Fråga: Bästa kontantkortet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Droid55, 3 apr 2017.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tänkte skaffa ett kontantkort hos Comviq men innan jag gör det vore det kul att veta vilka kontantkort som finns därute. Det var länge sen jag hade kontantkort personligen.

    Önskar ett kontantkort med lågt minutpris och SMS-pris. Det är inte nödvändigt med fastpris eller fria samtal/SMS. Jag önskar hellre ett kvarstående saldo som jag ringer upp. Jag är inte behov av datasurf. Önskar samma minut-/SMS-pris till alla nät eller generellt lågt.

    Det verkar som alla kontantkort bara behåller sin prisplan i 30 dagar men har för mig det fanns nått kontantkort (Telenor?) som lät en behålla sin prisplan betydligt längre än så. Vad kan det ha rört sig om, ett år?

    Kom gärna med tips!

    Edit: Tror jag tänkte på Telenor Rörligt. Ska vara giltigt i 365 dagar. Inte jättelågt minut-/SMS-pris men det varar ju i 365 dagar. Väljer jag Comviq betalar jag 1,99 kr per minut/SMS efter 30 dagar. Så frågan är om Telenor Rörligt ändå är bäst?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur mycket talar du i telefon i månaden? Rörligt blir väl rätt snabbt dyrt. Har de inte kvar den där löjliga uppkopplingsavgiften också? Vill minnas att den var rätt hög.

    Handlar det om mer än någon timme är nog någon typ av fastprispaket billigare än att ringa upp ett saldo.

    Själv kör jag Comviq Fastpris Mini 99kr som jag tankar på månadsvis. Inget hindrar dig dock från att tanka på saldo istället för att använda deras paket. Ett saldo ligger kvar på kortet ett år.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    I snitt gör jag inga samtal alls i månaden. Just nu betalar jag 49 öre per min och SMS så jag gör endast akutsamtal, snabba samtal eller så skickar jag SMS. Fast då har jag använt Viber istället. Nu kommer jag inte kunna använda Viber. Några samtal kommer nog inte att ske ändå. Troligtvis något enstaka SMS istället.

    Tror aldrig jag har pratat in en timme om inte nån annan ringt mig och pratat i en timme men då betalar ju inte jag.

    Vad är det för uppkopplingsavgift du syftar på? Öppningsavgift för samtal eller vad?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Öppningsavgiften tänkte jag på.

    Ringer du så lite är fastprispaketen nog ingenting för dig.

    Det verkar rätt likartat opertarörerna emellan om man inte tittar på paketen - hade nog satsat på den med bäst täckning:
    https://www.compricer.se/telefoni/?...e=5&group=2&sortorder=monthlysum&phonenumber=
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    0,99 i öppningsavgift.

    Skulle jag se bäst täckning på länken eller missuppfattade jag? Det var bara en sida för jämföra kontantkort?

    Jag bor centralt och har i regel bra täckning med alla operatörer, eller de vi har haft kanske jag ska säga. Vi har haft både Comviq, Telenor och Tre tidigare (har Tre, Comviq och Universal nu). Vill minnas att Comviq/Tele2-nätet kunde krångla förr men vet inte hur det är idag (inte själva täckningen men något med avbrutna samtal).
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Telenor Rörligt verkar onekligen som ett bra val för dig.
     
    Droid55 gillar detta.
  7. indurain

    indurain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Om jag tolkat det rätt kommer det inte vara några samtal ringda, något enstaka kanske. Och kanske något enstaka SMS.
    Telenor har du ett laddningskrav på en gång var 365 dag. Och vad jag har sett så är billigaste laddningen 100 kr. Då är kostnaden 100 kr / år. Men du har ju samma taxa hela 365 dagars perioden.

    På Telia finns det inget laddningskrav per år. Där räcker det med att ringa ett samtal eller skickar ett sms. 1 gång per år. Och minsta laddningen är 50 kr. Däremot blir samtalen dyrare efter 31 dagar från laddning.
    Om det är som jag tolkat det med lite samtal och lite sms, borde Telia bli billigare.

    // Indurain
     
    torbjorn och bernard gillar detta.
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Stämmer bra det.

    Nu ville vi göra det enkelt dock så vi avslutade mobilabonnemanget och bad om 3Kontant (3Global 50 kr). Kommer förhoppningsvis inte ha kontantkort överdrivet länge. Tänker det bli lättare att flytta mobilnumret inom samma operatör. Så om 1 månad avslutas mobilabonnemanget och då får jag ett kontantkort från Tre som de överför mitt mobilnummer till i mitt namn. :)
     
    iterva gillar detta.