Mi5s kamera

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Gurex, 9 maj 2017.

  1. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Hur ser det ut med kameran på mi5s?
    Sensorn ska ju vara grym men många verkar klaga på kameran iaf? Är det någon som har en och kan avslöja om den tar bra bilder med miui eller ännu hellre Lineage (den har officiellt stöd nu väl?)
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det finns några användare här som har den och som borde kunna ge lite feedback.

    Jag har letat rätt mycket information kring 5s kamera på diverse forum. Mitt intryck är att kameran är ganska bra för stillbilder och att den mest fått kritik på grund av att folk förväntade sig att den skulle ge lika bra foton som Pixel.
    Här är en jämförelse mellan Mi 5s och 5s Plus som visar att 5s tar bra mycket bättre foton.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=OrUkySM8zGY

    Däremot vinner S7 ganska lätt i dålig belysning:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=QSChbOYOVkQ
     
    Gurex gillar detta.
  3. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Det är trist att det verkar vara relativt få som testar kameran ordentligt. Speciellt efter ett par uppdateringar. Här är en jämförelse mellan mi5 och mi5s där mi5 verkar ta rätt mycket bättre bilder.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=4A1qG6i0wRc


    Jag tittade på Lineage os sida och de verkar ha lagt till stöd officiellt för mi5s nu så den här superintressant för mig då jag inte gillar miui alls. Jag vill ha en telefon runt 5" med bra kamera men gillar inte samsung och inte heller att betala så extremt mycket för en telefon heller. (har en zuk 2 nu som är väldigt bra och har en förvånansvärt bra kamera men jag vill ha en riktigt bra).
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kan tillägga att jag frågat snubben på techtablets om stillbilder på 5s vs OP3T och han trodde att 5s var lite bättre (han har reviewat båda) Han hävdar även att 5s är lite bättre än Mi6 i low light. Så jag tror 5s tar bra foton jämfört med andra lurar i samma prisklass. Sedan pratar användare på XDA om att man kan ta mörkerfoton nästan i nivå med Pixel om man använder manuella inställningar och tripod men det är enligt min mening rätt ointressant på en smartphone.
     
    Gurex gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För just kameran kan man inte riktigt gå på specifikationsbladet. En vettig sensor med fin pixelstorlek är en bra förutsättning, men framförallt optik och även firmware/mjukvara har stor betydelse.

    Mi5s vs Pixel är ett bra exempel på hur två enheter med samma sensor producerar rätt skilda resultat.

    Är väldigt blandande bud för MI5s verkar det som, men som @flipp@flipp är inne på kan man nog vänta sig OP3/3T-klass. De flesta som jämfört dem tycks vara ense om att de ungefärligen ligger på samma nivå.
     
    Gurex gillar detta.
  6. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Låter inte så dumt. Angående stativ och sånt så är det inte intressant för mig heller men jag har set en del bilder som ser riktigt bra ut. Tycker för övrigt det är svårt att läsa sig till hur kameror är då många verkar använda stativ när de fotar samt så fotar de ofta statiska saker och inte barn inte kan vara stilla i en millisekund ens som en annan gör. Oneplus 3 får ju bra betyg numer på kameran men jag upplever den som sådär då slutartiden är för lång så det blir suddiga ansikten m.m.
     
  7. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Som jag var inne på innan så tycker jag det är svårt att jämföra kameror när man inte testar själv med ens egna sätt att fota eller vad man ska säga. Jag testade min oneplus 3 häromdagen och jämförde den på tele2 affären i stan mot Huawei P10 och Galaxy S8. I det ljuset så tog min oneplus bättre bilder än båda de andra lurarna och det tyckte båda jag och killen i affären. Det var på stationära objekt och i bra belysning så då tog Oneplusen bra skarpa bilder och det tack vare högre pixelantal (antar jag). Hemma i vår dunkla grotta så ser det nog inte lika ut då barnens ansikten så gott som alltid är suddiga jämfört med Lg G5 som jag hade innan.
     
    bernard gillar detta.