Telefonen går inte att ladda längre och känns inte igen av datorn

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av isakk1, 4 maj 2017.

  1. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Telefonen går inte att ladda och när jag kopplar in den i datorn får jag bara ett felmeddelande där det står något i stil med "USB-enheter drar för mycket ström och har därför avaktiverats". Problemet uppstod efter att jag laddade telefonen i bilen och den var helt skållhet efter cirka en halvtimmas laddning. Laddaren som användes har använts cirka fem gånger tidigare.

    Telefonen fungerade felfritt tills för någon timma sen då den dog på grund av batteriet tog slut...

    Känns som att det blivit någon fel med micro-usb porten? Läste någonstans om en annan person som haft samma problem och han kortslöt usb porten på något vis som jag inte riktigt förstod och nu funkar det.

    Hjälp!
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Vad är det för telefon?
    Hur gammal är den?
    Var har du köpt laddaren duu har i bilen och vad står det att den ska mata för ström.
     
  3. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är en AUKEY QC 3.0 laddare jag köpt till bilen, nuvarande mobil stödjer dock inte snabbladdning men laddaren ska väl känna av det och bara ladda som vanligt?

    Mobilen är en Xiaomi Redmi Note 3 SE, ungefär sex månader gammal.
     
  4. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Vad har du för datorn? Har du testat flertal olika USB uttag på datorn? extern USB hub? en annan dator? Laddar telefonen om du använder uttag i väggen?
     
  5. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har testat flera olika laddare och kablar samt tre olika datorer.

    Telefonen känner inte av alls att man kopplar in den, det enda som kom upp var felmeddelandet om att den drar för mycket ström på min Macbook. Windows dator känner inte av att något är inkopplat ens.
     
  6. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Okej jag förstår. Är du villig att testa systemåterställning? se om det ev kan hjälpa. jag om du vill kan höra mig för under dagen via en bekant i England som är grym på alla dessa skumma problem som kan uppstå. Kan återkomma när jag samtalat lite med honom.
     
    chraist gillar detta.
  7. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Telefonen har ju slut på batteri nu och datorn känner inte av den, hur kan man göra en återställning då?

    Hör gärna med han, finns säkert någon fler som fått samma fel som kommer få upp denna tråd när han googlar :P
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Värmeutveckling tyder på att något har kortslutits. Då frösöker den ju dra mer ström ur uttaget och det vill inte datorn vara med om. Då är ju "bara" frågan, vad har kortslutits? Stift i USB-porten eller nåt annat?
     
    Herrputte gillar detta.
  9. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det står i instruktionerna till min billaddare att man inte får ha den inkopplad när man startar bilen.

    Detta pga vilda spänningssvängningar som inträffar då.
    .
     
  10. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mjo, är inne på det. Svårt att säga exakt vad det kan vara då man inte kan något alls om hur det är gjort. Tror du det funkar att kortsluta igen som en annan kille sa?

    Fan, det är ju säkert något med det. För testade laddaren med en annan telefon idag och den verkar då må bra.

    Bra att veta i fortsättningen iaf
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om den blev skållhet är något allvarligt fel och fortsatt användning skulle kunna leda till thermal runaway.

    Vad du kan göra - om du är lite äventyrligt lagd - är att koppla in enheten till en laddare som ger ut 1500 mA och se vad som händer.

    Är laddningen helt död med alla laddare är det USB-porten som slagits ut av strömrusningen i bilen. Rent generellt är det ju inte så bra för känslig elektrisk utrustning att vara inkopplad i miljöer där generatorer står för strömförsörjningen såvida inte strömmen jämnas ut eftersom det blir spikar när generatorn kommer online.

    USB-porten lär behöva bytas i detta fall. Sedan är det bara att hoppas att felet är isolerat till densamma, d.v.s inte att det spridit sig vidare.
     
  12. isakk1

    isakk1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mmm, jag får väl söka lite på Aliexpress och se ifall jag hittar en USB-port till den.

    Här är det jag nämnde att en annan kille skrivit när jag googlade problemet, vad tror ni om detta?

    I had that problem too. And I did what u did too.. the problem is that there is some sort of confusion between Otg and USB... so you will have to short circuit the charging port to revive it.
    First open up your phone. To make the internal components visible.
    Then connect ur charger to the phone.
    While the charger is connected, use a flat metal or wire to short circuit the charging port. You should see a small spark and your phone would off.
    Connect battery and Switch it back on. If it doesn't work try again for three -four times. If it doesn't still work then send your phone for repairs.
    Don't be afraid, it's only 5volts your phone won't blow up. Short circuiting the charging port would revive it..
    I did that to mine and it has been working well till now.

    Förstår inte riktigt hur han menar att man ska göra dock..
     
  13. Lam-kaka

    Lam-kaka Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick samma fel på min.. men med en vanlig laddare..men hade inget ovanligt värme problem....usb porten bara dog..tog ej laddning eller connectade till pcn, skickade min på lagning till slovienien?!, får se hur det går har inte fått den tillbaka än, min köpt från italien.
     
  14. Lam-kaka

    Lam-kaka Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jahapp...efter ca 1-2månders väntan får man detta svar...."fast på engelska" , din telefon har varit i vatten så vi vill ha pengar för att reparera den...

    Men va fan jag har skickat in en film på telefonen när den fungerar och ej tar connection med usb port...och då säger de att telefon jäveln har blivit badad...då ska den ju för fan inte fungera?!!, och jag kan säga så här telefonen har aldrig blivit blöt...möjligtviss kondens av kyla + värme för ca 4 månder sen...pågrund av att man har med sig telefonen ut. Skickade tillbaka ett argt meddelande och frågade om de ville ha filmen igen...kan de inte sköta detta snyggt så kan de dra åt helvete...jag va hur jävla nöjd som helst med telefonen och eftersom jag visste att det inte va user error så skickade jag iväg den med en dyr jävla frakt för lagning. Sen får man detta svar....man blir så jävla trött.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt, men förmodligen har tittat på fuktindikatorn i telefonen och sett att den blivit utlöst. I regel brukar de inte påstå att den är vattenskadad i annat fall (om de inte är alldeles uppenbart genom att kolla på kretskortet).

    Fråga dem om de kan skicka en bild på indikatorn, eller hur de nu konstaterat att den är fuktskadad, eftersom du inte vet med dig att det kommit in fukt i den.