Diskussion: Första intryck & omdömen LG G6

Diskussion i 'G6' startad av Swedroid, 2 mar 2017.

Taggar:
  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    675
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av första intrycken eller lämna ett mer omfattande omdöme kring LG G6 i den här tråden.

    Hur fungerar telefonen? Lever den upp till förväntningarna? Hur är byggkvalitet, kamera, prestanda, batteritid, mjukvara/gränssnitt? Har du råkat ut för några problem?
     
  2. Freejack4051

    Freejack4051 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    97

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat lite, inte haft så mycket tid än tyvärr... Dock lite första intryck.

    - Har inte haft något problem att ringa eller skicka sms mm. verkar fungera som det skall.
    - Kamera har jag inte testat så mycket än, Wide funktionen är riktigt bra men jag måste nog säga att min S7 producerar bättre bilder än denna så här långt.
    - Det är grymt skön i handen och den andas premium i allt, är en sån telefon som man gärna tar upp om och om igen om ni förstår vad jag menar ;-)
    - Laddare i Korea är samma som här så inga problem alls med detta.
    - Jag fick varken moms eller tull, med det handlar nog mest om tur.
    - DAC har jag inte testat än.
    - Vad det gäller firmware så är denna från Korea men man kan välja enkelt välja "Engelska" under installation utan problem.
    - Snabb, väldigt snabb, känns som denna är väldigt bra optimerad, och sedan jag packade upp denna har 2 updates anlänt utan problem.

    Nu skall jag erkänna att jag inte är så vass på att fixa med firmware mer än det jag gjort på min Galaxy s7 för 7.0 via Odin osv. så jag skulle dock vilja passa på att fråga här om man kan fixa denna "firmware" så att denna blir EU version och därmed med svenska i framtiden, och kan man då även få bort SK Telecom logo som syns när man startar upp denna mm. Om kommer jag start överväga om denna blir en kamrat som jag har med mig ett tag. Skall tillägga att jag just nu har följande telefoner i mitt hem, och ja jag är lite av en prylgalning :-)

    - Galaxy s7 Edge
    - Galaxy S7
    - Pixel XL, som jag gärna säljer om någon är intresserad, Tysk version ( med Svenska )
    - P10 samt P10 Plus
    - Mate 9 Pro

    Ha det!
     
    ratscore och bernard gillar detta.
  3. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Tack för bra info! Det kliar ordentligt i fingrarna nu alltså...
     
  4. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Finns det någon annan bloatware från SK Telecom eller är det bara en logga vid start-up?

    I övrigt vet jag personligen inte om du kan ändra firmware på luren till svensk sådan :/
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan nog få fatt i en obrandad koreansk firmware, men det blir desto klurigare med att flasha en EU-firmware eftersom hårdvaran skiljer sig åt telefonerna emellan. LG G6 Korea har Quad DAC medan EU inte har det, så att flasha rakt över kommer sannolikt inte att fungera.

    Vad gäller svenska kan kanske den här fungera, vet inte riktigt, aldrig testat: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whenair.language

    Hur upplever du kameran/kamerorna?
     
    Last edited: 30 mar 2017
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Freejack4051@Freejack4051 jag måste säga att jag är rätt besviken på frontkameran. Hur upplever du att den fungerar? Tycker att det snabbt går utför vid inomhusbelysning och att detaljer försvinner.

    Jämförde den sida vid sida med Moto G5 under hygglig inomhusbelysning alldeles nyss och tycker att det är rätt stor skillnad till G5:ans fördel, vilket är lite förvånande med tanke på att G5 är betydligt billigare.

    De bakre kamerorna har jag däremot inte haft några problem med den korta tid jag hunnit testa telefonen under.
     
    ratscore gillar detta.
  7. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard - jag har hört/sett att många recensenter klagat på front-kameran, att den är grynig och mörkrädd.

    Hur har du upplevt din lur i övrigt? Har du bekymmer med täckning av något slag eller funkar telefonen precis som vilken annan svensksåld som helst?
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har inte kommit så långt ännu :) i princip endast packat upp den. Provar under morgondagen - ser om LTE+ fungerar
     
    ratscore gillar detta.
  9. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Skulle uppskattas om du kunde skriva en rad eller två om hur det funkar. Tack vare modiga pionjärer som du och Freejack kanske man vågar sig på att köpa samma version på Ebay.

    Som ofrivillig audiofil är jag verkligen sugen på QuadDAC [emoji14]
     
    bernard gillar detta.
  10. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Hur har veckan varit med G6an? :)
     
    atreyuswe gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skulle vara intressant att höra fler intryck från er som äger/testat G6.
     
    jakobwango och bernard gillar detta.
  12. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34
    Känns som LG har skjutit sig själva lite i foten nu :/ Inklämda mellan S8 och resterande.
    Tycker ingångspriset för en G6 är alldeles för högt, den borde minst ligga på en tusenlapp mindre. Tror den hade kunnat konkurrera då men nu blir det svårt. Tråkigt
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Priset lär sjunka relativt snabbt. Man kan kolla på prisjakts prishistorik för G5 om man vill ha en grov bild av vad man kan förvänta sig när det gäller G6. G5 började på ca 6300 kr i slutet av April och var nere på 5000 kr redan i Juni. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3550466
     
  14. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34
    Sant :D Får hoppas på det :) Då kan det nog vara intressant med ett köp från min sida :D
     
  15. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Ett dygn med LG G6.

    Nu har jag haft chans att testa enheten en del och tänkte dela med mig till er av mina erfarenheter än så länge.

    När jag kom hem från jobbet igår hade jag laddat telefonen fullt och påbörjade min installation av appar (ca 50st), launcher etc. När jag var klar med set-up och installationer låg batteriet batteriet på 91%. Framåt kvällen, efter mycket pillande, kom jag ner till 47%. Vid det här laget hade den en SOT på 4h och 21min - impressive! Lägg därtill att jag lekt med telefonen, testat olika spel, kameran och gjort en hel-installation.

    När jag är utomhus har jag konstant full 4G-täckning och inomhus likaså, såvida jag inte har WiFi aktiverat. Då har jag full 3G-täckning som verkar vara igång istället för 4G när jag är ansluten till WiFi. Stänger jag av WiFi så kommer 4G'n tillbaka även inomhus men det är sällan full täckning (2-4 av 5 pinnar). Inte så konstigt egentligen då versionen jag köpt har stöd för samtliga frekvensband i Sverige.

    Telefonen känns väldigt gedigen, och är tyngre än jag trodde att den skulle vara men sitter jäkligt fint i handen. Jag har fått tillfälle att känna på Samsung S8 och S8+ och kan tänka mig att S8;orna, som är lite mer slim, förmodligen är mer estetiskt tilltalande för massorna. För mig, personligen, är dock G6'an att föredra. Den har en platt skärm (kommer mer om skärmen nedan), jävligt fin byggkvalité och känns verkligen som att den är byggd för att hålla länge.

    Jag laddade telefonen fullt igår kväll och kopplade ur den vid cirka kl 23. Jag har haft den med mig till jobbet där jag använt den tungt hela dagen. Always On Display;en har varit igång hela tiden och jag upptäckte att om man lade telefonen med skärmen neråt eller i fickan så stänger de främre sensorerna av AO-displayen. Bra finess enligt mig då det känns onödigt att den ska vara igång i fickan. När jag kom hem efter jobbet och en tur till affären vid 19:00-snåret hade jag fortfarande 43% batteri kvar.

    Jag är ett fan av både AMOLED och IPS-displayer, bägge har sina fördelar. För mig betyder dock AMOLED att jag efter ett tag får lite huvudvärk. Jag ser inte detta som något fel på AMOLED utan mer som en defekt hos mig. G6'ans skärm är väldigt högklassig. Den är ljus om än inte lika ljus som min N6P. Den har en väldigt fin och naturlig färgåtergivning och på min enhet har jag ingen som helst backlight-bleed eller döda pixlar (något som aldrig hänt mig förut [emoji14] ). Vissa recensenter har påpekat att svärtan är nästintill lika bra som en AMOLED men jag håller inte med. Den är bra, den är mörk som fan för att vara en IPS men om du gillar AMOLED-svärta så kan du eventuellt bli lite besviken.

    HiFi Quad DAC'en är skitkul att leka med och röstinspelningen är otrolig för en mobiltelefon. DAC'en gör en viss skillnad på även vanliga, billiga lurar där det blir lite som en Bass Boost. Men när du kopplar in de "rediga" grejerna som min flickväns studio-lurar så kommer håret på armarna att resa sig!!

    Kameran är en trevlig sådan, jag har lekt med den en del och även om jag är en något ointresserad amatör vad gäller fotografering så lyckas telefonen hjälpa till en hel del. Jag är sugen på att testa och lära mig så mycket som möjligt vad gäller de manuella inställningarna, något jag ser fram emot :) Det enda som inte är fullt lika bra som på min N6P är fotografier i mörker där G6'ans foton blir något grynigare i jämförelse med N6P's nästan suveräna kamera i dunkla förhållanden. Vidvinkelkameran är skitskoj att fota med och är, även den, väldigt kvalitativ. Frontkameran är bra, gör vad den ska och duger gott åt mig. Om du tycker om att fotografera dig själv mycket kanske du ska välja annat [emoji14]

    Jag är en sån där pure android-tönt egentligen. Jag har länge stört mig på stora bezels och när jag såg första leak'en på LG G6 blev jag såld direkt. Mjukvaran är väldigt rapp och med mina Nova Launcher-inställningar känns telefonen nästan som min N6P fast med ett smidigare hölje. Jag kör på Nova direkt, inte för att något kändes direkt fel med stock LG's UI utan för att jag vill testa den i mitt naturliga Android-habitat. LG's UI känns faktiskt väldigt rappt och lent och jag tror inte att det är många pure android-fantaster som skulle störa sig på något märkvärdigt.

    Hoppas ni uppskattar texten, säg till om det är något jag glömt eller om ni undrar över något så gör jag gärna så gott jag kan för att svara :)

    Trevlig helg på er!

    EDIT! Jag insåg precis att jag haft "comfort view" igång hela dagen, det gör skärmen lite mörkare och mer gulaktig. Jag stängde av det nu och kan konstatera att skärmen blir jävligt ljus på högsta skärmstyrka!! :D
     
    Last edited: 28 apr 2017
    Gumo, Hubbatix, soiroilang och 10 andra gillar detta.
  16. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tackar så mycket!
     
    ratscore gillar detta.
  17. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34
    Thanks! :D :D
    Om du vill får du gärna återkomma med batteri-stats (som du gav nu) men tänkte när du använt den ännu mer för att se om batteritiden är kring detsamma.
    Har alltid gillat LGs UI på de sättet att det är så passt omodifierat men ändå lite förändring. Kan tycka stock Android är lite färgtrist, medans LGs UI sätter lite färg på de hela. :D
    Fan vad sugen man blev nurå :/
     
    atreyuswe och ratscore gillar detta.
  18. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Mitt batteri första laddningen....galaxy S8+ kan gå och lägga sig... Var inte i närheten av dessa SOT
    [​IMG]
     
    bernard, ratscore och jabbeboy gillar detta.
  19. jakobwango

    jakobwango Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2017
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    34

    Oj nu snackar vi :D Så på den där laddningen borde du fått/få ut runt +5h SOT ? :D
     
    2crueal4u gillar detta.
  20. ratscore

    ratscore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    När jag kollar youtube har jag en timme/10% batteri...
    Här hade jag kollat youtube i 1h48min och samtidigt gjort massa annat på tfn. [​IMG]
     
    jakobwango, 2crueal4u och flipp gillar detta.