur ever faktiskt. Hårdvaran och mjukvaran var något speciellt och bra långt före sin tid.
     
    Droid82 gillar detta.