Allmänna tråden om Sony Xperia XZs

Diskussion i 'Xperia XZs' startad av Swedroid, 4 apr 2017.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Diskutera allt möjligt som rör Sony Xperia XZs. Stora frågor som små frågor är välkomna i denna tråd :)
     
  2. Cracksnack

    Cracksnack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    För 3600 kan man köpa xzs. Det borde väl ändå göra den ganska prisvärd?
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det skulle jag definitivt säga. Det är ett bra pris tillsammans med den uppgraderade kameran.

    Förmodligen mest kamera för pengarna i dagsläget med den prislappen.
     
  4. talisker

    talisker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vart då?
    Elgiganten enda butik jag har sett sälja den för över 5000.
     
  5. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Xzs ska tydligen bara säljas av Elgitarren och Telia i Sverige. Vet inte om det är tidsbegränsat eller inte.
     
  6. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Går det att ställa hastigheten man ska filma i på XZs? Går det att film i till exempel 120 FPS? Vilka värden finns att välja på och hur länge går det att filma med dessa värden? Tacksam för info...
     
  7. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    han menar nog med abonnemang.
     
  8. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej!

    I dagsläget stödjer Kameraappen 3 olika Slow motion-lägen, dessa är Super-slow motion, där du kan spela in video vid olika hastigheter genom att övergå till 960fps från vanlig hastighet, detta kan du göra fler än 1 gång. Sedan finns läget "Mycket långsamt (one-shot)" som innebär att du spelar in en kort videosekvens i 960fps, alltså ingen vanlig video utan endast en så kallad "burst". Till sist har du läget "Slow motion" som spelar in video med 120fps där du själv i efterhand väljer vad som ska vara slow motion efter att klippet är inspelat via ett redigeringsverktyg.

    960fps spelas in 0.182 sekunder innan du trycker på själva knappen, som sedan omvandlas till 6 sekunder Super-slow motion.

    Jag kan inte svara på exakt hur länge det går att spela in, då vissa faktorer kan förhindra detta (exempelvis lagringsutrymme), men vid mina interna tester på kontoret kunde jag spela in i Super-slow motion med flera 960fps delar (provade 960fps knappen omkring 20 gånger innan jag stängde av appen självmant på samma klipp), och i 120fps i väldigt många minuter innan jag stängde ned Kameraappen. Kameraappen stängde alltså aldrig av sig själv vid mina längre tester.

    De specifikationer jag har är att det inte finns någon begränsning vad gäller tid för varken 120fps eller antalet gånger man kan spela in med 960fps - men man måste vänta någon sekund mellan varje inspelning i 960fps för att tillåta enheten att bearbeta informationen.

    Vad gäller kyllösning så har vi ändrat formen på kretskortet, vilket i sin tur leder till bättre omfördelning av värme bort från kamerasensor. I tillägg har vi även en ny processor som bidrar till en mer effektiv värmefördelning.

    Skulle du undra något mer specifikt kring funktionen är det bara att höra av sig! :)
     
    kirkx10, K4RISM4, Stanem och 1 annan gillar detta.
  9. K4RISM4

    K4RISM4 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för en utförlig beskrivning! Vet du om XZs kan/kommer att stödja det europeiska "satellitnavigeringssystemet" Galileo? På hemsidan för Galileo nämns att Snapdragon 820 stödjer systemet men när de listar specifika enheter tar de bara upp XZ Premium av Sonys modeller. Jag har tyvärr ingen aning om det är något som finns i alla 820-chipp och att det "bara" är mjukvara som saknas eller om vissa chipp även saknar hårdvaran.

    Källor:
    http://www.usegalileo.eu/EN/inner.html#data=smartphone
    https://www.qualcomm.com/news/relea...pport-galileo-across-snapdragon-processor-and
     
  10. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Enligt informationen jag har så är Xperia XZ Premium mycket riktigt den enda enhet från oss
    som stödjer Galileo i dagsläget är jag rädd. :(

    EDIT; I tillägg vet jag dessvärre inte om det beror på hård- eller mjukvara som anledning till att tidigare enheter inte stödjer det, men får jag mer information så ser jag till att dela med mig av den här! :)
     
    K4RISM4 och bernard gillar detta.
  11. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra utförligt svar Emir.

    Förstår jag det rätt att den klarar av att spela in 120fps kontinuerligt utan att den där minnesbufferten blir fylld? Det är ju rätt coolt om det funkar så.

    Hoppas på att ni utökar inställningarna i kommande uppdateringar. 144fps vore ju bra då många nyare skärmar kör i den frekvensen. 240 fps vore intressant det med, gärna att det går att sänka upplösningen när man filmar till t.ed 480p om det gör att det går att filma kontinuerligt.

    Här har ni en funktion som säkert kan intressera en del med tekniknördar men det bör det finnas inställningsmöjligheter.
     
    Last edited: 10 apr 2017
  12. talisker

    talisker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur är ljudet på XZs?
    XZ jag köpte fick jag returnera pga. lågt ljud på ringsignal och övrigt ljud.
     
  13. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Du väljer själv vad som ska vara Slow motion i 120fps efter att du spelat in ett klipp, men vad gäller hur långt 120fps-segmentet(segmenten, det går att ha flera i samma klipp) kan vara ska det inte finnas någon begränsning enligt specifikationer samt mina egna tester. Du kan markera ett helt flera minuter långt klipp som 120fps efter att du spelat in ett klipp om du så önskar det. Spelade precis in en 6 minuter, 21 sekunder lång sekvens och omvandlade hela till 120fps, klippet blev 25 minuter och 24 sekunder långt. :)

    Vad gäller kommande uppdateringar är det alltid svårt att svara på kring vad som kan komma att ändras i framtiden när det är så pass tidigt, men det jag kan göra är att föra det vidare internt som kundfeedback!
     
  14. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Ok, jag förstår det.

    Vad jag menar är att det säkert finns stort intresse för att filma och titta på video i 120 eller 144 fps. Inget slow motion eller segment som går snabbare eller långsammare. Bara filmat i hög fps avsett för att visas på en skärm som kör i hög uppdateringsfrekvens.

    Det går väl förstås att fixa på egen hand med rätt programvara på datorn men då krävs det att ljudspåret görs om för att vara i sync och låta rätt. Sony skulle garanterat dra till sig intresse från gamers, datorentusiaster och videofolk med bra skärmar om ni gick ut med att er mobil klarar av att filma video avsedd att visas på snabba datorskärmar.

    Tänker mig en reklamfilm med en gamer som spelar in sitt spelande på en bra snabb skärm med en Sony XZs...skulle nog diskuteras på Sweclockers och andra spelcommunitys...
     
    Last edited: 11 apr 2017
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Noterar att USA versionen av Xperia XZs har 64GB internminne:
    http://www.bestbuy.com/site/sony-xp...-phone-unlocked-black/5828809.p?skuId=5828809

    Elgiganten har 32GB. Tycker det känns lite olyckligt att Sony är snåla i Sverige, vi har ju ändå varit rätt lojala mot märket här jämfört med andra marknader. Så de kunde gott bjuda på nåt extra. Snabbladdare borde ingå som standard också under 2017:
    https://www.sonymobile.com/se/products/accessories/quick-charger-uch12w/

    Ingår till nästan varenda Kinamobil numera som är mycket billigare. Nåt för Sony att tänka på. Positivt dock är att de har uppgraderat till 4GB ram från föregångaren XZ som hade 3GB ram.
     
    Last edited: 13 apr 2017
  16. pontiacman

    pontiacman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hej
    Var kan man köpa den för 3600?

    Såg att om man köper den med abonnemang hos telia så är det ok pris på den
     
    Last edited: 22 apr 2017
  17. pontiacman

    pontiacman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Hej

    Är det någon som bytt från Z5 till XZs, och kan berätta om den är så mycket bättre??

    /P
     
  18. Cracksnack

    Cracksnack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4

    Halebop hade de det tidigare, har inte kollat nu.

    Mvh
     
  19. Cracksnack

    Cracksnack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Med abonnemang alltså ☺️
     
  20. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Har ni foto-widgeten i era XZs? har en kompis som köpte en igår men saknar widgeten foton och videor.