Video i SlowMotion, men efter 960 bilder är det full rulle igen...

Diskussion i 'Xperia XZ Premium' startad av Bamsefar, 5 apr 2017.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Råkade posta en grej i XZs tråden om bilder & video - alltså detta med Slow Motion inspelning - den fixar alltså 960 bilder i slow motion, men sen är bufferten full - hur fanken skall detta vara nyttigt - först skall man träffa rätt tusendel av sekund att starta på och sedan räcker det i 0,216 sekunder eller vad det nu var?

    Hur är detta tänkt, mer än som gimmick? För till något vettigt kan jag inte direkt se detta?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 696
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du tittar på exempelvideos som finns på YouTube är det en rätt rolig funktion, men visst handlar det bokstavligen bara om ett ögonblick som spelas in. Det är också lite halvknepigt att tajma det rätt om du måste vänta in en särskild händelse.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=Nt5VK-bb5yI

    Jag skulle dock inte påstå att det är jättesvårt att få till det, men visst, handlar det om någon längre händelse du vill dokumentera i 960 FPS är det förstås helt omöjligt, och på så vis är det helt klart en "gimmick".

    Videon blir ca 5 sekunder lång vid normal uppspelningshastighet.

    Värt att ha i åtanke är kanske att om man spelar in en hel sekund vid 960FPS blir videon alltså fem gånger så lång vid normal uppspelningshastighet; det vill säga 25 sekunder. Om du spelar in 10 sekunder innebär det att videon blir 250 sekunder lång. En minut video blir 2 500 sekunder eller strax över 40 minuter osv.

    Vi lär nästa år få se en utökning av inspelningstiden till närmare 1 sekund tror jag. I dagsläget har man 1Gbit till förfogande genom DRAM-minnesmodulen som är integrerad i CMOS-sensorn (går inte att läsa ut informationen från CMOS-sensor tillräckligt fort annars); och att utöka chippet till 4Gbit nästa år låter väl inte helt orimligt.
     
    Last edited: 6 apr 2017
    sonyboy gillar detta.
  3. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    En härlig "gimmick" imo. Ska testas massor!

    Glöm inte att man kan aktivera Super Slow-mo flera ggr under samma videoinspelning.
     
    Emir-SonyXperiaSupport och bernard gillar detta.